Permalänk
Medlem

Ny HTPC

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=110840...

Är ute efter lite feedback på komponenterna, datorn kommer att stå vid min TV och agera HTPC.
Har ett Powercolor 5870 PCS+ som jag kommer stoppa in också.

Hur verkar moderkortet? Har inte någon koll på vilken kretstyp som är att föredra idag.

Funderar på att byta processor till någon billigare, är öppen för förslag!

Det är också viktigt att det går att uppgradera den i framtiden vid behov, även använda den för lite gaming om prestandan tillåter!

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Om jag kanske skulle byta ut processorn till någon svalare, och lägga lite pengar på att byta ut stockkylaren, vad rekomenderar ni?
Kommer den ändå klara tex BF3 med en i3 processor på low settings?

Mvh!

Permalänk
Medlem

alltså, det är ju i princip ett high-end gaming system du har där, vilket är extremt overkill till en htpc. kommer att låta onödigt mycket och framförallt dra onödigt mycket ström.
i dina kläder hade jag satsat på en dubbelkärnig prolle med tyst after-marketkylare, 4 gb ram, ssd, passivt lättare grafikkort typ ett ati 6450, ett klenare nätagg (500w e overkill) och ett mindre chassi. du fattar poängen, less is more i det här sammanhanget

edit: varför ska du gama på din htpc? är det inte bättre att de gånger du vill göra det, koppla in din "vanliga" dator till tvn? att ha 2 gamerdatorer, en till datorn och en till tvn, känns lite onödigt

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Jo tankarna har vandrat åt det hållet, saken är den att jag har ett 5870 liggandes, och tänkte man kunde utnyttja det.
Har för mig dom rekommenderade 500w nätdel till just det grafikkortet.

Tänkte väl att kunna spela lite spel hade varit trevligt och utnyttja mitt 5870.

Återkommer med ett nytt paket

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=110855...

Nytt paket, vad tror ni? Klarar man sig helt utan ett grafikkort med denna setup?
Nu är spel helt uteslutet, och ända kravet är att den ska kunna köra 1080p helt utan problem.

Nu är jag dock lite inne på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=651450#info
Känns mer prisvärt + att det finns wifi på moderkortet.

Är lite nyfiken på AMD E-450, fixar den 1080p utan problem?
Hur är det med temperaturen?

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Fick hem datorn igår, det blev:

Asus E45M1-I DELUXE
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3
OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 60GB
Fractal Design Array R2 300W
Noctua NF-P14 FLX 140mm Fläkt

Monteringen gick jätte enkelt och problemfritt, den går väldigt tyst även när Noctuafläkten ligger på 1200RPM.

Tempen ligger på ca 55-65 Grader, 1080p funkar galant i XBMC, ca 30% CPU belastning.
Dock funkar inte youtube i 1080p via Chrome, men byte till Explorer så funkar det bra?

Någon som vet vad det kan bero på?

XBMC menyer flyter på utan problem, kan inget annat än rekommendera denna setupen till HTPC ändamål!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhudoc:

Uppdatering: Fick hem datorn igår, det blev:

Asus E45M1-I DELUXE
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3
OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 60GB
Fractal Design Array R2 300W
Noctua NF-P14 FLX 140mm Fläkt

Monteringen gick jätte enkelt och problemfritt, den går väldigt tyst även när Noctuafläkten ligger på 1200RPM.

Tempen ligger på ca 55-65 Grader, 1080p funkar galant i XBMC, ca 30% CPU belastning.
Dock funkar inte youtube i 1080p via Chrome, men byte till Explorer så funkar det bra?

Någon som vet vad det kan bero på?

XBMC menyer flyter på utan problem, kan inget annat än rekommendera denna setupen till HTPC ändamål!

Hur fan fick du på CM Hyper 212 Evo "enkelt"? xD
Hade extremt mycket problem med den....

Grattis till ett lyckat köp dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Hur fan fick du på CM Hyper 212 Evo "enkelt"? xD
Hade extremt mycket problem med den....

Grattis till ett lyckat köp dock

CM Hyper 212 Evo? Vad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhudoc:

Uppdatering: Fick hem datorn igår, det blev:

Asus E45M1-I DELUXE
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3
OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 60GB
Fractal Design Array R2 300W
Noctua NF-P14 FLX 140mm Fläkt

Monteringen gick jätte enkelt och problemfritt, den går väldigt tyst även när Noctuafläkten ligger på 1200RPM.

Tempen ligger på ca 55-65 Grader, 1080p funkar galant i XBMC, ca 30% CPU belastning.
Dock funkar inte youtube i 1080p via Chrome, men byte till Explorer så funkar det bra?

Någon som vet vad det kan bero på?

XBMC menyer flyter på utan problem, kan inget annat än rekommendera denna setupen till HTPC ändamål!

Vad är det för hastighet på prollen? Att det ska vara så jäkla svårt att hitta på det i infon... ;P

Skrivet av Dannema:

Hur fan fick du på CM Hyper 212 Evo "enkelt"? xD
Hade extremt mycket problem med den....

Grattis till ett lyckat köp dock

Nu var det ju inte den setupen han beställde hem

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhudoc:

CM Hyper 212 Evo? Vad är det?

Det är processorkylaren som ligger i det här paketet: http://www.komplett.se/k/shoplist.as...B-60CE0766D0C6 som du länkade.

Skrivet av tippen:

Vad är det för hastighet på prollen? Att det ska vara så jäkla svårt att hitta på det i infon... ;P

Nu var det ju inte den setupen han beställde hem

Inte? Jahapp
Kollade ovanstående länk som var den sista länken, så jag antog att det var den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

alltså, det är ju i princip ett high-end gaming system du har där, vilket är extremt overkill till en htpc. kommer att låta onödigt mycket och framförallt dra onödigt mycket ström.
i dina kläder hade jag satsat på en dubbelkärnig prolle med tyst after-marketkylare, 4 gb ram, ssd, passivt lättare grafikkort typ ett ati 6450, ett klenare nätagg (500w e overkill) och ett mindre chassi. du fattar poängen, less is more i det här sammanhanget

edit: varför ska du gama på din htpc? är det inte bättre att de gånger du vill göra det, koppla in din "vanliga" dator till tvn? att ha 2 gamerdatorer, en till datorn och en till tvn, känns lite onödigt

Jag vet inte vad TS tänkt.

Men jag har också tänkt att skaffa någon mindre htpc/mini itx i framtiden(när jag får 100mbit :>)
och då kommer jag skaffa delar som klarar spel hyffsat iaf.

Dels för att jag ska ha den som server, och för att jag vill kunna spela om min "main dator" skulle pajja.
Och ja, det är jävligt illa om jag måste vänta 2 dagar på nya delar;)

Permalänk
Medlem

[QUOTE="tippen;12559079"]Vad är det för hastighet på prollen? Att det ska vara så jäkla svårt att hitta på det i infon... ;P

1.65Ghz med dubbla kärnor