Permalänk

Ny skol-dator?

Tjena!
Har en Asus Eee Pc Seashell series som skol dator den orkar knappt surfa internet så nu till 7:an tänkte jag införskaffa mig en ny bärbar dator!
Tänkte mig följande:
Surfa internet det är fiber på skolan.
Ha program som photoshop och Sony Vegas 10/9
Klara typ spel: Portal 2 Minecraft Dirt 3 ( inte på högsta då )
Ja och till vardaligt surfande!
Tänkte över 4GB ram iallafall i5/i3 prolle nVidia grafik bara för att jag aldrig haft det
Budget gärna inte över 7k
Vill gärna lägga mig runt 3k behöver då inte full följa spel kraven!
Tack på förhand!

Mvh: Eric
Ps: Går photoshop att köpa till två datorer alltså family pack?

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk

Jag ber om ursäkt för att skamlöst göra reklam, men jag kan inget annat än rekommendera http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=8675930&ref=searc... jag har haft den i några veckor nu och den fungerar utmärkt! Jag har uppmätt över 7 timmars batterits när jag var konservativ och tittade på film. Däremot är den kanske lite stor och tung för att använda som skoldator

Permalänk
Permalänk
Skrivet av BrutalOddball:

Hej!
Gillade den sista HP'n är processorn bra?
Om vi skulle utesluta spelen och bara fokusera på photoshop och film program vad är då the king för ca 3k ?
Såg en på Elgiganten för ca 3k med i5'a dock inget Grafikkort

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad ska du med en bärbar skoldator till? Till sjuan behöver du knappast det. Det är först på gymnasiet du behöver en. Och det är sällan att det finns wifi i skolan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Vad ska du med en bärbar skoldator till? Till sjuan behöver du knappast det. Det är först på gymnasiet du behöver en. Och det är sällan att det finns wifi i skolan.

Håller med Henke. På sjuan behöver man ingen dator för att hjälpa till i studierna och jag tvivlar på att nån kommer sitta och arbeta med bild eller filmredigering på rasterna. Till vardagligt surfande tycker jag en telefon räcker riktigt bra då den är snabb och smidig att använda. Om man nu måste ha en datorn med sig så skulle jag öka budgeten lite och köpa en ultrabook eller om man har råd, varför inte en macbook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Håller med Henke. På sjuan behöver man ingen dator för att hjälpa till i studierna och jag tvivlar på att nån kommer sitta och arbeta med bild eller filmredigering på rasterna. Till vardagligt surfande tycker jag en telefon räcker riktigt bra då den är snabb och smidig att använda. Om man nu måste ha en datorn med sig så skulle jag öka budgeten lite och köpa en ultrabook eller om man har råd, varför inte en macbook.

Precis, en smartphone räcker nog för dig för du kommer knappast sitta på rasterna och redigera. Jag får känslan över att du tror att du är större än vad du är.
Jag menar, Yrke: Fotograf!?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Henke420:

Vad ska du med en bärbar skoldator till? Till sjuan behöver du knappast det. Det är först på gymnasiet du behöver en. Och det är sällan att det finns wifi i skolan.

Jag började ha bärbar dator i 5'an den har använts väl!
Jag behöver datorn i skolan då jag använde dem mycket i skolan det kommer nog bli mer nu i sjuan dom tänkte till och med dela ut datorer men budgeten har inte räckt ännu för ca 500/1000 datorer är ute speciellt billigt...
Sällan Wi-fi? Vad babblar du om? Vi har trådlöst internet fiber, i en skola i byk där jag bor alltså låååångt från staden är det Wi-Fi alltså på en liten sket skola F-6 !

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Jag började ha bärbar dator i 5'an den har använts väl!
Jag behöver datorn i skolan då jag använde dem mycket i skolan det kommer nog bli mer nu i sjuan dom tänkte till och med dela ut datorer men budgeten har inte räckt ännu för ca 500/1000 datorer är ute speciellt billigt...
Sällan Wi-fi? Vad babblar du om? Vi har trådlöst internet fiber, i en skola i byk där jag bor alltså låååångt från staden är det Wi-Fi alltså på en liten sket skola F-6 !

Mvh: Eric

Har haft dator i skolan i ett par år nu. Det ända det gör är att du tappar fokus och spelar Minecraft med resten av klassen. En skoldator för 3000:- lär du inte komma långt med, sitter med en HP EliteBook 2540p, och den är seg som fan i skolarbete. Men om du vill ha en skoldator, sök uppåt 5000+ iaf.

Permalänk
Skrivet av Hanrax:

Har haft dator i skolan i ett par år nu. Det ända det gör är att du tappar fokus och spelar Minecraft med resten av klassen. En skoldator för 3000:- lär du inte komma långt med, sitter med en HP EliteBook 2540p, och den är seg som fan i skolarbete. Men om du vill ha en skoldator, sök uppåt 5000+ iaf.

Sant så sant

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Medlem

Måste hålla med @lillen99 att man har börja använda datorer mer i lägre årskurser, jag börjar 8:an nu och jag har använt dator sedan 5:an. Dock så har vi lånat bärbara datorer av skolan, men om skolan inte har råd så kan det ju bli att eleverna kan välja att ha dator eller skriva på papper.

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad från ett regelbrott och två citerande inlägg*

Och så tänker vi en gång till på §1.

§ 1 Trivsel

För att hålla diskussionerna på en trevlig och konstruktiv nivå ska alla medlemmar följa de etiska regler som gäller på såväl internet som i det vardagliga livet.
§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Dold text
Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Kollade på denna nu, ser ganska vettig ut?
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=8829864&ref=btsHT...

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Då kan du lika gärna investera i Fujitsun från CDON.com
Du får samma CPU + ett mycket bättre GPU + Full HD skärm osv.

Permalänk
Avstängd

Är det inte smartast för dig att köpa en AMD? Då får du en bra grafisk del, samtidigt som processorn är OK. Min morsa köpte sig en sådan för 3500 kr för nån månad sen, och vad jag märker så är den grymmt mycket snabbare och fräschare än dom skoldatorerna jag fick i 1-3 (Dock var det 1 år sen). Hon surfar mycket och har en massa skit installerat, sitter även och spelar lite sims 3 faktiskt och det verkar fungera bra. Vet inte om du egentligen behöver ha något bättre. Men det är klart att du kanske vill vara framtidssäker också. Den här verkar vara liknande: http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=K53BR-SX027V&r=defb
Kan inte så mycket om bärbara datorer då jag knappt förstår varför man ska ha det. Även fast jag nu studerar på högskolan, så använder jag deras stationära datorer, och min stationära hemma.

Permalänk
Medlem

CPU är väldigt dåligt i den, likaså GPU

Jag fattar inte heller vad en 13 åring (?) ska ha en bärbar till under lektionens gång... Det är första gången jag blev tvungen att köpa en laptop och jag börjar precis att studera Datateknik vid KTH, därför känns det ännu mer ologiskt att en 13 åring ska ha en bärbar i skolan...

Permalänk
Medlem

Hmm, Man får alltså jobba med dator i sjuan även om alla inte har? Både fördel och nackdel... Jag gick ur nian i våras o 7-9 fick vi mac av skolan... Blev mycket job hemma då jag spelade och surfade mycket på skoltid. Nu i gymnasiet får vi oxå datorer givetvis...
Jag avråder dig från att köpa dator till skolan om du inte får en av skolan mest eftersom det inte behövs i 7an och man jobbar mindre.
Fast det kan ju vara trevligt med en go laptop hemma Jag ska själv köpa en stationär snart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cub31993:

CPU är väldigt dåligt i den, likaså GPU

Jag fattar inte heller vad en 13 åring (?) ska ha en bärbar till under lektionens gång... Det är första gången jag blev tvungen att köpa en laptop och jag börjar precis att studera Datateknik vid KTH, därför känns det ännu mer ologiskt att en 13 åring ska ha en bärbar i skolan...

Jo precis

OT: Men behöver man ha bättre? Visst han kanske inte kan spela alla spelen, men något kommer han kunna spela, och alla program kommer han kunna använda, dock kommer redigera filmer ta längre tid. Men har inte en 7:e klassare rätt gott om just tid?

Permalänk
Medlem

Tid har han gott om men Portal 2 och DiRT 3 kommer han att inte kunna spela på den, iaf. inget högre än low i inställingar I fall jag skulle vara en 7:e klassare skulle jag välja något riktig vass smartphone framför en laptop! T.ex. ZTE Blade kan man surfa med och spela spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cub31993:

Tid har han gott om men Portal 2 och DiRT 3 kommer han att inte kunna spela på den, iaf. inget högre än low i inställingar I fall jag skulle vara en 7:e klassare skulle jag välja något riktig vass smartphone framför en laptop! T.ex. ZTE Blade kan man surfa med och spela spel!

jag har en zte blade (rootad, med någon custom rom) det går väldigt segt att surfa på den, och dem flesta spelen laggar, fast sen kostar den väl 5-600 hundra också.

Permalänk

Minns när jag gick i sjuan för inte alltför många år sedan (2003) och då hade vi fyra lånelaptops i skolans bibliotek, gamla sletna saker med PIII förmodligen, samt en drös stationära datorer. Ångrar inte ett ögonblick att det var just så, datorer i klassrum anser jag inte bör finnas om så inte används för speciella ändamål då det krävs. Det försämrar både instudering och det sociala umgänget från det jag sett. Det är svårt för er skolbarn som lever idag att förstå hur annorlunda det var för bara några år sedan och att det faktiskt fungerade riktigt bra utan datorer, något jag hoppas politiker kommer att förstå med tiden.

Mer om TS fråga, jag tycker inte du ska spendera mycket pengar på en skoldator, den kan få vara med om mycket stryk antingen av misstag eller medvetet förvållat, vill du ha en bra dator så köp en billig laptop och spara sedan ihop till en bättre stationär att ha hemma. Försök att skilja lite på studier och fritid.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Haha! Lite kul faktiskt. Har en Asus eee PC Seashell. Dock är det skolan som köpt den (alla elever har fått en).
Och den är PERFEKT för surf och lätt arbete.
När man går ut 9an får man om man vill, köpa den för ett billigt pris. Funderar på det, kan ju stoppa in Ubuntu i den! Då lär det bli ännu snabbare.
I alla fall, som chaos sa, något du kan tänka på är att köpa en billigare laptop för skola och kanske en stationär som du har hemma för spel och tunga program. Då får du betydligt mer prestanda för pengarna och det håller mycket längre.

Permalänk
Skrivet av lillen99:

Tjena!
Har en Asus Eee Pc Seashell series som skol dator den orkar knappt surfa internet så nu till 7:an tänkte jag införskaffa mig en ny bärbar dator!

Mvh: Eric

Gick precis ut 9'an och måste säga att elever med datorer på lektionen inte gör annat än spela.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Haha! Lite kul faktiskt. Har en Asus eee PC Seashell. Dock är det skolan som köpt den (alla elever har fått en).
Och den är PERFEKT för surf och lätt arbete.
När man går ut 9an får man om man vill, köpa den för ett billigt pris. Funderar på det, kan ju stoppa in Ubuntu i den! Då lär det bli ännu snabbare.
I alla fall, som chaos sa, något du kan tänka på är att köpa en billigare laptop för skola och kanske en stationär som du har hemma för spel och tunga program. Då får du betydligt mer prestanda för pengarna och det håller mycket längre.

Du har nog modellen med Atom processor jag har någon skit från AMD *suck*

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Du har nog modellen med Atom processor jag har någon skit från AMD *suck*

Mvh: Eric

Jag tror inte processorn från AMD är den begränsande faktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Du har nog modellen med Atom processor jag har någon skit från AMD *suck*

Mvh: Eric

Skiten från amd kanske har ganska mycket grymmare grafikkrets vilket möjligör ex bra stöd från hårdvaran att spela upp 1080p väldigt lätt, (antar att du antagligen har en AMD c-50)

Föressten:

Skrivet av lillen99:

Sällan Wi-fi? Vad babblar du om? Vi har trådlöst internet fiber, i en skola i byk där jag bor alltså låååångt från staden är det Wi-Fi alltså på en liten sket skola F-6 !

Daym, trådlöst internet fiber!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Skiten från amd kanske har ganska mycket grymmare grafikkrets vilket möjligör ex bra stöd från hårdvaran att spela upp 1080p väldigt lätt, (antar att du antagligen har en AMD c-50)

Föressten:

Daym, trådlöst internet fiber!

Trådlöst internet fiber är ju den bästa sorten av fiber!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Jag ber om ursäkt för att skamlöst göra reklam, men jag kan inget annat än rekommendera http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=8675930&ref=searc... jag har haft den i några veckor nu och den fungerar utmärkt! Jag har uppmätt över 7 timmars batterits när jag var konservativ och tittade på film. Däremot är den kanske lite stor och tung för att använda som skoldator

den såg ju jätte bra ut! jag skulle också rekommendera den till dig, då fåru båda spel prestanda samt photoshop prestanda.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Förstör inte skoltiden igenom att spela på lektionerna. Du kommer ångra dig längre fram.

Om du petar inte lite mer ram minne och eventuellt byter ut hårddisken till en billigare ssd kommer din eee pc fungera utmärkt i något år till.
Byta ram är väldigt simpelt, att byta hårddisk kräver lite mer arbete http://www.youtube.com/watch?feature=fvwp&v=Qrc328tA_BY&NR=1