Hur monterar jag fläkt till datorn? Oerfaren!

Permalänk

Hur monterar jag fläkt till datorn? Oerfaren!

Hey gubbar!

Jag hade tänkt att köpa nya fläktar med LED till mitt chassi uppe och på sidan (200mm och 140mm). Men jag har ingen aning hur, vad, när eller varför!

Jag har kollat runt lite på andra forum men jag har inte hittat någonstans var jag ska koppla in sladdar och var det ska kopplas in.

Vad ska jag använda för verktyg?

Jag är som sagt helt oerfaren av detta...

Så om det finns någon vänlig själ någonstans som kan skriva utförligt från steg ett till * på hur jag ska göra?

Mitt moderkort är Asus P8Z68-V Pro och chassit är Cooler Master HAF 912 Plus Svart om det är till någon hjälp.

Finns det kanske möjlighet att montera en fläktkontroller och hur och var ska jag i så fall montera den? Och vad behöver jag då?

Som denna fläktkontrollern: https://www.inet.se/produkt/5322079/scythe-kaze-master-ii-5-2...

//Sebbe

Permalänk
Medlem

Du skruvar dit fläkten (där du vill ha den). Hittar ett ledigt uttag som passar kontakten (finns lite var stans, brukar stå "Fan" vid det). För fläktkontrolller bör du koppla in det vi kontakten som går mot den. Hoppas att du förstår hur jag menar?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag förstår inte riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillenSebbe:

Jag förstår inte riktigt

Vad är det du inte förstår?

Som första svaret sa så skruvar du fast fläktarna med skruv och skruvmejsel. Sen kopplar du in kontakten på moderkortet där det finns uttag som passar.

Ska du ha fläktkontroller sätts den där framme där optiska enheter annars brukar sitta (DVD-läsare etc) och sedan kopplas fläktarna in till den.

Men om du inte ens vet varför du ska ha fläktarna och det är såhär förvirrande för dig hade jag nog avrådit dig från att genomföra detta.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Klart jag förstår lite, men vem vill inte vara 110% säker första gången man försöker på sig något nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillenSebbe:

Klart jag förstår lite, men vem vill inte vara 110% säker första gången man försöker på sig något nytt?

Bra sak att börja med. Detta kan inte gå fel (använd anti-stat armband). Öppna och titta, kontakten kan bara sitta på vissa utvalda ställen och passar ingen annan stans.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av KillenSebbe:

Klart jag förstår lite, men vem vill inte vara 110% säker första gången man försöker på sig något nytt?

Slit fram ditt moderkorts instruktionsbok.
Kontrollera vilka fläkt utgångar det har och var de sitter (CPU FAN och SYS FAN är vanliga benämningar).

De fläktar du kopplar in där går att styra via BIOS inställningar.

Skall du ha fläktkontroller är det väl bara att koppla in fläktarna i den enligt dess instruktioner samt strömförsörja med MOLEX.

Litet tips! Kolla åt vilket håll fläkten suger/blåser innan du skruvar dit den så att du får rätt flöde. Chassi topp samt bak UT, chassi front samt ev botten/sida IN.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

De flesta fläktar kör antingen 3-pin, 4-pin eller 4-pin molex. Vilket som gäller för de du vill köpa bör framgå från produktbeskrivningen. De första två kopplas direkt till moderkortet, som IntelAtis bild illustrerar. Bara att hitta matchande kontakt där det passar. De ska vara märkta CHA_FAN. Om det skulle behövas så kan du koppla en fläkt med 3-pin till 4-pin på moderkortet (ett stift blir över, like so). Molex kopplas direkt till nätaggregatet; det har matchande hankontakter.

Så, öppna chassit och kolla var du har lediga fläktkontakter på moderkortet, så vet du hur du kommer behöva koppla. Om det är svårt att se så illustrerar moderkortsmanualen exakt var de sitter. Monteringen av själva fläktarna fixar du nog; det är bara att skruva eller dra igenom gummistropparna om det kom med sådana. Tänk på åt vilket håll du vänder fläkten så den blåser åt rätt håll (brukar indikeras av en pil på sidan).