gammal IBM disk hittas inte på nytt moderkort...

Permalänk
Medlem

gammal IBM disk hittas inte på nytt moderkort...

jag försökte koppla in min gamla ibm disk (15gb, 5400rpm) på mitt KT400 moderkort men... det blir lite problem... disken hittas under boot, men efter att den postar "IBM DPTA blablabla" så låser sig datorn. först trodde jag att det var något med bygelinställningarna... så jag kollade på baksidan av hårddisken och testade lite olika.. jag vet dock inte riktigt vilken av bygelinställningarna som är korrekt, så jag provade alla. det finns "device 0 master 15pin", "device 0 master, 16pin", "device 0 master 2gb head", "cable selecte 15pin/16pin/2gbhead" och likaså för slave plus lite annat... ingen funkar :/

vad bör jag göra? hårddisken funkade prima tidigare i min förra dator.. har dock inte möjlighet att testa den där i längre... så jag måste helt enkelt chansa med den nya...

nån som vet vad felet kan vara?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Hedersmedlem

testat att fylla i uppgifterna manuellt i bios?

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Vet du att disken fungerar på en annan dator.

Testa och kör IBM DFT på den för att verifiera att den fungerar. Du kanske skadade den under monteringen.

Permalänk
Medlem

Olit: Det går ju inte, eftersom dator låser sig när hårddisken är ansluten.
The Ace: Nej det vet jag inte men den fungerade för ca fyra-fem dagar sedan (i förra datorn) och den har inte fått några hårda stötar sedan dess... får väl helt enkelt montera ihop min andra dator... puh.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Om du (utan disken inkopplad) går in i BIOS och stänger av den där (typ ändrar från "Auto" till "None") borde du sen kunna starta med disken inkopplad.
Så länge den inte är bootdisk kan det hända att det t.o.m. går att boota och få upp disken.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.