Permalänk
Medlem

1700/1800 Tbred

--

Permalänk

T-Bred kärnan ska väl va bättre, utvecklar mindre värme, behöver mindre spänning också. Dessa saker gör att den klockar bättre.

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Avstängd

Billigare att tillverka dessutom, det är därför AMD inte fortsätter med palominos.

Permalänk
Medlem

--

Permalänk

Ja det tycker jag, finns ingen anledning att köpa palomino idag.

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk

TB 1700/1800 är juh TB-a kärnan, lr cyclar ja nu?
IAF, så har jag hört att TB-a kärnan suger pungsvett

Permalänk
Avstängd

T-bred A är bättre än Palomino, men den suger jämfört medT-bred B.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperKossan
TB 1700/1800 är juh TB-a kärnan, lr cyclar ja nu?
IAF, så har jag hört att TB-a kärnan suger pungsvett

Försök hitta en cpu med TBred-B-kärnan för rimliga pengar om du kan. Hitills har jag inte hört talas om någon som hittat en som inte varit märkt XP2400+ eller högre. Det gör att 650 kr för en XP1700+ med TBred-A-kärnan plötsligt ser väldigt bra ut. Man kan med TBred-A uppnå 1.9-2.1 GHz beroende på "lotto"-effekten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperKossan
TB 1700/1800 är juh TB-a kärnan, lr cyclar ja nu?
IAF, så har jag hört att TB-a kärnan suger pungsvett

Kör min tbredA i 1875MHz atm, 1,85V, inte maxxad. Den klarar av 1950MHz med 2.1V lr mindre, testa aldrig mindre. Men den e stabil i det. Kör med vattenkylning. Jag är nöjd, den suger inte pungsvett lr vad du sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Kör min tbredA i 1875MHz atm, 1,85V, inte maxxad. Den klarar av 1950MHz med 2.1V lr mindre, testa aldrig mindre. Men den e stabil i det. Kör med vattenkylning. Jag är nöjd, den suger inte pungsvett lr vad du sa.

Låter inte alls bra, min palomino gör 1825mhz med 1.75v.
då finns det ingen större anledning att byta känner jag

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk
Medlem

--

Permalänk
Medlem

"Jodå, http://www.komplett.se/k/ki.asp?act...=4&GrpID=6&s=pl där har du en 2200+ i Tbred-B-variant!"

Detta är inte sant, koden på sidan är: AXDA2200DKV3C
Enligt sidan http://www.overclockers.com/tips00173/ är detta helt klart en Tbred-A.

Mig veterligen är 1700+, 1800+ och 2200+ Tbred-A, 2400+ och uppåt Tbred-B. Andra varianter har inte jag hittat i Sverige, men länken ovan förklarar hur du ska hitta rätt.

"Kör min tbredA i 1875MHz atm, 1,85V, inte maxxad. Den klarar av 1950MHz med 2.1V lr mindre, testa aldrig mindre. Men den e stabil i det. Kör med vattenkylning. Jag är nöjd, den suger inte pungsvett lr vad du sa."

1.85 V är mycket för en 0.13 um CPU, jag skulle inte köra den på den spänningen. Risken finns att din CPU blir kortlivad, många som klockat upp sina P4 0.13 um med endast 0.1-0.2V extra har avlivat sina CPUer på så kort tid som en månad, "helt utan anledning". Detta trots vattenkylning och annat.

"Det gör att 650 kr för en XP1700+ med TBred-A-kärnan plötsligt ser väldigt bra ut. Man kan med TBred-A uppnå 1.9-2.1 GHz beroende på "lotto"-effekten."

Har grävt en del på nätet och med en mindre ökning av spänningen bör man nå 1800 MHz (2200+), allt över det verkar vara lottovinst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NewPjotr
Har grävt en del på nätet och med en mindre ökning av spänningen bör man nå 1800 MHz (2200+), allt över det verkar vara lottovinst. [/B]

Precis, uppnår man inte 1800 MHz stabilt med 1.7-1.8V så har man haft VÄLDIGT otur. Nu har jag bara erfarenhet av 3 st TBred-A XP1700+ som tillhör mig och kompisar (Meh!).

Permalänk
Medlem

1.85V är inte alls mycket. Enligt AMD själva är max vcore +0.5V alltså 2V på en 1.5V variant. Som t ex 1700+ är. Över 2V finns det en risk för att elektromigration kommer ske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von SataS

Låter inte alls bra, min palomino gör 1825mhz med 1.75v.
då finns det ingen större anledning att byta känner jag

Du har tur jag behöver 2.2V för att få min gå i 1844MHz

Permalänk
Medlem

"1.85V är inte alls mycket. Enligt AMD själva är max vcore +0.5V alltså 2V på en 1.5V variant. Som t ex 1700+ är. Över 2V finns det en risk för att elektromigration kommer ske."

Säker på att det gäller 0.13 och inte 0.18? Palomino har ju gått från ca 1.7 till 1.85 som standard, medan Tbred går från 1.5 till max 1.75 är det (förTbred-A, 1.7 för Tbred-B om jag inte missförstått)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det gäller thoroughbred. Jag har kollat det i deras pdf själv.

Vad snackar du om??? vad 1.7-1.85??

Palomino = 1.75V
thorougbred = 1.5-1.65V beroende på model..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von SataS

Låter inte alls bra, min palomino gör 1825mhz med 1.75v.
då finns det ingen större anledning att byta känner jag

Som sagt... Jag har inte prövat med mindre Vcore. Men det såg inte du eller?