Helgsnack: "Hur får jag tyst på datorn?"

Permalänk
Medlem

* Ljudisolerat men stort och rymligt chassi (och bra genomflöde)
* Tysta och stora fläktar
* Välja datordelar som drar mindre energi och/eller kan varva ned förbrukningen vid låg-användning
* Vattenkylning för CPU och GPU (ha en stor radiator utanför chassit med stora och tysta fläktar är en fördel)
* En PSU som antingen har vattenkylning, passiv kylning eller är väldigt tyst.

Kan inte tänka mig att det behövs mycket mer för en tyst dator utan att kompromissa med prestandan.

Permalänk
Medlem

Vill man ha en tyst dator så ska man skippa alla slutna vattenkylningssystem. Pumpen har en tendens att låta alldeles för mycket på dessa lösningar.
En hetapipe-baserad kylare ska ha stort mellanrum mellan kylflänsarna så man kan använda en fläkt som har lägre statiskt tryck och som kan köras i lägre hastighet. Ett bra exempel på detta är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1069729 , den är mycket tyst men klarar kanske inte av att kyla den värsta hexa-coren i maxklock.

Sen har ni mycket bra lösningar i tråden!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

En lappad TRUE-kylare med en tyst fläkt (eller ingen alls om processorn är av den svalare sorten). Ett svalt grafikkort med passiv kylning och ett par lågvarviga chassifläktar som ventilerar lite smått bara, sen är saken biff!

Dessa nya Silver Arrow eller Phantek bör ju t.o.m. vara ännu bättre kylare om man ska ha det passivt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

När min vattenkylare (Antec Kühler H20 620) havererade så fick jag gå tillbaka till AMDs standardkylare under en vecka.
Den låter värre än en dammsugare, men som tur var hade jag förläningskablar för USB, 3,5mm och VGA hemma, så jag ställde helt enkelt datorn i ett annat rum och stängde dörren mellan.

Har man den möjligheten är det defenitivt värt det.
Har man en inglasad veranda/balkong i närheten av datorn borde det fungera att slänga ut den där också och dra kablar.

Att flytta datorn är ett väldigt bra tips. Hur störande man upplever ljud har ju att göra med hur nära det är. En mygga som surrar runt öronen på dig är irriterande, men om den är någon annanstans i rummet hörs den inte.

Är du en sån som inte minns när du senast använde den optiska läsaren i datorn behöver du förmodligen inte datorn bredvid dig hela tiden. Kolla om du kan ställa den i en större garderob (med ventilation), i källaren eller på vinden eller bara i en annan del av rummet du är i.

Permalänk
Skrivet av Tohges:

om du skruvar fast fläktarna så skruva inte fast dom för hårt för då blir det att vibrera i hela chassit

Skitsnack.
Chassit vibrerar INTE för att fläktarna skruvas fast hårt.

OT: Jag kör själv på Corsairs Silent fläktar och min burk låter väldigt lite måste jag seja.
Kan vara grafikkortet som låter i full load då det är ett referens. Men annars mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Det kan va svårt att gå på tips härifrån angående vad som är tyst. Det är nämligen väldigt subjektivt hur mycket man stör sig på oljud. Jag tycker min polares dator låter som en dammsugare, men han tycker den är tyst.

Å andra sidan har jag en helt ljudlös dator nu så jag är nog väldigt gnällig

Generella tips:
- Chassifläktar är jättelätta att få tysta, köp noctua och kör med medföljande motstånd om de låter för mycket. De kommer då inte blåsa lika mycket så håll koll på temperaturerna. Generellt är också att ju större fläkt, desto mer luft kan den blåsa utan att låta. Dvs en 120mm fläkt är alltid bättre än en 80mm om man har plats. Köp chassi med detta i åtanke. Undvik 40/60mm fläktar till varje pris, även på grafikkortet. De pajjar lättare också. Får man damm och skräp bakom fläktens mittpunkt kan det ge upphov till massa oljud och fläkten kommer pajja fortare.

- Nätagg. Jag köpte nyss ett "be quiet! Straight Power E9 400W" och det är verkligen tyst. En tumregel är att agg med 80+ gold är mycket tystare än ett agg utan 80+ eftersom det är mycket effektivare och inte bildar lika mycket värme som måste kylas bort. Konsumentprylar är ofta tystare än OEM och serverprylar eftersom dessa har högre krav på funktionalitet och mer prispress. Det betyder inte att konsumentagg rent generellt pajjar fortare än ett OEM-agg, bara att OEM-agg oftast har snabbare fläktar för att i alla lägen få bort värmen så att inte datorn pajjar (för då får OEM-tillverkaren ett garantiärende att ha hand om).

- Grafikkort är oftast den komponent som låter mest. Svårt att fixa annat än att köpa rätt från början. Satsa på nåt med den rejälaste kylaren du kan hitta och låt bli att ta det fetaste kortet du kan hitta. Det som är viktigt är att kortet är energieffektivt och att dess fläkt kan gå ner i varv vid låg belastning. Här gäller det även att positionera chassifläktar lätt så de hjälper grafikkortets kylning.

- Hårddiskar. Har du högljudda lagringsdiskar kan du fixa en NAS och sätta dem i. Vill du inte ha NAS så se åtminstone till att hårddiskburen och datorns chassi inte förstärker hårddiskarnas vibrationer. Lägg handen på diskburen eller chassits sidovägg och känn efter. Kan dämpas med ghettomoddar så som strappband, tjocka pappbitar att lägga emellan osv. Ljudisoleringsmaterial på chassits insida kan hjälpa också. Skaffa SSD som systemdisk så slipper du ständigt knattrande och datorn kommer gå väldigt mycket fortare dessutom.

- CPU-kylare. Intel och AMDs kylare man får med är värdelösa ur ljudsynpunkt. Köp en rejäl tornkylare.

- Kolla http://www.silentpcreview.com/ för seriösa recensioner med ljudnivå i åtanke. Du har även deras forum att kolla i. Sweclockers kan tyvärr inte mäta sig jämfört med dem eftersom SPCR alltid sätter låg ljudnivå i första rummet.

Tänk på att Elektronik ogillar värme.

Jag hade nyss en diskussion med en polare som hade sett en snubbe som körde fläktlös kylning speccad till att klara 35W TDP till en processor som kräver 73W TDP. Min polare hävdar att eftersom processorn gör sitt jobb fortare kommer den inte bli så varm att det är nån fara och dessutom "throttlar" dagens CPUer om det börjar bli för varmt. Detta tycker jag är vansinne. Man måste anpassa kylningen så att den klarar av att frakta bort all värme datorn ger ifrån sig. Throttling är en säkerhetsanordning, inget man ska vara beroende av för vardagligt bruk. Och även om inte processorn pajjar så kan andra komponenter så som nätagg eller moderkort må dåligt av långvarig värme, t.ex vid spelande. Jag hade istället tagit en I3 med 35W TDP, eller en fetare kylare (men det kanske inte alltid går). Du kan ändå inte utnyttja 73W cpuns fulla kraft mer än ett par sekunder åt gången.

Dvs, bara för att man vill ha det tyst ska man inte fuska för mycket med kylningen. Då är det bättre att ta långsammare/svalare komponenter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stoppa datorn i garderoben så hör man inte så mycket från den!

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det sags, inte för att det påverkar ljudnivån men man ska alltid ha minst en extra fläkt som blåser in, för att få lite övertryck i lådan och dessutom ha alla intag filtrerade.
Man får lite sämre flow, men man slipper att damm letar in sig i små springor och med tiden blir till ett riktigt problem.. Kan man få upp den från golvet är det ännu bättre.

Ni skulle sett farsans kommundator innan den pensionerades, den gick säkert 5-7år och öppnades aldrig, dammfilter existerade inte på den tiden, jag är förvånad att den klarade sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

sku säga att 500 RPM' är finaste 4 st såna räcker gott o väl som chassits in och ut cirkulation.

Är mycket möjligt, men skulle inte köra så lågt för att få bra tryck genom kylflänsar eller radiatorer vilket är vad tipset handlade om.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

I min mening är det enskilt viktigaste chassit.
Men, jag tycker att det finns få chassin som tar till bra knep för att stänga ute allt ljud hos en mindre kraftfull dator (en värsting gaming-rigg kräver så mycket kylning att det med enkla medel kan bli svårt att få helt tyst).

Jag var som sagt inte nöjd med vad som fanns så jag byggde ett eget till en filserver med 3 diskar som även var HTPC.

Kort förklarat utgick jag från ett midtower men jag gjorde en "ljudfälla" fram genom att bocka en plåt runt hela fronten (som blev kombinerad front och sida på chassit) där luften sugs in så att luften sögs in bakifrån och det inte läckte ut något ljud:
_____
| --->
|
|
|___<---__

Alla ytor isolerades med bitumen (en tung mjuk matta i bitumen som effektivt dämpar vibrationer och högfrekventa ljud).
På utvalda ställen användes också skumisolering, likt sådan som används i motorrum.
Hela chassit (som nu är ganska tungt ) placerades på acoustifeet (högtalarfötter för att minska att ljud fortplantas till golvet).

På någon meters håll hörs inte datorn och med örat några cm ifrån hör man ett dovt sus, som är ganska behagligt.
Budgeten var riktigt låg, annars hade jag gjort det ännu mer seriöst

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Knattrande hårddiskar.

Jag löste det genom att ta hårddiskupphägningen från en Ricoh kopieringsmaskin. Där sitter hårddiskarna i gummidistanser och själva plåthållaren är exakt anpassad för detta. Sitter tre hårddiskar i den nu.
Denna lilla "klump" har jag sedan sätt in i på 5.25 platserna där jag kilat fast den med mjuk skumgummi.

Finns inte en möjlighet att höra något från hårddiskarna. Inte ens något vinande ljud.
Framför har jag hängt upp en 80 mm fläkt som går på 5 voltaren så den flyttar iväg luften.

Så här ser det ut:

Min CPU-kylare kör jag en Zelman av den här typen:

Sedan kör jag med en fläktkontroller till den så den kanske går på 30% just nu. Kyler fortfarande bättre än originalkylaren.
Så gott som helt ljudlöst.

Grafikkortet då? Ja, den hörs inte överhuvudtaget så länge man inte spelar. Vid spelande så bryr jag mig inte så mycket att den går upp i varv i.o.m. att man ändå har massa ljud från spelet.

Pengar? Ja, fläktarna kostade mig kanske 400 kr ihop. Hårddiskhållaren var gratis.

Det jag har märkt under alla år jag hållit på med datorer är att det mest irriterande är just hårddiskknatter och hårddiskvinande. Det är extremt sällan dom typer av hårddiskupphängning som följer med t.o.m. dyra låder tar bort ljuden.
Testa att koppla ur era hårddiskar och starta datorn för att höra hur den låter utan dom igång. Oftast blir man förvånad vad tyst datorn låter.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Men passivt nätagg är inte ett måste då väldigt många nätagg ute på marknaden med 80+ gold har en fläkt som snurrar så långsamt så att det nästan inte hörs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Noctua gör bra grejer. Det kostar extra, men jag skulle säga att det är värt de små kronor som skiljer.

Undra den extremt fula designen är en del av affärsidén.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

har precis det nätagget hemma! o jag har bytt till en NZXT 140mm
Fick modifiera fästet till fläkten lite (inget avancerat) den fläkten är mycket tystare och visst den flyttar mindre luft. Men då systemet jag ska ha nätagget till kommer dra max 300W så kommer nätagget inte belastas så mycket, så det kommer räcka gott med kylningen den får av den nya fläkten!
Sen blir det lite snyggare med en vit fläkt med ju

Tack för infon. Hur modifierade du fästet? Slipade du ner kanterna på fläkten lite grann för att göra plats? Eller pillade du med själva fäst-anordningen? Behövs ju bara lite drygt en halv cm för att den ska få plats.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk

9st fläktar i mitt define R3. Varje gång jag startar datorn går alla på 100% i någon sekund innan moderkortet har laddat klart. Sen när alla fläktar går på 20-50% så märker man knappt ljudet.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Man köper ett ljuddämpat chassi, t.ex. p280 eller silencio 650 corsair 550d? fractal r3/r4 eller xl och köper sig en noctua cpu kylare och kör med motstånd och fyller burken med noctua fläktar med motstånd / fläktkontroller och köper sig ett grafikkort med eftermarknadskylare som t.ex. asus dc2, msi twin frozr, gigabyte windforce etc, sen ser man till att ha hdd i ordentliga hårdiskvaggor med gummibussningar eller så köper man aftermarket gummibussningen från zalman? tror jag det var och monterar dit och voila! knäpptyst dator

sen ser man till och köpa ett nätagg med alldeles för mycket effekt så fläkten i den går på halvfart oavsett belastning

Permalänk
Medlem

En fråga:
Jag har ett Define R3 med borttagen HDDbur, två Air penetrators i fronten och en GT som blåser in bakifrån genom en antec 620-radd.
Som utblås har jag tagit bort täckplattan längst bak och har en noname fläkt som är rätt gammal och "knackar" lite, det strömmar dock ut rätt fint med varmluft så den gör sitt jobb.
Frågan är om det är bättre att jag använder båda 120mm platserna och fläktarna som följde med lådan (som i sanningens namn inte blåser mycket, inte med med övertryck i lådan), just i ljudnivå synpunkt.

Notera att GTn är kopplad till mobot och styrs av den.
Gpu + Chassifläktar är kopplade till en fancontroller som står o botten när jag bara slösurfar.

Permalänk
Medlem

5400rpm hdd för lagring och ssd som systemdisk. Knepet för fläktar tror jag är att inte ta ett alltför isolerat chassi som inte ger luft åt komponenterna. Vill man spendera några tusenlappar kan man köra på vattenkylning också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Jag har i 10 års tid försökt bygga en tyst dator som presterar bra. Jag tror att det är omöjligt. Just nu har jag många av de grejorna folk ger förslag på i tråden men ljudet kommer man inte ifrån. Jag har i alla fall fått det skapligt tyst och finns det annat bakgrundsljud hör jag inte datorn, men helt tyst är nog omöjligt.

Det som sist störde mig mest var brummet från hårdiskarna (hjälper inte att hänga upp dem i textilband) men nu löst med en bunt SSD och en stycken långsam 1TB WD Green och resten av diskarna i Nas, som är bosatt i garderoben.

Jag tycker jag har lyckats bygga en helt tyst dator som presterar bra, men det kan hända att grafikkortet överhettas lite vid 100% load.
Min specifika build var:

Super-Flower SF500P14FG 80plus Platinum fanless
Intel Core i5-3570K Box, LGA1155 (med Thermalright HR-02 Macho)
Gigabyte GeForce GTX 670 OC, 2GB GDDR5, 2x DVI, HDMI, DisplayPort (med Alpenföhn Peter)
ASRock Z77 Extreme4-M, Sockel 1155, mATX
SilverStone SST-PS07B Black Steel
5x Noctua NF-S12 ULN 120 mm, 500-700 rpm (kör 500rpm med ulna)
4x Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz Non-ECC CL9
240gb Crucial M4, 240gb OCZ Octane2, 2x 120gb OCZ Agility3, OCZ 60gb Vertex 2 (finns bättre val idag obviously)

Men som vissa säger i tråden är det svårt och oftast ineffektivt att försöka ändra grejer i sin existerande dator till att bli tystare. Det blir mycket bättre om man gör om och gör rätt från grunden, då alla komponenter måste passa smart med varandra.

Permalänk

Säger bara APU, SSD och tornkylare med Fractal fläkt på. Ljudet av att armhåret reser sig låter mer än min dator.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

En fråga:
Jag har ett Define R3 med borttagen HDDbur, två Air penetrators i fronten och en GT som blåser in bakifrån genom en antec 620-radd.
Som utblås har jag tagit bort täckplattan längst bak och har en noname fläkt som är rätt gammal och "knackar" lite, det strömmar dock ut rätt fint med varmluft så den gör sitt jobb.
Frågan är om det är bättre att jag använder båda 120mm platserna och fläktarna som följde med lådan (som i sanningens namn inte blåser mycket, inte med med övertryck i lådan), just i ljudnivå synpunkt.

Notera att GTn är kopplad till mobot och styrs av den.
Gpu + Chassifläktar är kopplade till en fancontroller som står o botten när jag bara slösurfar.

Jag tycker verkligen att du borde köra radiatorfläkten som utblås! Det fina med vattenkylning är ju att välja var man vill få bort varmluften och då väljer jag att inte blåsa in den i chassit. Om du också har referenskylare på gpun så finns det ju ingen komponent som dumpar särskilt mycket varmluft i chassit och då kan du få chassitemperaturen nästan lika kall som rumstemperatur. Annars förlorar du väl några grader på cpun men resten av datorn kommer bli mycket gladare!

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Har varit allergisk mot ljud sedan jag började bygga för drygt 10 år sedan. Då fanns inte mycket att göra men har ju börjat dyka upp bättre lösningar. Förra året tog jag steget till "riktig" vattenkylning och jag fattar inte varför jag inte gjort det tidigare. Datorn är numera nästan helt tyst och den går att klocka otroligt mycket och SAMTIDIGT vara knäpptyst. Kan inte annat än att rekommendera ett bra vattenkylningspaket som man kan ha många år framöver!

Edit: Har tidigare kört med bra luftkylare, typ noctua och senast innan vattenkylningen en h70 från corsair. De kyler bra, men man når taket ganska fort vid överklockning på vad som är störande i ljudnivå. Hade hela chassin fulla med massa fläktar, typ 10st noctua. Men det hjälper ju inte att ha en massa fläktar som kostar skjortan om värmen ändå inte transporteras bort från cpu/gpu. Nu har jag 6 fläktar på min vattenkylning som går i 700 varv/m, cpu temp blir aldrig mer än 50 grader med occt small med min i7 2700k. Går lätt att klocka till 5ghz och 5.2ghz men ser ingen anledning att ha den så högt. Har även ett vattenkylt gtx670 (referens, sjukt litet ) som inte blir varmare än 40 grader vid max belastning i furmark.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Noctua gör bra grejer. Det kostar extra, men jag skulle säga att det är värt de små kronor som skiljer.

Deras kylare är bra, fläktarna sådär och färgvalet katastrofalt.

Permalänk
Medlem

Ganska lätt att få datorn och bli tyst! Följ dessa simpla steg!
Chassi: Köp ett chassi med mycket ljuddämpande material sedan köper du ytterligare mer ljuddämpande materrial:D
Fläktar: Ju större fläktar ju bättre sen kan du strypa deras hastighet ju och köp då be quiet fläktar, noctua ja du förstår vad jag menar
Grafikkort: köp typ gigabyte windforce eller Asus top aka kort som ej följer referens designen
ssd: som main
hdd på 5400 rpm som storage
nätagg köp be quiet xfx eller cooler master deras nya på fläktar med 135cm vilket gör att de ej snurrar snabbt då det redan flyttar mycket luft och ju högre verkningsgrad ju bättre eller superflower nätagg eller andra som ej har fläkt
och om inte något av det hjälper så kan du ju alltid att flytta datorn längre bort eller att försöka fixa så att din hörsel blir sämre genom att typ stå nära ett jaktplan eller något sådant ( EJ REKOMENDERAT)
PS köp hörlurar som gör att yttre ljud "blockas" om man säger så och köp mekaniskt tangentbord nexus musen som ej gör ljud

Permalänk
Medlem

Headset + hög musik! Inga problem där inte.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Enligt mina erfarenheter är det snabbaste och enklaste att bara stänga av datorn.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk

jag har kört noctua länge men bytt till cougar, då man med dessa kan köra lägre varvtal men med högre tryck och luftflöde än Noctua NF-P12
dessutom låter dessa fläktar mindre vid max belastning(båda låter nästan ingen ting men om man lyssnar vid insug så kan man höra ett visst tjut ljud från Noctua. Cougar har en nackdel, då luftren är mycket centrerad så hör man lätt luftljudet som absolut hörs, men om man sänker varvtalet tills det blir tyst och gör detsamma med nocua så får iaf jag lägre temp med ca 1-3 grader däremot när man sätter fläktarna på max så märker man skillnaden, att kyla ner en het dator med noctua går på några sekunder, medans cougar är så pass centrerade i luften så kyls allt ner snabbare(enligt mina tester)
att köra en fet fläkt i fronten är också en bra ide
min dator är helt tyst, förutom när jag spelar då hör man ett fläktljud dock från grafikkortet, dock inget som stör varken med eller utan hörlurar, jag spelar i vardagsrummet sammtidigt som sambo kollar tv.

men något som är viktigt tycker jag är att styra fläktarna med moderkortet och gärna att man har en linjär kurva från 50 gradferr upp till 70 grader jag kör 50grader 40% fläkt - 70 grader 100%. mina temps ligger under BF3 Ultra på 63cpu 63 mobo 53-60 gpu

Visa signatur

Silverstone TJ08-E, Corsair AX860i, Asus Maximus IV Gene-z, i5 3570K @ 4.7GHz, MSI GTX 680, Corsair Vengeance LP 16GB, Samsung 830 256GB, Intel 510 120GB Asus Xonar STX custom Dirvers,
allt vattenkylt med TYST som prio1
Länk

Permalänk
Medlem

kan inte sweclockers köra en test med massor av olika typer av fläktar, mät decibel och luft förflyttning på riktigt

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag tycker verkligen att du borde köra radiatorfläkten som utblås! Det fina med vattenkylning är ju att välja var man vill få bort varmluften och då väljer jag att inte blåsa in den i chassit. Om du också har referenskylare på gpun så finns det ju ingen komponent som dumpar särskilt mycket varmluft i chassit och då kan du få chassitemperaturen nästan lika kall som rumstemperatur. Annars förlorar du väl några grader på cpun men resten av datorn kommer bli mycket gladare!

Grejjen är att jag tidigare hade två GT som utblås via radden men en har flyttar ner till grafikkortet. Det kyler bra, lika bra som de två 80s? som satt där.
Sen läste jag att man tjänar någon grad på att ha inblås genom radden, vilket uppskattades när jag tog bort en fläkt.
Får prova vända radfläkten, vid närmare eftertanke är det bättre att cpun kyls med luft från rummet jämför med varmluften som samlas bakom/ovanför datorn, har den i en hurts i skrivbordet med öppen baksida, med skrivbordet 1dm från väggen för att det inte ska bli instängt.

Permalänk
Medlem

Noctua fläktar + fläktstyrning på varenda liten fläkt i hela datorn. Många fläktar med rätt luftflöde på låg rpm.

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz