SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

HP Pavilion DV7 6140oe

Halloj
Har ovanstående dator till grabben.
När han försöker spela minecraft eller annat FPS spel så gnäller han över att det laggar.
Specifikationerna är följande:

Microprocessor 2 GHz Intel Core i7-2630QM
Microprocessor Cache 6 MB L3 cache
Memory 8 GB DDR3
Memory Max Upgradeable to 8 GB DDR3
Video Graphics AMD Radeon HD 6770M (2 GB GDDR5 dedicated)
Display 43,9 cm (17,3") HD+ High-Definition LED HP BrightView Display (1600 x 900)
Hard Drive 640 GB SATA (5400 rpm)
Multimedia Drive SuperMulti DVD±R/RW with Double Layer Support
Network Card Integrated 10/100/1000 Gigabit Ethernet LAN
Wireless Connectivity Bluetooth wireless networking

Intel 802.11 b/g/n
Sound Beats sound system with integrated subwoofer
Keyboard Full size keyboard with integrated numeric keypad
Pointing Device TouchPad supporting Multi-Touch gestures and On/Off button
PC Card Slots Multi-Format Digital Media Card Reader for Secure Digital cards, Multimedia cards
External Ports
1 VGA
2 headphone-out
1 microphone-in
2 USB 2.0
2 USB 3.0
1 RJ45
Dimensions 41.6 x 27.5 x 3.6 cm
Weight Starting at 3 kg
Power 120W AC Power Adapter

6-cell Lithium-Ion (Li-Ion) battery
What's In The Box HP TrueVision HD Webcam with Integrated Digital Microphone (low-light)

Den borde väl klara lite mer än så??
Köpt för 9000 för ett år sedan..
Tips mottages tacksamt!

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Vila i frid

Körs det LAN, WLAN eller WWAN? Väldigt relevant info.

Permalänk
Medlem

Har provat både LAN och Wlan med samma resultat.
Har efter mycket om och men kommit fram till att den troligtvis inte använder Radeonkortet (Antagligen aldrig gjort heller)
Utan bara IntellHD grafiken.
Har googlat som en jubelidiot utan att hitta var man väljer detta?

Visa signatur

Permalänk

man går in på bios och där ändrar man "dynamic mode" till "fixed mode"
när du gjort detta kommer du själv att kunna välja vilket grafikkort som ska användas genom att högerklicka på skrivbordet > "konfigurera växlingsbar grafik"

Permalänk
Medlem

Har redan kikat i bios men inte hittat något dylikt alternativ. Blev faktiskt förvånad över hurpass dåligt med inställningar det var där.
Det enda som gick att göra var i princip att testa disken och ramminnet samt välja bootordning..
Så den idèn funkar dessvärre inte

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

BIOS? Du ställer in det där i Windows.

Permalänk

hade samma fel jag med detta var pga att den använde fel grafikkort gick in under växlingsbar grafik, Där fick jag välja vilket spel och vilka webläsare mm som skulle använda vilket grafikkort. Bytt till hög prestanda på spelen och vips så fungerade det

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

BIOS? Du ställer in det där i Windows.

Min ruta för växlingsbar grafik ser inte ut sädär. Den är mycket enklare och man kan välja vilka program som ska få hög prioritet.
Men hur jag än vrider på det så blir det inte bättre..
I tex minecraft så laggar det otroligt mycket oavsett vad han har för grafikinställningar.
Detta är spelet han spelar mest och nu använder han min dator för jämnan då denna inte klarar det..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ddr:

Min ruta för växlingsbar grafik ser inte ut sädär. Den är mycket enklare och man kan välja vilka program som ska få hög prioritet.
Men hur jag än vrider på det så blir det inte bättre..
I tex minecraft så laggar det otroligt mycket oavsett vad han har för grafikinställningar.
Detta är spelet han spelar mest och nu använder han min dator för jämnan då denna inte klarar det..

japp det låter ungefär som det såg ut för mig jag ändrade mina till hög prioritet eller prestanda och det funkade fint

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Kan de va laddningstider pga den slöa hårddisken?

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Hmm testade ett FPS spel nu. Fick frågan efteråt om det skulle få hög prestanda, och då rullade det fint..
Tack för det..
Nu återstår bara Minecraftproblemet

Har gett Java hög prestanda och har även satt att den ska ha hög prioritet i aktivitetshanteraren

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får jag inte ordning på detta kommer det att flyga iväg ytterliggare av pappas pengar då grabben fyller år och givetvis vill ha en fungerande dator till Minecraft

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ddr:

Får jag inte ordning på detta kommer det att flyga iväg ytterliggare av pappas pengar då grabben fyller år och givetvis vill ha en fungerande dator till Minecraft

då funkar ju maskinen bra iallafall. Men borde ju funka på samma sätt på det spelet :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mjo, det har du rätt i. Men vill gärna hitta nåt sätt där den alltid använder Radeonkortet..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ddr:

Mjo, det har du rätt i. Men vill gärna hitta nåt sätt där den alltid använder Radeonkortet..

jag behövde bara högerklicka på skrivbordet och sedan fanns det 2 alternativ med växlingsfil 1 utav dem så kom jag in på och kune välja spel eller program som jag ´hade kört tidigare och man ick sedan välja hög eller låg prestanda på respektive ikoner sedan trycka spara eller verkställ och det funkade utan att vara in i bios eller ändra något annat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mmm Ska testa lite mera och se vad det kan ge.. Måste bara fixa så minecraft rullar..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet löst.
Användare "vetej" här på forumet visste vad som skulle göras! Han fixade en video och la upp på youtube för min skull och var även behjälplig i övrigt.
det som behövde göras var att installlera en biosuppdatering.
Sen gjorde jag som djsweetbazz beskrev här ovan!
Stort tack till er alla..(speciellt vetej) Detta besparade mig 8-10k...

Visa signatur