Inga OS skivor med i förpackning!?

Permalänk

Inga OS skivor med i förpackning!?

Nu är det så att jag vill om installera mitt OS på min MacBook Pro Late 2011, men man får ju inte med några OS skivor... Hur löser man nu detta:D Googlat mig omkring lite men som alla vet så är ju sweclockers community bäst på alla svar så jag frågar er hur tar jag mig till?

PS: Jag har inte tappat bort några skivor utan "skivor är inte längre något att ha" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Starta om datorn, håll inne CMD+R så startas Recovery mode. Där kan du installera om OS X.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Har inte pysslat med mac men på PC så brukar det finnas en dold installations partion på hårdddisken. Man brukar få trycka på någon knapp när datorn botar för att komma in i installationsprogrammet. Vet inte hur det fungerar på mac men det kanske räcker för att du ska kunna söka vidare på www.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk

Var för långsam

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av extreamforce:

Nu är det så att jag vill om installera mitt OS på min MacBook Pro Late 2011, men man får ju inte med några OS skivor... Hur löser man nu detta:D Googlat mig omkring lite men som alla vet så är ju sweclockers community bäst på alla svar så jag frågar er hur tar jag mig till?

PS: Jag har inte tappat bort några skivor utan "skivor är inte längre något att ha" - Steve Jobs

Som ett par stycken redan skrivit. Det behövs inga skivor längre. Det enda man behöver är en internetuppkoppling.

Permalänk

tack för alla svar! Ska nu ge det ett försök!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ifall man har en tom hårddisk så funkar det inte va? För via UEFI kan man väl inte gå?

Internet Recovery på nyare macar, cmd + alt + R

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Ifall man har en tom hårddisk så funkar det inte va? För via UEFI kan man väl inte gå?

Man separerar Mac och PC i den här delen av forumet, förstår inte inlägget... Internet recovery funkar alltid även med ny tom hårddisk, men på Mac från 2011 och framåt.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

Internet Recovery finns från och med dom macar som levererades med OS X Lion. På äldre macar får i princip samma funktionalitet i efterhand när man installerar Lion eller Mountain Lion, men där är det en liten partition på hårddisken som givetvis försvinner om den kraschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Internet Recovery finns från och med dom macar som levererades med OS X Lion. På äldre macar får i princip samma funktionalitet i efterhand när man installerar Lion eller Mountain Lion, men där är det en liten partition på hårddisken som givetvis försvinner om den kraschar.

De modeller som kom vid gränsen av Lions release finns det EFI-uppdatering som lägger till funktionen.

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Internet Recovery på nyare macar, cmd + alt + R

Sitter med lite av samma huvudbry som ts nu men med skillnaden att jag har en helt ny mbp 13" med osx lion som jag tänkte slänga in en ssd i. Innebär detta "internet recovery" att man inte behöver bränna ut någon typ av återställnings-skivor eller dylikt? För att va ärlig har jag inte blivit riktigt klok på hur jag ska gå till väga här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Sitter med lite av samma huvudbry som ts nu men med skillnaden att jag har en helt ny mbp 13" med osx lion som jag tänkte slänga in en ssd i. Innebär detta "internet recovery" att man inte behöver bränna ut någon typ av återställnings-skivor eller dylikt? För att va ärlig har jag inte blivit riktigt klok på hur jag ska gå till väga här.

Det är precis vad det innebär. "Bioset"/EFI har installationsprogrammet inkluderat. Det enda man behöver är en internetuppkoppling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitewiz:

De modeller som kom vid gränsen av Lions release finns det EFI-uppdatering som lägger till funktionen.

Hoppsan, det var en nyhet för mig. Menar du alltså att min "mid 2011" iMac har fått det i nån uppdatering utan att jag märkt det? Eller är det nåt man måste ta hem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Hoppsan, det var en nyhet för mig. Menar du alltså att min "mid 2011" iMac har fått det i nån uppdatering utan att jag märkt det? Eller är det nåt man måste ta hem?

Get your fix. (Troligen har du redan uppdaterat automatiskt?)

http://support.apple.com/kb/HT4904

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Det är precis vad det innebär. "Bioset"/EFI har installationsprogrammet inkluderat. Det enda man behöver är en internetuppkoppling

Efter lite krånglande med "SBT" så måste jag säga att detta var en otroligt smidig lösning av apple

Permalänk
Medlem

Enda nackdelen är att man behöver en hyfsad internetuppkoppling men de flesta har det idag

Permalänk
Medlem

Man kan juh skapa en boot usb.. ingår vell till mba iaf?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Man kan juh skapa en boot usb.. ingår vell till mba iaf?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det ingick bara med MB Air som "nödlösning" på den tiden när Internet Recovery inte fanns. Övriga modeller hade skivor. I och med internet recovery skippade man installationsskivorna för alla modeller.

Men det går utmärkt att skapa en bootbar usb-pinne av den imagefil som App Store laddar hem. Jag rekommenderar alla att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Nej, det ingick bara med MB Air som "nödlösning" på den tiden när Internet Recovery inte fanns. Övriga modeller hade skivor. I och med internet recovery skippade man installationsskivorna för alla modeller.

Men det går utmärkt att skapa en bootbar usb-pinne av den imagefil som App Store laddar hem. Jag rekommenderar alla att göra det.

Jepp men då måste han köpa ett nytt OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jepp men då måste han köpa ett nytt OS

Mountain Lion har tillräckligt mycket nytt för att dom ~200kr det kostar ska vara en no-brainer.

Men jag har faktiskt aldrig tänkt på hur man ska gå tillväga om man vill skapa sig en bootbar Lion på en dator där det är ursprungsoperativsystemet. Har man köpt Lion finns det ju i App Store under fliken "Purchases" och då kan man ju tvinga den att ladda hem en ny kopia.

Nån kanske kan berätta om det går/hur man gör? Förutom att låna imagefilen av en kompis då. Det är ju tekniskt sett samma fil och äger man en kopia så spelar det ingen roll, men...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Läs mitt inlägg igen.

Min fråga är, hur gör man när man äger en mac som föddes med Lion och vill få tag på imagefilen för att kunna skapa en bootbar USB-pinne? Den där guiden utgår från att man nyss köpt Mountain Lion och därför har laddat hem det, och har filen. Men har ens dator haft operativsystemet på sig från fabrik så har man ju aldrig laddat hem nån fil.

Det kan hända att man ändå kan gå in i app store och tvångsladda hem en kopia gratis, det vet jag inte, men det skulle jag testa iallafall. Mor har en MBA med Lion som jag inte uppgraderat ännu, ska testa på den nån gång bara för att.

Permalänk
Medlem

Det kan fungera att ladda hem image filen via cnet's sida och sedan följa guiden som jag länkade till. Du kan prova iaf om du vill.

http://download.cnet.com/Apple-Mac-OS-X-Lion/3000-18513_4-754...