Avbeställde en dator kostade 2500kr stämmer detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Datorn ligger uppe som en färdig produkt. Även om de monterar datorn själva så säljs den inte som komponenter plus montering. Den är såld som en färdig dator så du ska inte behöva betala för en montering. Stå på dig, du har ångerrätt och det kan de inte göra någonting åt.

Ihopbyggnaden är en tjänst, en tjänst som är utförd.
Man har inte ångerrätt på utförda tjänster.

EDIT: Men när jag läst färdigt i hela tråden så är det alltså ingen separat byggnation som beställts utan bara en dator? Om det inte framgår väldigt tydligt så ska ångerrätten antagligen gälla då.

Men det är inte helt säkert eftersom det står i avtalet och det är en tjänst som är utförd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Du har lagen på din sida vad det än står på deras sida så står dom inte över lagen, bara ångra köpet, ska inte tilllkomma några extra kostnader för dej eftersom det inte rör sig om en specialbeställning (vad nu räknas som specialbeställning, bara för man ber dom sätta in specifika komponenter som de har i lager, betyder inte det att det heller är en specialbeställning, då har dom bara rätt att ta betalt för tjänsten att bygga ihop och isär datorn).

Skrivet av zillio:

Fick du något meddelande som dök upp på sidan? Eller ett mail EFTER att du gjort köpet som säger att det tar ut en avgift om du returnerar?
Ifall svaret är NEJ så läs det här (saxat från Konsumentverket):

Läser ingen tråden eller? Han har avbeställt, inte utnyttjat ångerrätt. De har rätt att sätta vilka villkor de vill för avbeställning.

Permalänk
Medlem

tänkte på det med.
Läser man deras villkor för avbeställning så borde ju inte detta varit en överraskning.

Sätter dom en prislapp på 2500kr, så är det 2500kr, står svart på vit vad dom begär vid avbeställning i detta fall.

Sen bör man ju veta vad man beställer och vad som gäller custom byggen, tråkigt men men

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liljekrantz:

Hej beställde en dator från IT-Shoppen som de skulle bygga ihop. De hade byggt ihop den men inte skickat den än när jag avbeställde och de sa att det skulle kosta mig 2500kr att avbeställa eftersom de redan hade byggt den. Det står på deras sida att man får betala för ihop byggnaden och de eventuella material de använde. Jag avbeställde eftersom cdon har en drive eller något nu där de sålde en dator med 40% rabatt så jag tjänar fortfarande pengar på att avbeställa och får en bättre dator.

Låter 2500kr rimligt som avgift? Kan inte så mycket om datorer själv så ville bara kolla upp detta.

Datorn som jag beställde och betalade med visa var: http://www.it-shoppen-butik.se/datorer/speldatorer/it-shoppen...

De sa att det tar ca 1 vecka för att pengarna skall komma tillbaka till kontot.

Ångerrätt vid distanshandel

Du har 14 dagars ångerrätt när du köper varor och tjänster på distans. Reglerna gäller när du handlar på Internet, postorder, TV-shop och telefon. Men kom ihåg att ångerrätten inte gäller för alla varor och tjänster.

När du köper något på distans har du inte samma möjlighet att granska det du köper som när du handlar i en butik. Därför har du möjlighet att inom 14 dagar ångra ditt köp. När du ångrar köpet ska du meddela säljaren att du ångrar köpet och lämna tillbaka det du har köpt till säljaren. Du ska meddela säljaren att du ångrar dig inom 14 dagar. Säljaren behöver inte bekräfta att du har ångrat köpet. Säljaren behöver inte heller ha fått tillbaka varan inom de 14 dagarna.
Information om ångerrätten före köp

Säljaren ska ge dig information om ångerrätten innan du köper en vara eller tjänst. Informationen ska vara tydlig och innehålla det du behöver veta för att kunna utnyttja ångerrätten.
Information om ångerrätten efter köp

Efter köpet ska du återigen få information om ångerrätten. Du ska få informationen på ett varaktigt sätt, till exempel på papper eller i ett e-postmeddelande. Du ska också få information om vart du ska vända dig för att använda din ångerätt.
När börjar ångerrätten gälla?

Ångerrätten på 14 dagar gäller från dagen du tar emot varan och återigen får information om din ångerrätt. Om du inte har fått information om ångerrätten före och efter köpet har du i stället ett års ångerrätt. Du kan ångra dig utan att ha hämtat ut varan men du måste alltid meddela säljaren. Även om du inte har hämtat ut varan ska du betala returfrakten.
Undersöka varan

Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den.
Returfrakten

När du ångrar ett köp ska du betala kostnaderna för returfrakten. Du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan. Om du har köpt en vara efter att ha blivit uppringd via telefon ska dock säljaren stå för returfrakten. Tänk på att du ansvarar för varan till den når säljaren, det vill säga även under transporten.
Köpa tjänster

Ångerrätten gäller också när du köper tjänster på distans. Det kan exempelvis vara hantverkstjänster. Men lagen gäller även vissa finansiella tjänster som krediter, försäkringar och betaltjänster. Även vid köp av tjänster är ångerfristen 14 dagar utom för livförsäkringar och privat individuellt pensionssparande. Då är den 30 dagar. Som regel gäller ångerfristen från dagen då avtalet ingås. När du köper livförsäkringar räknas fristen från och med den dag du har fått veta att avtalet har ingåtts. Ångerrätten börjar dock aldrig gälla förrän du har fått den information som säljaren måste ge dig. När du köper finansiella tjänster ska du även ha fått avtalsvillkoren för att ångerfristen ska börja löpa.
Återbetalning

När du ångrar ett köp ska säljaren snarast betala tillbaka allt du har betalat, utom returfrakten, till dig. Säljaren måste alltid betala tillbaka inom 30 dagar.
När du inte har ångerrätt

Det är viktigt att komma ihåg att ångerrätten inte gäller för alla varor och tjänster. Det finns vissa undantag. För att undantagen ska gälla måste säljaren informera dig om dem både före och efter köp. När du till exempel köper följande varor och tjänster på distans har du inte ångerrätt.

inkvartering
transporter
servering, catering eller liknande
kultur-, idrottsevenemang eller liknande
livsmedel
tidningar
vadhållning
plomberade cd-skivor, datorprogram och liknande om plomberingen har brutits

Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten.

Visa signatur

Intel i9 14900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus TUF OC RTX5080 16GB GDDR7X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 Samsung 990 Pro 4TB , Creative Sound BlasterX AE-5 Plus, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Läser ingen tråden eller? Han har avbeställt, inte utnyttjat ångerrätt. De har rätt att sätta vilka villkor de vill för avbeställning.

Hallå! Han har för f-n betalt och då gäller ÅNGERRÄTTEN!!

T R O L L

Visa signatur

Intel i9 14900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus TUF OC RTX5080 16GB GDDR7X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 Samsung 990 Pro 4TB , Creative Sound BlasterX AE-5 Plus, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är inte bara kostnaden för att bygga datorn du måste betala för.
Det är även kostnaden för:
-Produkter som eventuellt tar skada vid montering av datorn
-Förbruksmateriel
-Kostnaden för öppnade produket som inte längre kan säljas som nya
-Eventuellt så ingår det också att de testar datorn efter att de monterat den.

Så om någon skall ha 200 i timmen, plus moms och sånt, för att hämta alla delar efter dina speccar, packa upp, montera, felsöka, testa så tycker jag det är en helt rimlig kostnad med arbete du bränt när du ångrat dig efter att de monterat.

Särskilt när de står klart och tydligt på deras hemsida att det kommer att kosta så mycket pengar om du ångrar dig. Betala och läs igenom avtal nästa gång.

Exakt! Hur svårt ska det vara att begripa att arbetskostnad och material inte är gratis?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av skydiver:

T R O L L

Konsumentens ångerrätt
13 § Konsumenten har rätt att frånträda ett distansavtal eller ett hemförsäljningsavtal (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 15 § (ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 15 §.

14 § Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om avtalet gäller
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
2. en vara eller en tjänst och priset beror på sådana svängningar på finansmarknaden som näringsidkaren inte kan kontrollera,
3. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
4. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits,
5. en tidning eller en tidskrift, eller
6. vadhållning eller andra lotteritjänster.

15 § Vid distansavtal eller hemförsäljningsavtal om överlåtelse eller upplåtelse av varor börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal eller hemförsäljningsavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
Vid distansavtal börjar ångerfristen dock löpa tidigast den dag då före-skriven information enligt 10 § kommer konsumenten till handa. Vid hem-försäljningsavtal börjar ångerfristen löpa tidigast den dag då handlingar enligt 11 § kommer konsumenten till handa.
Avser avtalet en vara som har tillverkats eller väsentligt ändrats efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars har fått en tydlig personlig prägel, får näringsidkaren och konsumenten skriftligen avtala att ångerfristen skall börja löpa den dag som anges i andra stycket oavsett om konsumenten har tagit emot varan eller en väsentlig del av den.

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000274.HTM#P9S1N1

Inte vet jag men har han mottagit varan ännu? För det är ju inte en tjänst...så då börjar inte ångerrätten att gälla vid tecknandet av avtalet utan när kund har mottagit varan.

Vem är det som är ett troll?....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Dagens I-landsproblem: "Hej jag ville köpa en grej från företag A, men så efter att jag redan har beställt det och de har satt ihop datorn så hittade jag en annons hos företag B som var bättre. Jag avbeställde därför från företag A och nu vill de att jag ska betala dem för att de har lagt ner resurser på detta." Cry me a river. Kan du kanske vara lite vuxen utav dig och tänka innan du beställer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skydiver:

T R O L L

Som sagt, han har inte använt ångerrätten, jag sa aldrig att han inte har rätt att göra det. Han har avbeställt varan, vilket är något helt annat än ångerrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Som sagt, han har inte använt ångerrätten, jag sa aldrig att han inte har rätt att göra det. Han har avbeställt varan, vilket är något helt annat än ångerrätten.

Va? han avbeställde ju för att han ångrar köpet. ..men i egentlig mening så har TS inte i juridisk mening ångrat sig utan bara avbeställt - är det så du menar.

Alla begriper ju att alla parter tjänar på att avbeställa (ångra) så snabbt som möjligt- alltså helst innan postgången, och ändå hellre innan företaget hunnit starta bygget.

Om jag inte minns fel så har någon tidigare i tråden tyckt att TS skall ta emot paketet- därefter ångra- och sedan returnera hela paketet ( helst oöppnat).

TS skulle alltså vinna på att ta emot ett paket, och krångla med retur. Åtminstone ur juridisk synvinkel. Att detta kostar pengar, och företaget missar möjligheten att sälja datorn vidare till annan kund under denna tid är alltså ovidkommande.

TS skulle kunna ställa till med ansenlig ekonomisk skada hos företaget på detta sätt. Tex genom att ta emot paketet och sedan dröja maximalt länge med returen. Vi har ju sett exempel i annat tråd där företaget utsattes för en attack som slutade med att företaget efterskänkte hela summan och kunden fick behålla komponenterna. Man förstår ju att företagen skärper till sina vilkor när folk bär sig åt så- vilket fördyrar och krånglar till internetköp och vilkor för oss andra som sköter oss oklanderligt.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Va? han avbeställde ju för att han ångrar köpet. ..men i egentlig mening så har TS inte i juridisk mening ångrat sig utan bara avbeställt - är det så du menar.

Alla begriper ju att alla parter tjänar på att avbeställa (ångra) så snabbt som möjligt- alltså helst innan postgången, och ändå hellre innan företaget hunnit starta bygget.

Om jag inte minns fel så har någon tidigare i tråden tyckt att TS skall ta emot paketet- därefter ångra- och sedan returnera hela paketet ( helst oöppnat).

TS skulle alltså vinna på att ta emot ett paket, och krångla med retur. Åtminstone ur juridisk synvinkel. Att detta kostar pengar, och företaget missar möjligheten att sälja datorn vidare till annan kund under denna tid är alltså ovidkommande.

TS skulle kunna ställa till med ansenlig ekonomisk skada hos företaget på detta sätt. Tex genom att ta emot paketet och sedan dröja maximalt länge med returen. Vi har ju sett exempel i annat tråd där företaget utsattes för en attack som slutade med att företaget efterskänkte hela summan och kunden fick behålla komponenterna. Man förstår ju att företagen skärper till sina vilkor när folk bär sig åt så- vilket fördyrar och krånglar till internetköp och vilkor för oss andra som sköter oss oklanderligt.

Sådan är lagen, klaga hos din lokala riksdagspolitiker

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Sapphire RX 7900 XTX

Permalänk

Återigen vänligen LÄS...ALLT...som står på den först länkade sidan. Det står: BYGG och TEST. Det torde innebära kvalitésäkrat byggande, och rigoröst testande. Detta så du som kund INTE får problem. Därav så är plötsligt 2500 billigt, för vem som helst som fått mer eller mindre problem med sin dator, kan snabbt (förhoppningsvis med minnet i behåll), räkna ut kostnaden för alla timmar man får lägga ner för att rätta till problemet

Visa signatur

NZXT H2 Vit, ASUS Sabertooth P67 B3, i7-2600K Processor @ 4.43Ghz, Corsair Vengeance DDR3 @ 1648MHz 16GB CL9, Corsair SSD Force Series GT 120GB , Seagate Barracuda® 7200 1TB, Corsair AX 850W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold Modular, PowerColor Radeon HD 6990 4GB GDDR5 @ 880/1500Mhz, CoolIT ECO C240 A.L.C. CPU Kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ihopbyggnaden är en tjänst, en tjänst som är utförd.
Man har inte ångerrätt på utförda tjänster.

EDIT: Men när jag läst färdigt i hela tråden så är det alltså ingen separat byggnation som beställts utan bara en dator? Om det inte framgår väldigt tydligt så ska ångerrätten antagligen gälla då.

Men det är inte helt säkert eftersom det står i avtalet och det är en tjänst som är utförd.

Du hade kanske kunnat komma till samma slutsats om du läst mitt inlägg ordentligt?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

fast läser man ang datorn så byggs den efter beställning.
Så då utförs en tjänst, vilket det t.om framgår i produkt infot:

"Datorn byggs på beställning och montering samt testning ingår i priset värde ca 1500-2500 SEK"

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

"Datorn byggs på beställning och montering samt testning ingår i priset värde ca 1500-2500 SEK"

Att datorn byggs på beställning betyder bara att det är ett källarföretag, inte att det är en specialbeställning åt just den kunden som beställer.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Att datorn byggs på beställning betyder bara att det är ett källarföretag, inte att det är en specialbeställning åt just den kunden som beställer.

har inte nämnt något om det heller

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Nu får ju TS delvis skylla sig själv som handlar från ett sådant oseriöst företag. Dock har jag mycket svårt att tro att ARN skulle anse att TS har beställt en specialbyggd produkt som inte omfattas av ångerrätten. Om jag var TS skulle jag ge mina argument till IT-shoppen och säga att om de vägrar sänka/slopa avgiften kommer du gå via ARN, de vet nog själva att det inte kommer bli ett utlåtande till deras fördel. Oseriösa företag lever på folk som inte orkar gå vidare för att få rätt, de hoppas nog att du bara skall ta emot datorn av dem ifall de säger de vill ha 2500 kr av dig annars.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nu får ju TS delvis skylla sig själv som handlar från ett sådant oseriöst företag. Dock har jag mycket svårt att tro att ARN skulle anse att TS har beställt en specialbyggd produkt som inte omfattas av ångerrätten. Om jag var TS skulle jag ge mina argument till IT-shoppen och säga att om de vägrar sänka/slopa avgiften kommer du gå via ARN, de vet nog själva att det inte kommer bli ett utlåtande till deras fördel. Oseriösa företag lever på folk som inte orkar gå vidare för att få rätt, de hoppas nog att du bara skall ta emot datorn av dem ifall de säger de vill ha 2500 kr av dig annars.

Återigen.. ÅNGERRÄTTEN gäller FÖRST när kund har MOTTAGIT varan.. Se mitt tidigare inlägg med LAGTEXTEN. Så.. Hur kan han utnyttja en ångerrätt som enligt lag inte ens trätt i kraft?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Sapphire RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Återigen.. ÅNGERRÄTTEN gäller FÖRST när kund har MOTTAGIT varan.. Se mitt tidigare inlägg med LAGTEXTEN. Så.. Hur kan han utnyttja en ångerrätt som enligt lag inte ens trätt i kraft?

Vad tror du? Det ligger i företagets intresse att låta han utnyttja ångerrätten innan han mottagit varan då de fortfarande kan sälja den som ny om han inte gjort det. Han skulle kunna låta dem skicka den och sedan skicka tillbaka den genom att nyttja ångerrätten. Jag skulle nästan gjort så bara för att jävlas med denna bluffbutik.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Vad tror du? Det ligger i företagets intresse att låta han utnyttja ångerrätten innan han mottagit varan då de fortfarande kan sälja den som ny om han inte gjort det. Han skulle kunna låta dem skicka den och sedan skicka tillbaka den genom att nyttja ångerrätten. Jag skulle nästan gjort så bara för att jävlas med denna bluffbutik.

Vad tror du.. 2500:- eller skicka den fram och tillbaka.

Och fortfarande, HAN HAR INGEN ÅNGERRÄTT FÖR HAN HAR INTE MOTTAGIT VARAN ÄNNU!
Så hur ska företaget kunna låta han utnyttja den?

*suck*

Eftersom den är avbeställd redan så är det nog rätt svårt att utnyttja någon ångerrätt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Sapphire RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Vad tror du.. 2500:- eller skicka den fram och tillbaka. .

Vad tror du företaget väljer. Inte skicka den och slopa avgiften men kunna sälja den som ny. Eller skicka den, inte få avgiften och behöva sälja datorn till reducerat pris för den inte är ny i obruten förpackning? Nu tror jag visserligen bluffföretag som detta inte skulle dra sig för att sälja en använd dator som ny dock.

Skrivet av Tarasus:

Och fortfarande, HAN HAR INGEN ÅNGERRÄTT FÖR HAN HAR INTE MOTTAGIT VARAN ÄNNU!
Så hur ska företaget kunna låta han utnyttja den?

*suck*

Eftersom den är avbeställd redan så är det nog rätt svårt att utnyttja någon ångerrätt.

Klart företaget kan låta honom ångra köpet även om datorn inte är levererad i den mening att de låter avbeställningen följa samma regler som för ångerrätten om de vill. Nu har ju dock TS redan godkänt avbeställningen så det gör det ju svårare för TS att argumentera för det. Det är ju dock måttligt korkat av IT-shoppen att inte lösa detta bättre, inte direkt bra PR att hängas ut som ett oseriöst bolag på en av Sveriges största teknikforum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Vad tror du företaget väljer. Inte skicka den och slopa avgiften men kunna sälja den som ny. Eller skicka den, inte få avgiften och behöva sälja datorn till reducerat pris för den inte är ny i obruten förpackning? Nu tror jag visserligen bluffföretag som detta inte skulle dra sig för att sälja en använd dator som ny dock.

Klart företaget kan låta honom ångra köpet även om datorn inte är levererad i den mening att de låter avbeställningen följa samma regler som för ångerrätten om de vill. Nu har ju dock TS redan godkänt avbeställningen så det gör det ju svårare för TS att argumentera för det. Det är ju dock måttligt korkat av IT-shoppen att inte lösa detta bättre, inte direkt bra PR att hängas ut som ett oseriöst bolag på en av Sveriges största teknikforum.

???

Själv är jag läskunnig och läser självklart IGENOM vad som gäller innan jag handlar på ett ställe, så det enda som har hänt är väl att TS har blivit avslöjad som en fuskläsare. Detta är inget dom myglar med, det står klart och tydligt vad som gäller i deras villkor...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Sapphire RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

???

Själv är jag läskunnig och läser självklart IGENOM vad som gäller innan jag handlar på ett ställe, så det enda som har hänt är väl att TS har blivit avslöjad som en fuskläsare. Detta är inget dom myglar med, det står klart och tydligt vad som gäller i deras villkor...

Nu handlar jag bara från seriösa butiker så jag skulle inte handlat från IT-shoppen till att börja med (och det bör ingen annan heller göra). Dock tänker jag själv och är mån om mina rättigheter, dvs jag skiter fullständigt i vad en butik hävdar om det strider mot mina rättigheter. IT-Shopping hävdar i sina villkor att de tar ut en avgift om man utnyttjar ångerrätten på en av deras datorer, detta är det högst tveksamt om de skulle kunna göra på lagligt vis. Men läs du företagens villkor och rätta dig efter dem även om de inskränker på dina lagstadgade skyldigheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nu handlar jag bara från seriösa butiker så jag skulle inte handlat från IT-shoppen till att börja med (och det bör ingen annan heller göra). Dock tänker jag själv och är mån om mina rättigheter, dvs jag skiter fullständigt i vad en butik hävdar om det strider mot mina rättigheter. IT-Shopping hävdar i sina villkor att de tar ut en avgift om man utnyttjar ångerrätten på en av deras datorer, detta är det högst tveksamt om de skulle kunna göra på lagligt vis. Men läs du företagens villkor och rätta dig efter dem även om de inskränker på dina lagstadgade skyldigheter.

Men snälla... du har ingen ångerrätt förrän varan är levererad... OK?

Läs lagtexten igen och försök förstå!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Sapphire RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Jag har insett att du inte är den vassaste kniven i lådan men även du bör ju från det jag skrev nedan förstå att jag inte hävdar det heller.

Skrivet av Derox:

Nu har ju dock TS redan godkänt avbeställningen så det gör det ju svårare för TS att argumentera för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag har insett att du inte är den vassaste kniven i lådan men även du bör ju från det jag skrev nedan förstå att jag inte hävdar det heller.

IT-Shopping hävdar i sina villkor att de tar ut en avgift om man utnyttjar ångerrätten på en av deras datorer, detta är det högst tveksamt om de skulle kunna göra på lagligt vis.

Så skrev du... varpå jag svarade.

Vill du låna något att slipa dina knivar med?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Sapphire RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

IT-Shopping hävdar i sina villkor att de tar ut en avgift om man utnyttjar ångerrätten på en av deras datorer, detta är det högst tveksamt om de skulle kunna göra på lagligt vis.

Så skrev du... varpå jag svarade.

Vill du låna något att slipa dina knivar med?

Var skriver jag att TS kan utnyttja det? Det var du som sa att du läser företagens villkor och agerar därefter. Jag gav dig ett exempel på något som denna oseriösa butik hävdar där det skulle vara smartare att tänka själv än att läsa det butiken säger och acceptera det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Nu är du lite väl snabb att hoppa till slutsatser du inte har täckning för. Det är allmänt accepterat att ångerrätten kan utnyttjas även om varan ännu inte mottagits.

ARN 2000-7590 - Ångerrätt innan leverans
Konsumenten har vid distansavtal ansetts ha haft rätt att utnyttja sin ångerrätt även om han rent faktiskt inte tagit emot den vara som avtalet avsett. 13 och 15 §§ distansavtalslagen.
(Se t.ex. https://lagen.nu/arn/2000-7590)

Det konstateras också: "det är upp till företaget att bevisa att varan har returnerats i väsentligt sämre skick än det haft skyldighet att acceptera". Att därmed avbeställa en dator som inte ens har levererats när datorn har sålts som "färdig dator" kan knappast anses som väsentligt sämre skick.
(Se: ARN 2010-4898 - Ånger av paketköp då varan är i oförändrat skick)

Slutsats: Du bör kunna använda din ångerrätt utan att behöva betala något alls. Om du vill vara schysst förhandlar du med företaget om en skälig ersättning, kanske 1000kr eller så. Om du inte vill det kontaktar du ARN och bör ha goda möjligheter att få rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

I sådana fall skulle du aldrig kunna ångra något köp av något, för jag kan lova att saker och ting inte bygger ihop sig själva som på tomtens verkstad på julafton...
Denna produkt är likvärdig med vad du kan köpa på SIBA osv, enda skillnaden är att denna butik skriver ut att de monterat datorn själva istället för att få in färdigmonterade datorer. Lovar att du betalar en kostnad för montering, reklam/marknadsföring och personalkostnader oavsett vad och var du köper en produkt, men det brukar inte skrivas ut då det känns rätt självklart.

De skriver tom på samma sida att de har en tjänst där man själv kan konfigurera datorn, och då hade det varit en annan situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

I sådana fall skulle du aldrig kunna ångra något köp av något, för jag kan lova att saker och ting inte bygger ihop sig själva som på tomtens verkstad på julafton...
Denna produkt är likvärdig med vad du kan köpa på SIBA osv, enda skillnaden är att denna butik skriver ut att de monterat datorn själva istället för att få in färdigmonterade datorer. Lovar att du betalar en kostnad för montering, reklam/marknadsföring och personalkostnader oavsett vad och var du köper en produkt, men det brukar inte skrivas ut då det känns rätt självklart.

De skriver tom på samma sida att de har en tjänst där man själv kan konfigurera datorn, och då hade det varit en annan situation.

Hänger inte riktigt med vad du vill med inlägget.
Vet att saker och ting inte monteras hos tomten,har inte påståt något heller.

Visa signatur

| Steam - Toivo |