Permalänk
Medlem

Boxee + nas

Då vart det dags att införskaffa en mediaspelare samt en NAS.

Mediaspelaren har jag i princip bestämt mig för att skaffa en Boxee från d-Link.

Men vad gäller NAS enheten har jag svårare att bestämma mig, så jag vänder mig hit för tips!
- skall vara energisnål!
-bör ha plats för flera diskar (3-5st)
-tyst, så tyst som möjligt.
Prisklass? Ja, någonstans mellan 1500-4000kr kan jag tänka mig att lägga!

Har kikat lite på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=808461

Är öppen för andra förslag med men det som talar för en synology är att man kan köra synology hybrid raid och på så sätt få ut mer av diskarna! Om jag förstått det rätt?

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro, 16GB, 180GB SSD (dualboot Windows 8).
NAS: Synology DS1812+, 5st WD RED 4TB.
Mediaspelare: BoxeeBox

Permalänk

Jag kör Boxee + Synology DS211J.
Riktigt jäkla nöjd, Boxeen är kanon även NASen.
Streamar MKV trådlöst i lägenheten från Nasen till Boxeen.
På tåget till jobbet streamar jag HD-material till iPaden över 3G via en app som heter "Good player"
Kör Audio Station som musikkälla på jobbet.

RIKTIGT KUNGLIGT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

Jag kör Boxee + Synology DS211J.
Riktigt jäkla nöjd, Boxeen är kanon även NASen.
Streamar MKV trådlöst i lägenheten från Nasen till Boxeen.
På tåget till jobbet streamar jag HD-material till iPaden över 3G via en app som heter "Good player"
Kör Audio Station som musikkälla på jobbet.

RIKTIGT KUNGLIGT!

I nästa uppdatering till synologyn så kommer en ny app, video station tror jag den heter. Då kommer synologyn bli ännu mer grym.

Permalänk
Skrivet av cracko:

I nästa uppdatering till synologyn så kommer en ny app, video station tror jag den heter. Då kommer synologyn bli ännu mer grym.

Mjo den har redan kommit i beta tror jag minsann.
Dock fungerar Good Player tills vidare riktigt smutt, tror den kostade 22:- eller något.

Som sagt möjligheterna med Synologyn är oändliga.
Jag flyttade nyligen till egen lägenhet.
och så ser jag en fin liten fiberdosa i vardagsrummet och även att Bahnhof kunde leverera dit.
Jag var som ett barn på Julafton.
Och breve satt ett uttag för TV ifrån Comhem, Som jag aldrig någonsin kommer eller bör använda då jag har min Synology + Boxee

Permalänk
Medlem

Japp, känns som boxeen är ett bättre alternativ till apple tv. En polare kör apple tv + plex, ser riktigt sjysst ut! men nackdelen är att apple tv inte klarar av alla format och inte 1080p, därav mitt val har fallit på Boxeen.

Jag vill ju kunna köra airplay och streama film både till iphonen samt ipaden när jag inte är hemma. Visst går det med boxeen också? (har harvat runt på vissa forum som påstår att apple tv är mitt ända alternativ för det..?) Och självklart då spela upp filmer/tv-serier från NASen till TVn via Boxeen.

Hur är interfacet i Boxeen om man jämför med plex? för plex var ju jävligt snyggt faktiskt! Men det tar emot att köpa något som inte stödjer 1080p...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Soders:

Japp, känns som boxeen är ett bättre alternativ till apple tv. En polare kör apple tv + plex, ser riktigt sjysst ut! men nackdelen är att apple tv inte klarar av alla format och inte 1080p, därav mitt val har fallit på Boxeen.

Jag vill ju kunna köra airplay och streama film både till iphonen samt ipaden när jag inte är hemma. Visst går det med boxeen också? (har harvat runt på vissa forum som påstår att apple tv är mitt ända alternativ för det..?) Och självklart då spela upp filmer/tv-serier från NASen till TVn via Boxeen.

Hur är interfacet i Boxeen om man jämför med plex? för plex var ju jävligt snyggt faktiskt! Men det tar emot att köpa något som inte stödjer 1080p...

Apple TV är överskattat
Du kan köra airplay från iPad till boxeen under samma "lan-nätverk"
Sen om du vill streama film till din iPhone / iPad gör du ju det direkt via NASen med hjälp av olika appar.
Som t ex Good Player.

Jag gillar interfacet skarpt.
http://www.boxee.tv/
Check it out. Fanns ju förut en version man kunde ladda ner på datorn för att "testa interfacet" hittar dock inte den just nu när jag sitter på jobbet.
Sen sköter min synology alla min torrents / nedladdningar. Kan även ladda ner torrents från iPaden / Telefonen.
Så det finns mängder med möjligheter!

Permalänk
Medlem

tyckte samma, överskattat och man blir ganska låst!

Vilken Synology man kör spelar ingen större roll eller? Alla av deras "hemmavarianter" har väl samma förutsättningar?? föll för den modellen just för att den är så energisnål, har 4st hårddisk platser samt verkar vara ganska tyst!

Kör du vanligt raid 5 eller Synologys egna raid? känns även där som de ligger i framkant!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Soders:

tyckte samma, överskattat och man blir ganska låst!

Vilken Synology man kör spelar ingen större roll eller? Alla av deras "hemmavarianter" har väl samma förutsättningar?? föll för den modellen just för att den är så energisnål, har 4st hårddisk platser samt verkar vara ganska tyst!

Kör du vanligt raid 5 eller Synologys egna raid? känns även där som de ligger i framkant!

Hej!
Jag kör ju en riktigt home-edition 2 bay NAS.
DS211J
http://www.synology.com/us/products/DS211j/index.php
Kör Synologys egna RAID1.
Då jag inte har fler diskar

Men det är ju detsamma OS på dem, (såvitt jag vet, kan inte prata för de riktiga Business varianterna dock)

Permalänk
Medlem

vid närmare priskoll inser jag nog att jag får byta NAS, inte fan har jag råd att lägga 1800kr/2,5" 2TB hårddisk när 3,5" ligger på halva priset!

men, om man köper en NAS likt den du har, då kan man väl inte köra RAID 5 på den?? måste väl ha minst 3diskar i NASen för att RAID 5 skall vara möjligt ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför inte kika på Synology DS411 eller Synology DS411j? Fördelen med 3,5" är ju som sagt priset och att det finns lite större storlekar. Båda med plats för 4st 3,5" diskar och det som skiljer är CPU och minne.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=942445
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=754024

Känns säkert för framtiden och hur många diskar man startar med är väl mer eller mindre valfritt

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Medlem

Jo, kollar på dom två nu! Men vad får jag egentligen extra för den 700kronors prisskillnanden mer än wlan på den ena som jag troligtvis ändå aldrig kommer använda?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Soders:

Jo, kollar på dom två nu! Men vad får jag egentligen extra för den 700kronors prisskillnanden mer än wlan på den ena som jag troligtvis ändå aldrig kommer använda?

Du har 512MB Ram i DS411
Medans du har 256MB i DS411J

Samt en processor på 1600 Respektive 1200mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

Du har 512MB Ram i DS411
Medans du har 256MB i DS411J

Samt en processor på 1600 Respektive 1200mhz.

Känns som jag knappast kommer märka av den skillnaden vid användande eller? Är väl inte direkt något som kommer gå snabbare/effektivare med den ena eller andra?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Soders:

Känns som jag knappast kommer märka av den skillnaden vid användande eller? Är väl inte direkt något som kommer gå snabbare/effektivare med den ena eller andra?

Well, Den klarar fler processer smidigare, tror jag har 800mhz i min, Det mesta flaskar ju pga nätverket ändå jag skulle köra den billigare

Permalänk
Medlem

Mer minne och snabbare processor är bättre precis som hos vilken dator som helst. Om DU kommer märka den skillnaden är svårt att säga då vi alla är olika och värderar saker olika.

Surfar man in på Synologys hemsida kan man rätt tydligt se skillnaden i överföringshastighet.
http://www.synology.com/products/performance.php?lang=enu#tab...

Andra saker är nog svårare att mäta men som sagt, mer minne och snabbare processor är bättre. Om det är värt pengarna kan nog bara du svara på. Kanske nån som bytt upp sig kan ge sin syn på saken men jag tror inte så många gjort det....

Oavsett vilken du väljer är jag övertygad om att du kommer bli nöjd

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Medlem

Har själv en ReadyNas 4000NV. 4 st 2TB diskar och strömmar till boxeen med kabel. Fungerar perfekt. Kan iof streama till tv:n, men i alla fall. Det är kanske ett alternativ, dock är synologyn mer flashig och förmodligen mer "användarvänlig". Men det är bara spekulationer från min sida

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av FouR:

Mer minne och snabbare processor är bättre precis som hos vilken dator som helst. Om DU kommer märka den skillnaden är svårt att säga då vi alla är olika och värderar saker olika.

Surfar man in på Synologys hemsida kan man rätt tydligt se skillnaden i överföringshastighet.
http://www.synology.com/products/performance.php?lang=enu#tab...

Andra saker är nog svårare att mäta men som sagt, mer minne och snabbare processor är bättre. Om det är värt pengarna kan nog bara du svara på. Kanske nån som bytt upp sig kan ge sin syn på saken men jag tror inte så många gjort det....

Oavsett vilken du väljer är jag övertygad om att du kommer bli nöjd

Tack för länken! Var ju ganska tydligt där. Lutar nog ändå åt att klippa den lite kraftigare maskinen för framtida bruk!

Vilka diskar hade ni köpt till den? bör ju vara 2-4TB diskar.

Kan man om man kör Synology Hybrid RAID börja med 2st eller 3st diskar och lägga till den/de sista efterhand utan att behöva formatera om de som redan sitter i? eller rekommenderas att man kopplar in alla 4 diskarna direkt ? Och dessa diskar måste väl inte heller vara identiska? gör väl inget om två av dem ligger på 2tb, någon på 3tb ?

Visa signatur

Permalänk

Lånar tråden liten.
Jag har köpt en Boxee och nu har min bror beställt en också.
Vi bor i olika lägenheter dock i samma stad och har samma ISP, vi funderar på att slänga upp en NAS hos nån av oss och sen slänga över lite filmer på NASen och synka med våra Boxee, tror ni att denna funkar i våran plan?

EDIT:
Såg nu i den där hastighetstabellen att DS212j inte var så snabb.
Då bör kanske denna duga: https://www.inet.se/produkt/4304221/synology-diskstation-ds21...
Med denna hårddisk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757762#info

Visa signatur

Jag är ett GENI!

Permalänk
Medlem

Om en hårddisk fungerar i den NAS man valt bör kontrolleras på NAS:ens hemsida om man vill bara säker. I detta fall http://www.synology.com/support/hd.php?lang=us&bays_id=2&prod... Finns disken med där är det grönt.

Visa signatur