Högtalarlåda transmission line

Permalänk
Medlem

Högtalarlåda transmission line

Hej jag har ett par högtalare som jag ska slakta dynaudio ssr pro 40. Alltså ta ut element etc ur dem och göra en smidigare högtalarlåda. Så jag har kollat runt nu på olika lådor och hittat TLS eller transmission line speaker konceptet. Jag tycker att det verkar vara ganska cool ide att göra ett långt rör efter elementet som ger bättre bas. Men så är det lite jag inte förstår:

Vad är skillnaden mellan expanderande vs avsmalnande rör eller horn.
Vilket material?
Vilken längd och vad är det som bestämmer längden?
Är det så mycket bättre än traditionell högtalarlåda?
Ska man dämpa i hornet?

Ja som ni ser har jag lite frågor som jag skulle vara tacksam ifall någon skulle kunna besvara

tack på förhand // Neom

Permalänk
Rekordmedlem

Sunesson Sound Research ? De byggdes väl bara av Dynaudio nån gång på 70 talet men hade andra element, har du kollat vad det är för element i dem och om de är i bra skick?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sunesson Sound Research ? De byggdes väl bara av Dynaudio nån gång på 70 talet men hade andra element, har du kollat vad det är för element i dem och om de är i bra skick?

JA det är bra element det vet jag och himla bra högtalare men de behöver refoamas men det är med i beräkningen annars e allt i utmärkt skick. Pappa tänkte slänga dem men jag tog dem istället. Det ska mest vara ett kul projekt och jag tror det kan bli riktigt bra. Sen vad det gäller högtalarna så är det ssr som designade själva lådan och så sen producerade dynaudio dem och satte in bra element

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ska bygga med elementen så behöver du ta reda på Thiel/Small parametrarna, det är de som är grunden när du ska räkna på en låda, endera söker du reda på datablad eller så får du mäta upp dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Nu var det ett tag sedan jag sysslade med högtalarteori så jag minns inte så noga, dock vet jag att samtliga dina frågor besvarar ganska lätt om du läser på lite om ämnet. Jag vet iaf att jag stötte på dem ganska snabbt när det begav sig

Kan minnas fel men längden sätter man väl efter var man vill lägga resonansfrekvensen. Huruvida ett avsmalnande, expanderande eller jämntjockt rör skall användas var åtminstone då fortfarande öppet för debatt.
Jag har själv ett par transmissionslinjehögtalare, dock inte byggda av mig själv utan utav av en bekant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du ska bygga med elementen så behöver du ta reda på Thiel/Small parametrarna, det är de som är grunden när du ska räkna på en låda, endera söker du reda på datablad eller så får du mäta upp dem.

Det jag vet om högtalarna som nu förövrigt är slaktade är:
Power rating: 60W
Music power: 100W
Transient power: 500W
Sensitivity (1W/1m): 91 dB
Impendance: nominel 8ohm at freq 80-20000Hz +0,6-1,2 Ohm

jag vet inte riktigt vad det är för tal jag ska leta efter... på elementet står det 21F-WBM SMURT och efter art-numret så står det 8 Ohm. Vad ska jag göra med dessa tal eller behövs det andra?

Det har visat sig i princip omöjligt att hitta högtalaren på internet trotts allt kom dem ju innan internet . Jag är beroende av er hjälp mrqaffe du verkar veta en del. Vad ska jag göra nu?

Permalänk
Medlem

Ojojoj...
Du vet i stort sett inget om dina element, du vet inte ens vad T/S parametrar är och du tänker ge dig in på att bygga en transmissionslinje. En TL är bland det svårast du kan bygga.
Rekommenderar hellre en sluten låda, det är lätt att bygga och få det att låta någorlunda bra.
Alla element passar inte i TL, så är det bara. Men för att ta reda på det så måste du ha T/S parametrarna, gärna mäta upp dom manuellt på just dina element.

Jag tycker dock att du borde glömma att bygga en TL, inte ens jag skulle ge mig in på det även om jag visste elementets T/S parametrar och då har jag ändå ett par års erfarenhet av att bygga högtalare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

Det jag vet om högtalarna som nu förövrigt är slaktade är:
Power rating: 60W
Music power: 100W
Transient power: 500W
Sensitivity (1W/1m): 91 dB
Impendance: nominel 8ohm at freq 80-20000Hz +0,6-1,2 Ohm

jag vet inte riktigt vad det är för tal jag ska leta efter... på elementet står det 21F-WBM SMURT och efter art-numret så står det 8 Ohm. Vad ska jag göra med dessa tal eller behövs det andra?

Det har visat sig i princip omöjligt att hitta högtalaren på internet trotts allt kom dem ju innan internet . Jag är beroende av er hjälp mrqaffe du verkar veta en del. Vad ska jag göra nu?

Tja det där är absolut inte T/S parametrar.
Här har du exempel,kolla specsen nedan http://www.eluxson.se/baselement/1631-sph-8m.html
Du får väl be nån mäta upp elementen.

Permalänk
Medlem

Ja ja visst är det säkert så att jag e oerfaren det skulle mest vara ett kul tidsfördriv. Fast jag inser att utan T/S parametrarna så blir det svårt annars tror jag faktiskt att jag skulle kunna klara av det allt är ju trotts allt matte men ja tja en liten fråga är ett visst element låst till en viss volym på lådan eller går denna att minska ner på?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ska bygga en egen design så måste du veta egenskaperna på elementen, om du inte hittar data så får du mäta upp dem, du får börja fundera på vilken mätutrustning du ska skaffa.
Mätsystem som fixar det mesta:
Clio är ett bra system http://www.audiomatica.com/home.htm
Arta ett annat http://www.artalabs.hr/index.htm

Sedan finns det lite mindre system som inte klarar av att mäta "allt"
http://www.daytonaudio.com/index.php/test-measurement.html
http://www.xtz.se/se/produkter/overview.html
Sedan går det att kombinera ihop en massa prylar efter eget huvud, ett bra ljudkort, en liten effektförstärkare som orkar med någon watt och en mätmikrofon, en bra brevvåg och lite vikter. En bra multimeter och kanske även en lcr mätare, då har du det som behövs för att komma igång, om du plockar ihop lösdelar och använder nått hopplock av programvaror och kopplar ihop det själv så ska du kanske räkna med 2500-3000kr för ett användbart hobbymätsystem.

Sedan behöver du troligen någon form av simuleringsprogram, att räkna för hand lär bli otroligt jobbigt och tidskrävande.
Program finns i många varianter allt från enkla excel ark till avancerade simulatorer, och det finns de som gör egna simuleringar med mer allmän programvara typ matlab. (det finns gratisprogram)
Och så behöver du framförallt mycket kunskap och just en transmissonline är inte heller det mest lämpade nybörjarprojektet, de är svåra att lyckas med även för de som konstruerat högtalare länge.

Jag tror inte du kommer att lyckas bra med ett transmissionlinebygge med de förutsättningar du verkar ha, varför just den typen av låda ?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av neom96:

Ja ja visst är det säkert så att jag e oerfaren det skulle mest vara ett kul tidsfördriv. Fast jag inser att utan T/S parametrarna så blir det svårt annars tror jag faktiskt att jag skulle kunna klara av det allt är ju trotts allt matte men ja tja en liten fråga är ett visst element låst till en viss volym på lådan eller går denna att minska ner på?

Elementet kommer att uppföra sig olika beroende på lådan, ladda hem winisd http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd och ta bara nått element som finns i databasen och gör lite leklådor och ändra volymen på dem mellan säg 0,5-150 liter som är realistiska volymer för ett mellanregister till baslådebygge så ser du hur frekvensresponsen ändras, du kan även ändra lådtyper o avstämmningar, tycker du det verkar intressant så skaffa nån bra bok och börja häng på diyaudio och lär dig teori, vill du läsa på riktigt så finns det sen utbildningar på högskolenivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning varför TL-högtalare är ovanliga. Du säger att du tror du skulle klara det, för du kan matte. Där tror du fel... Den enda jag känner till som räknar sådant för hand är Ingvar Ahlberg och han har, om jag inte missminner mig, runt 30-40 års erfarenhet och här kommer du med ingen erfarenhet alls.

Om du prompt måste bygga en TL, så kolla då efter en beprövad design som någon annan gjort allt räknande på. Att designa en TL själv är dömt till att misslyckas. Man bygger inte en TL och det låter bra, man måste bygga flera stycken, prova olika dämpmaterial på olika platser i linjen osv innan man får det att låta bra. Detta är något som kan ta väldigt lång tid (inte bara några minuter utan det kanske tar ett år att hitta rätt) samt att det blir väldigt dyrt för du kanske måste bygga om lådan ett par gånger.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare