Värt att uppgradera processor till "Lga 1156" moderkort?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera processor till "Lga 1156" moderkort?

Hai!

Kort fråga:
Sitter på en Intel Core i5-660, 3833 MHz atm.
Är det värt att köpa en nyare processor som fortfarande har en Lga 1156 connector eller bör jag investera i CPU-kylare och överklocka istället?

Mvh

Permalänk

vet inte riktigt vad du menar med "nyare processor"? menar du bättre processor eller? har dom börjat med 22nm till 1156? men du kan ju testa med överklockning eller köpa en I7 med hyperthreading

Permalänk
Medlem

Yes menade bättre, dåligt formulerat

Intel har ju slutat tillverka processorer till 1156-kontakten om jag har förstått det rätt, så jag undrar bara om det finns någon 1156 processor som är relativt mycket bättre än i5-600.
Detta gäller alltså till spel. Typ BF3, Wow, GW2 m.m

Tack för snabbt svar btw!

Permalänk
Skrivet av sevete:

Yes menade bättre, dåligt formulerat

Intel har ju slutat tillverka processorer till 1156-kontakten om jag har förstått det rätt, så jag undrar bara om det finns någon 1156 processor som är relativt mycket bättre än i5-600.
Detta gäller alltså till spel. Typ BF3, Wow, GW2 m.m

Tack för snabbt svar btw!

hehe inga problem men jag tycker inte direkt att det är så mycket problem, jag har en I5 750 i min surfdator så det är ditt grafikkort som avgör klocka din processor med 1 GHz så ska du se att din fps flyger upp i taket beroende på ditt grafikkort.

Permalänk
Medlem

i5-660 är bara 2 kärning dock den har hyperthreading är inte bara i7 som har det, men HT hjälper inte mycket i spel, så en 4 kärnig tex om du kan komma över en i5 750 eller 760 skulle vara en bra uppgradering.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av sevete:

Hai!

Kort fråga:
Sitter på en Intel Core i5-660, 3833 MHz atm.
Är det värt att köpa en nyare processor som fortfarande har en Lga 1156 connector eller bör jag investera i CPU-kylare och överklocka istället?

Mvh

Vad ska du göra med din dator?

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Skrivet av Raptor_jesuS:

Vad ska du göra med din dator?

Skrivet av trådskapare:

Intel har ju slutat tillverka processorer till 1156-kontakten om jag har förstått det rätt, så jag undrar bara om det finns någon 1156 processor som är relativt mycket bättre än i5-600.
Detta gäller alltså till spel. Typ BF3, Wow, GW2 m.m

skrev han

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor_jesuS:

Vad ska du göra med din dator?

Spela framförallt.
BF3, Wow, GW2 etc.
Citerar en tråd jag skapade i en annan forumdel

"Funderar starkt på att köpa Gigabyte GeForce GTX 670.
Jag är dock lite tveksam till om min CPU - Intel Core i5-660, 3366 MHz - kommer bottlenecka mig.

Just nu sitter jag på ATI Radeon HD 4870 x2 så det är självklart en uppgradering, bara lite tveksam till hur mycket CPUn bromsar.

"

Det är just detta jag är rädd för, GTX 670 skall tydligen vara ganska så CPU-krävande.

Tack för alla svar!

Permalänk
Inaktiv

Får du tag i en i7:a tycker jag det är helt klart värt.
En fyrkärnig i5 är väl också värt det, men inte om det blir allt för mycket pengar det handlar om.

Annars blir det ju IB som gäller. Moderkort för ~1000 kr och processor för ~1600 (i5 3450) eller ~2000 (i5 3570K). Tror inte det är värt det, bättre att satsa på en i7 till det du har istället isf.

Permalänk
Skrivet av sevete:

Spela framförallt.
BF3, Wow, GW2 etc.
Citerar en tråd jag skapade i en annan forumdel

"Funderar starkt på att köpa Gigabyte GeForce GTX 670.
Jag är dock lite tveksam till om min CPU - Intel Core i5-660, 3366 MHz - kommer bottlenecka mig.

Just nu sitter jag på ATI Radeon HD 4870 x2 så det är självklart en uppgradering, bara lite tveksam till hur mycket CPUn bromsar.

"

Det är just detta jag är rädd för, GTX 670 skall tydligen vara ganska så CPU-krävande.

Tack för alla svar!

Då tycker jag verkligen att du ska byta upp dig till ivy, eller en lite billigare sandy. Huvudsaken är att den har fyra fysiska kärnor.

Skrivet av ripper_viruset:

skrev han

Jag får ursäkta mig, missade det totalt.

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Får du tag i en i7:a tycker jag det är helt klart värt.
En fyrkärnig i5 är väl också värt det, men inte om det blir allt för mycket pengar det handlar om.

Annars blir det ju IB som gäller. Moderkort för ~1000 kr och processor för ~1600 (i5 3450) eller ~2000 (i5 3570K). Tror inte det är värt det, bättre att satsa på en i7 till det du har istället isf.

Skrivet av Raptor_jesuS:

Då tycker jag verkligen att du ska byta upp dig till ivy, eller en lite billigare sandy. Huvudsaken är att den har fyra fysiska kärnor.

Det är egentligen inte kostnaden som är det största problemet (även om det svider) utan att jag faktiskt måste byta moderkortet.
Jag är inte tillräckligt bra på datormodding för att ta på mig det själv och känner inte för att kidnappa någon bekant allt för länge..

Permalänk
Inaktiv

Verkar vara så pass liten skillnad på en i7 870 och senare, så jag tycker nog inte att det är värt att uppgradera till SB/IB om man får tag i en i7 870 för ett vettigt pris.

Permalänk
Skrivet av sevete:

Det är egentligen inte kostnaden som är det största problemet (även om det svider) utan att jag faktiskt måste byta moderkortet.
Jag är inte tillräckligt bra på datormodding för att ta på mig det själv och känner inte för att kidnappa någon bekant allt för länge..

För en erfaren datorbyggare går ett sådant byte på ett nafs, om du känner någon är det bara att fråga innan du (med brist på andra ord) shoppar loss!

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Verkar vara så pass liten skillnad på en i7 870 och senare, så jag tycker nog inte att det är värt att uppgradera till SB/IB om man får tag i en i7 870 för ett vettigt pris.

Skrivet av Raptor_jesuS:

För en erfaren datorbyggare går ett sådant byte på ett nafs, om du känner någon är det bara att fråga innan du (med brist på andra ord) shoppar loss!

Det som får mig att fundera på moderkortsbytet är att mitt befintliga moderkort har den sunkiga marvell sata3 controllern vilket begränsar min SSD.
Jag ska sova på saken, tack så otroligt för alla svar.

Jag återkommer imorgon, god natt!

Permalänk
Medlem

Nu har jag sovit på saken och även tittat runt lite till.
Jag fann dessa 3 uppgraderingspaket på komplett.se.

Uppgraderingspaket Intel - Core i5-3450
Uppgraderingspaket Intel - Core i5 2320
Uppgraderingspaket Intel - Core i5 2500K

Även om jag inte behöver mer Ram (16 gb atm) så känns dessa som bra mycket mer prisvärda än att betala nästan samma pris för en av de bättre LGA 1156-processorerna.

Vilket av dessa paket skulle ni rekommendera? Påpeka gärna om det finns någon annan sida med bättre alternativ:)

Just nu har jag ett Gigabyte GA-P55A-UD3 moderkort

Permalänk
Skrivet av sevete:

Nu har jag sovit på saken och även tittat runt lite till.
Jag fann dessa 3 uppgraderingspaket på komplett.se.

Uppgraderingspaket Intel - Core i5-3450
Uppgraderingspaket Intel - Core i5 2320
Uppgraderingspaket Intel - Core i5 2500K

Även om jag inte behöver mer Ram (16 gb atm) så känns dessa som bra mycket mer prisvärda än att betala nästan samma pris för en av de bättre LGA 1156-processorerna.

Vilket av dessa paket skulle ni rekommendera? Påpeka gärna om det finns någon annan sida med bättre alternativ:)

Just nu har jag ett Gigabyte GA-P55A-UD3 moderkort

Du bör fundera på om du kommer att överklocka eller inte. De Sandy och Ivy bridge som inte har ett K på slutet går bara att få ut några procent på innan du får instabilitet med SATA, PCI-e och USB.
Har du redan 1,5V minnen DDR3 så kan du välja moderkort och processor ur dessa paket och sedan köpa lösa. Du kan nog spara några hundralappar då.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Du bör fundera på om du kommer att överklocka eller inte. De Sandy och Ivy bridge som inte har ett K på slutet går bara att få ut några procent på innan du får instabilitet med SATA, PCI-e och USB.
Har du redan 1,5V minnen DDR3 så kan du välja moderkort och processor ur dessa paket och sedan köpa lösa. Du kan nog spara några hundralappar då.

Tack för svaret

För en framtidssäker rig, vilken processor/moderkorts-kombo rekommenderar du då, och räcker det med t.ex en Noctua NH-C12P SE14 CPU Kylare eller bör man titta på vattenkylning vid OC av de nyare modellerna?

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=111393...

Vad har du för minnen i dagsläget? Vad har du för nätaggregat? Jag hade köpt detta moderkort och processor om du har nätagg som pallar dessa + ditt planerade gtx670 och kompatibla minnen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1las:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=111393...

Vad har du för minnen i dagsläget? Vad har du för nätaggregat? Jag hade köpt detta moderkort och processor om du har nätagg som pallar dessa + ditt planerade gtx670 och kompatibla minnen!

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

750W nätagg, kommer ej ihåg namnet på det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av n1las:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=111393...

Vad har du för minnen i dagsläget? Vad har du för nätaggregat? Jag hade köpt detta moderkort och processor om du har nätagg som pallar dessa + ditt planerade gtx670 och kompatibla minnen!

Skrivet av sevete:

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

750W nätagg, kommer ej ihåg namnet på det.

Personligen skulle jag gått ner några hundralappar i prisklass på moderkortet. Känns inte riktigt som om att jag skulle vilja ha WiFi på en stationär dator
That's just me.

Dock är Processorn grym.
Jag har lyckats få upp min till 4,3GHz men kör den mest på stock (sig utdaterad)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Processorn verkar indeed bra och även framtidssäker pga OC-vänligheten.
När det kommer till moderkort så är egentligen mina enda krav att den har en "riktig" 6gb/s sata port(inte marvells skit-controller) samt relativt stabilt för simpel överklockning.

Permalänk
Medlem

Kör på detta? http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=111395...

Billigare moderkort fortfarande bra. Dock inget stöd för SLI om det skulle vara aktuellt i framtiden. Använd dina minnen du har så har du ett grymt paket!

Permalänk
Skrivet av sevete:

För en framtidssäker rig, vilken processor/moderkorts-kombo rekommenderar du då, och räcker det med t.ex en Noctua NH-C12P SE14 CPU Kylare eller bör man titta på vattenkylning vid OC av de nyare modellerna?

Den kylaren klarar nog en ganska skaplig överklockning på processorn om du har skaplig ventilation i chassit. Tyvärr så kommer den troligen ta i minnena om inte Nocuta har fel: http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_ram_gen&prod...
Ett alternativ är: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=37... om man endast använder den över fläkten. Det går kanske att använda en undre 120mm fläkt om man kan kylaren med de utsvängda heat pipesen bort från minnena och fläkten så långt bort från minnena som möjligt. Detta är inget jag lovar att det går då det är väldigt många variabler som spelar in.

Skrivet av sevete:

Processorn verkar indeed bra och även framtidssäker pga OC-vänligheten.
När det kommer till moderkort så är egentligen mina enda krav att den har en "riktig" 6gb/s sata port(inte marvells skit-controller) samt relativt stabilt för simpel överklockning.

Nästan alla Z68 och Z77 moderkort använder de två 6Gs/s och 4 3Gb/s som intels chipset tillhandahåller. Har korten mer än detta så är det någon tilläggskontroller som används också. Nästan alla moderkortstillverkare har sina manualer på hemsidorna så det brukar inte vara några problem att läsa vad det är för portar om det inte framgår i specarna.
Vad gäller överklockning så har de flesta moderkort i dessa två serier en skaplig grund för överklockning. Vist finns det skillnader mellan de billigaste och de dyraste men jag vet inte om priset speglar hur stor skillnad som det egentligen är.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Verkar vara så pass liten skillnad på en i7 870 och senare, så jag tycker nog inte att det är värt att uppgradera till SB/IB om man får tag i en i7 870 för ett vettigt pris.

Om du inte klockar så får du räna med att en 2500k spöar skiten av en 870 om det inte ör rendeding.
Så uppgraderingen till SB/IB är stor, Framföralt om man överclockar. T.ex en busslockad i5 750 på 3,8ghz presterar ungerför som en oklockad 2500k. Enligt minna egna testar. Fast få körde jag i5 750 med minne på cas 5 i 18xx mhz och gämförde mot sweclockers cpu bench.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Om du inte klockar så får du räna med att en 2500k spöar skiten av en 870 om det inte ör rendeding.
Så uppgraderingen till SB/IB är stor, Framföralt om man överclockar. T.ex en busslockad i5 750 på 3,8ghz presterar ungerför som en oklockad 2500k. Enligt minna egna testar. Fast få körde jag i5 750 med minne på cas 5 i 18xx mhz och gämförde mot sweclockers cpu bench.

vet inte vad du har testat för 750 men min presterar generellt lika bvra som en I5 2500K

Permalänk
Medlem

oklockad?

Det gjorde inte min. Och det borde vara ett hopp IPC skillnaden per mhz är ganska stor. Så vet inte om jag ska gratta till en bra lyn eller en dålig sandy.

Edit:
ripper_viruset om din presterade som en 2500k varför uppgraderade du till IB?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

oklockad?

Det gjorde inte min. Och det borde vara ett hopp IPC skillnaden per mhz är ganska stor. Så vet inte om jag ska gratta till en bra lyn eller en dålig sandy.

Edit:
ripper_viruset om din presterade som en 2500k varför uppgraderade du till IB?

jag vill gärna vara overkill när det kommer till datorn jag använder till spel. och jag kände att 2 stycken 670 kort till en 750 skulle vara lite flaskat så jag uppgraderar halva riggen när jag byter CPU eller GPU. dessutom har jag min 750 i min HTPC.

Edit: jag kollar på flaskning på ett lite annorlunda sett, jag skall ha 2 midrangekort på en topp CPU vilket betyder 2 gtx 570 till en 2500K 2 gtx 470 till en I5 750, 2 gtx 275 till en core2duo inte för att jag skulle bli flaskad om jag använder en I5 750 med ett gtx 670 om jag överklockar den till 3.0ghz och jag blir inte flaskad av ett 7950.

Permalänk
Medlem

Då fattar jag. Angående flaskning tänker vi nog lika, fast jag slutade med sli efter g92. Efter jag köpte 480(de 5k var väl spenderade pengar) då det kom så har budjeten hindrat nya köp. Samma anledning till att jag bara kör 4,3 på en i5a gamla i5an började få minnes problem och tog biligaste gigabytekortet från lokala bytiken. (som inte stöder manuel volt visade det sig)

Jag fick flaskningsproblem med i5 750 på 3,8ghz och gtx 480 eller snarare lite drops i BF3. Sängte grafiken en del men drog upp alt som var 3d data och drawdistance. Hade nog haft den fortfarande om inte den börjat räkna fel random. (minnena)

Edited

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

verkar lite konstigt, min I5 750 började flaska vid ett GTX 580 superclocked. (oklockad) och när jag klockade den till 3.3ghz försvann flaskhalsen totalt.

det som jag ratade totalt vid 1156 var alla SLI problem, jag som alltid har varit fast vid NVIDIA var tvärt tvungen att köpa ett moderkort för 2600kr... men sen fick man ge med sig och köpa ett billigare och sälja grafikkortet, nu har jag den som en HTPC med olika delar använder den även som en testrigg.

flaskning är en grej som man helt enkeltser efter prestanda som sagt. egentligen kommer ju 2 stycken 670 kort räcka till nästa generation processorer med men då hamnar man efter i utvecklingen därför uppgraderar jag lltid allting samtidigt för att inte förlora minsta möjliga FPS.

Permalänk
Medlem

iofs presterar mitt 480 lite över ett ocklockat 570 men, men. Svårt att kolla i efterhande hur det presterade. Man har olika krav. q6600 på 3ghz+ i all ära men det är inte samma sak som nyage generatiner. (tror jag betalade 3,6kr för stireker II formulat)
Kör HTPC och Server i samma burk nu för tiden för att spara ström. Men det är inte optimalt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.