Apple vill stoppa åtta av Samsungs mobiltelefoner i USA

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bengt-re:

Nej HTC har haft nallar som varit mer lika, men det handlar inte om fakta - det handlar om Samsung hat. Bojkotta allt förbannat skit som Appel har rört vid - kriminalisera innehav, bruk och omnämnandet av det vidriga halvätna äppelskrutten. Fy fan vilket äckligt profiterande på pantsystemet.

Säger ju inte att Samsungs lurar är mest lika, utan att det finns telefoner av andra tillverkare som också är lika..
Jag vet att Apple är ett jäkla dagis, jag bojkottar skiten så gott jag kan..

Permalänk
Avstängd

Detta börjar spåra ut rejält. Dom är la rädda att samsung telefonerna ska blir mer sålda i usa så därför dom vill stoppa dem. Samsung WINS!

Permalänk
Medlem

Tror inte jag är ensam om att säga: Apple, dags att ta fram den väldigt lilla kreativa hjärnan och börja tillverka nya och bra produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Det är inte samma sak det handlar om, visst, ett liknande fall är det, men ska Andreas låta bli att skapa artikeln för att det finns en diskussion om ett liknande ärende, menar du? Andreas skapar ju artikeln med syftet att helt enkelt rapportera att Apple ytterligare en gång har bestämt sig för att bråka lite, fast om något annat den här gången. Det nämndes inte i den förra artikeln.

Det här är i högsta grad sammanhängande med domen som diskuteras i den andra tråden. Att Apple skulle blockera de telefoner som Samsung ansågs ha brutit mot Apples var ju fullkomligt givet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Hur skulle de kunna dö ut "snart" när de idag är det högst värderade bolaget i världen och deras framgång bara blir större och större hela tiden, menar du?

Kolla bara Nokia. Hur fort det vände för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Skadeståndet pyttesmå? Mnja, en miljard dollar är vansinnigt mycket pengar. Det är 25% av hela deras netto-vinst per kvartal. Det slår jävligt hårt!

Då vart min källa som jag valde att lita på mycket felinformerad. han snackade om 1% på förra årets vinst eller nått. man ska inte lita på folk

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Men det roliga är om jag förstått det rätt, är att Apple vann striden i det big Apple Eller USA, medan Samsung vann i Korea tror jag det var. Patrioter in i det sista.. ♪ ♫ ♪ ♫ ♫

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..

Permalänk
Medlem

Det är typ 50 åringar som mentalt beter sig som jävla 13 åringar..
Skulle inte förvåna mig om det blev som i iRobot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Skönt att se att man inte är ensam här att tycka så.
Är någon förvånad liksom att apple väljer att göra såhär?
Det var ju halva iden med stämningen som gick igenom.

Jag håller med om till 100% att patent systemet i sin nuvarande form inte är perfekt.
Men förstår inte att ni gnäller på att apple stämmer samsung för att ha kopierat dom när det är så SOLKLART att dom har det.
Och visst säg vad ni vill om att apple kopierat andra. Men det var inte det stämningen handlade om. Om dom gjort det får respektive företag stämma apple då.

Alla bevis som lagts fram i det här målet är ju helt solklara att samsung gått in för att kopiera iphone.
Och det är ju inte bara utseendet på mobilen det handlar om utan dom har systematiskt gått igenom hela sin mobil och ändrat på saker för att det ska få samma "känsla och utseende som apple".

Om ni hade skapat en produkt och ett annat företag kopierar nästan allt så hade ni gjort precis samma sak tror jag.
Och samsung hade DEFINITIVT gjort samma sak om dom suttit på andra sidan i denna stämnings ansökan.

Så sluta gnäll om sandlåda så fort apple gör något.

Jag kanske är blind, men jag tycker mig inte se alltför många kopieringar om jag ska vara helt ärlig. Varken framsidan och framför allt baksidan av deras telefoner är på minsta sätt lika. Har för mig att det var nåt snack om att meny/hem knappen var på tok för lik?
Vad gäller menyer och så vet jag inte riktigt hur dom har tänkt sig att en telefon ska funka och agera, men den logiken dom kör med så borde dom ju kunna ha patent på om att få använda ikoner på telefonen...så Samsungs alla flikar måste vara helt tomma eller fyllda med en textrad där programet/appen presenteras....?

Eller va?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Galet trist att de ska stämma varandra så som de gör just nu, inte bra alls för marknaden och inte heller för priser. Tyvärr så "älskar" jag min iPad för mycket för att sluta köpa från dem. Min iPad + apple TV är de bästa köper jag har gjort i hela mitt liv. Har aldrig läst och kollat på så mycket film som jag gjorde sen jag köpte iPaden.

Hoppas att företagen slutar stämma varandra, hade vart så mycket bättre för marknaden.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Ja detta har spårat ur rejält. Blir mest trött på patentsystemet och Apple. Sen att Samsung svarar med samma mynt gör inte saken bättre men antar att dom inte kan göra annat.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag kanske är blind, men jag tycker mig inte se alltför många kopieringar om jag ska vara helt ärlig. Varken framsidan och framför allt baksidan av deras telefoner är på minsta sätt lika. Har för mig att det var nåt snack om att meny/hem knappen var på tok för lik?
Vad gäller menyer och så vet jag inte riktigt hur dom har tänkt sig att en telefon ska funka och agera, men den logiken dom kör med så borde dom ju kunna ha patent på om att få använda ikoner på telefonen...så Samsungs alla flikar måste vara helt tomma eller fyllda med en textrad där programet/appen presenteras....?

Eller va?

Förutom hela utseendet på dom första samsung smartphonesen så var ju ikon uppbygnaden den samma.
Telefonerna är enormt lika på alla sätt och vis.
Läs hela korenspondansen mellan samsung cheferna om hur dom behöver ändra sin telefon så den blir mer lik apples.
Kom till baka efter det och säg att dom inte har eller försökt att efter härma iphonen.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Löjligt att påstå att S2:an skulle vara lik iPhone? S2:an har ju betydligt snyggare och smartare design, större skärm och smidigare format? iPhone 4 framstår som den dåliga kopian (om den som gjort kopian är halvblind och full), om man ska vara sådan.

För övrigt har jag länge ansett att Apple skall förgöras.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur dem kan ge sig på designen på S2, den är ju inte ens lik.

Permalänk
Medlem

Apple surar än idag för att Bill Gates gick och snodde muspekaren från dom på 80-talet till Windows... Det är där det skaver!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Skönt att se att man inte är ensam här att tycka så.
Är någon förvånad liksom att apple väljer att göra såhär?
Det var ju halva iden med stämningen som gick igenom.

Jag håller med om till 100% att patent systemet i sin nuvarande form inte är perfekt.
Men förstår inte att ni gnäller på att apple stämmer samsung för att ha kopierat dom när det är så SOLKLART att dom har det.
Och visst säg vad ni vill om att apple kopierat andra. Men det var inte det stämningen handlade om. Om dom gjort det får respektive företag stämma apple då.

Alla bevis som lagts fram i det här målet är ju helt solklara att samsung gått in för att kopiera iphone.
Och det är ju inte bara utseendet på mobilen det handlar om utan dom har systematiskt gått igenom hela sin mobil och ändrat på saker för att det ska få samma "känsla och utseende som apple".

Om ni hade skapat en produkt och ett annat företag kopierar nästan allt så hade ni gjort precis samma sak tror jag.
Och samsung hade DEFINITIVT gjort samma sak om dom suttit på andra sidan i denna stämnings ansökan.

Så sluta gnäll om sandlåda så fort apple gör något.

Apple har ingen rätt att stämma någon, säg något som dem har uppfunnit som dem stämmer för så kan jag hitta någon som uppfunnit samma sak innan.
Slide-to-unlock? fanns långt innan i Jailbreak, sen kom Apple på att det var smart
Siri? Fanns först i Jailbreak det med, och har funnits i Android ett tag
En fucking rullgardin har vart en stapel i Android sen 1.0
Rektangeln kom väll en egyptier på någon gång 1000 år f.kr

Dem säger själva att dem SKÄL obehindrat från andra, men sedan när någon gör en rektangelformad mobil med pekskärm, då har dem fan gått för långt!

Permalänk
Medlem

Brb ska till skrikrummet....

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Apple gör helt rätt, det är så corporate USA fungerar tyvärr, om man inte skyddar sina produkter tillåter man andra att kopiera dom.
Nej, Samsung blir inte stämda för att dom har en rektangulär telefon med rundade hörn.
Förhoppningsvis kommer Samsung nu att fokusera på att ta fram egen design/produkter istället, det vore ju spännande.
Samsung kan ju inte gärna stämma Apple för att dom kopierat Samsungs design

Permalänk
Avstängd

Troligen går väl Apple efter HTC och Motorola härnäst:
http://www.guardian.co.uk/technology/2012/aug/25/what-apple-v...

I grunden är väl det USA.s mjukvarupatentlagar som är fel.
Bara hoppas att EU inte inför nåt liknande:
http://www.ffii.se/patent/
http://www.gnuheter.org/mjukvarupatent/

Det är enbart skadligt enligt min mening.

Permalänk
Medlem

detta är bara hopplöst.. Det måste väl nästan kosta mera pengar för alla rättegångar än vad dom vinner på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Tror inte jag är ensam om att säga: Apple, dags att ta fram den väldigt lilla kreativa hjärnan och börja tillverka nya och bra produkter.

Det är ju det de gjort hela tiden. Första iPhone var den första smartphone som faktiskt var användbar för normalt folk, och sen dess har de bara gjort förbättringar här och där eftersom deras UI faktiskt funkar. Utseendet på iPhone har också alltid varit annorlunda än de mobiler som regerade vid release. Att Samsung gör prisvärda mobiler är en sak, men deras formspråk är extremt likt Apples.

Stavning
Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem

Jag som var i banor att köpa en iPhone tidigare. Glöm det, jävla parasiter.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Svår gränsdragning... Att samsung "råkat" kopiera första iphonen är nog ingen slump dock. Men lite sent att begära säljstopp 10 år senare... Samsung borde kanske å andra sidan ändrat design redan när apple lämnade in stämningsansökan. Inte jätte förvånande att de blev fällda. Själv tycker jag det är viktigt med patent och upphovsrätt... Men som sagt, svår fråga. En fråga jag inte tänker ta i... Är heller ingen jurist. Gissar att ingen annan här inne är det heller

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Apple surar än idag för att Bill Gates gick och snodde muspekaren från dom på 80-talet till Windows... Det är där det skaver!

Nja rätta mig om jag har fel. Bill Gates snodde väl musen och färgskärmen av en svensk uppfinnare.
Men du tänkte kanske bara på muspekaren. Sorry i så fall.. ♪

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Apple har ingen rätt att stämma någon, säg något som dem har uppfunnit som dem stämmer för så kan jag hitta någon som uppfunnit samma sak innan.
Slide-to-unlock? fanns långt innan i Jailbreak, sen kom Apple på att det var smart
Siri? Fanns först i Jailbreak det med, och har funnits i Android ett tag
En fucking rullgardin har vart en stapel i Android sen 1.0
Rektangeln kom väll en egyptier på någon gång 1000 år f.kr

Dem säger själva att dem SKÄL obehindrat från andra, men sedan när någon gör en rektangelformad mobil med pekskärm, då har dem fan gått för långt!

Ingen rätt? De både gjorde det och vann. Att du inte håller med om resultatet är en annan sak men bevisligen har de rätt att stämma...

Permalänk

När det kommer till mobiler verkar "flamewaret" bli ännu värre än Amd vs Nvidia! Det blir sandlådenivå här och på andra forum, vuxna beter sig som 3åringar. Det är klart företagen försöker skaffa marknadsandelar när patentsystemet ser ut som det gör i vissa länder, det hade jag också gjort om jag hade haft råd. Dissa systemet inte tillverkaren dom är lika bra kålsupare alltihop.
Konkurrensen gynnar oss konsumenter i slutändan för dom har ändå budgeterat för sådana här saker!!
Edit: Hate The Game Not The Player
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmx:

Apple gör helt rätt, det är så corporate USA fungerar tyvärr, om man inte skyddar sina produkter tillåter man andra att kopiera dom.
Nej, Samsung blir inte stämda för att dom har en rektangulär telefon med rundade hörn.
Förhoppningsvis kommer Samsung nu att fokusera på att ta fram egen design/produkter istället, det vore ju spännande.
Samsung kan ju inte gärna stämma Apple för att dom kopierat Samsungs design

Kan verkligen hålla med dig på den sista punkten! Tycker att Samsungs telefoner över lag är sköna att använda och väldigt krångelfria, som S2 & S3 ex. Men fan va trist och billig designen känns på S3:an, som ska vara deras flaggskepp. Polarens skal kunde man bokstavligt trycka ut, och så poff så hoppade den lilla utbuktningen tillbaks till sin vanliga plats. Fy fan för billig och högblank plast som verkar vara ett signum på flera av deras modeller.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det var ju ganska "väntat" att apple vinner både målet på den nivån, och att de skulle lägga in ett föreläggande emot de produkter som fortfarande säljs.

Jag hoppas dock att när målet tillslut når högsta domstolen så är det opartiska domare som bedömmer fallet, och förhoppningsvis invaliderar de flesta patenten för prior art och att design patenten är för generella.

Detta kommer iallafall inte och hålla, kolla denna post så är det ganska uppenbart att juryn var både partisk och inkompetent samt att de inte följde instruktionerna:

http://www.groklaw.net/article.php?story=2012082510525390

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Avstängd

Nu blir jag fan lite smått sur på Sweclockers, kanske skulle byta namn till Aftonclockers istället med tanke på rubriksättningen och formuleringarna i nyheten.

Detta är ingen ny stämning utan en fortsättning utan en fortsättning ifrån den rättegång där juryn i fredags sade sitt. Från början ville domaren, Lucy Koh, ha dessa förhandlignar tidigare men då Samsung ansåg att det var för mycket dokument att gå igenom blav datumet satt till 20 september.

Den 20 September kommer även skadeståndet att fastställas, vilket juryn sade sitt i fredags men som ej är fastställt. 30 dagar efter det så har Samsung chansen att överklaga, vilket de kommer att göra och med största sannolikhet få till en ny rättegång och där med spelar detta ingen roll.

Men snälla Sweclockers sluta upp med dessa "nyheter" som är med sensations nyheter i klass med Aftonbladet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ingen rätt? De både gjorde det och vann. Att du inte håller med om resultatet är en annan sak men bevisligen har de rätt att stämma...

Dem borde inte ha någon rätt, varken att få patenten eller vinna i domstol, men det är väll klart att en amerikansk domstol väljer det amerikanska märket.