Hur varma kan diskarna bli innan dom tar skada?

Permalänk

Hur varma kan diskarna bli innan dom tar skada?

Ja, som ämnestexten säger.. hur varma får diskarna bli innan dom tar skada?
Min WD Caviar 80GB ligger på 50 - 60 och min Fujitsu Siemens på 45 - 55 grader?

Är mina värden normala lr?

Tackar för svar..

Visa signatur

Progressive State Of Mind
When the needle drops, the bullshit stops "Anthony Pappa"

Permalänk
Medlem

60° säger dem... hur lyckas du få upp dem till 55-60° ?? (sätt en fläkt framför diskarna om dem är så varma!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
60° säger dem... hur lyckas du få upp dem till 55-60° ?? (sätt en fläkt framför diskarna om dem är så varma!)

Jo det blir 2st papst 80mm fläcktar senare nästa vecka.. och hur jag lyckas få upp dom i 60 grader? Vet ej?

Visa signatur

Progressive State Of Mind
When the needle drops, the bullshit stops "Anthony Pappa"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag försöker hålla min disk under 40 grader. Den maxar på ca 41 vid hård defragmentering men ligger normalt på 36-37. Många diskar kan få problem vid 50 grader, men hur mycket de ska "klara" är olika. IBM brukar säga 55 grader för sina diskar, Seagate 65 grader.
Kyl dina diskar, det kan knappast vara bra att köra dem så där varma.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Re: Hur varma kan diskarna bli innan dom tar skada?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av El Cardinal
Ja, som ämnestexten säger.. hur varma får diskarna bli innan dom tar skada?
Min WD Caviar 80GB ligger på 50 - 60 och min Fujitsu Siemens på 45 - 55 grader?

Är mina värden normala lr?

Tackar för svar..

Lite offtopic kanske, men hur avläser du tempen för din Western å din Fujitsu? Dom har väl ingen inbyggd tempavläsare som Seagate å IBM har.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

El Cardinal: Vad använder du för typ av sensor? Hade inte för med att det fanns någon intern på WD... jag har inte fått det att fungera (Seagate-sensorn fungerar dock fint)...

Edit: Ååå, hade ett fönster uppe sen igår natt, någon annan hann fråga innan

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Min IBM ligger på ca 44-48 grader, samsungen ligger på 36-38.
Utan kylning, skall dock skaffa 2st chassifläktar till jul så blir det lite svalare luft.

Visa signatur

Lian-Li V600, Intel Core2 Duo E6400 2,13GHz, Asrock ConroeXFIRE-ESATA2, 1GB DDR2, nVidia 7600GS 256MB, Samsung Syncmaster 172X

Permalänk
Medlem

Jag har:
1st IBM 60GXP 30Gb som är 39 grader just nu
och en 1st IBM 120GXP 120Gb som är 41 grader.

Båda sitter i varsin:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=16788&t=108&l=2...

Är inte detta lite varmt?

Permalänk
Medlem

Min 120GB 120GXP ligger på 28C, skulle under inga omständigheter låta den ligga över 40C.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Min 120GB 120GXP ligger på 28C, skulle under inga omständigheter låta den ligga över 40C.

Gah, vafan kyler inte HD-ramarna för?

Hur kollar du din temp btw. Jag kollar med D-temp, är det möjligt att det programet kan visa fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChangiE

Gah, vafan kyler inte HD-ramarna för?

Hur kollar du din temp btw. Jag kollar med D-temp, är det möjligt att det programet kan visa fel?

Mäter med MBM 5, vet inte men möjligen kan sensorerna i diskarna visa lite olika. Min kyls med en 80mm fläkt från sidan förövrigt, Chieftec chassi.