SweClockers drop!
Permalänk
Vila i frid
Skrivet av csoLs:

Har en WNDR3300 här hemma, och nu när jag skaffade 100/10 lina så insåg jag att det har värdelös throughput.

Den har en 266 MHz cpu enligt http://wiki.openwrt.org/oldwiki/openwrtdocs/hardware/netgear/... så den borde ha lite drygt halva prestandan mot en wnr3500l som har 480 MHz. Du kan förmodligen skruva bort SPI/firewall/DDOS i setupen och kräma ur lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Tomato by Shibby är ett måste för den routern, orginalfirmwaren är väderlös.

Kolla denna guiden. Superenkelt. http://www.myopenrouter.com/article/36073/How-to-Install-Toma...

Angående Shippy's Tomato.

Jag köpte en WNR3500Lv2 och körde i Tomato. Jag gick från 1000/1000 i väggen till 300/300 med Org-Firmware och när jag stoppade i Tomato nådde jag 100/100. Vill mena på att det inte ens är superstabilt. Jag kör "Tomato Firmware 1.28.0000 MIPSR2-097 K26 USB AIO", finns det någon som är bättre (eller annan dd-wrt)? Annars känns det knappt värt att ha Tomato...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Vila i frid

I princip den enda (och viktigaste) anledning att välja tomato är att den kör med full/äkta "conn-tracking" och inte med Fast-NAT. Jag kör med v100 av Shibby.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bra tråd!

För en novis som jag är det till stor hjälp.
Efter mycket läsning börjar jag nu närma mig en beställning, men hade behövt en sista "knuff" för att välja mellan nedanstående alternativ:

- NetGear WNR 3500L

- ASUS RT-N56U

- ASUS RT-N65U

Bor i lägenhet om 65 kvm och linan är en 100/10 ifrån Tele 2.

Ytterst tacksam om någon har tid och lust att hjälpa mig!

Permalänk
Skrivet av kyhlertz:

Fantastiskt bra tråd!

För en novis som jag är det till stor hjälp.
Efter mycket läsning börjar jag nu närma mig en beställning, men hade behövt en sista "knuff" för att välja mellan nedanstående alternativ:

- NetGear WNR 3500L

- ASUS RT-N56U

- ASUS RT-N65U

Bor i lägenhet om 65 kvm och linan är en 100/10 ifrån Tele 2.

Ytterst tacksam om någon har tid och lust att hjälpa mig!

Har haft alla 3 och nya Asus RT-N65U är bäst för mina behov och snabbast med mitt comhem 100Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Har haft alla 3 och nya Asus RT-N65U är bäst för mina behov och snabbast med mitt comhem 100Mbit.

Jäklar, jag ligger verkligen i lä! Ja, vet inte om jag finner en bättre referens.
Gick igenom specen på Asus hemsida (ja, självklart vinklat, men men) och RT-N65U verkar vara riktigt bra och känns som att den kommer leva en bra tid fram över.

Jag är verkligen ingen "super user" och kommer kanske inte utnyttja alla funktioner, men vill samtidigt har bra skjuts i det trådlösa.
Vad säger du Cokeman, överdrivet för en normal användare eller så mycket ett måste att jag ska inhandla i helgen

Tack!

Permalänk
Skrivet av kyhlertz:

Jäklar, jag ligger verkligen i lä! Ja, vet inte om jag finner en bättre referens.
Gick igenom specen på Asus hemsida (ja, självklart vinklat, men men) och RT-N65U verkar vara riktigt bra och känns som att den kommer leva en bra tid fram över.

Jag är verkligen ingen "super user" och kommer kanske inte utnyttja alla funktioner, men vill samtidigt har bra skjuts i det trådlösa.
Vad säger du Cokeman, överdrivet för en normal användare eller så mycket ett måste att jag ska inhandla i helgen

Tack!

Tycker du skall inhandla en N65U då den även är mer framtidssäker med usb 3.0, IPv6 mm.

Permalänk
Medlem

Beställde en Netgear WNR3500L som kommer på måndag eller tisdag. Vilka hastigheter kan jag få på en 100/10 lina? Jag beställde den eftersom jag ville ha en hög troughput.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Cokeman 1337: Vad får du ut av linan trådat då med N65U?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyhlertz:

Tack!

1200kr är aldrig för mkt för en router. Visst kan billigare fungera OK men det gör skillnad med bra router.
Den kommer du kunna använda i många år.

Själv köpte jag en lite "onödigt dyr" router för drygt 2 år sedan (WNDR3700), men numera har jag stor nytta av funktionerna jag betalade extra för, inte minst dual band, så jag kan köra N-standard på 5 GHz samtidigt som jag kör gamal G-standarden på 2.4GHz för gamla prylar. Och den klarar mitt bredband (20Mbit) utan problem.

Och dyrare routrar brukar underhållas bättre med mjukvaruuppgraderingar.

Permalänk
Skrivet av Flash01:

Cokeman 1337: Vad får du ut av linan trådat då med N65U?

Jag får ut ungefär lika mycket trådat som trådlöst, runt 100Mbit/s.

Med comhems egna router fick jag max 80Mbit/s trådat och runt 20-30 Mbit/s trådlöst, så Asus N65U är guld värt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Tycker du skall inhandla en N65U då den även är mer framtidssäker med usb 3.0, IPv6 mm.

Det har du helt rätt i, då var det spikat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

1200kr är aldrig för mkt för en router. Visst kan billigare fungera OK men det gör skillnad med bra router.
Den kommer du kunna använda i många år.

Själv köpte jag en lite "onödigt dyr" router för drygt 2 år sedan (WNDR3700), men numera har jag stor nytta av funktionerna jag betalade extra för, inte minst dual band, så jag kan köra N-standard på 5 GHz samtidigt som jag kör gamal G-standarden på 2.4GHz för gamla prylar. Och den klarar mitt bredband (20Mbit) utan problem.

Och dyrare routrar brukar underhållas bättre med mjukvaruuppgraderingar.

Så som du framställer det så ter sig inköpet helt logiskt! Bättre uppdateringar och jag är ganska säker på att längre fram kommer jag använda mig av fler funktioner än vad jag gör just nu.
Dessutom har ligger den inte på 1200 kr längre utan trillat ner under 1000-lappen!

Blir köp i helgen!

Tack så mycket för din input, uppskattas!

Permalänk

Tjena alla!
Funderar nu på att köpa en router medans jag uppgraderar min PC. Den router som jag har nu är en WNR2000v2.

Min setup:

1xPC
1xBärbar (G-nätverk)
1xPS3

PC:n kör Ethernet kabel och har en bredband på 100/10 mbit/s

Dold text

PC:n används mycket för att spela (100/10) samt använding mycket utav VPN och brukar hosta spel servar ibland.
Bärbara används mycket för surfande.
PS3...spel.

Mina krav är:

' 5GHz frekvensband
' WPA2
' IPv6
' QoS
' Throughput på minst 200 mbit/s
' DHCP
' Minst 2 LAN portar

Dold text

Utifrån mina krav har jag fått dessa produkter:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s92579408&cols=947,2305...

Vilken ska jag ta?

Permalänk

@ fak0rN11391. Nya Asus RT-N65U är riktig prisvärd och framtidssäker, plus att den har USB 3.0 portar.

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

@ fak0rN11391. Nya Asus RT-N65U är riktig prisvärd och framtidssäker, plus att den har USB 3.0 portar.

Däremot är prisklassen stor emellan Linksys by Cisco E3200 samt Asus RT-N65U.

Linksys erbjuder alla dessa krav jag ställer (kommer inte behöva USB alls förresten för routern).

Någon som har erfarenhet utav denna router?

Permalänk
Medlem

Ska precis köpa mig en ny router. Har en D-link 655 som håller på att ge upp efter ett strömavbrott. Verkade vara fel på nätagget först, bytte det men inser nu efter ytterligare nån månads användade, att den inte är helt frisk ändå.

Den "hakar sig" då och då och tappar nätet helt, för att kunna fortsätta in på de länkar man önskar, är den tillfälliga lösningen är att trycka 5-8 gånger i snabb följd på en länk för att det ska hända något (jag fick tex göra så för att posta det här inlägget). Låter helt tokigt, men det spelar ingen roll vilken dator eller annan enhet jag ansluter till routern, det blir precis samma problem. Kopplar jag mig förbi routern har jag inget problem längre.

Undrar varför det inte snackas så mycket om Asus RT-AC66U ? Ska inte den vara lite av "the shit" , eller är den för ny eller för dyr?
Jag var helt inställd på att köpa en sån, men blir fundersam eftersom den inte nämns här.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Ska precis köpa mig en ny router. Har en D-link 655 som håller på att ge upp efter ett strömavbrott. Verkade vara fel på nätagget först, bytte det men inser nu efter ytterligare nån månads användade, att den inte är helt frisk ändå.

Den "hakar sig" då och då och tappar nätet helt, för att kunna fortsätta in på de länkar man önskar, är den tillfälliga lösningen är att trycka 5-8 gånger i snabb följd på en länk för att det ska hända något (jag fick tex göra så för att posta det här inlägget). Låter helt tokigt, men det spelar ingen roll vilken dator eller annan enhet jag ansluter till routern, det blir precis samma problem. Kopplar jag mig förbi routern har jag inget problem längre.

Undrar varför det inte snackas så mycket om Asus RT-AC66U ? Ska inte den vara lite av "the shit" , eller är den för ny eller för dyr?
Jag var helt inställd på att köpa en sån, men blir fundersam eftersom den inte nämns här.

Den har bara funnits några veckor så den är rätt ny.

Lite mer om den här. http://www.sweclockers.com/nyhet/15496-asus-rt-ac66u-klarar-1...

http://reviews.cnet.com/routers/asus-rt-ac66u-802/4505-3319_7...

Permalänk
Medlem

Låter som den har kanonbra fart på 5Mhz bandet, men inte på 2,4Mhz... Har man bara 11.802n produkter hemma kanske det går bra på 5Mhz, annars mindre bra. Dock har RT-N66U bättre prestanda i 2,4Mhz bandet, kanske betyder att AC66U har för "ung" firmware än så länge.

Får se vad det blir. Var mycket nöjd med min D-link 655 tills den pajade vid strömavbrottet. Har dock mestadels kört med kabel. Funkade inte så bra att streama fullHD materal från en trådlöst uppkopplad dator till routern och sen vidare till TVn via Wifi... Kopplade in kabel istället, och vips var det inga problem. Detta hade kanske funkat bättre med en modern router typ N66U eller AC66U

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Nisse977:

tillfälliga lösningen är att trycka 5-8 gånger i snabb följd på en länk för att det ska hända något

Det låter mer som ett DNS-problem. Skotta din ISP's automagiska DNS från DHCP på WAN och prova istället 8.8.8.8 som DNS i routern.

Permalänk
Medlem

Tack, ska prova ditt tips!, men tycker samtidigt det låter långsökt med inställningsproblem då problemet uppstod efter strömavbrott...

Blev en Asus RT-AC66U inköpt Förväntas få den nästa vecka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken router är det som gäller om man vill köra thirdparty firmware? Den senaste Asus lådan verkar ju grym men den är ju inte supported ännu.

Permalänk
Skrivet av Invectus:

Vilken router är det som gäller om man vill köra thirdparty firmware? Den senaste Asus lådan verkar ju grym men den är ju inte supported ännu.

Netgear WNR35000L är riktigt bra för 3:e parts firmware som Tomato och DD-WRT, och den är billig.

Nästa steg är Asus RT-N65U som kostar en femhundring mer och dess orginal firmware är kanon, behövs inget annat på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Netgear WNR35000L är riktigt bra för 3:e parts firmware som Tomato och DD-WRT, och den är billig.

Nästa steg är Asus RT-N65U som kostar en femhundring mer och dess orginal firmware är kanon, behövs inget annat på den.

Jag tror du har rätt. Netgear WNR3500L verkar väldigt prisvärd. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

[FAQ] Vilken router är det som gäller?

Inledning
Eftersom denna fråga kommer upp så fruktansvärt många gånger och jag är otroligt trött på den tänkte jag att vi i alla fall kan ha en FAQ att hänvisa till lite halv-drygt. De rekommenderade routrarna är grupperade under en titel med den tilltänkta hastigheten som de ska klara av. Produktnamnet är länkat till produktens sida på prisjakt. I listorna nedan finns ingen innebördes ordning utan de ligger huller-om-buller.

Innehåll

[FAQ] Vilken router är det som gäller? |-- Inledning |-- Innehåll |-- Färdiga routrar | |-- Mer än eller lika med 50 Mbit/s | |-- Mindre än 50 Mbit/s |-- Gör det själv | |-- Färdiga "paket" (installera, tuta och kör) | |-- Sätt själv ihop allt, helt och hållet | |-- För *BSD (minst FreeBSD, NetBSD och OpenBSD) | |-- För Linux |-- Saknad och fel |-- Övrigt | |-- Prestanda-källa | |-- Förklaring utav de trådlösa standarderna | |-- Tack!

Färdiga routrar
Mer än eller lika med 50 Mbit/s
T.ex.: 100/100, 100/10, 50/10, 50/1 osv.

Mindre än 50 Mbit/s
T.ex.: 24/10, 24/1, 10/10, 8/1 osv.

* "Stöds av" betyder i detta fallet att det är rekommenderat att använde en av de nämnda, så kallade, "firmware"-sen. Detta eftersom de tillgängligör många fler funktioner än någon annan standard-firmware (ifrån D-Link, Linksys, Netgear osv.). Vill man inte lägga in en av de nämnda så fungerar standard-firmwaren fullt godkänt.
** Gällande stöd av WNDR3700 i dd-wrt så går följande att läsa på dd-wrt:s forum:
- Sash DD-WRT Guru

Gör det själv
Sen finns alltid alternativet med att ta en gammal dator med två eller fler nätverkskort och använda den som router med hjälp av någon mjukvara, listar ett antal alternativ här nedan.

Färdiga "paket" (installera, tuta och kör)

Sätt själv ihop allt, helt och hållet
För den än mer händige som vill göra allt från scratch eller råkar ha en färdig FreeBSD, OpenBSD eller Linux burk hemma så kan man utgå ifrån de maskinerna.

För *BSD (minst FreeBSD, NetBSD och OpenBSD)

För Linux

Saknad och fel
Är det så att du tycker att något (t.ex. en router-modell) saknas eller att något är helt uppåt väggarna fel. Skriv i tråden så ska jag försöka ta ställning till huruvida det skall få vara med. Jag tänker då också att försöka motivera mitt beslut så gott jag kan. Är det så att du, eller någon annan för den delen, inte håller med mig så överbevisa mig. Lyckas ni kommer modellen eller informationen med säkerhet komma upp.

Men rena frågor om "vilken router ska jag välja" undanbes.

Övrigt
Prestanda-källa
Vad den specifika modellen har för prestanda går med lätthet att se på sidan SmallNetBuilder (WAN to LAN Throughput).

Förklaring utav de trådlösa standarderna
802.11-protokollet består av olika standarder, bland annat A,B,G,N.

• A - Används sällan men använder 5 GHz-bandet och har en data rate på 54 Mbit/s.

• B - Gammalt, upp till 11 Mbit/s på 2.4 GHz-bandet.

• G - Rätt vanligt, upp till 54 Mbit/s på 2.4 GHz-bandet, bakåtkompatibelt med 802.11b.

• N - Det senaste och snabbaste - längre räckvidd, högre data rates, använder tekniken MIMO*.

* MIMO står för multiple-input and multiple-output.

Se också FAQ:n för WiFi Wlan Faq.

Tack!
Tack BasseBaba, sYph, basn, maniak, fagerja, CloX, Flogiston, SysGhost och övriga (om jag råkat glömma någon).

du borde lägga till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=463734 som alternativ till mindre än 50mbit, mycket stabil router som klarar det mesta som tjänstgjorde hemma oss mig i 4 år innan den byttes mot storebror 655, aldrg något strul och jävligt billig

Permalänk
Medlem

Funderar på att uppgradera mitt shibby-firmware(build 96 nu) till senaste.

Ni som gjort detta, har ni bara använt den inbyggda upgrade-menyn eller har ni även kört någon form av fysisk reset?(för att tömma NVRAM osv)

Permalänk
Vila i frid

Med Shibby har jag aldrig lyckats uppgradera mha upgrade-menyn utan har fått manuellt köra TFTP. Försöker jag uppgradera via menyn hamnar jag alltid vid TFTP-prompten ivfsh då routern vägrar boota.

Permalänk

Fungerar det att koppla in telefonen i RT-N66U om man har ip-telefoni hemma?

Permalänk

Hejsan!
Har precis fått 100/100 bredband ifrån bahnhof och behöver en ny router.
Jag kan inte mycket om sånt här och har inte blivit jättemycket klokare efter att ha försökt läsa på om detta.
Jag vill egentligen bara ha en router för att få trådlös uppkoppling och är inte i behov av särskilt avancerade funktioner eller USB portar, dock vore det bra om signalen är relativt stark genom väggar, men det gör mig inte så mycket om uppkopplingen sjunker en aning i fart.
Just nu har jag kopplat in en 4 år gammal airport express och i samma rum som den får jag ut 38 mbps på speedtest, men i ett annat rum sjunker det ner till 3 mbps.
Min gamla uppkoppling via ComHem ger dock bra signal in till det rummet. För den uppkopplingen har jag en Netgear cg3100.

Är det främst Asus som gäller? om man vill slippa krångla med firmware och sånt?
Finns det någon lite billigare som har relativt stark signal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BestAsian:

Är det främst Asus som gäller? om man vill slippa krångla med firmware och sånt?
Finns det någon lite billigare som har relativt stark signal?

Jag har haft CG3100 och rör aldrig den skiten med tång igen. Sämre router får man leta efter

Jag kör en Netgear WNR3500Lv2. Det är bra för sin prislapp (typ 500-600 SEK) och duger gott om du är med på att kunna plocka ut någonstans mellan 80-85 mbit/s trådbundet och kanske 45 mbit/s trålöst.

Känner du att du har mer pengar att lägga så kolla efter Asus NT66, hade jag inte köpt min router hade jag gått för den, men studentbudgeten är tight.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕