Utlandsköp DealExtreme - moms & skatter?

Permalänk
Medlem

Utlandsköp DealExtreme - moms & skatter?

Funderar på att köpa den här bay-konverteraren och undrar om det kan tillkomma någon skatt eller moms på priset utöver tullavgift om de fastnar i en tullkontroll? Och vad blir den totala kostnaden om paketet skulle åka fast?

Och vad tror ni om kvaliten på enheten?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

har köpt en del saker där och det är mest skit men har iaf aldrig åkt på tull men jag har aldrig handlat för över 25 dollar

Permalänk
Medlem

Utöver tull kan det bli 25% moms också, då räknas även fraktpriset med.

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Funderar på att köpa den här bay-konverteraren och undrar om det kan tillkomma någon skatt eller moms på priset utöver tullavgift om de fastnar i en tullkontroll? Och vad blir den totala kostnaden om paketet skulle åka fast?

Och vad tror ni om kvaliten på enheten?

Nuförtiden så måste du betala tull och dem anger ett pris på 25$ tror jag, har blivit markant sämre än förr nu när dem blivit stora tack vare Facebook, hade inte handlat mer än småsaker men absolut inte laddare, batterier etc pga stor brandrisk, mer skal osv men även det är sådär.

Handlade för några månader sedan och som vanligt är där alltid något som är defekt eller icke motsvarande men så är det med dem.

Du får vad du betalar för, och det säger jag inte för att jag "hatar" dem utan för det är sanningen, säger princip alla som handlar där.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Ett tips! Lägg in denna artikel i varukorgen innan du betalar.
http://www.dealextreme.com/p/drop-shipment-and-gift-service-1...

Då tar de bort DX loggon från paketet och markerar det som gift. Tullverkets regler är att du som privatperson för ta emot "gifts" med värde upp till 500kr utan att behöva betala tull eller moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Nuförtiden så måste du betala tull och dem anger ett pris på 25$ tror jag, har blivit markant sämre än förr nu när dem blivit stora tack vare Facebook, hade inte handlat mer än småsaker men absolut inte laddare, batterier etc pga stor brandrisk, mer skal osv men även det är sådär.

Handlade för några månader sedan och som vanligt är där alltid något som är defekt eller icke motsvarande men så är det med dem.

Du får vad du betalar för, och det säger jag inte för att jag "hatar" dem utan för det är sanningen, säger princip alla som handlar där.

Jo läste lite sånt jag med, fast dem är ju så pass billiga motsvarande enheter här i Sverige kostar från 800kr och uppåt av det jag sett.

Skrivet av OnlyCasanova:

Då tar de bort DX loggon från paketet och markerar det som gift. Tullverkets regler är att du som privatperson för ta emot "gifts" med värde upp till 500kr utan att behöva betala tull eller moms.

Men hur gör jag om tullen skulle be om ett kvitto som bevis att det inte är jag som har köpt det? De borde ju känna till DX vid det här laget, och då sitter man ju lite i skiten eller?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Jo läste lite sånt jag med, fast dem är ju så pass billiga motsvarande enheter här i Sverige kostar från 800kr och uppåt av det jag sett.

Men hur gör jag om tullen skulle be om ett kvitto som bevis att det inte är jag som har köpt det? De borde ju känna till DX vid det här laget, och då sitter man ju lite i skiten eller?

Nej faktiskt inte, har beställt säkert 50 gånger från DX och grejjerna fastnade en gång i tullen då de krävde kvitto för att det inte stod nåt varuvärde på paketet. Då skickade jag bara en kopia på paypal överföringen och grejjerna kom i brevlådan dagen efter utan snack.

Permalänk
Medlem

Fick själv en gång ett brev från tullen från just DX en order som faktiskt var på 20$ eller nåt där jag ombads skicka bevis på värdet och tog då en kopia på paypal eftersom jag hade inget att dölja ,sen hur man kunde tro att några ficklampor och annat trams ska haft ett högt värde är ju märkligt, man beställer oftast inte dyra saker från såna sidor.

Permalänk

Jag plockar hem massvis med grejjer från DX. Normalt sett bara små saker i kuvert, men en gång än större låda (duschmunstycke med LED's), och den högg tullen direkt.

Att skriva "gift" och sådant är det ingen mening med, sådant genomskådade dom för länge sedan. Dom har även rätt bra koll på vilka chinaföretag det finns, och vad dom säljer.

Då varan är relativ billig slipper du tullavgift, däremot åker du på mons på 25%. Och det som svider mest är tullavgiften, som är fast på 100kr

dvs ca 260 + 65 + 100 i totalkostnad, om tullen plockar det.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Om man granskas i tullen och varuvärdet överstiger ett par hundra (exakt summa finns på tullens hemsida) åket du på moms (25 procent), tull (varierar med typen av vara men mellan 6-12 procent) samt posten tar ut 100kr i avgift. En bra regel är dollarpriset ggr 10. Dvs en vara för 70usd kostar dig totalt 700 om den granskas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av OnlyCasanova:

Den är alltid borta, det var förr som man använde den, vet dock inte varför den är kvar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Här är en kod som ger 7% rabatt på hela köpet: 7AUG10499

http://www.couponsnapshot.com/merchant-DealExtreme-coupons-de...