Permalänk
Medlem

Kritik av portfoliohemsida

Håller på att starta en webbyrå och har då självklart en personlig hemsida där jag kan visa upp mina kunskaper och referenser.

// Borttagen på begäran //

Har ni några anmärkningar eller andra tips om hur kan man utforma saker på andra sätt kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fazzel:

Håller på att starta en webbyrå och har då självklart en personlig hemsida där jag kan visa upp mina kunskaper och referenser.

Har ni några anmärkningar eller andra tips om hur kan man utforma saker på andra sätt kanske?

Mitt första intryck var;
Jahopp...
Hade "förväntan" att det skulle vara nått "speciellt", istället är det en grå box hälften av skärmen.
Men dina kunskaper borde du kunna göra nytt "snyggare" så man får ett "WOW!!!!" när man går in på sidan.

Mvh FobbanN

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Mitt första intryck var;
Jahopp...
Hade "förväntan" att det skulle vara nått "speciellt", istället är det en grå box hälften av skärmen.
Men dina kunskaper borde du kunna göra nytt "snyggare" så man får ett "WOW!!!!" när man går in på sidan.

Mvh FobbanN

T.ex såhär :)?

http://id820.com/

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

För spartanskt. Du ska visa mer av din kreativa sida och kunskap i design. 13ers3rk's förslag är lite för flashigt och ger inte intryck av en portfolio och är dels byggt i flash (big no no). Om mitt företag anlitar dig förklarar vi ju inte exakt med en noggrann ritning. Större delen av skapandet och att få sidan att sälja är ju upp till dig, vilket jag tycker du ska försöka bättre visa din kunskaper i på portfolion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Mitt första intryck var;
Jahopp...

Mvh FobbanN

Att lägga in animationer kanske skulle vara något? Till exempel att det skulle fällas ut mer information om en referens när man trycker på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

För spartanskt. Du ska visa mer av din kreativa sida och kunskap i design. 13ers3rk's förslag är lite för flashigt och ger inte intryck av en portfolio och är dels byggt i flash (big no no). Om mitt företag anlitar dig förklarar vi ju inte exakt med en noggrann ritning. Större delen av skapandet och att få sidan att sälja är ju upp till dig, vilket jag tycker du ska försöka bättre visa din kunskaper i på portfolion.

Har du möjligtvis några exempel? Fick idén att jag kanske skulle lägga in animationer och göra den mer "flashig". Annars gillar jag att saker ska vara stilrena!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Den fick man ett mer WOW intryck av ja!

Skrivet av fazzel:

Att lägga in animationer kanske skulle vara något? Till exempel att det skulle fällas ut mer information om en referens när man trycker på den.

Ja precis, och försök att minska den gråa boxen!

Tänkte att jag kunde visa min portfolio jag gjorde på nån utav de första webblektionerna, men den hade tydligen kraschat eller nått...

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Den där sidan var fruktansvärd.

• loading times vid varje sidbyte

• långa animationer

• mörkt och tråkigt färgschema

• de få färger de använder skär sig

• spelar musik!

En hemsida borde aldrig spela ljud om det inte är användaren som startat det genom att klicka play/unmute.

Skrivet av fazzel:

Tycker sidan ser ok ut, men har lite punkter du borde fundera över.

Onödigt att länka headern/texten till sidan du redan står på.
Tycker skuggorna är lite för kraftiga, prövade halvera dem och tyckte det såg vettigt ut.
Pröva göra informationsrutan lite ljusare.
Den rosa texten i info-rutan är lite skarp, gör den lite närmare den rosa färgen du har på länkarna men inte riktigt så ljus.
Ser lite konstigt ut med 3 rutor när endast 2 används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aegnor:

Den där sidan var fruktansvärd.

• loading times vid varje sidbyte

• långa animationer

• mörkt och tråkigt färgschema

• de få färger de använder skär sig

• spelar musik!

En hemsida borde aldrig spela ljud om det inte är användaren som startat det genom att klicka play/unmute.

Tycker sidan ser ok ut, men har lite punkter du borde fundera över.

Onödigt att länka headern/texten till sidan du redan står på.
Tycker skuggorna är lite för kraftiga, prövade halvera dem och tyckte det såg vettigt ut.
Pröva göra informationsrutan lite ljusare.
Den rosa texten i info-rutan är lite skarp, gör den lite närmare den rosa färgen du har på länkarna men inte riktigt så ljus.
Ser lite konstigt ut med 3 rutor när endast 2 används.

Lyssnade på dig och uppdaterade sidan. Vad tycks nu? // Borttagen på begäran //

Permalänk
Medlem

Ett par kommentarer:
1. Lägg in en favicon?
2. Headern är bara färgglad text, trots det är den en bild? Vore det inte bättre om du gjorde den med html/css istället?
3. På lindome-sidan verkar det som om det finns två affischer som ser väldigt lika ut (en svart förutom den på din sida). Om du gjort den svarta oxå tycker jag gott du borde ta med den oxå (tex lägga båda två på en sida som länkas från boxen)
4. När man kommer in på sidan blir första intrycket att allt förutom headern är utgråat. Jag trodde att texterna skulle lysa upp när jag hoovrade över Antingen gör du en sådan effekt eller så tycekr jag du ska minska ner på det utgråade så den inte ser så blaskig ut.
5. Tycker att du skulle kunna minska tiden det tar för länkboxar att ljusa upp när man hoovrar över dom

edit:
Angående http://id820.com/ - En sida som inte kan ladda i ipad känns ungeför som sidorna som krävde IE6 för att fungera när Firefox var på god väg att ta över.

Permalänk

Gör sidan mörkare, bländades så fort jag gick in på hemsidan. Ta ditt ansvar och förstör inte alla besökares syn.

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:
Skrivet av FobbanN:

Den fick man ett mer WOW intryck av ja!

Jag fick mer intrycket "ARGH, stäng fort"

Flash, lull-lull och ljud/musik går helt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Gör sidan mörkare, bländades så fort jag gick in på hemsidan. Ta ditt ansvar och förstör inte alla besökares syn.

Det är just sådana kommentarer som bara gör folk sura. Vad sägs om att gå och trolla någon annanstans?
PROTIP: Se gärna till att kalibrera din skärm och tända en lampa i ditt kolsvarta rum om du nu blir bländad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vb:

Ett par kommentarer:
1. Lägg in en favicon?
2. Headern är bara färgglad text, trots det är den en bild? Vore det inte bättre om du gjorde den med html/css istället?
3. På lindome-sidan verkar det som om det finns två affischer som ser väldigt lika ut (en svart förutom den på din sida). Om du gjort den svarta oxå tycker jag gott du borde ta med den oxå (tex lägga båda två på en sida som länkas från boxen)
4. När man kommer in på sidan blir första intrycket att allt förutom headern är utgråat. Jag trodde att texterna skulle lysa upp när jag hoovrade över Antingen gör du en sådan effekt eller så tycekr jag du ska minska ner på det utgråade så den inte ser så blaskig ut.
5. Tycker att du skulle kunna minska tiden det tar för länkboxar att ljusa upp när man hoovrar över dom

edit:
Angående http://id820.com/ - En sida som inte kan ladda i ipad känns ungeför som sidorna som krävde IE6 för att fungera när Firefox var på god väg att ta över.

Tack för din kritik! Har nu uppdaterat sidan ytterligare; // Borttagen på begäran //

Permalänk
Medlem
Skrivet av fazzel:

Tjingeling,

Tycker att du borde prova att ändra

#thumbnails a img { opacity: 0.5;

till 0.75 kanske.

Mitt första intryck är att sidan inte helt har laddat färdigt.

Nu när du har lagt in en favicon så känns det inte självklart att den tillhör dig, då man inte ser en logo som påminner om den.
Man känner iofs igen färgtemat.

Det var mina första funderingar.

Utöver vad de andra redan föreslagit.

En av de sidor jag på senare tid har stannat upp på, begrundat och fascinerats över är
http://eee.asus.com/se/eeepad/transformer-prime/features

Den är vacker att titta på, skönast upplevelse får man om man "mjukscrollar". Oftast mittenklickar och drar lite, annars får man hålla i scrollbaren.
Där kanske du kan få rörlig inspiration.

Lycka till.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Som andra har sagt kan jag också tillägga att den var riktigt hemskt. Visst var det lite "WOW!" men skulle endast fungera i t.ex. en desktop-version som ett spel eller liknande.

Skrivet av fazzel:

1. På saker som du kan skulle du kunna förkorta ner det till några meningar bara och sedan ska besökaren tänkte "Men det där lät intressant" och klicka på "Visa mer".

2. Det är också riktigt fint med "Responsiv Webdesign". När webbsidan ändrar sig beroende på upplösning.
Om du inte vet vad det innebär så kan du gå in på http://www.svt.se eller http://realgymnasiet.se/ så får du en syn på hur det fungerar.
Kanske inte det viktigaste på en portfolio, men det är en fin finess.

3. E-maillänken går inte att trycka på. Lite jobbigt när jag ville spamma dig Skämt åsido så är det praktiskt med en klickbar länk.

4. Som någon tidigare sa så borde du öka opaciteten på länkarna till 0.75-0.85.

Permalänk
Medlem

Var mer av ett sarkastiskt förslag jag drog till med

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Skrivet av fazzel:

Det är just sådana kommentarer som bara gör folk sura. Vad sägs om att gå och trolla någon annanstans?
PROTIP: Se gärna till att kalibrera din skärm och tända en lampa i ditt kolsvarta rum om du nu blir bländad.

Trollar inte alls. Är inte alls så att jag sitter i ett kolsvart rum. Men om du går från att bruka surfa på mörka sidor och sedan går in på en väldigt ljus så märker du att du anstränger dina ögon, sitter man alltid vid ljusa hemsidor så märker man inte av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Trollar inte alls. Är inte alls så att jag sitter i ett kolsvart rum. Men om du går från att bruka surfa på mörka sidor och sedan går in på en väldigt ljus så märker du att du anstränger dina ögon, sitter man alltid vid ljusa hemsidor så märker man inte av detta.

Är din Sweclockers sida mörk? För mig är den lika skön att titta på som Sweclockers sida då dom delar typ samma färger.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem

Är inte båda sidorna du visar gjorda i wordpress? Ser så ut iaf.

Permalänk
Skrivet av EvoPeter:

Är din Sweclockers sida mörk? För mig är den lika skön att titta på som Sweclockers sida då dom delar typ samma färger.

Permalänk
Medlem

Du får nog jobba en hel del på din design om du vill se proffesionell ut. Jag skulle böra om från början och hämta inspiration från andra sidor. Din sida ser tyvärr ut som en glad amatörs... Ditt val av färger och hur du använder dem tex på texten ovanför rutan imponerar inte. Så gör om och gör rätt sidan får mig att ifrågasätta dina kunskaper.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Ok. Min är då grå/vit.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Skrivet av EvoPeter:

Ok. Min är då grå/vit.

Använder ett program som heter stylish. På kända hemsidor (som swec) så har användare gjort teman som svart tillexempel. Men på mindre kända sidor (som TS) så har ingen användare gjort ett tema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephinator:

3. E-maillänken går inte att trycka på. Lite jobbigt när jag ville spamma dig Skämt åsido så är det praktiskt med en klickbar länk.

E-maillänken går inte att klicka på eftersom det inte är en länk Endast färgad text

Skrivet av EvoPeter:

Ok. Min är då grå/vit.

Testa mörka temat, en nattsuddares dröm^^ (se min signatur)

Permalänk
Skrivet av atriix:

E-maillänken går inte att klicka på eftersom det inte är en länk Endast färgad text

Precis det jag menade. Det bör vara en mailto-länk

Eller, eftersom mailto kan användas för spam kan du köra på ett litet javascript som ändrar din mailadress till en klickbar länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephinator:

Precis det jag menade. Det bör vara en mailto-länk

Eller, eftersom mailto kan användas för spam kan du köra på ett litet javascript som ändrar din mailadress till en klickbar länk.

Må så va..

Men skulle i alla fall själv föredra att inte ha på det viset. Hellre mailto-fritt i kombination med ett litet formulär med captcha, det skulle jag säga är mer användarvänligt också än att bara ha en mail-länk.

Permalänk

Tycker att den nedre delen av sidan drar till sig för mycket uppmärksamhet. Gör den svagare(ljusare text, typ #666), eller gör portfolio-delen tydligare.

Sedan tycker jag att du ska ändra "Jag heter Nicklas och jag designar och utvecklar hemsidor" till något annat. Möjligt att det lät häftigt 2008, men inte nu när varje webbutvecklare och hans mamma har den texten på sin portfolio.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att sidan är väldigt bra?

Jag tycker den är stilren, snygg, nästan perfekt.
Men visst, hade varigt bra med bättre referenser med mer avancerade layouter. Men man är på den nivå man är på.

Det enda jag har att anmärka är att du använder en bild för texten där uppe, varför? Font-face fungerar enda ner till IE7 med lite hacks.
Utöver det borde mailen vara en mailto link.

Koden ser fin ut, är indenderad och ser ren ut. Dock ska man inte använda `@import` då det är långsammare.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Må så va..

Men skulle i alla fall själv föredra att inte ha på det viset. Hellre mailto-fritt i kombination med ett litet formulär med captcha, det skulle jag säga är mer användarvänligt också än att bara ha en mail-länk.

Jag skriver mycket hellre mina mail i gmail där jag kan göra fetstil, länka och lägga in bilder än ett formulär. De som använder mail-addressen kommer ju ändå att öppna sitt mail program för att skriva mailet, varför inte göra det enklare för dem?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.