Avbeställde en dator kostade 2500kr stämmer detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Hänger inte riktigt med vad du vill med inlägget.
Vet att saker och ting inte monteras hos tomten,har inte påståt något heller.

Han menar att bara för att IT-shoppen skriver att de monterar så betyder inte det att du som konsument måste betala 2500:- utan ångerrätten gäller ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Du hade kanske kunnat komma till samma slutsats om du läst mitt inlägg ordentligt?

Kanske, men jag tyckte du uttryckte dig och formulerade dig tvetydigt även när jag försökte läsa om mer noggrant.

Permalänk

Kan folk bara skita i vad de själva tycker och se vad lagen säger? Står klart och tydligt att om man köper en komplett dator precis som TS har gjort så gäller lagen om ångerrätt och TS behöver bara stå för returen. Det spelar ingen roll om de skickar hem en skuttande dvärg som levererar ett brev där det står att de tar en avgift på 2500:- vid retur. Det är reglerar i konsumentköplagen och efter som det är en färdig produkt så behöver TS enbart betala frakten tillbaka, precis som med en dator från HP eller Dell.

Köper man dock lösa delar + montering så har man inte ångerrätt, alternativ mailar och ber dem bygga en dator efter ens önskemål. Bara för TS att stå på sig, finns ju predikat från tidigare domar från ARN.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av killawife:

Det är en väldigt hög avgift för något sådant, och du har 14 dagars ångerrätt. Det spelar egentligen ingen roll om de måste bygga ihop den eller inte då det inte är en specialbeställning och ångerrätten gäller. Lite jobbigt bara att du redan har betalt den så de lär ju inte vara så pigga på att återbetala hela beloppet.
Ska man kolla lagligt på det så har du rätt att få tillbaka dina pengar utan att betala någon avgift. Man kan inte frånskriva sig från ångerrätten.
Ska man kolla praktiskt på det så betala och köp den andra datorn så slipper du en massa tjafs för jag lovar att butiken kommer att bråka om detta och det är jobbigt att dra in en massa myndigheter bara för att få pengarna.

specialbygg dator har man ingen ångerrätt på! Vet inte vad ni får det ifrån men special produkter som är anpassade efter kunder är speciella så NEJ ingen ångerrätt på detta!

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

2500 ;- för att bygga ihop en dator ? BLASHPHEMY!!! Nu vet du att du ska beställa från Inet i framtiden iaf

Visa signatur

| Motherboard : AsRock Fatal1ty Performance | CPU : i5 3570k | PSU : Corsair HX 650 | | Ram : 8GB 1600 Corsair
| GPU : Gigabyte GTX 670 : 1107 / 1700 | Ram : 8GB 1600 Corsair | SSD : Samsung 128gb | HDD : WD 1TB | R4| AKG K702 | Qpad Mk-50 | Deathadder 2013 | Samsung 27'' 120hz| Asus Xonar STX

Permalänk
Avstängd

Dyr läxa, läs villkoren nästa gång.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Kan folk bara skita i vad de själva tycker och se vad lagen säger? Står klart och tydligt att om man köper en komplett dator precis som TS har gjort så gäller lagen om ångerrätt och TS behöver bara stå för returen. Det spelar ingen roll om de skickar hem en skuttande dvärg som levererar ett brev där det står att de tar en avgift på 2500:- vid retur. Det är reglerar i konsumentköplagen och efter som det är en färdig produkt så behöver TS enbart betala frakten tillbaka, precis som med en dator från HP eller Dell.

Köper man dock lösa delar + montering så har man inte ångerrätt, alternativ mailar och ber dem bygga en dator efter ens önskemål. Bara för TS att stå på sig, finns ju predikat från tidigare domar från ARN.

Han har inte utnyttjat ångerrätten! Han har avbeställt! Vid avbeställning får de ställa dessa kraven om de vill. Har du ens läst tråden?

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Han har inte utnyttjat ångerrätten! Han har avbeställt! Vid avbeställning får de ställa dessa kraven om de vill. Har du ens läst tråden?

ARN 2000-7590 - Ångerrätt innan leverans
Konsumenten har vid distansavtal ansetts ha haft rätt att utnyttja sin ångerrätt även om han rent faktiskt inte tagit emot den vara som avtalet avsett. 13 och 15 §§ distansavtalslagen.
(Se t.ex. https://lagen.nu/arn/2000-7590)

Det konstateras också: "det är upp till företaget att bevisa att varan har returnerats i väsentligt sämre skick än det haft skyldighet att acceptera". Att därmed avbeställa en dator som inte ens har levererats när datorn har sålts som "färdig dator" kan knappast anses som väsentligt sämre skick.
(Se: ARN 2010-4898 - Ånger av paketköp då varan är i oförändrat skick)

Ja jag har läst tråden och vad är problemet?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

ARN 2000-7590 - Ångerrätt innan leverans
Konsumenten har vid distansavtal ansetts ha haft rätt att utnyttja sin ångerrätt även om han rent faktiskt inte tagit emot den vara som avtalet avsett. 13 och 15 §§ distansavtalslagen.
(Se t.ex. https://lagen.nu/arn/2000-7590)

Det konstateras också: "det är upp till företaget att bevisa att varan har returnerats i väsentligt sämre skick än det haft skyldighet att acceptera". Att därmed avbeställa en dator som inte ens har levererats när datorn har sålts som "färdig dator" kan knappast anses som väsentligt sämre skick.
(Se: ARN 2010-4898 - Ånger av paketköp då varan är i oförändrat skick)

Ja jag har läst tråden och vad är problemet?

Som sagt, han har inte bett om att få ångerrätt, han har avbeställt. Det är försent att be om ångerrätt nu, då de tydligen redan skickat tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem

Varför ställer du frågan här ? prata med konsumentverket istället, ingen fara att ringa dom, dom kan svara på alla dina frågor.

Permalänk
Medlem

mailade inet och frågade hur dom ställer sig till samma scenario:

"Om det scenariot skulle uppkomma så tar vi en avgift för demontering som är 799:- som täcker en liten del av den förlust som uppstår vid en avbeställning. Detta gäller endast om vi monterat datorn och är på väg att leverera den, om datorn ej monterats så tar vi ingen avgift."

avgift som avgift, men olika storlek på summan.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Jag jobbar som hantverkare och kostar ca 700kr i timmen för kund. Beroende på hur fint bygget är gjort med kabeldragning och liknande så är det ju inte svårt att det springer iväg till en 3 timmar. Så 2500 kr är väl inte helt uppåt väggarna. Med tanke på eventuellt nedmontering och administrativ tid.

Sen att man kanske skulle kunna lösa det på annat sätt är ju en sak. Men som sagt jobbet under den arbetsdagen måste ju bli betalt. Speciellt om man är en liten firma men låg omsättning.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Skrivet av erixonjkpg:

Jag jobbar som hantverkare och kostar ca 700kr i timmen för kund. Beroende på hur fint bygget är gjort med kabeldragning och liknande så är det ju inte svårt att det springer iväg till en 3 timmar. Så 2500 kr är väl inte helt uppåt väggarna. Med tanke på eventuellt nedmontering och administrativ tid.

Sen att man kanske skulle kunna lösa det på annat sätt är ju en sak. Men som sagt jobbet under den arbetsdagen måste ju bli betalt. Speciellt om man är en liten firma men låg omsättning.

Är skillnad på en produkt och tjänst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Är skillnad på en produkt och tjänst

Vart nämner jag en produkt? Fattar inte riktigt vad du menar.

Du lägger ett parkettgolv i min villa, sen visar det sig att jag ändrar mig och ska ha en heltäckningsmatta som jag tar in en annan firma för. Du har spenderat en arbetsdag för att lägga detta golvet. Jag däremot vill inte betala nu, för har jag bestämt mig för en heltäckningsmatta med reducerat pris.
Då plockar du lugnt ihop parketten igen och vänder hemåt för att sätta dig i soffan och kolla lite på tv, tänker inte mer på det.

Är det så det funkar menar du?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |

Permalänk
Skrivet av erixonjkpg:

Vart nämner jag en produkt? Fattar inte riktigt vad du menar.

Du lägger ett parkettgolv i min villa, sen visar det sig att jag ändrar mig och ska ha en heltäckningsmatta som jag tar in en annan firma för. Du har spenderat en arbetsdag för att lägga detta golvet. Jag däremot vill inte betala nu, för har jag bestämt mig för en heltäckningsmatta med reducerat pris.
Då plockar du lugnt ihop parketten igen och vänder hemåt för att sätta dig i soffan och kolla lite på tv, tänker inte mer på det.

Är det så det funkar menar du?

En tjänst är ett arbete som utförs på beställning, dvs att jag lägger parkett i ditt vardagsrum, målar om, drar ny el t.ex. Du beställer en tjänst/arbete för att kunna göra det jobbet så krävs det material, när arbetet är på börjat så kan du inte "ångra ditt" köp. Du kan dock avbryta det, men då har den som utför jobbet rätt att ta ut en skälig kostnad som täcker material och arbete. Samt eventuella avgifter för att returnera material mm, kakel mm som är beställningsvaror kan ofta inte returneras. Du kan liksom inte ångra att en elektriker laga ett el-fel i din lgh/hus.

Beställer du en produkt så köper du t.ex. en mobil, matta, laptop eller stationär dator. Här har du rätt att ångra ditt köp om det sker över distans, förutsatt att varan är i oförändrat skick. TS har i det har fallet köpt en färdig dator och inte en tjänst att bygga ihop en dator. Det är det här som skiljer det åt, hade butiken sålt delar och man som kund köpt tjänsten "montering & test" av dator så hade ångerrätten inte gällt.

Hoppas att du förstår vad jag menar och vad lagen säger....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Som sagt, han har inte bett om att få ångerrätt, han har avbeställt. Det är försent att be om ångerrätt nu, då de tydligen redan skickat tillbaka pengarna.

I ARN-fallet som DasBoot_swe hänvisade till handlade det också om avbeställning, men ARN ansåg att den kunde likställas med utnyttjande av ångerrätt.

"Nämnden anser att P genom den andra avbeställningen utnyttjat sin ångerrätt enligt 13 och 15 §§distansavtalslagen"

Tycker TS skall låta ARN granska det så att vi som kommenterat i tråden får facit till alla spekulationer.

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

En tjänst är ett arbete som utförs på beställning, dvs att jag lägger parkett i ditt vardagsrum, målar om, drar ny el t.ex. Du beställer en tjänst/arbete för att kunna göra det jobbet så krävs det material, när arbetet är på börjat så kan du inte "ångra ditt" köp. Du kan dock avbryta det, men då har den som utför jobbet rätt att ta ut en skälig kostnad som täcker material och arbete. Samt eventuella avgifter för att returnera material mm, kakel mm som är beställningsvaror kan ofta inte returneras. Du kan liksom inte ångra att en elektriker laga ett el-fel i din lgh/hus.

Beställer du en produkt så köper du t.ex. en mobil, matta, laptop eller stationär dator. Här har du rätt att ångra ditt köp om det sker över distans, förutsatt att varan är i oförändrat skick. TS har i det har fallet köpt en färdig dator och inte en tjänst att bygga ihop en dator. Det är det här som skiljer det åt, hade butiken sålt delar och man som kund köpt tjänsten "montering & test" av dator så hade ångerrätten inte gällt.

Hoppas att du förstår vad jag menar och vad lagen säger....

Jag är med!

Men jag antog att datorn såldes i "byggsats" och att han sedan betalat för byggnationen för att sedan häva köpet. Att häva köpet på själva datorn är ju en sak, men att be dem plocka ihop den för att sedan vägra betala efter utfört jobb, så tycker jag det är rätt av dem att ta ut någon typ av avgift då jobbet trots allt blivit gjort på beställning. Sen kan ju 2500 kanske vara saftigt. Men mycket möjligt att jag misstolkade TS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att det är rimligt att företaget tar ut en avgift för detta jobbet. Det är ju inte gratis för företaget att plocka ihop en dator, testa den, paketera den och sen skicka ut den till kund. Varje retur man får är en ren förlust för företaget i fråga.
2500:- är dock på gränsen till ocker. 1000:- är max vad jag skulle acceptera för en sån sak.
Jag har även rekommenderat TS att betala och bli av med saken.

Men lagen säger något annat, det har redan dryftats femtioelva gånger i tråden redan. En avbeställning är exakt samma sak som en ånger i lagens mening. Man köper heller ingen tjänst här utan bara en färdig dator, det är ingen som ber dom plocka ihop just den datorn utan man köper ett färdigt paket.

Det skulle varit intressant att få höra vad företaget ifråga har att säga i saken istället för att en massa hobbyjurister tjafsar med varandra.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Men lagen säger något annat, det har redan dryftats femtioelva gånger i tråden redan. En avbeställning är exakt samma sak som en ånger i lagens mening. Man köper heller ingen tjänst här utan bara en färdig dator, det är ingen som ber dom plocka ihop just den datorn utan man köper ett färdigt paket.

Jag hade kunnat hålla med dig om fallet var att företaget får in färdigbyggda datorer som de senare säljer vidare, då är det en produkt, eller om Ts hade beställt allt i delar och då är det också en produkt. Men så är ju inte fallet, har du inte läst på sidan? Det är en produkt och en tjänst! Det står tydligt i beskrivningen att Datorn byggs på beställning och montering samt testning ingår i priset värde ca 1500-2500 SEK. Det är totalpriset ju, annars hade datorn varit 1500-2500 kr billigare. Man köper både en tjänst och en produkt, likt golvläggarexemplen ovan.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Jag hade kunnat hålla med dig om fallet var att företaget får in färdigbyggda datorer som de senare säljer vidare, då är det en produkt, eller om Ts hade beställt allt i delar och då är det också en produkt. Men så är ju inte fallet, har du inte läst på sidan? Det är en produkt och en tjänst! Det står tydligt i beskrivningen att Datorn byggs på beställning och montering samt testning ingår i priset värde ca 1500-2500 SEK. Det är totalpriset ju, annars hade datorn varit 1500-2500 kr billigare. Man köper både en tjänst och en produkt, likt golvläggarexemplen ovan.

Produkten är inte kundorderstyrd.. dvs. att kunden bytt ut några komponenter efter eget tycke. Det handlar om ett företags standard dator som man säljer. (Kunden kan inte ändra på datorns innehåll). Att företaget inte seriebygger dem, utan startar tillverkning omedelbart efter man fått in kundorder, kan innebära att detta "möjligen" kan innebära en tjänst... hade företaget däremot byggt en dator exakt på samma vis och lagt på hyllan i väntan på order så är det en produkt (?) eller..?

TS kanske gjorde ett misstag som kostade honom 2500 kr som avbeställde, och inte valde att ångra? Jag vet fortfarande inte. Men intressant att få veta!

Sedan verkar det som att företaget har rätt att ta ut 2500 kr, men samtidigt så motsägs detta av konsument/tjänst lagstiftningen- dvs. om kunden agerar rätt (juridiskt)

Hur är det med Volvo och Audi som har hela produktionskedjan kundorderstyrd. Alltså allt ifrån färgval, motorstyrka, antal dörrar, dragkrok, tillbehör, etc. etc.... Är detta en produkt? Inte en bil är identisk med en annan.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Jag förstår IT-shoppen, ett stort antal förpackningar är brutna och kan inte säljas som nya utan kan mycket väl bli lagervaror under lång tid eller inte säljas alls.

Privatpersoner som vänder kappan efter vinden är ett problem för en bransch med marginaler ofta under 5%.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

Men de kan ju, för guds skull, bara sälja datorn till nästa person som beställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jo men vafan. Nu när han avbeställde fick dom ju in det i ett tidigare skede.

Vad i ligger logiken att det ska vara bättre att dom skickar datorn till honom, han hämtar ut den, har möjlighet att använda den i två veckor och sen skicka tillbaka den?

Även om detta skulle vara mer korrekt regelmässigt så kan man väl skita i avgiften när han avbeställer och istället se det som att -han- besparat -dom- strulet kring ett ånger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo men vafan. Nu när han avbeställde fick dom ju in det i ett tidigare skede.

Vad i ligger logiken att det ska vara bättre att dom skickar datorn till honom, han hämtar ut den, har möjlighet att använda den i två veckor och sen skicka tillbaka den?

Även om detta skulle vara mer korrekt regelmässigt så kan man väl skita i avgiften när han avbeställer och istället se det som att -han- besparat -dom- strulet kring ett ånger?

Ja självklart har du rätt! Men detta handlar inte om förnufft.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen är en lag som inte kan avtalas bort. Du har rätten på din sida och 2500 kr är helt orimligt.

Jag rekommenderar att ringa din din kommuns konsumentvägledare, men kolla även konsumentköplagen själv också.

Som mest så ska du möjligtvis betala ett självkostnadspris för tiden det tagit att bygga ditt system, men det är inte säkert att du ens behöver göra det.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Skrivet av hersses:

Dell bygger också datorer på samma typ av beställning. Finns redan predikat från arn om liknande fall. De säljer en färdig produkt på sin hemsida och den omfattas av ångerrätten. Om man som företag vill undvika ångerrätten så får man läsa på lagen innan. Då den inte kan avtalas bort, men man kan hitta kryphål så man kan undvika den.

Ts har inte köpt lösa delar utan en färdig dator precis som en inet taurus, komplett gamer, hp eller dell. Köper man dem på distans så har man rätt att ångra sitt köp innom 14dagar om varan har ett oförändrat skick.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mibsweden:

Konsumentköplagen är en lag som inte kan avtalas bort. Du har rätten på din sida och 2500 kr är helt orimligt.

Jag rekommenderar att ringa din din kommuns konsumentvägledare, men kolla även konsumentköplagen själv också.

Som mest så ska du möjligtvis betala ett självkostnadspris för tiden det tagit att bygga ditt system, men det är inte säkert att du ens behöver göra det.

Nej, vi följer inte lagar för att de är lagar, vi följer lagar för att det är moraliskt rätt eller fel. Så jag föreslår att han ger fan i att beställa saker han inte vill ha!

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

Nej, vi följer inte lagar för att de är lagar, vi följer lagar för att det är moraliskt rätt eller fel. Så jag föreslår att han ger fan i att beställa saker han inte vill ha!

/agree

Grejen är att folk aldrig ser det från företagets sida. Ofc är 2500 kr för mycket i mina ögon och de företagen som inte följer lagar etc förtjänar inte kunder. Men om man beställer en byggd dator som tar tid att bygga samt testas och sen när de är klart avbeställer man så får man stå för kostnaden som företaget haft (den tid för teknikern som också har en familj att föda). Enkelt och sant. Dock borde kanske 800-1000 kr vara mer rimligt tycker jag men men, tänk efter innan man beställer om man verkligen ska beställa varan så blir det enklare för alla.

Sen om man köper låt oss säga ett grafikkort, man öppnar det inte äns utan ångrar sig och vill ha ett annat så är det självklart att man får ångra köpet. Dock inte om det var special gjort för just dig på något sett (t.ex bygg ditt egna grafikkort)

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

I allmänhet tycker jag att man ska följa lagen, men om folk behandlar en juste och med respekt så kan man alltid komma överens. I detta fallet försöker ju företaget blåsa honom, så då är det hårdhandskarna som gäller tillbaka med samma mynt.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

Det spelar ingen roll vad det står i köpevillkoren och moraltanterna i tråden säger om att TS nu har lärt sig en läxa, TS ska definitivt inte betala ett öre mer än "fraktkostnad". De kan inte avtala bort lagar hur som helst då datorn inte är specialbyggd. Annars skulle ju varenda företag kunna köra med det ("Nej, tyvärr, du måste betala för skorna då de är specialtillverkade. Vi har endast levande krokodiler i lager som vi dödar och tillverkar skor av på beställning").

Vägrar de ge tillbaka hela kostnaden ska du vända dig till konsumentrådgivaren i din kommun och sedan göra en ev. anmälan till ARN.