Permalänk
Skrivet av Ohlert90:

Vanliga svenssons behöver inte ha 5 terabytes diskar... dem är redan komfortabla med att låta någon i Indien ha kontroll över deras bilder och hemmavideos, Just för att "molnet" som det så vackert kallas är ju "Grönt"

Jag själv skulle gärna vilja ha två st 5TB diskar i i min nas

Hade velat ha två i min microvågsugn, så man kan spara resultaten

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Alla kanske satsar på att utveckla ssd och hdd kommer i skymundan eller har jag fel?

Det är under utveckling något som heter HAMR (Heat Assisted Magnetic Recording) som är nästa stora steg för hårddiskar, men antagligen kommer det 2014-16. Men kommer säkerligen flera små uppdateringar innan dess. 5TB borde vara på gång ganska så snart.

OCZ Technology Z-Drive R4 CM88 3.20 TB Internal Solid State Drive (PCI Express 2.0 x8)
Pris: $16.847

Fanns någon mer 3TB SSD med vanligt 3.5" skal men kostade också multum.
Klart SSD tekniken går frammåt men frågan hur snabbt den sjunker till vettigt pris, tror nog hårddiskar kommer finnas om 10år också..

Permalänk
Skrivet av saddam:

Jag tror det blir svårt att göra så här, och jag tror inte på denna lösning. Skälen är flera.
1) Bandbredden lider. Du kanske använder 100mbit kabel, dvs ~10MB/sek. Det tar 28h att backa upp 1 TB i molnet över en 100mbit kabel. Ska man backa upp 10TB så tar det nästan två veckor, nonstop tankande. Du kommer inte åt dina data snabbt. Ett företag som måste återställa sina data, kan inte vänta 2 veckor på att få ned sina data.

2) Det kostar att backa upp 10TB, inget är gratis.

3) Jag vill inte lägga mina data i någon annans händer, klausulerna är ofta att de får göra vad de vill med mina egna data. T.ex. som dropbox.

4) Jag litar inte på att de har säkra lösningar, jag vill inte ha korrupta data. Då är mina egna backuplösningar säkrare, och jag slipper korrupta data.

5) Lagringsutvecklingen går exponentiellt. Det finns Moores lag, att man dubblar antalet transistorer på 18 månader. Det finns en liknande lag för hårddiskar. Så i forskningslaboratorierna finns det teknik lagrar väldigt mycket, men de släpps inte i produktion. Varför inte? Pga oligopolet. Tre stora disktillverkare endast. De tjänar på att hålla priserna uppe.

This.

Du svarar själv på detta ovanför. Istället för att satsa stora pengar på FoU, så kan de fortsätta håva in pengar på befintlig utveckling, så slipper de kostnader på FoU. Idealet vore att de för all framtid låg på denna hårddiskgeneration. Det är billigare att underhålla befintliga fabriker, än att bygga nytt och satsa på FoU. Det suger.

Det är helt klart ett oligopol och de samarbetar. Det är tydligt. Förr i tiden var det strid på kniven, men inte nu längre, eftersom de nyligen köpt upp ett diskföretag. Nu samarbetar de tre stora, och någon myndighet borde titta på detta. Normal läget är hård konkurrens med ständigt fallande priser i snabb takt. Ritar man en graf över Byte/Krona från förr i tiden, så var grafen exponentiell, och idag ser inte grafen alls ut på samma sätt. Exakt vid samma tidpunkt då de köpte upp hårddisktillverkaren, så börjar grafen byta form.

Om 10 år så kommer grafen se lika klen ut, och grafen kommer aldrig se ut som förr. Vi konsumenter förlorar på det. Disktillverkarna levererade fler diskar under översvämningskatastrofen än tidigare, hur är det möjligt om det var brist?? De säger att det kommer ta många år innan de återhämtar sig, det är ju skitsnack. De håller uppe priserna genom samarbete. Så enkelt är det.

2009 släpptes första 2 TB och sedan dess har utvecklingen mer eller mindre stått stilla. Vi har visserligen fått 3 TB och 4TB lanserades ifjol men priserna på dessa avskräcker fortfarande. Viss del skall skrivas att hårddiskutvecklingen det senaste året mer eller mindre kraschlandade pga. översvämningarna men sedan är det som flertalet av er nämner att konkurrensen som bitvis var intensiv, i synnerhet Samsungs framgångar som tvingade Seagate och Western Digital att ligga på tårna. Nu verkar det mer eller mindre som om utveckling avstannat vilket kan finnas fler förklaringar till. Men en märkbar är att två tillverkare inte är tillräckligt nog. Tyvärr inser nog inte hårddisktillverkarna hotet från SSD-tillverkningen även om det är bra bit kvar till att SSD blir ett allvarligt hot mot hårddiskarna när det gäller lagringskapacitet. Tyvärr är det alltid en risk i att inte ta utvecklingen på allvar och ligga på latsidan, dock är jag övertygad om att hårddisktillverkarna redan idag har tekniker på 10-15 TB. Ett tydligt exempel är http://www.itgrunts.com/2011/03/08/samsung-does-hdd-breakthro...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel N100@3.4 GHz| Asrock N100M| 16GB DDR4| Mushkin 512 GB Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: QNAP TS264 4 TB

Permalänk
Medlem

dels är efterfrågan för liten än så länge, och att tekniken inte är billig nog än.
Såg att det fanns annars en 3,2 tb ssd på misco ni får roa er med så länge
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=4577320&Sta...
Med sweclockers rabatt så sparar ni runt 5500kr samt att ni får gratis frakt

Permalänk
Medlem

Tänkte lyfta den här tråden lite.
Har det kommit någon ny information om när det kommer större hårddiskar?
Är det kartellbildningen som gör att utvecklingen inte går framåt?

Redan tidigt förra året snackades det om 5TB men har inte hört något mer sen dess.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

2st företag som påvisar tydliga tecken på kartellbildning och som köper upp all eventuell konkurrans? Varför skulle de försöka att pusha vidare utvecklingen? De har ju inga direkta 'hot' för närvarande.

Skrivet av saddam:

Jag tror det blir svårt att göra så här, och jag tror inte på denna lösning. Skälen är flera.
1) Bandbredden lider. Du kanske använder 100mbit kabel, dvs ~10MB/sek. Det tar 28h att backa upp 1 TB i molnet över en 100mbit kabel. Ska man backa upp 10TB så tar det nästan två veckor, nonstop tankande. Du kommer inte åt dina data snabbt. Ett företag som måste återställa sina data, kan inte vänta 2 veckor på att få ned sina data.

2) Det kostar att backa upp 10TB, inget är gratis.

3) Jag vill inte lägga mina data i någon annans händer, klausulerna är ofta att de får göra vad de vill med mina egna data. T.ex. som dropbox.

4) Jag litar inte på att de har säkra lösningar, jag vill inte ha korrupta data. Då är mina egna backuplösningar säkrare, och jag slipper korrupta data.

5) Lagringsutvecklingen går exponentiellt. Det finns Moores lag, att man dubblar antalet transistorer på 18 månader. Det finns en liknande lag för hårddiskar. Så i forskningslaboratorierna finns det teknik lagrar väldigt mycket, men de släpps inte i produktion. Varför inte? Pga oligopolet. Tre stora disktillverkare endast. De tjänar på att hålla priserna uppe.

This.

Du svarar själv på detta ovanför. Istället för att satsa stora pengar på FoU, så kan de fortsätta håva in pengar på befintlig utveckling, så slipper de kostnader på FoU. Idealet vore att de för all framtid låg på denna hårddiskgeneration. Det är billigare att underhålla befintliga fabriker, än att bygga nytt och satsa på FoU. Det suger.

Det är helt klart ett oligopol och de samarbetar. Det är tydligt. Förr i tiden var det strid på kniven, men inte nu längre, eftersom de nyligen köpt upp ett diskföretag. Nu samarbetar de tre stora, och någon myndighet borde titta på detta. Normal läget är hård konkurrens med ständigt fallande priser i snabb takt. Ritar man en graf över Byte/Krona från förr i tiden, så var grafen exponentiell, och idag ser inte grafen alls ut på samma sätt. Exakt vid samma tidpunkt då de köpte upp hårddisktillverkaren, så börjar grafen byta form.

Om 10 år så kommer grafen se lika klen ut, och grafen kommer aldrig se ut som förr. Vi konsumenter förlorar på det. Disktillverkarna levererade fler diskar under översvämningskatastrofen än tidigare, hur är det möjligt om det var brist?? De säger att det kommer ta många år innan de återhämtar sig, det är ju skitsnack. De håller uppe priserna genom samarbete. Så enkelt är det.

Skrivet av skrutten84:

2009 släpptes första 2 TB och sedan dess har utvecklingen mer eller mindre stått stilla. Vi har visserligen fått 3 TB och 4TB lanserades ifjol men priserna på dessa avskräcker fortfarande. Viss del skall skrivas att hårddiskutvecklingen det senaste året mer eller mindre kraschlandade pga. översvämningarna men sedan är det som flertalet av er nämner att konkurrensen som bitvis var intensiv, i synnerhet Samsungs framgångar som tvingade Seagate och Western Digital att ligga på tårna. Nu verkar det mer eller mindre som om utveckling avstannat vilket kan finnas fler förklaringar till. Men en märkbar är att två tillverkare inte är tillräckligt nog. Tyvärr inser nog inte hårddisktillverkarna hotet från SSD-tillverkningen även om det är bra bit kvar till att SSD blir ett allvarligt hot mot hårddiskarna när det gäller lagringskapacitet. Tyvärr är det alltid en risk i att inte ta utvecklingen på allvar och ligga på latsidan, dock är jag övertygad om att hårddisktillverkarna redan idag har tekniker på 10-15 TB. Ett tydligt exempel är http://www.itgrunts.com/2011/03/08/samsung-does-hdd-breakthro...

Kan det inte snarare vara så att de enorma försälnings minskningarna har påverkat inkomsten och de pengarna som företagen har får över till forskning. Det har i alla fall påverkat villka tekniker de kan ta till markanden då det kostar erorma mänder pengar att sätta upp produktion för en ny teknik och dessa pengar måste kunna fås tillbaka. Det har hänt samma med magnetbands-lagring.

Innan översvämningarna hade försäljningen redan börjat minska och vinsterna rasat så pass mycket att företag har varit tvungna att slå ihop sina verksamheter för att kunna bedriva forksning och utveckling över huvud taget. När produktionen slogs ut så ville ingen av företagen etablera en överproduktion i en minskande marknad för att inte behöva vara de som har enorma förluster för att de inte kan sälja sina HDD'er med vinst. Hade marknaden varit stigande så hade de tvärt om etablerat så mycket som möjligt för att ta så stor del av vinsten som möjligt.

Vi kommer troligtvis se HDD'er leva vidare, speciellt i datacenter. Men företagen kommer slå ihop sig för att spara in på utgifter och utväcklingskostnader, tillslut kanske det bara finns en eller två kvar. Det blir så när utvecklingskostnaderna är enorma i jämnförelse med produktions kostnaderna.

Detta är hur företagen ser på markanden, annars så skulle de istället för att slå ihop sig öka produktionskapaciteten och invetera i att ta fram nya produkter. Men det finns ändå mängder av konsumenter som har sina egna ideér om hur saker går till, konspirationsteoretiker är ni hela bunten. Läs på istället.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Kan det inte snarare vara så att de enorma försälnings minskningarna har påverkat inkomsten

Vilka försäljningsminskningar? Hårddisktillverkarna sålde fler diskar under "krisen" som var fejk. Tillverkarna slog rekordvinster (Seagate hade 1200% högre vinst, inte 120% högre vinst, utan 1200%) och leverade fler hårddiskar än normalt. Det var aldrig brist på diskar, trots att tillverkarna sa så.

HDD market oligarchy continues: Seagate’s net income increases by 1200%
http://news.softpedia.com/news/HDD-Market-Oligarchy-Continues...
"Seagate and Western Digital now own more than 85% of the HDD market and are seemingly in a complete agreement to artificially raise worldwide HDD prices. After they bought Hitachi, Samsung and Toshiba’s HDD divisions last year, the duopoly is now free to bleed us dry. "

http://news.softpedia.com/news/Enjoying-Market-Manipulation-W...
"Western Digital has yet again posted record financial results for the fiscal quarter ending in June 2012. The company’s net income was 272% higher than the same period last year"

HDD crisis was fake: Seagate and Western Digital post big profits
http://news.softpedia.com/news/HDD-Crisis-Was-Fake-Seagate-an...
"In a report from earlier his year, we found out that Seagate even managed to increase its HDD shipments [under the Thailand floodings] with around 2% when compared to the previous year. "

Skrivet av Jazz 1-up:

Innan översvämningarna hade försäljningen redan börjat minska och vinsterna rasat så pass mycket att företag har varit tvungna att slå ihop sina verksamheter för att kunna bedriva forksning och utveckling över huvud taget. När produktionen slogs ut så ville ingen av företagen etablera en överproduktion i en minskande marknad för att inte behöva vara de som har enorma förluster för att de inte kan sälja sina HDD'er med vinst. Hade marknaden varit stigande så hade de tvärt om etablerat så mycket som möjligt för att ta så stor del av vinsten som möjligt.

Jasså, hade "försäljningen redan börjat minska och vinsterna rasat"? Det var längesen jag läste ett inlägg där folk svamlar så mycket och hittar på så vilt. Du har verkligen inte en aning om detta ämne men det hindrar dig inte från att fantisera ihop massa fakta om hur det "egentligen" ligger till. Ett tips: läs på lite innan du börjar uttala dig om hur saker och ting ligger till, det kan hindra dig från att göra bort dig i framtiden. För då inser du när du säger något galet. Googla lite på "western digital posts huge profits" så hittar du massor av länkar om den fejkade HDD krisen, du kan börja med mina länkar ovan.

Skrivet av Jazz 1-up:

Men det finns ändå mängder av konsumenter som har sina egna ideér om hur saker går till, konspirationsteoretiker är ni hela bunten. Läs på istället.

Jaså nu är det vi som är konspirationsteoretiker och bör "läsa på" för att lära oss hur "det egentligen ligger till"? Stor humor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Vilka försäljningsminskningar? Hårddisktillverkarna sålde fler diskar under "krisen" som var fejk. Tillverkarna slog rekordvinster (Seagate hade 1200% högre vinst, inte 120% högre vinst, utan 1200%) och leverade fler hårddiskar än normalt. Det var aldrig brist på diskar, trots att tillverkarna sa så.

HDD market oligarchy continues: Seagate’s net income increases by 1200%
http://news.softpedia.com/news/HDD-Market-Oligarchy-Continues...
"Seagate and Western Digital now own more than 85% of the HDD market and are seemingly in a complete agreement to artificially raise worldwide HDD prices. After they bought Hitachi, Samsung and Toshiba’s HDD divisions last year, the duopoly is now free to bleed us dry. "

http://news.softpedia.com/news/Enjoying-Market-Manipulation-W...
"Western Digital has yet again posted record financial results for the fiscal quarter ending in June 2012. The company’s net income was 272% higher than the same period last year"

HDD crisis was fake: Seagate and Western Digital post big profits
http://news.softpedia.com/news/HDD-Crisis-Was-Fake-Seagate-an...
"In a report from earlier his year, we found out that Seagate even managed to increase its HDD shipments [under the Thailand floodings] with around 2% when compared to the previous year. "

Jasså, hade "försäljningen redan börjat minska och vinsterna rasat"? Det var längesen jag läste ett inlägg där folk svamlar så mycket och hittar på så vilt. Du har verkligen inte en aning om detta ämne men det hindrar dig inte från att fantisera ihop massa fakta om hur det "egentligen" ligger till. Ett tips: läs på lite innan du börjar uttala dig om hur saker och ting ligger till, det kan hindra dig från att göra bort dig i framtiden. För då inser du när du säger något galet. Googla lite på "western digital posts huge profits" så hittar du massor av länkar om den fejkade HDD krisen, du kan börja med mina länkar ovan.

Jaså nu är det vi som är konspirationsteoretiker och bör "läsa på" för att lära oss hur "det egentligen ligger till"? Stor humor.

Dina länkar säger inte emot "försäljningen redan börjat minska och vinsterna rasat" ett dugg, de bekräfatr snarare detta Att översvämmingarna ledde till ökade vinter har jag inte sagt emot, jag bara förkarade varför detta skedde Ska du ödsla tid på att gräva länkar så bör du försöka hitta några som är relevanta för ditt argument.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Dina länkar säger inte emot "försäljningen redan börjat minska och vinsterna rasat" ett dugg, de bekräfatr snarare detta Att översvämmingarna ledde till ökade vinter har jag inte sagt emot, jag bara förkarade varför detta skedde

Öh va? Du påstår ju att det blev brist på hårddiskar, och jag har precis bevisat att det var ingen brist, tvärtom var det överflöd på diskar, men ändå steg priserna 300%, trots att det var överflöd på diskar.

Citat:

Ska du ödsla tid på att gräva länkar så bör du försöka hitta några som är relevanta för ditt argument.

Va? Vad svamlar du om? Har jag inte bevisat att du inte har någon aning om vad du sagt menar du? Har jag inte bevisat att du har tok-fel?

Permalänk
Medlem

Jag har väntat på WD RED 4TB länge nu... vill köpa min NAS men vill inte stoppa i 3TB-diskar när 4TB tydligen ska vara runt hörnet.

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

De använder då inte 2+TB diskar i och med deras extremt dåliga pålitlighet.

Enterprise diskar är inga hög kapacitets enheter precis.

Helt fel. Backblaze bygger sina servrar med vanliga konsumentdiskar. Intressant läsning här:
http://blog.backblaze.com/2013/02/20/180tb-of-good-vibrations...

Det är billigare att köpa konsumentdiskar och ha raid + hot spares än att lägga massa pengar på enterprise-diskar.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Öh va? Du påstår ju att det blev brist på hårddiskar, och jag har precis bevisat att det var ingen brist, tvärtom var det överflöd på diskar, men ändå steg priserna 300%, trots att det var överflöd på diskar.

Produktionen låg långt under efterfrågan efter översvämmningen. De hårddiskarna som skulle säljas under det närmsta året efet översvämmingarna skulle till största delen komma fårn återförsäljarnas och fabrikernas lager. Att då sälja alla billigt första dagen skulle vara korkat om detta är vad du argumenterar för?

Begränsad tillgång och hög efterfrågan leder till höga priser.

Skrivet av saddam:

Va? Vad svamlar du om? Har jag inte bevisat att du inte har någon aning om vad du sagt menar du? Har jag inte bevisat att du har tok-fel?

Nej, du får försöka bättre Men om du inte kan så behöver du inte.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Produktionen låg långt under efterfrågan efter översvämmningen. De hårddiskarna som skulle säljas under det närmsta året efet översvämmingarna skulle till största delen komma fårn återförsäljarnas och fabrikernas lager. Att då sälja alla billigt första dagen skulle vara korkat om detta är vad du argumenterar för?

Begränsad tillgång och hög efterfrågan leder till höga priser.

Nej, du får försöka bättre Men om du inte kan så behöver du inte.

Eh... I vilken ände ska jag börja? Tidningsartiklar och jag, påstår att hårddiskrisen var fejkad. Att i själva verket tjänade HDD tillverkarna mera pengar än nånsin tidigare. Det var aldrig någon brist på diskar, i själva verket såldes fler diskar än under året förrut. Att krisen användes som argument för att ta ut högre priser på diskarna, men det var aldrig kris. Och än idag är priserna fortfarande högre än de skulle varit normalt, just pga duopolin (två företag som i stort sett har monopol).

Menar du att detta inte stämmer? Att tidningsartiklarna som jag fått allt detta ifrån, har fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Eh... I vilken ände ska jag börja? Tidningsartiklar och jag, påstår att hårddiskrisen var fejkad. Att i själva verket tjänade HDD tillverkarna mera pengar än nånsin tidigare. Det var aldrig någon brist på diskar, i själva verket såldes fler diskar än under året förrut. Att krisen användes som argument för att ta ut högre priser på diskarna, men det var aldrig kris. Och än idag är priserna fortfarande högre än de skulle varit normalt, just pga duopolin (två företag som i stort sett har monopol).

Menar du att detta inte stämmer? Att tidningsartiklarna som jag fått allt detta ifrån, har fel?

Ja, slutsaterna och logiken är helt felaktig enligt mig. Dagens marginaler skulle jag snarare säga är normala.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror diskarnas storlek kommer öka när behovet kommer. Med 4k filmer kommer nog behovet bli lite större skulle jag tro.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag behöver 5TB-diskar NU!!! Vänligen fixa kära hårddisktillverkare

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Finns ju 4tb diskar men dom är rätt oekonomiska.
Det finns inte så många på marknaden än dock så har svårt att tänka mig att 5tb kommer börja komma innan 4tb fått bra fotfäste och gått ner en del i pris.
För som det är nu kostar 2x 3tb diskar lika mycket som 1x 4tb disk.

Vart hittar man 3TB diskar för under 700kr? Eller menar du att GB priset blir billigare med 2x 3tb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrakowski:

Vart hittar man 3TB diskar för under 700kr? Eller menar du att GB priset blir billigare med 2x 3tb?

Du inser att du quotade en post jag gjorde för över ett år sen va?....
Priset på diskar var rätt stor skillnad på då, speciellt 4tb diskarna.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Du inser att du quotade en post jag gjorde för över ett år sen va?....
Priset på diskar var rätt stor skillnad på då, speciellt 4tb diskarna.

Ops, missade det helt det... Sorry!

//Terrakowski

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Ja, slutsaterna och logiken är helt felaktig enligt mig. Dagens marginaler skulle jag snarare säga är normala.

Men du har inte studerat logik, det märks. Så man ska inte dra på så stora växlar vad du tycker.

Läs tidningsartiklarna istället för att fantisera ihop saker, och läs årsredovisningarna för företagen så ser du att du har fel. Du har svamlat ihop allting. Det är ingen konspiration, företagen skyller på krisen för att upprätthålla jättehöga priser än idag. Om du inte fattat att hårddiskpriserna hålls uppe på en artificiellt hög nivå, så har du inte följt hårddiskmarknaden en längre period. De flesta här som känner till hårddiskmarknaden, skulle säga att priserna är onormalt höga, dvs de flesta utom du. Man kan ju undra ifall du jobbar på en sån där hårddisktillverkare, eftersom du tror att marknaden är precis som vanligt. Eller så har du börjat läsa ekonomi och försöker hitta på nåt ifrån dina läroböcker (som du tydligen inte fattat) och svamlar ihop nåt.

I vilket fall som helst så har du fel i det mesta. Läs tidningsartiklarna och årsredovisningarna så ser du det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Men du har inte studerat logik, det märks. Så man ska inte dra på så stora växlar vad du tycker.

Läs tidningsartiklarna istället för att fantisera ihop saker, och läs årsredovisningarna för företagen så ser du att du har fel. Du har svamlat ihop allting. Det är ingen konspiration, företagen skyller på krisen för att upprätthålla jättehöga priser än idag. Om du inte fattat att hårddiskpriserna hålls uppe på en artificiellt hög nivå, så har du inte följt hårddiskmarknaden en längre period. De flesta här som känner till hårddiskmarknaden, skulle säga att priserna är onormalt höga, dvs de flesta utom du. Man kan ju undra ifall du jobbar på en sån där hårddisktillverkare, eftersom du tror att marknaden är precis som vanligt. Eller så har du börjat läsa ekonomi och försöker hitta på nåt ifrån dina läroböcker (som du tydligen inte fattat) och svamlar ihop nåt.

I vilket fall som helst så har du fel i det mesta. Läs tidningsartiklarna och årsredovisningarna så ser du det.

Tror du mig fel kan du försöka bevisa mig fel eller bara bemöta mina argument. Vad du gör nu är att snacka skit

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, kan vi förvänta oss WD Red/Green 4TB redan i höst? Har ingen lust att gå över till Seagate bara för att WD är sega.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Vad tror ni, kan vi förvänta oss WD Red/Green 4TB redan i höst? Har ingen lust att gå över till Seagate bara för att WD är sega.

Undrar precis samma sak. När skall WD RED 4TB komma......

WD Red 3TB har sjunkit såpass mycket i pris nu. Teknikmässigt måste det ju vara möjligt, finns ju 4TB diskar. Seagate tar drygt 1700:- för deras "NAS HDD". WD REE 4TB kostar närmare 3000:-

Nu får WD lägga på en rem!!!!!

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Finns ju 4tb diskar men dom är rätt oekonomiska.
Det finns inte så många på marknaden än dock så har svårt att tänka mig att 5tb kommer börja komma innan 4tb fått bra fotfäste och gått ner en del i pris.
För som det är nu kostar 2x 3tb diskar lika mycket som 1x 4tb disk.

Återspeglar verkligen priset tillverkningskostnaden? Har svårt att tro att en 4TB-disk kostar dubbelt så mycket att tillverka som en 3TB-disk, jag inbillar mig i alla fall att prissättningen görs efter antagen kundnytta, alltså att man helt enkelt antagit att kunden är beredd att betala dubbelt upp för den där extra terabyten när man satt priset, och att man utan vidare redan nu skulle kunna sänka priserna på 4TB-diskar rejält.

Håller dock med om att det nog är få användare, med undantag från warezpups och en och annan som håller på med bild/videoredigering, att fylla så stora diskar. De datorer som säljs med mer än någon terabyte disk är nästan uteslutande sådana som är riktade till konsumentsegmentet, men då handlar det nog snarare om salespitch än att fylla ett verkligt behov, fler terabyte säljer bättre, och det är hyfsat kostnadseffektivt. Det kostar helt enkelt inte så mycket mer att stoppa i en 2TB-disk än en 500-giggare.
Kollar man på den mer pragmatiska företagsmarknaden är det dock inte ovanligt att man stoppar i betydligt mindre diskar, mer anpassade efter behoven än vad som säljer. Där är de där kronorna man sparar på att stoppa i en mindre disk viktigare än att kunna ha en massa superlativ med i annonseringen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Återspeglar verkligen priset tillverkningskostnaden? Har svårt att tro att en 4TB-disk kostar dubbelt så mycket att tillverka som en 3TB-disk, jag inbillar mig i alla fall att prissättningen görs efter antagen kundnytta, alltså att man helt enkelt antagit att kunden är beredd att betala dubbelt upp för den där extra terabyten när man satt priset, och att man utan vidare redan nu skulle kunna sänka priserna på 4TB-diskar rejält.

Håller dock med om att det nog är få användare, med undantag från warezpups och en och annan som håller på med bild/videoredigering, att fylla så stora diskar. De datorer som säljs med mer än någon terabyte disk är nästan uteslutande sådana som är riktade till konsumentsegmentet, men då handlar det nog snarare om salespitch än att fylla ett verkligt behov, fler terabyte säljer bättre, och det är hyfsat kostnadseffektivt. Det kostar helt enkelt inte så mycket mer att stoppa i en 2TB-disk än en 500-giggare.
Kollar man på den mer pragmatiska företagsmarknaden är det dock inte ovanligt att man stoppar i betydligt mindre diskar, mer anpassade efter behoven än vad som säljer. Där är de där kronorna man sparar på att stoppa i en mindre disk viktigare än att kunna ha en massa superlativ med i annonseringen.

Visst är det så.
Är ju alltid pris/efterfrågan.
Kan dom ta ut mycket för diskarna så gör dom det.
Så fungerar ju alla marknader dock och det är därför konkurrens är så viktigt på marknaden.
I början när ett nytt teknik "steg" kommer så brukar det kosta en del mer att producera ofta.
Men det blir allt som oftast bättre och bättre ju mer tiden går. Sen är det ju så också att i många marknader så håller man med flit tillbaka utvecklingen, för att det inte ska gå för snabbt. Och då handlar det oftare om att ligga precis lite före konkurrenterna.

Sen vill jag åter igen påpeka att inlägget du quota är 1 år gammalt. Och nu kostar inte riktigt 4tb diskarna mer än dubbelt så mycket som 3tb diskarna.
Dom har gått ner massor bara på 1 år. Och det förstärker ännu mer det jag menar.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Visst är det så.
Är ju alltid pris/efterfrågan.
Kan dom ta ut mycket för diskarna så gör dom det.
Så fungerar ju alla marknader dock och det är därför konkurrens är så viktigt på marknaden.
I början när ett nytt teknik "steg" kommer så brukar det kosta en del mer att producera ofta.
Men det blir allt som oftast bättre och bättre ju mer tiden går. Sen är det ju så också att i många marknader så håller man med flit tillbaka utvecklingen, för att det inte ska gå för snabbt. Och då handlar det oftare om att ligga precis lite före konkurrenterna.

Sen vill jag åter igen påpeka att inlägget du quota är 1 år gammalt. Och nu kostar inte riktigt 4tb diskarna mer än dubbelt så mycket som 3tb diskarna.
Dom har gått ner massor bara på 1 år. Och det förstärker ännu mer det jag menar.

Hah, vaket av mig att missa att det var ett årsgammalt inlägg Men ja, det gär det ju i det här fallet inte mindre aktuellt, om något bevisar det ju faktiskt vår poäng, vi kan ju se utvecklingen under en tid, men det är ju knappast så att det genom ett trollslag blev mycket billigare att tillverka diskarna.

Den där med att ny teknik är mycket dyrare att framställa är ju något som tillverkarna av sådant inte är sena att underblåsa och inympa i oss när det passar dem, det är ju ett motiv till varför vi ska betala så mycket mer för en nyare och något bättre prodykt. CD:n är ett klassiskt exempel; när den kom, så var CD mycket dyrare än vinyl (dubbla priset?), trots att tillverkningskostnaden faktiskt redan när CD släpptes kommersiellt var lägre.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vår nya lagring på jobbet på 80tb är byggd med 4tb diskar. De skulle ju inte skada att köra större diskar, tar ju mindre plats

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Vår nya lagring på jobbet på 80tb är byggd med 4tb diskar. De skulle ju inte skada att köra större diskar, tar ju mindre plats

Hur har ni byggt upp den lagringen? Har du några länker till prylarna ni köpt eller liknande?

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Entusiast

Nackdelen med större diskar är risken för bitfel. Eftersom bitarna sitter tätare på diskytan krävs det högre precision i mekaniken. Det i sin tur gör att toleranserna minskar, och risken för eventuella fel blir större.
Minskade toleranser innebär också att diskarna inte tål samma slitage som tidigare generationer.
Det är mest troligt där tillverkarna sitter fast: Att kunna släppa ut rymligare diskar, men fortfarande kunna lova samma MTBF.

Nu har moderna diskar något som kallas ECC recovery, vilket innebär att varje block kan korrigeras om läsfel skulle uppstå.
I de rymligaste diskarna är det inte helt ovanligt att ECC recovery triggar ofta, och anses till och med som normalt.
Harm man ett mycket lågt värde på SMART-attributet "Hardware ECC Recovered", så är det ett tecken på att disken kanske inte bör användas i en kritisk applikation. För oss vanliga dödliga konsumenter är det rekommenderat att ignorera värdet, och titta på andra mer kritiska värden istället.

Så ja. Jag väntar hellre på att disktillverkarna får till en tillförlitlig läsning av data innan de släpper rymligare diskar.
Det är inte meningen att disken skall anses som utsliten efter bara några tusen timmars drift. (På grund av extremt små mekaniska toleranser)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Är det bara jag eller har utvecklingen på hårddiskar mer eller mindre stannat av?

Lite drygt när jag kollade på en disk igår, bästa pris var 990 och någon köpte den 2011 för 900 kr .. ;D

Minns strax efter översvämningen i Thailand att lokala datorbutiken fortfarande sålde 2 TB externa diskar för 599 kr ..