Apple vill stoppa åtta av Samsungs mobiltelefoner i USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Dax att börja demonstrera utanför närmaste apple butik xD

Ärsh, bättre att göra det genom att ge fan i att köpa Apples produkter...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jakelol:

Det är dom inte, det är ExxonMobile som är det. Apple är inte äns med på top 10 bland dom största företagen. Det är i princip bara oljebolag som är med i top 10 topen.

Apple är visst det högst värderade företaget, precis som han skrev. Störst är dem inte, dock. (Hur mäter man storlek ens? Antal anställda? Vinst? Huvudkontorsyta?)

Inte nog med det, Apple är det högst värderade företaget i historian, sett till siffror:

http://www.sweclockers.com/nyhet/15767-apples-borsvarde-slar-...

OnT: Samsung har kopierat Apple, finns dom på det. Att de vill säljstoppa är ganska rimligt, vanlig taktik de kör med, och det har de ju rätt till. Tycker fortfararande det är roligt när folk skriver om onda Apple som ger sig på och stämmer småföretagarna, när det handlar om Samsung.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Apple är visst det högst värderade företaget, precis som han skrev. Störst är dem inte, dock. (Hur mäter man storlek ens? Antal anställda? Vinst? Huvudkontorsyta?)

Inte nog med det, Apple är det högst värderade företaget i historian, sett till siffror:

OnT: Samsung har kopierat Apple, finns dom på det. Att de vill säljstoppa är ganska rimligt, vanlig taktik de kör med, och det har de ju rätt till. Tycker fortfararande det är roligt när folk skriver om onda Apple som ger sig på och stämmer småföretagarna, när det handlar om Samsung.

Fortfarande en bit kvar till Microsofts 842.5 MDR, med inflation då

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Men klart att Apple tittade på Prada, första telefonen med kapacitiv skärm som visades upp 10 månader innan Iphone började säljas.

Som sagt prototyperna som visade upp i rättegången är från klart tidigare än så. Detta är prototypen "purple" från 2005:

Källa: http://www.idownloadblog.com/2012/07/30/purple-iphone-2005-pr...

Så nej, jag tror inte Apples design hade mycket med Pradan att göra. Finns åtminstone inget som pekar på det. Att Samsung noga studerade iPhone finns dock en hel massa bevis för. Och vi pratar inte bara om själva designen här utan i högsta grad även gränssnittet.

Permalänk
Inaktiv

Men seriöst, nu får de väl för fan ge sig. Oavsett om det är Apple, Samsung eller något annat börjar det bli riktigt uttjatat med allt det här. Ae, barnfasoner!

Permalänk
Medlem

Det vi ser är resultatet av ett trasigt patentsystem. Om Apple inte skulle patentera, och slåss för sina patent, så skulle nån annan göra det. Det är också helt fullkomligt självklart att Samsung kopierat så mycket dom hinner, det ser man ju på allt från UI/ikoner till designen på laddare och dylikt. Den som försöker påstå nåt annat är ute och cyklar.

Att grina om att bojkotta Apple bara för att dom försvarar sin produkt är så barnsligt så jag vet inte. Dagens Androidfanboys låter som linuxanvändarna lät för 10 år sen: Microsoft är djävulen, buhuu gnäll yyl!

Däremot tycker jag nog att båda parter skulle kunna koncentrera sig mer på att ta fram bättre produkter än att slåss i sandlådan.

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Ijuförsig så släpptes första iphonen hade usa som huvud marknad och där var ATNT´s 3g näte inte direkt utbyggt så därför fick inte telefonen 3g eller mms.
Och multitasking funkade as dåligt på alla mobiler vid den tiden för hårdvaran klarade inte av det.
Hade apple lagt in det så hade det funkat värdelöst så det är ganska förståligt.

So? Mms var standard på de allra flesta andra telefoner på den tiden! Nja, min gamla sony ericsson K700i kunde t.o.m surfa och lyssna på musik samtidigt. Och med tanke på hårdvaran som fanns i Iphone var avsevärt bättre, så borde det inte ha varit nåt problem. Eller jo.. Problemet var IOS.....

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Processor: Intel i7 7700K @ 4,5 GHz | Moderkort: ASUS STRIX 270H GAMING | RAM: Corsair 16 GB 3000 MHz VENGEANCE | Grafikkort: GainWard 3070 | Nätaggregat: Fractal Design Integra 750W | Skärm: ROG PG278QR | Tangentbord: Steelseries Apex 7 | Mus: Zowie EC1-A | Musmatta: Steelseries Qck | Ljud: SteelSeries Arctis 7 & Edifier system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ärsh, bättre att göra det genom att ge fan i att köpa Apples produkter...

Allting är special, tex världstandarden med mini usb- passar bara Apple.
Hörlurar- passar bara apple.
Ladda hem musik- bara från apple.
Applets- bara från apple

Har jag fel? finns det fler exempel?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Skrivet av Leifson:

I de flesta fall mäter man storhet i relation till företagets avkastning (vinst). Där är Exxonmobil det "största" företaget i världen. Men som du säger är Apple det högst värderade företaget.

OnT: Good artists copy, great artists steal?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Batman:

Fortfarande en bit kvar till Microsofts 842.5 MDR, men inflation då

Jepp, men själva siffran är de ju fortfarande över Tveksamt om de når upp till Microsofts toppnotering där, troligen inte.

Skrivet av grabben!:

Allting är special, tex världstandarden med mini usb- passar bara Apple.
Hörlurar- passar bara apple.
Ladda hem musik- bara från apple.
Applets- bara från apple

Har jag fel? finns det fler exempel?

Anslutningen har diskuterats tidigare, och det finns flera bra anledningar till att inte använda micro-USB.
Hörlurar? Det är 3.5mm-uttag både på lurarna och på telefonen.
Undvik iTunes då? Finns andra tjänster.
Applets? Vad menar du här? Att det endast finns appar till iOS?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om denna postats tidigare men helt klart sevärd!

http://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0&feature=g-hist

Visa signatur

Case Lian Li V3000+ | MB ASUS ROG Crosshair X870E Hero | CPU 9800X3D |
RAM 48GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Seagate Prime PX850 |
Sound HD660S2 & DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucidtruth:

I de flesta fall mäter man storhet i relation till företagets avkastning (vinst).

Hur då?
exempel tack? intressant

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sloghunt:

Spelar ju ingen som helst roll vem som uppfann något egentligen, det handlar om vem som har patenten, och dem har Apple. Apple är inte ett företag som uppfinner saker (det gör rätt få företag egentligen, speciellt med de löjliga premisserna som videon sätter upp).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Spelar ju ingen som helst roll vem som uppfann något egentligen, det handlar om vem som har patenten, och dem har Apple. Apple är inte ett företag som uppfinner saker (det gör rätt få företag egentligen, speciellt med de löjliga premisserna som videon sätter upp).

Tänkte mer på att de som tycker att apple är såna innovatörer kan kolla på videon och se att mycket är andras idéer från början som de jobbat vidare på.

Du var en jäkel på att kolla snabbt i alla fall

Visa signatur

Case Lian Li V3000+ | MB ASUS ROG Crosshair X870E Hero | CPU 9800X3D |
RAM 48GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Seagate Prime PX850 |
Sound HD660S2 & DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zOlid:

Om ni hade skapat en produkt och ett annat företag kopierar nästan allt så hade ni gjort precis samma sak tror jag.
Och samsung hade DEFINITIVT gjort samma sak om dom suttit på andra sidan i denna stämnings ansökan.

Så sluta gnäll om sandlåda så fort apple gör något.

Vad Samsung gjort vet vi ju faktiskt inte, eller mer precist, jag vet inte hur mycket fokus Samsung har på just den här typen av banaliteter det nu handlar om i just det här fallet. Samsung har dock en av de störst växande patentportföljerna i USA, men ifall de kommer att utnyttja den aggressivt får det förtjänt eller oförtjänt bonuspoäng för att de i alla fall inte startade fajten. Att påstå vad Samsung "definitivt" hade gjort eller inte gjort är väl ändå gudkomplex?

Ibland har vissa tur och andra oflyt, Apple i ett visst skede det första och Kane Kramer det sistnämnda. Det räcker inte att skapa, och på ett sätt är skapandet irrelevant i de här rättstvisterna. Det handlar mer om juristers bedömning av gränsen mellan prior art och patent, inte vem som skapat vilken produkt eller funktion.

Den här artikeln är ganska intressant i sammanhanget. Apple har likt Microsoft en uttänkt strategi: inte nödvändigtvis att gå efter de som de kanske har mest skäl vara oense med, utan efter de som kan anses "legal weaklings". För företag i storlek med Apple och Microsoft är detta fullt möjligt, att dammsuga marknaden på de svagaste för att sedan äntra elefantfajterna. Det är egentligen det här det handlar om. Patentsystemet i kombination med giriga investerare skapar en perfekt kittel, med soppor med smak likt tvisten mellan Samsung och Apple.

Så på ett sätt struntar jag blankt i vem som är inblandad, men det här är potentialt mycket farligt, och det har inte ett smack med vad juryn trodde sig bedöma. Den enda hämningen företag i Apples storlek kan ha, är den som BMO Capital Markets Keith Bachman citeras yttra i artikeln jag länkat till:

“We think it will be important for Apple not to appear to be a bully to consumers..."

Skapa är en sak, men öka avkastningen har större påverkan. Förhoppningen, men inte garantin, är som alltid att balansen i girighet nås genom rädsla för att skada sitt varumärke. När detta lyckas hyllar de inblandade med rikliga ryggdunkar varandra för hur bra "mekanismerna" i det ekonomiska systemet fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Vilka företag är det som INTE är inblandade i stämningskarusellen och har trevliga telefoner? Vore intressant att veta vilka man borde köpa ifrån, blir inte direkt sugen på att köpa varken samsung eller apple så som det hålls på...

Jadu, det blir inte många kvar då

Nokia har väl gjort sitt i stämingskarusellen tror jag? Inte hört något dom dem på senaste tiden allafall men kan missat något, är ju inte samma liv som om Apple stämningarna. Så köp en Nokia med WP tycker jag ...av lite själviska skäl (vill att de skall bli större och få bättre utvecklarstöd så jag kan köpa en)

Fast Microsoft (och Motorola) tjafsar å andra sidan en massa...Motorola försöker få säljstopp på Xbox360 i USA och Microsoft försöker stoppa Motorolas mobiler (tills de börjar pröjsa åtminstone)

Det är en jävla sörja det det här...bäst gör du nog i att göra din egen telefon av ett snöre och ett par burkar

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Hur då?
exempel tack? intressant

Det jag sa stämmer till viss del. Det finns generellt sett fyra olika vägar att gå när man mäter ett företags storhet.

- Företagets tillgångar(vad som investerats i vad)

- Företagets värde på marknaden (aktier bla)

- Företagets vinst (avkastning kontra kostnader)

- Företagets antal sålda varor/tjänster.

Listan kan göras lång. Det beror på vilket sätt man värderar ett företag. Storheten kanske ligger i antalet anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlssown:

So? Mms var standard på de allra flesta andra telefoner på den tiden! Nja, min gamla sony ericsson K700i kunde t.o.m surfa och lyssna på musik samtidigt. Och med tanke på hårdvaran som fanns i Iphone var avsevärt bättre, så borde det inte ha varit nåt problem. Eller jo.. Problemet var IOS.....

Det var standard i Europa, men inte i USA. Dom var många, många år efter resten av västvärlden på grejor som SMS, MMS och 3G och har kommit duktigt nu i och med smartphoneboomen som pågår. Är det rättvist att gnälla på att en gråimporterad produkt gjord för en annan marknad inte har funktioner som DU anser vara självklara, när du bor i ett land där den inte säljs? Den hade MMS och 3G då den väl kom till Norden.

Multitasking var dom sena med, men man kunde t.ex. spela musik eller ringa samtidigt som man surfade. Det var tredjepartsgrejs typ Spotify som inte fungerade i bakgrunden. Men det är historia, det fungerar ju nu sedan flera år... och även tidigare, om man jailbreakade. OSet hade tekniskt sett inga problem, det är ju Unix i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Jepp, men själva siffran är de ju fortfarande över Tveksamt om de når upp till Microsofts toppnotering där, troligen inte.

1. Anslutningen har diskuterats tidigare, och det finns flera bra anledningar till att inte använda micro-USB.
2. Hörlurar? Det är 3.5mm-uttag både på lurarna och på telefonen.
3. Undvik iTunes då? Finns andra tjänster.
4. Applets? Vad menar du här? Att det endast finns appar till iOS?

1. Världstandarden kanske är micro- ej mini ( hade fel där). Men vad jag har hört så passar inte övriga branschens mot apple. Varför skall man då ha världsstandard?
2. Hörlurar... hmmm kanske du har rätt? har alla apple 3,5 mm urtag (i min samsung så är hörlurarna kopplade i micro usb ( vilket är en brist))
3. Men Apple vill gärna att man använder iTunes. Makalöst sugna på pengar typiskt amerikaner
4.Antog bara att apple Apple försökt skapa monopol? Men även Android verkar föröka
få monopol. Varför går det inte att ladda hem via datorn och installera en app i androidmobilen? varför måste man gå till appstore? (rätt uppfattat?)

Som du märker så finns det brister i mitt kunnande eftersom jag saknar smartphone (ännu). Surnade just till genom att läsa artikeln- skit att apple stoppar utvecklingen genom sina lagvrängare.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sloghunt:

Tänkte mer på att de som tycker att apple är såna innovatörer kan kolla på videon och se att mycket är andras idéer från början som de jobbat vidare på.

Du var en jäkel på att kolla snabbt i alla fall

Well, de är väl felinformerade då. Det var länge sedan Apple "uppfann" något i ordets rätta bemärkelse. Deras styrka är ju snarare att ta många uppfinningar, som är meningslösa var för sig, och sätta ihop dem till något unikt. (Som då inte räknas som en uppfinning). De tar besvärliga teknikprylar och gör dem enkla och användarvänliga.

Sett filmen tidigare i såna här sammanhang, så behövde bara se titeln på filmen för att kunna uttala mig om den.

Skrivet av grabben!:

1. Världstandarden kanske är micro- ej mini ( hade fel där). Men vad jag har hört så passar inte övriga branschens mot apple. Varför skall man då ha världsstandard?
2. Hörlurar... hmmm kanske du har rätt? har alla apple 3,5 mm urtag ( i min samsung så är hörlurarna kopplade i micro usb ( vilket är en brist))
3. Men Apple vill gärna att man använder iTunes. Makalöst sugna på pengar typiskt amerikaner
4.Antog bara att apple Apple försökt skapa monopol? Men även Android verkar föröka
få monopol. Varför går det inte att ladda hem och installera en app i android? varför måste man gå till appstore? (rätt uppfattat?)

Som du märker så finns det brister i mitt kunnande eftersom jag saknar smartphone (ännu). Surnade just till genom att läsa artikeln- skit att apple stoppar utvecklingen genom sina lagvrängare.

1. Nej, Apple har en egen anslutning, med 30 stift istället för micro-USBs 4. Detta gör det betydligt enklare att bygga smidiga tillbehör (högtalare, klockradios etc.) till Apples produkter än till konkurrenternas. Även Samsung har på senare tid frångått micro-USB just på grund av begränsningarna som finns med den standarden.

2. Ja, iallafall alla Macs, iPhones, iPads, iPods.

3. Klart de vill, de tjänar ju pengar på det? Hade du haft en affär hade du naturligtvis viljat att kunderna gick till dig istället för konkurrenten. Och alla privata företag strävar efter att tjäna pengar, så mycket pengar som möjligt. Inget konstigt med det.

4. De försöker slå ut konkurreterna, självklart. Det försöker alla andra tillverkare också. Mindre konkurrans = mer tjänade pengar. Svårare än så är det inte.

Det går, men då är det ju appar skrivna för Android. De är ju olika operativsystem, och då kan man inte bara köra appar kors och tvärs, det fungerar helt enkelt inte. Man måste ladda ner sina appar i Appstore för att Apple ska kunna kontrollera vilka appar som finns och vilka som inte finns. De sorterar bort virus, spam, porr, etc. från Appstore.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Vad Samsung gjort vet vi ju faktiskt inte, eller mer precist, jag vet inte hur mycket fokus Samsung har på just den här typen av banaliteter det nu handlar om i just det här fallet. Samsung har dock en av de störst växande patentportföljerna i USA, men ifall de kommer att utnyttja den aggressivt får det förtjänt eller oförtjänt bonuspoäng för att de i alla fall inte startade fajten. Att påstå vad Samsung "definitivt" hade gjort eller inte gjort är väl ändå gudkomplex?

Ibland har vissa tur och andra oflyt, Apple i ett visst skede det första och Kane Kramer det sistnämnda. Det räcker inte att skapa, och på ett sätt är skapandet irrelevant i de här rättstvisterna. Det handlar mer om juristers bedömning av gränsen mellan prior art och patent, inte vem som skapat vilken produkt eller funktion.

Den här artikeln är ganska intressant i sammanhanget. Apple har likt Microsoft en uttänkt strategi: inte nödvändigtvis att gå efter de som de kanske har mest skäl vara oense med, utan efter de som kan anses "legal weaklings". För företag i storlek med Apple och Microsoft är detta fullt möjligt, att dammsuga marknaden på de svagaste för att sedan äntra elefantfajterna. Det är egentligen det här det handlar om. Patentsystemet i kombination med giriga investerare skapar en perfekt kittel, med soppor med smak likt tvisten mellan Samsung och Apple.

Så på ett sätt struntar jag blankt i vem som är inblandad, men det här är potentialt mycket farligt, och det har inte ett smack med vad juryn trodde sig bedöma.

Med tanke på samsungs historik när det gäller stämningar (långt innan apple/samsung kriget började) så kan man nog med största sannolikhet säga att dom skulle gjort samma sak om dom var i samma sits.
Googla bara på tex "stop samsung" så ser du hur mycket som kommer upp om sättet dom stämt företag hit och dit för liknande saker.

Och hur är det gudkomplex att påstå att samsung skulle göra samma sak?

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucidtruth:

Det jag sa stämmer till viss del.

Listan kan göras lång. Det beror på vilket sätt man värderar ett företag. Storheten kanske ligger i antalet anställda.

Inte så lätt att besvara. Helt klart är Apple lönsamt- men i förhållande till vad?
Vad är ett lönsamt företag? (och lönsamt för vem)

Det måste handla om vad man invsterat- alltså vinsten kontra aktiekapitalet.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zOlid:

Och hur i hela friden skulle det vara gudkomplex att påstå att samsung skulle göra samma sak?

Därför att vi inte vet. Det finns endast sannolikheter.

Edit: angående "stop Samsung" handlar de väl mest om arbetsförhållanden och -metoder. Jag har inte påstått att Samsung är ett bättre etiskt företag. Vi diskuterar ju trots allt en liten specifik del av företagens beteenden just här och nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Som sagt prototyperna som visade upp i rättegången är från klart tidigare än så. Detta är prototypen "purple" från 2005:

http://media.idownloadblog.com/wp-content/uploads/2012/07/Pur...

Källa: http://www.idownloadblog.com/2012/07/30/purple-iphone-2005-pr...

Så nej, jag tror inte Apples design hade mycket med Pradan att göra. Finns åtminstone inget som pekar på det. Att Samsung noga studerade iPhone finns dock en hel massa bevis för. Och vi pratar inte bara om själva designen här utan i högsta grad även gränssnittet.

Anledningen till länkningen av LG Prada var mer för Prior Art. Den visades upp och släpptes före Apples Iphone, dvs oavsett om Samsung tittade på apple eller inte, så är det inte en unik design med rundade hörn, stor skärm och knapp längst ner i mitten.

Och vad det gäller gränssnitt så hoppas jag verkligen inte att du tycker man skall kunna "patentera" det.

Tycker du samma sak vad det gäller övrig mjukvara? Notification Center t.ex.? Eller spel? Titta på battle field vs call of duty?
Kan rada upp hur mycket exempel som helst.

Mjukvarupatent är vansinne. Tycker du att första programmeraren av vilken typ av genre som helst, må det vara låsskärmar eller fps spel bör ha monopol på den typ av mjukvara?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Skrivet av Sloghunt:

20 minuter bullshit som utgår ifrån tesen: "är det inte grundforskning så är det inte en uppfinning/patenterbart". Så ligger det inte till och jag hoppas att det aldrig kommer bli så heller.

Först. Det är oerhörd skillnad på en "innovator" och en "inventor".

Inventor - typ Oppfinnar Jocke som kommer på massor med smarta mackapärer som gör häftiga saker men som inte går att sälja
Innovator - typ Joakim von Anka som ser till att göra lite bussiness av det som Oppfinnar Jocke har gjort

Sen. För att få patent är det två saker som gäller. Nyhet och uppfinningshöjd

En nyhet i patentsammanhang är en uppfinning som är ny i förhållande till vad som var känt före dagen för patentansökan. Det som är känt är sådant som har förevisats på exempelvis seminarier, utställningar och dylikt.
Exempel på en nyhet är: en röd sko, om enbart blåa skor var kända tidigare.

En uppfinning har uppfinningshöjd om den väsentligen skiljer sig från tidigare kända lösningar. Så en fackman (en person som kan all teknik inom de berörda områden som ligger till grund för lösningen) inte skall se den tänkta lösningen som en självklar förlängning på en existerande lösning.
Exempel på uppfinningshöjd är: du uppfinner en fiskekrok som har tre krokar som är monterade i 120° vinkel och det enda som är känt sen tidigare är en enkel krok.

Sist:

Att komma runt ett patent beror på hur pass dåligt det är skrivet. Därför anlitar man patentjurister som kan det här och ser till att man exempelvis inte patenterar "blåa skor" utan skor med alla färger. Annars kommer din konkurrent med ett par röda skor och du är körd.

Att kombinera två helt olika patent/uppfinningar till något nytt eller överföra en teknisk lösning från ett användningsområde till något helt annat är stort. Och (antagligen) patenterbart.

Och kom ihåg: en uppfinning är tokbra om den är helt uppenbar först efter den har presenterats

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Inte så lätt att besvara. Helt klart är Apple lönsamt- men i förhållande till vad?
Vad är ett lönsamt företag? (och lönsamt för vem)

Det måste handla om vad man invsterat- alltså vinsten kontra aktiekapitalet.

Absolut. En ganska komplicerad fråga att besvara. Tror de flesta håller med om att ett företags vinst är en bra måttstock på hur väl det fungerar i relation till dess omvärld. Det moderna ekonomiska systemet i sig är ett luftslott i grund och botten, men det är en helt annan fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlstrom:

20 minuter bullshit som utgår ifrån tesen: "är det inte grundforskning så är det inte en uppfinning/patenterbart". Så ligger det inte till och jag hoppas att det aldrig kommer bli så heller.

Först. Det är oerhörd skillnad på en "innovator" och en "inventor".

Inventor - typ Oppfinnar Jocke som kommer på massor med smarta mackapärer som gör häftiga saker men som inte går att sälja
Innovator - typ Joakim von Anka som ser till att göra lite bussiness av det som Oppfinnar Jocke har gjort

Sen. För att få patent är det två saker som gäller. Nyhet och uppfinningshöjd

En nyhet i patentsammanhang är en uppfinning som är ny i förhållande till vad som var känt före dagen för patentansökan. Det som är känt är sådant som har förevisats på exempelvis seminarier, utställningar och dylikt.
Exempel på en nyhet är: en röd sko, om enbart blåa skor var kända tidigare.

En uppfinning har uppfinningshöjd om den väsentligen skiljer sig från tidigare kända lösningar. Så en fackman (en person som kan all teknik inom de berörda områden som ligger till grund för lösningen) inte skall se den tänkta lösningen som en självklar förlängning på en existerande lösning.
Exempel på uppfinningshöjd är: du uppfinner en fiskekrok som har tre krokar som är monterade i 120° vinkel och det enda som är känt sen tidigare är en enkel krok.

Sist:

Att komma runt ett patent beror på hur pass dåligt det är skrivet. Därför anlitar man patentjurister som kan det här och ser till att man exempelvis inte patenterar "blåa skor" utan skor med alla färger. Annars kommer din konkurrent med ett par röda skor och du är körd.

Att kombinera två helt olika patent/uppfinningar till något nytt eller överföra en teknisk lösning från ett användningsområde till något helt annat är stort. Och (antagligen) patenterbart.

Och kom ihåg: en uppfinning är tokbra om den är helt uppenbar först efter den har presenterats

Guide to patent trolling.
Hoppas de inser hur vansinnigt det är, speciellt det där med överföra en en teknisklösning till nytt medium (spec nu med mjukvarupatent).

Checka in denna:
http://www.youtube.com/watch?v=E_lb3D7Ay-M

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Anledningen till länkningen av LG Prada var mer för Prior Art. Den visades upp och släpptes före Apples Iphone, dvs oavsett om Samsung tittade på apple eller inte, så är det inte en unik design med rundade hörn, stor skärm och knapp längst ner i mitten.

Och vad det gäller gränssnitt så hoppas jag verkligen inte att du tycker man skall kunna "patentera" det.

Tycker du samma sak vad det gäller övrig mjukvara? Notification Center t.ex.? Eller spel? Titta på battle field vs call of duty?
Kan rada upp hur mycket exempel som helst.

Mjukvarupatent är vansinne. Tycker du att första programmeraren av vilken typ av genre som helst, må det vara låsskärmar eller fps spel bör ha monopol på den typ av mjukvara?

Nej, generellt tycker jag det också är fel med mjukvarupatent. I detta fall så är det just helheten som gör att jag tycker de gick för långt. De gjorde den onödigt uppenbart likt iPhone (hård/mjukvara), de hade inte behövt göra.

Det finns flertalet bevis på att det går att utforma ett bra gränssitt som inte ser ut som iOS (t ex WP) och snygga designer som inte alls liknar iPhone (t ex Nokia). Samsung kunde kommit på något lite mer eget och sluppit det här.

Och för att klargöra. Jag anser definitivt att iOS Notification Center är en kopia av Androids notifications. Om rätt skall vara rätt tycker jag Apple borde betala licenspengar för det också.

Permalänk
Avstängd

Snart måste en icke-Apple mobil vara rund, triangel formad eller annat.

S_Z HTC ser så gott som ut iphone/samsung men inte får dom ta nå skit? ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Nej, generellt tycker jag det också är fel med mjukvarupatent. I detta fall så är det just helheten som gör att jag tycker de gick för långt. De gjorde den onödigt uppenbart likt iPhone (hård/mjukvara), de hade inte behövt göra. Det finns flertalet bevis på att det går att utforma ett bra gränssitt som inte ser ut som iOS (t ex WP) och snygga designer som inte alls liknar iPhone (t ex Nokia). Samsung kunde kommit på något lite mer eget och sluppit det här.

Och för att klargöra. Jag anser definitivt att iOS Notification Center är en kopia av Androids notifications. Om rätt skall vara rätt tycker jag Apple borde betala licenspengar för det också.

Okej. så generellt är det fel med mjukvarupatent, men just i det här fallet är det okej?
Om du jämför call of duty med battlefield serien så är de mer lika i mjukvara än vad samsungs version av android är lik iphone.

Och åter igen vad det gäller design, LG Prada var ute före både Apple och Samsung. Både Apple och Samsung liknar alltså LG Prada. Inte lika framgångsrik produkt som Iphone men de var först. Det faktum att Samsung tittade på apple är egentligen struntsamma, då apple saknar verkanshöjd, de var inte först med hårdvarudesignen, det var LG.

Visa signatur

- Terry Pratchett