Permalänk

orkar inte läsa alla inlägg så förlåt om jag upprepar en fråga.

hur fungerar den i hörnen, den är ju rund så den måste missa hörnen väll :/

Permalänk
Medlem

Haha du ska inte gifta dig med den också?

Kulig sak.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

Hur pass smart är den på att navigera?

En kompis pappa köpte den första stiga robotgräsklipparen som kom ut på marknaden. De hade en stor gräsmatta på typ 500-1000m2 med någon friggebod och ett litet träd i mitten. Det var kul att stå på balkongen och se hur dum den var! Den tog alltid sikte på trädet och körde rätt in det istället för runt det

Men att dammsugaren har någon form av radar eller ir sensorer och förstår vart den har varit, det är nog fortfarande att begära för mycket va?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Tack!

Detta gjorde att jag gick och köpte mig en egen. Sambon har redan namngett den "Fiffi"

Härligt att höra Hoppas ni blir lika nöjd med eran som jag blev med min.

Skrivet av AndreaX:

det där lät först som en tyngre uppgift än nån dammsugare bör tampas med..

men då väntar vi bara på en chassimodd då.

Hahahaha, rolig kille

Skrivet av A-Woowie.Doowie:

orkar inte läsa alla inlägg så förlåt om jag upprepar en fråga.

hur fungerar den i hörnen, den är ju rund så den måste missa hörnen väll :/

Den fungerar bra, det finns en roterande borste som kommer åt och borstar skräpet längs vägen och hörnen.

http://www.youtube.com/watch?v=XvEhYUK9bCM

Skrivet av Mordarosten:

Haha du ska inte gifta dig med den också?

Kulig sak.

Visst fan vore det bra? Inget gnäll osv

Skrivet av Sir_Magnum:

Hur pass smart är den på att navigera?

En kompis pappa köpte den första stiga robotgräsklipparen som kom ut på marknaden. De hade en stor gräsmatta på typ 500-1000m2 med någon friggebod och ett litet träd i mitten. Det var kul att stå på balkongen och se hur dum den var! Den tog alltid sikte på trädet och körde rätt in det istället för runt det

Men att dammsugaren har någon form av radar eller ir sensorer och förstår vart den har varit, det är nog fortfarande att begära för mycket va?

Den är riktigt korkad Det finns robotar som navigerar smart, men dessa samlar inte upp lika mycket smuts och täcker inte lika mycket yta. Det är bättre att den åker runt och velar och täcker samma yta mer än en gång. Och iochmed att den 'krockar'(sitter en stötdämpare/sensor i fram) så kommer den åt så långt in som möjligt och om du har tyg hängandes nerför soffan tillexempel så stannar den inte där utan åker under soffan.

http://www.youtube.com/watch?v=PCNbGJcNco4

Väldigt talande video

Men den har en smuts-sensor som känner av om det är mycket smuts på golvet, då kör den extra på det området. Sen blir jag lika förvånad varje gång hur den lyckas hitta ut från alla möjliga ställen, speciellt under köksbordet med stolar. Så det finns en hel del smart teknik under skalet

Permalänk

Oj oj, Nu blev man allt sugen, ska bara förhandla fram något i still med att "jag sköter damsugandet så tar du hand om badrum mm" avtal med tjejen innan jag skaffar en

Funderar dock på att ta den klart billigare iRobot Roomba 521 för klart humanare 1800kr istället då det "ända" jag förlorar om jag förstår det rätt är hepa-filterna, möjligheten att sätta upp "väggar" samt tidsinställda pass. Det sista är det som svider mest men frågan är om det är värt 1000kr extra...

Permalänk
Medlem

Denna recension kommer göra mig pank:(

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Oj oj, Nu blev man allt sugen, ska bara förhandla fram något i still med att "jag sköter damsugandet så tar du hand om badrum mm" avtal med tjejen innan jag skaffar en

Funderar dock på att ta den klart billigare iRobot Roomba 521 för klart humanare 1800kr istället då det "ända" jag förlorar om jag förstår det rätt är hepa-filterna, möjligheten att sätta upp "väggar" samt tidsinställda pass. Det sista är det som svider mest men frågan är om det är värt 1000kr extra...

Håller tummar och tår att du får igenom den dealen

Det är ett väldigt humant pris för en robotdammsugare, dealbreakern för mig var schemaläggning men det är ju bara starta den när man går till jobbet eller dylikt. Men 1800:- får man en vanlig dammsugare för så tycker verkligen att du ska slå till! Det är 30 dagars ångerrätt på Roomba dammsugare så är du inte nöjd är du bara skicka tillbaka, det var också en stor faktor till att jag vågade köpa en. För hade faktiskt väldigt låga förväntningar på vad en "korkad robot" skulle klara av.

Skrivet av miFFhoe:

Denna recension kommer göra mig pank:(

Kolla lanbonden's tips, du får en Roomba 521 för 1800:-

Permalänk
Skrivet av GeneralenP:

dock så är det bara 760, 770, 780 och 790 som har hepa filter. 564 klarar upp till 60kvm och 770 och 780 klarar upp till 80kvm på en laddning beroende på terräng.

Men för oss som har större än 100kvm att städa då?
Kan ju alltid stänga en dörr så det blir 80kvm men men:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Schysst pryl, blir väl att lägga unden lite slantar ett tag så man kan köpa en sån !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Men för oss som har större än 100kvm att städa då?
Kan ju alltid stänga en dörr så det blir 80kvm men men:)

Neato Robotics XV-25

Flyttar själv till hus om en månad och beställning ligger redan på en sån där. 300kvm på papperet iallafall!

Edit: Finns en billigare också men är inte husdjurs-anpassad med borstar och har inte allergifilter. Då jag både har hund och barn kommer jag satsa på den dyrare.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk

Direkt när jag flyttar blir den en sån här! Fan vad dom sjunkit i pris på ett år.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Den dagen som dessa teknologiska mirakel kan ta sig upp och ner för en trappa så ska jag skaffa en. Till dess är det nog dammsugaren som gäller. Har ju inte en ekonomi som tillåter inköp av en till varje våning :/

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Den dagen som dessa teknologiska mirakel kan ta sig upp och ner för en trappa så ska jag skaffa en. Till dess är det nog dammsugaren som gäller. Har ju inte en ekonomi som tillåter inköp av en till varje våning :/

Du får lyfta den. Lite mindre jobb ändå lättare än att dammsuga.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Direkt när jag flyttar blir den en sån här! Fan vad dom sjunkit i pris på ett år.

Sannerligen, en ny bra dammsugare kostar runt 2-3000:- då är det helt klart värt att lägga en liten slant extra och få en hel-automatisk dammsugare.

Permalänk

Ni ska inte tro att en Romba ersätter en vanlig dammsugare i dagsläget. Den fungerar som ett bra komplement. Perfekt att ha på tomma ytor utan sladdar/mattfransar men man brukar i vanliga fall inte endast dammsuga golven. Vi har haft 2 Romba varav den första köpte vi troligtvis någon gång 2003. Den är riktigt bra under sängen! Det sämsta skulle jag säga är batterierna som blir dåliga riktigt fort. Vi har tröttnat på beställa nya och dammsuger nu hellre själva, blir enklare så.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Ni ska inte tro att en Romba ersätter en vanlig dammsugare i dagsläget. Den fungerar som ett bra komplement. Perfekt att ha på tomma ytor utan sladdar/mattfransar men man brukar i vanliga fall inte endast dammsuga golven. Vi har haft 2 Romba varav den första köpte vi troligtvis någon gång 2003. Den är riktigt bra under sängen! Det sämsta skulle jag säga är batterierna som blir dåliga riktigt fort. Vi har tröttnat på beställa nya och dammsuger nu hellre själva, blir enklare så.

Fast så illa kan det inte vara, iaf inte nu för tiden. Köpte en för mer än ett år sen och den har jag inte behövt byta på ännu. kör den kanske 1-2 gånger i veckan. Men det andra stämmer jag in på, den ersätter inte men den är väldigti smidig under sängar, låga möbler, soffor bord mm.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Fast så illa kan det inte vara, iaf inte nu för tiden. Köpte en för mer än ett år sen och den har jag inte behövt byta på ännu. kör den kanske 1-2 gånger i veckan. Men det andra stämmer jag in på, den ersätter inte men den är väldigti smidig under sängar, låga möbler, soffor bord mm.

Hehe, topic och ditt nick går hand i hand

OnT: TS, har du funderat på att ta det hela ett steg till och köpa till en RooTooth? Automatisera allting, så att den t.ex. dammsuger varje gång du lämnar rummet, släcker lampan, stänger dörren eller så?

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Smäller man upp foten kommer Roomba att krocka med foten sen vända, Roomba tror att det är en vägg

Kolla GeneralenP's svar angående djuranpassade robotar, han har koll!

Hahaha, du får skaffa Consuela så har du en fru som städar och en fru som tjatar!

Tack för informationen. Vet du vilka modeller som kommer? Skulle du rekommendera mig att skicka tillbaka min 780 och vänta och köpa en nyare modell eller vad tycker du? För vilken återförsäljare säljer du? Kompispris

Nej jag skulle inte rekommendera dig att lämna tillbaka den. det är inte så stora uppdateringar på dom. den finns än så länge bara 1 modell som är vassare än din. å det är 790. men skillnaden på 780 och 790 är så pass liten att det bara är onödigt att byta.

Och till er som undrade om den djuranpassade modellen (564) den är utgående. men jag vet tyvärr inte vilken som kommer att ersätta just den modellen.

Inköpspriserna är tyvärr inget jag lämnar ut.

Permalänk
Skrivet av LeovinceZX:

Ni ska inte tro att en Romba ersätter en vanlig dammsugare i dagsläget. Den fungerar som ett bra komplement. Perfekt att ha på tomma ytor utan sladdar/mattfransar men man brukar i vanliga fall inte endast dammsuga golven. Vi har haft 2 Romba varav den första köpte vi troligtvis någon gång 2003. Den är riktigt bra under sängen! Det sämsta skulle jag säga är batterierna som blir dåliga riktigt fort. Vi har tröttnat på beställa nya och dammsuger nu hellre själva, blir enklare så.

Köper du en irobot idag så kommer batteriet att hålla ca 1½år och du kör den 3 ggr i veckan på en yta på mellan 60/80kvm beroende på vilken modell du köper. ett nytt batteri kostar under 1000-lappen. kör man då kanske 2ggr i veckan istället så förlänger du livslängden ganska rejält. har man husdjur och dammsuger dagligen så får man räkna med att man får byta batteri lite oftare. men dock så sparar du pengar på påsar och samt att du slipper dammsuga själv.

Permalänk
Skrivet av nilhe1:

Den dagen som dessa teknologiska mirakel kan ta sig upp och ner för en trappa så ska jag skaffa en. Till dess är det nog dammsugaren som gäller. Har ju inte en ekonomi som tillåter inköp av en till varje våning :/

Som en annan skrev. du behöver bara lyfta upp/ner den till en annan våning. roboten kör överallt där den kommer åt oavsett om det är på en annan våning. dock så ska man helst sätta fast laddningsstationen med en bit dubbelhäfande tejp då roboten alltid utgår från var stationen står. och flyttas stationen, måste roboten lära sig ytorna igen.

Permalänk
Medlem

Köpte själv en Neato XV-15 för några månader sen. Är sjukt nöjd med den. Har nog inte tagit fram min vanliga dammsugare en endaste gång sen jag skaffade Neaton.

Permalänk
Medlem

Har en Roomba 555 själv, helt sanslöst bra, bästa köpet någonsin. För er tvivlare därute; tekniken ÄR redo, sanna mina ord. Halleluljah!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

Har en Roomba 555 själv, helt sanslöst bra, bästa köpet någonsin. För er tvivlare därute; tekniken ÄR redo, sanna mina ord. Halleluljah!

tänkte också köpa en sån 555. hur många rum har du

Permalänk
Medlem

Jag har ägt en roomba i 3 år ca och är mycket nöjd. DOCK långfransiga mattor och lösliggande kablar klarar den inte. Jag viker upp sidorna på min matta så den inte kommer dit. har lite trist planerad åägenhet ur roombans synpunkt så den hittar inte alltid tillbaks till stationen, men det åtgärdar man lätt genom att lyfta dit den när man kommer hem från jobb. märker direkt när den gått ett varv där hemma.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Fast så illa kan det inte vara, iaf inte nu för tiden. Köpte en för mer än ett år sen och den har jag inte behövt byta på ännu. kör den kanske 1-2 gånger i veckan. Men det andra stämmer jag in på, den ersätter inte men den är väldigti smidig under sängar, låga möbler, soffor bord mm.

Jag hoppas batteritiden blivit bättre på senare modeller men man ska i alla fall vara beredd att få betala för ett nytt batteri inom x antal år. Vi testade bland annat att beställa kopior på batteriet för att spara lite.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk

jag har inte dammsugit på 3 år.. orka köpa påsar till dammsugaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

jag har inte dammsugit på 3 år.. orka köpa påsar till dammsugaren

Snusk

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Äger också en Roomba 780, som går varje dag hos oss. Kan inte leva utan den.
Sen har vi städhjälp varannan vecka på det

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Jävla trådjävel, kommer också bli några tusen kronor fattigare för jag älskar min katt men hatar att dammsuga

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jävla trådjävel, kommer också bli några tusen kronor fattigare för jag älskar min katt men hatar att dammsuga