Apple vill stoppa åtta av Samsungs mobiltelefoner i USA

Permalänk
Skrivet av Stårk:

Snart måste en icke-Apple mobil vara rund, triangel formad eller annat.

Vem vet, de kanske har patent på detta också? Vi kommer se samma process igen år 2020 när Apple släpper sin nya cirkulära enhet där Samsung 1 år senare har en snarlik cirkulär enhet. Jösses vilken soppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Varför går det inte att ladda hem via datorn och installera en app i androidmobilen? varför måste man gå till appstore? (rätt uppfattat?)

Man måste bara möjliggöra installation från andra platser än Market i inställningar. Inget problem sen!

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Okej. så generellt är det fel med mjukvarupatent, men just i det här fallet är det okej?
Om du jämför call of duty med battle field serien så är de mer lika i mjukvara än vad samsuns version av android är lik iphone.

Och åter igen vad det gäller design, LG Prada var ute före både Apple och Samsung. Både Apple och Samsung liknar alltså LG Prada. Inte lika framgångsrik produkt som Iphone men de var först. Det faktum att Samsung tittade på apple är egentligen struntsamma, då apple saknar verkanshöjd, de var inte först med hårdvarudesignen, det var LG.

Suck, du läser inte vad jag skriver.

Att jämföra spel hör inte hit, det handlar inte bara om rena mjukvarupatent. Inte heller handlar det enbart om designen på själva telefonen. Det är kombinationen som gör att det blir en produkt som i mina (och juryns) blir för uppenbart att de kopierat (och alla mail hjälper ju även till att förstärka den bilden).

Vi två kommer inte längre här. Jag förstår att du inte tycker att de kopierat och det är fine, du får tycka det. Jag är dock som sagt av en annan åsikt.

Permalänk
Medlem

Här är ett solklart fall av designstöld, de inte bara ser likadana ut, de har nästan exakt samma funktion med.

Vem var först med rundade kanter?

Poängen är att man kan jämföra produkter på detta sätt i oändlighet. Finns så otroligt många produkter där det enda som skiljer är loggan. Färg, form och funktion är ofta nästan identiska. Apple har själva, som alla andra tillverkare kopierat det som funkar och valt bort det som fungerar sämre.

Hade spelindustrin gjort liknande strider(kopieras väldigt friskt hela tiden) så hade vi bara haft ett enda spel per genre. Copyright/patent/upphovsrätt skyddar den som kommit på iden, men bromsar upp förbättringar. Att de företag som har råd att strida mest därmed köper ensamrätt att ta profit på den bromsade utvecklingen ser jag som en mycket oroande trend.

Rätten att kopiera/förbättra och låta marknaden styra med tillgång och efterfrågan är viktigare än ett enskilt företags rätt till högre vinst/ensamrätt/monopol i mina ögon. I det aktuella fallet hade SGS en enormt mycket bättre funktionalitet än 3GS och den senare är då den som borde fått säljstopp i min mening. Att Apple då skyller Samsungs framgångar på att de ser ut som deras är förmätet, då de själva kopierat lika friskt och sen vägrar att själva "öppna" sina låsta modell och haka på utvecklingen, då är det väl inte så konstigt att de tappar marknadsandelar till de som är villiga till förbättring.

Sen kan jag tycka att en domstol i USA blir jävig. Klart "utlänningen" ska stoppas och deras intressen/ekonomi ska skyddas i första hand. Då är patentstriden bara en ridå för allmänheten, ungefär som när man skyllde på terrorism och barnporr för att få rätt att övervaka/avlyssna befolkningen. Känns bara som ett stort skämt alltihopa och man hoppas bara på att man vaknar ur den här mardrömmen där ingen lyssnar på eller verkar efter sunt förnuft längre.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredag:

http://i.i.com.com/cnwk.1d/sc/676d4341-01ed-44fe-9276-5a33283...

Här är ett solklart fall av designstöld, de inte bara ser likadana ut, de har nästan exakt samma funktion med.
http://i.i.com.com/cnwk.1d/sc/ea16969a-f118-42b6-b2d8-e020cb1...

Vem var först med rundade kanter?
http://4.bp.blogspot.com/-kRpHFKuoXEs/Ta8DOpb8VeI/AAAAAAAAEeY...

Poängen är att man kan jämföra produkter på detta sätt i oändlighet. Finns så otroligt många produkter där det enda som skiljer är loggan. Färg, form och funktion är ofta nästan identiska. Apple har själva, som alla andra tillverkare kopierat det som funkar och valt bort det som fungerar sämre.

Hade spelindustrin gjort liknande strider(kopieras väldigt friskt hela tiden) så hade vi bara haft ett enda spel per genre. Copyright/patent/upphovsrätt skyddar den som kommit på iden, men bromsar upp förbättringar. Att de företag som har råd att strida mest därmed köper ensamrätt att ta profit på den bromsade utvecklingen ser jag som en mycket oroande trend.

Rätten att kopiera/förbättra och låta marknaden styra med tillgång och efterfrågan är viktigare än ett enskilt företags rätt till högre vinst/ensamrätt/monopol i mina ögon. I det aktuella fallet hade SGS en enormt mycket bättre funktionalitet än 3GS och den senare är då den som borde fått säljstopp i min mening. Att Apple då skyller Samsungs framgångar på att de ser ut som deras är förmätet, då de själva kopierat lika friskt och sen vägrar att själva "öppna" sina låsta modell och haka på utvecklingen, då är det väl inte så konstigt att de tappar marknadsandelar till de som är villiga till förbättring.

Sen kan jag tycka att en domstol i USA blir jävig. Klart "utlänningen" ska stoppas och deras intressen/ekonomi ska skyddas i första hand. Då är patentstriden bara en ridå för allmänheten, ungefär som när man skyllde på terrorism och barnporr för att få rätt att övervaka/avlyssna befolkningen. Känns bara som ett stort skämt alltihopa och man hoppas bara på att man vaknar ur den här mardrömmen där ingen lyssnar på eller verkar efter sunt förnuft längre.

Och du läser inte vad S_Z skriver, detta är 2 år före F700
http://www.idownloadblog.com/2012/07/30/purple-iphone-2005-pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Tja, inte var det Samsung allafall eftersom den där bilden är felaktig vilket jag trodde alla visste vid det här laget...

Källa: http://www.slashgear.com/iphone-samsung-f700-prada-phone-rumo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Suck, du läser inte vad jag skriver.

Att jämföra spel hör inte hit, det handlar inte bara om rena mjukvarupatent. Inte heller handlar det enbart om designen på själva telefonen. Det är kombinationen som gör att det blir en produkt som i mina (och juryns) blir för uppenbart att de kopierat (och alla mail hjälper ju även till att förstärka den bilden).

Vi två kommer inte längre här. Jag förstår att du inte tycker att de kopierat och det är fine, du får tycka det. Jag är dock som sagt av en annan åsikt.

Det är klart det gör, kolla bilden i artikeln igen!

De blev fällda för ett gäng rena mjukvarupatent (utility patents), ett gäng rena design patents (där jag anser att de inte borde kunna äga dessa pga av prior art, t.ex. LG Prada) och ett par fall av tradedress (som då ser till helheten).

Kollar man helhets fallen, tycker du verkligen alla 28 av samsungs produkter är så lika att de inte går att skilja ifrån apples produkter?

Du nämner ofta Galaxy S, och den är väl den (och de avknoppningar i billigare versioner) är möjligtvis dem jag eventuellt skulle kunna sträcka mig till att de bryter emot Apples trade dress. (fast i ärlighetens namn så borde materialval vara en del av tradedressen och som många poänterat så är samsungs mobiler väldigt plastiga).

Tycker du ett 10 siffrigt belopp(i dollar!!!) är rimligt för "pinch to zoom" eller "slide to unlock" som i min mening är ganska uppenbara, och fanns innan apple patenterade dem ?

För övrigt, den Juryn ger jag inte mycket för, de hade redan efter första dagen bestämt sig för att Samsung var skyldiga.
Läs denna nyhets artikel och begrunda:
http://www.groklaw.net/article.php?story=2012082510525390

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lucidtruth:

Vem vet, de kanske har patent på detta också? Vi kommer se samma process igen år 2020 när Apple släpper sin nya cirkulära enhet där Samsung 1 år senare har en snarlik cirkulär enhet. Jösses vilken soppa.

Skulle inte det, mer än något, vara bevis på att Samsung kopierar Apple? Om Apple lyckas sälja runda enheter, och Samsung senare också dem släpper runda enheter - allt för att få en del av kakan, så visar ju det att de inte vågar vara innovativa, utan endast följer andras koncept.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Tja, inte var det Samsung allafall eftersom den där bilden är felaktig vilket jag trodde alla visste vid det här laget...

Källa: http://www.slashgear.com/iphone-samsung-f700-prada-phone-rumo...

Det ändrar inte min poäng det minsta dock.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det är klart det gör, kolla bilden i artikeln igen!

De blev fällda för ett gäng rena mjukvarupatent (utility patents), ett gäng rena design patents (där jag anser att de inte borde kunna äga dessa pga av prior art, t.ex. LG Prada) och ett par fall av tradedress (som då ser till helheten).

Kollar man helhets fallen, tycker du verkligen alla 28 av samsungs produkter är så lika att de inte går att skilja ifrån apples produkter?

Du nämner ofta Galaxy S, och den är väl den (och de avknoppningar i billigare versioner) är möjligtvis dem jag eventuellt skulle kunna sträcka mig till att de bryter emot Apples trade dress. (fast i ärlighetens namn så borde materialval vara en del av tradedressen och som många poänterat så är samsungs mobiler väldigt plastiga).

Tycker du ett 10 siffrigt belopp(!!!) är rimligt för "pinch to zoom" eller "slide to unlock" som i min mening är ganska uppenbara, och fanns innan apple patenterade dem ?

För övrigt, den Juryn ger jag inte mycket för, de hade redan efter första dagen bestämt sig för att Samsung var skyldiga.
Läs denna nyhets artikel och begrunda:
http://www.groklaw.net/article.php?story=2012082510525390

Personligen tycker jag det är Galaxy S och som du säger några billigare varianter som ACE Plus som är för lika.

Och hur mycket de skall betala tänker jag inte ens försöka avgöra. Hur mycket har Apple förlorat på detta? Hur mycket har Samsung tjänat på detta? Det har uppenbarligen gått väldigt bra för dem sen Galaxy S.

Jag tycker Samsung mer och mer tagit fram ett eget designspråk (om ej inte vad jag anser snygg kanske vad gäller S3:an). Jag tycker definitivt de står på egna ben nu. Men det gottgör inte för vad de gjorde med Galaxy S.

Vad gäller juryn så har vi diskuterat det i den andra tråden och det finns flertalet länkar där, bland annat en som tar upp vad det var för folk. De var inte helt tappade bakom flötet kan man väl säga. Flera som jobbade på teknik/it företag och två av dem ingenjörer (med erfarenhet av patentstrider).

Permalänk
Skrivet av Gurrewe:

När jag läser det här så vill jag bara slå någon.

Håller helt och fullständigt med

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 3400MHz / 8GB RAM / AMD Radeon HD 7900 Series

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Anledningen till länkningen av LG Prada var mer för Prior Art. Den visades upp och släpptes före Apples Iphone, dvs oavsett om Samsung tittade på apple eller inte, så är det inte en unik design med rundade hörn, stor skärm och knapp längst ner i mitten.

Du har både rätt och fel i vad du säger. Det stämmer att Prada visades före Iphone, men det rörde sig endast om bilder och mer än så var det inte, och Prada visades inte upp för allmänheten förrän den 18 januari 2007, 9 dagar efter att Apple visade upp en fullt fungerande Iphone. Som vi nog alla vet så är Apple väldigt hemlighetsfulla utav sig, och man hade kunnat släppa bilder långt innan januari 2007. Faktum är att den skulle ha visats upp redan under hösten 2006 men det blev uppskjutet av okänd anledning, och det pratades även en hel del under sommaren 2006 att Apple skulle släppa en telefon.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Känns som Swecklockers vill ta ut dom innre trollen i folk

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Skadeståndet pyttesmå? Mnja, en miljard dollar är vansinnigt mycket pengar. Det är 25% av hela deras netto-vinst per kvartal. Det slår jävligt hårt!

Samsung drog in 21 miljarder förra året. Varav apples delar stod för 1,5%. Tror inte de kunde bry sig mindre. Kan leta upp källa om du vill.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk

Haters gon' hate.

Bevisen har lagts fram och den som vann, ja, det vart till slut Apple.
Om Apple hade varit erat företag hade ni resonerat på samma sätt.
Det är så enkelt för er att skriva ut era åsikter, vissa pinsammare än andra, men tänk till för fan.

Och ja, jag är en äppelmänniska. Men jag var så jävla anti precis som många här för något år sen tills jag behövde en MacBook Pro till arbetet. Den kostade mig en hel del, ja. Men den har till skillnad från min förra PC inte blivit seg alls, eller lagt av. Den har varit pålitlig och stabil i alla lägen. Den är enkel och helt jävla underbar & jag älskar apples alla produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Ja man kan ju bli arg om någon kopierar något man själv gör och säljer. Men om de bara gör något som liknar din produkt så är det i mitt tycke godtagbart, men jag måste ju vara galen?

Ja det måste du vara.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Allting är special, tex världstandarden med mini usb- passar bara Apple.
Hörlurar- passar bara apple.
Ladda hem musik- bara från apple.
Applets- bara från apple

Har jag fel? finns det fler exempel?

Kanske dags att dra i handbromsen, vad ska man med deras "väldstandard" och deras tillbehör om man ger fan i deras skitprylar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Aa, det är fan illa att volvo tjänar pengar på bilar när det var ford som var först :/

Jobbigt för ford då att de inte tog patent.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wankeer:

Jobbigt för ford då att de inte tog patent.

Lustigt nog så var det Ford som köpte Volvo en gång och inte tvärtom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomhas:

Samsung drog in 21 miljarder förra året. Varav apples delar stod för 1,5%. Tror inte de kunde bry sig mindre. Kan leta upp källa om du vill.

Apple står för 8,8% av Samsungs totala omsättning som deras största enskilda kund, så de bryr sig, det är antal miljader de tjänar från Apple/år, de har även sagt efter det att dommen föll att de vill inte att deras affärsrelation tar skada av detta, så visst är Samsung rädda att tappa Apple som kund

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrewe:

När jag läser det här så vill jag bara slå någon.

Och det skuller förändra/förbättra vad...?!

Permalänk

Väntar bara på att en Apple produkt ska faila/dra in mindre än förväntat. Då kommer de luftslott som är Apples aktiekurs sakta börja implodera. Att Apple skulle vara lika mycket värt som Microsoft, IBM och Google tillsammans är bara absurbt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk

Jag sitter bara och skrattar och inväntar den dagen när Apple får tillbaks för allt sitt tjafs. Dom måste lära sig att de inte är världsledare.

Jag tror faktiskt dom gör detta för att de är rädda för konkurrenterna

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Prudo:

Jag sitter bara och skrattar och inväntar den dagen när Apple får tillbaks för allt sitt tjafs. Dom måste lära sig att de inte är världsledare.

Jag tror faktiskt dom gör detta för att de är rädda för konkurrenterna

Att de är rädda tvivlar jag starkt på, de skyddar bara sitt som vem som helst skulle göra (Samsung försöker ju oxå det), även du eller jag skulle göra det, problemet är att forumfolk alltid hatat dem de låter mest om bara för att man ska göra det utan konkret motivering till varför

Permalänk
Medlem

Oj där ser man. En stor skärm på en fyrkantig smal maskin! Måste vara kopiering ELLER att det blir smidigare så när man använder sig av en pekskärm. Samsung skulle helt klart ha satsat på spetsiga hörn, suck.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Vissa likheter finns

Ja, vilka kan de ha baserat denna designen på ?

http://www.reddit.com/tb/kr14a?utm_source=dlvr.it&utm_medium=...

Detta är bara sjukt.... när samsung släppte färgglada vikbara fodral till deras plattor

http://www.todaysiphone.com/2011/07/samsung-copies-apple-agai...

Permalänk

Nu har ju dårarna fått vatten på sin kvarn. Kommer inte finnas någon hejd på detta!

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Tur att produkterna inte är det minsta lika...

Permalänk
Avstängd

Vissa saker ser ju ut som de gör naturligt och borde inte gå ta patent på.
Kommentar från Samsung:
"Det är olyckligt att ett företag kan manipulera patentlagarna så att det kan vinna monopol på en rektangel med rundade hörn"

I slutändan blir väl Kineserna (så stort land så USA kan ej diktera villkoren) vinnare, de må kopiera men utvecklingen går framåt. Vi i väst låter domstolar avgöra vad konsumenterna ska köpa och blir inlåsta:

http://www.idg.se/2.1085/1.462152/i-framtiden-ar-du-inlast

Hade bilen kommit efter 1976 i USA hade väl ett märke fått ha runda hjul och resten ovala lite krasst sagt.
Som bilderna ovan visar också, hur olika kan en USB adapter se ut? USB kontakten ser ju lika ut och väggutaget är samma så den ska passa.
Ett Bosh och Hella relä till ett fordon ser precis likadana ut också. Man får läsa vilket märke det är.

Samma om man öppnar kartongen med mobilen, klart man ser en telefon där inne. Så såg min Nokia ut också när jag öppnade kartongen.
Ska Apple förbjuda det också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mase7595:

Ja, Apple säger ju själva att de kom på slide to unlock - då måste det ju vara så!
Nej inte riktigt... Det är faktiskt svenska Neonode som var först med funktionen, samt även har den patenterad i USA. Men det är nog ingen amerikansk domstol som bryr sig så mycket om det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Neonode
http://www.appleinsider.com/articles/12/02/28/swedish_company...

Jag är inte särskilt godtrogen av mig.
Trevligt för Neonode, då kan dom nog tjäna sig en hacka.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch