Skaffa DAC/Hörlursförstärkare, i behov av tips!

Permalänk

Skaffa DAC/Hörlursförstärkare, i behov av tips!

Tja!

Nu är det så att jag sitter och letar efter ett sätt att förbättra ljudet i mina Sennheiser HD-380pro och Swans M100. Tänkte mig en kombinerad DAC och hörlursförstärkare men då jag i dagsläget sitter med ett halvtaskigt integrerat ljudkort i burken kanske en uppgradering av ljudkort är en bättre idé?
Vill tillägga att jag idag endast har anslutningsmöjligheterna optisk eller USB...

Har kikat lite på denna: Xindak H1 men är lite tveksam till denna produkt.

Oavsett om ni sitter på outtömlig eller endast måttlig kunskap när det gäller DAC/Förstärkare och ljudkort så vänligen kom med tips/idéer eller ge förslag på liknande produkter!

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Asus Xonar Essence STX rekommenderas både till höger och vänster och då inte bara på sweclockers om man ska köra med hörlurar av något slag, verkar vara svårt att slå, har inte sett någon skriva att det är ett dåligt köp.

Köpte själv ett sånt igår som borde komma idag, så om du har lust att vänta en dag eller två så kan jag ge mitt personliga intryck om just den lösningen i alla fall.

Har ett par ATH-M50 som jag ska köra ihop med ljudkortet.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Precis STX är ett bra kort men kanske inte flexibelt som externa grejer.
Ett förlag är Maverick Audio Tubemagic D1 DAC,det är kombinerat försteg,dac och lurstärkare och kostar ca 2000kr.
Vet dock inte om den är bättre än STX-kortet ljudmässigt.

Permalänk
Medlem

Kika på Maverick Audio Tube Magic D1 eller Audioengine D1. Det var dessa två herrar som var mest intressanta som klarade kraven fysisk volymkontroller och RCA-utgångar. Båda har optisk utgång.

Har du inte beroende av en extern historia så kan du kika på Xonar STX. Prisvärt och väl rekommenderat. Ligger i samma klass som de två andra jag länkade. Har inte lyssnat på Tube Magic D1 men äger själv Audioengine D1 och den skall enligt en del ligga precis över STX.

Är dålig på att beskriva ljud överlag så hänvisar till den stora D1-tråden: www.head-fi.org/t/581815/review-audioengine-d1-24-96-usb-and-...

Citat:

OK, now back to the Essence. Pretty much confirms my earlier impressions. The difference isn't night and day, and I would hazard that both have roughly the same drive capability. The Essence sounds a bit less dynamic, a bit less subtle, and has a slightly harder tonal balance; the Essence tends to blur micro-dynamics compared with the D1, so there is a slight haze compared with the D1... just listening to the Vorspiel from Die Walkkure (Solti) ... OK and back to the D1...

Hmm, that's interesting, the D1's all over the Essence with this piece. The bass goes quite a bit deeper, and gives a better impression of there being a bass section composed of a number of players rather than one big loud mush. Musical dynamics are also handled more precisely by the D1, and there seems to be a wider dynamic window so that the music sounds more 'open'.

So yeah, the D1 wins.

Samt tråden för Tube Magic D1: http://www.head-fi.org/t/470639/maverick-audio-tubemagic-d1-d...

Hur kopplar du dina Swans 100?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Tube Magic D1 verkar riktigt intressant, har kollat på Audioengine D1 också men den fungerar väl endast som DAC och inte som en förstärkare? Men det kanske inte behövs.
Vore skönt med en extern anordning istället för ljudkort och dessa DACer tror ni alltså levererar samma eller bättre kvalitet än ett
STX?
Just nu kopplar jag dem med 3,5mm till min PC. Detta vill jag dock ändra snarast. Därav DACen.
Tänkte skaffa ett par Xindek RCA och koppla mellan DAC och Högtalare. Optiskt till DACen.

Tack för länkarna!

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Tube Magic D1 verkar riktigt intressant, har kollat på Audioengine D1 också men den fungerar väl endast som DAC och inte som en förstärkare? Men det kanske inte behövs.
Vore skönt med en extern anordning istället för ljudkort och dessa DACer tror ni alltså levererar samma eller bättre kvalitet än ett
STX?
Just nu kopplar jag dem med 3,5mm till min PC. Detta vill jag dock ändra snarast. Därav DACen.
Tänkte skaffa ett par Xindek RCA och koppla mellan DAC och Högtalare. Optiskt till DACen.

Tack för länkarna!

Så dyra sladdar behöver du knappast köpa,strömmen kommer fram ändå även om det är billiga grejer.
Man ska inte tro man ska veta,vad du än köper så lär det vara bättre än moderkortets 3.5mm utgång.

Permalänk

Så mer än ett par hundra behöver man inte lägga på kablarna? Något konkret tips på 2xRCA-2xRCA som skulle fixa biffen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar ODAC + O2 combo. Elegant system med både dac och förstärkare som är vältestat och uppmätt vilket många andra produkter inte är.
Kolla in denna bloggen (allt odac och o2 relaterat samt nuforce artikeln kan vara av intresse) http://nwavguy.blogspot.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Så mer än ett par hundra behöver man inte lägga på kablarna? Något konkret tips på 2xRCA-2xRCA som skulle fixa biffen?

Vad som helst utom lakritskabel eller ormoljesladdar.
Köp nåt billigt på clas eller kjell.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

STX?

Tack för länkarna!

Audioengine's amp duger till det mesta.

Citat:

The headphone amp is also quite surprising. I was able to achieve very satisfying results with my HD650's (well known for being "fussy" and very "picky" with headphone amps) and this all being done via power from my USB bus , impressive feat. My Denon D2000's are also well powered and sound amazing from this DAC/AMP. The D2000's are extremely efficient so more often than not headphone amping does little to benefit it , yet I did notice a subtle but present difference that will make my D1 the go to solution for my D2000's from this point on. The D1's headphone amp is better at handling lower impedance headphones than the E9 but it is unable to compete with the E9's ability to power higher end impedance cans by a long shot. If you own a pair of 600 Ohm cans , this is not the solution for you.

Kika även på O2 + ODAC. http://www.head-fi.org/t/616331/o2-amp-odac
https://docs.google.com/document/d/1WZgPipYpCzxIytzBMKfAsGcpP...

EDIT: Pucktvåa gällande o2+odac. Kolla med Kalium här på forumet om han har kvar sitt bygge, har för mig han säljer sin o2+odac.

Visa signatur

ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Vad som helst utom lakritskabel eller ormoljesladdar.
Köp nåt billigt på clas eller kjell.

Tack

Skrivet av QRikard:

Jag rekommenderar ODAC + O2 combo. Elegant system med både dac och förstärkare som är vältestat och uppmätt vilket många andra produkter inte är.
Kolla in denna bloggen (allt odac och o2 relaterat samt nuforce artikeln kan vara av intresse) http://nwavguy.blogspot.se/

Antar att du menar dessa: EHP-O2D? Hur står de sig mot tidigare länkade DAC's?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av simonw:

Audioengine's amp duger till det mesta.

Kika även på O2 + ODAC. http://www.head-fi.org/t/616331/o2-amp-odac
https://docs.google.com/document/d/1WZgPipYpCzxIytzBMKfAsGcpP...

EDIT: Pucktvåa gällande o2+odac. Kolla med Kalium här på forumet om han har kvar sitt bygge, har för mig han säljer sin o2+odac.

Schysst! Ska kika närmare på detta så fort jag kan, tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Schysst! Ska kika närmare på detta så fort jag kan, tack!

Jag köpte min ODAC från head-fi vilket fungerade kanon. Köpte O2 från första gruppköpet på diyaudio så den har jag byggt ihop själv. Trevligt som första projekt pga all dokumentation men räkna med att det tar lite tid och pillande om du löder själv, annars är det smidigt att köpa monterat.

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Jag köpte min ODAC från head-fi vilket fungerade kanon. Köpte O2 från första gruppköpet på diyaudio så den har jag byggt ihop själv. Trevligt som första projekt pga all dokumentation men räkna med att det tar lite tid och pillande om du löder själv, annars är det smidigt att köpa monterat.

Läste däremot en lite oroväckande artikel. Hur har ni som lyssnat till O2n upplevt den?
Lutar nästan lite åt Maverick D1, vore underbart med så många anslutningsmöjligheter. Är det något som har hört den "in action"?

Visa signatur

Permalänk

Jag vill inte låta tråkig här, men om jag var du så skulle jag vara skeptisk till både DAC och hörlursförstärkare. Kretsarna på moderna inbyggda ljudkort är otroligt bra och fullt dugliga till hifi.

Jag säger inte att man inte kan få bättre! Men jag rekommenderar att du ordnar möjlighet för att verkligen testa sida vid sida och höra skillnaden.

Jag var själv väldigt inne på detta ämne en period. Köpte custom made stärkare till just mina hörlurar etc. Idag inser jag att 90% av förbättring jag hörde var placebo.

Audiofil/hifi-världen är komplex och verkligen full av "bro science". Därför rekommenderar jag skepsis, A/B-tester och gärna blindtester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Jag vill inte låta tråkig här, men om jag var du så skulle jag vara skeptisk till både DAC och hörlursförstärkare. Kretsarna på moderna inbyggda ljudkort är otroligt bra och fullt dugliga till hifi.

Jag säger inte att man inte kan få bättre! Men jag rekommenderar att du ordnar möjlighet för att verkligen testa sida vid sida och höra skillnaden.

Jag var själv väldigt inne på detta ämne en period. Köpte custom made stärkare till just mina hörlurar etc. Idag inser jag att 90% av förbättring jag hörde var placebo.

Audiofil/hifi-världen är komplex och verkligen full av "bro science". Därför rekommenderar jag skepsis, A/B-tester och gärna blindtester.

Problemet med inbyggda ljudkort är att de suger på att driva vettiga lurar men ska man bara koppla en förstärkare så funkar det ok.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Problemet med inbyggda ljudkort är att de suger på att driva vettiga lurar men ska man bara koppla en förstärkare så funkar det ok.

Absolut så kan det vara. Har dock inte själv varit med om det på något hyfsat modernt inbyggt kort. Mina huvud-lurar är väl i och för sig inte speciellt tungdrivna (Beyerdynamics DT880 gamla modellen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Köpte custom made stärkare till just mina hörlurar etc. Idag inser jag att 90% av förbättring jag hörde var placebo.

Det är väl ganska givet att du inte får bättre/klarare/etc. ljud med samma ljudkort och bara en förstärkare?

Visa signatur

Permalänk

Men om vi säger att jag vill lägga 2000:- på att uppgradera ljudet till mina sennheiser HD-380 Pro och Swans M100, vad anser ni då vara bäst?
Ljudkort VS DAC/förstärkare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Men om vi säger att jag vill lägga 2000:- på att uppgradera ljudet till mina sennheiser HD-380 Pro och Swans M100, vad anser ni då vara bäst?
Ljudkort VS DAC/förstärkare?

Man får en riktig volymkontroll med dac /lurstärkare.
Vad som är bäst är omöjligt att svara på.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Man får en riktig volymkontroll med dac /lurstärkare.
Vad som är bäst är omöjligt att svara på.

Jag förstår, därför undrade jag vad ni ANSÅG vara bäst. Är alltså ute efter era egna uppfattningar.
Men då antar jag att du ser det som 50/50 mer eller mindre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Jag förstår, därför undrade jag vad ni ANSÅG vara bäst. Är alltså ute efter era egna uppfattningar.
Men då antar jag att du ser det som 50/50 mer eller mindre?

Tror du få ha mätningar eller ha öron som stålmannen om man ska märka skillnad på asus xonar stx och maverick, de är nog bra båda två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Läste däremot en lite oroväckande artikel. Hur har ni som lyssnat till O2n upplevt den?
Lutar nästan lite åt Maverick D1, vore underbart med så många anslutningsmöjligheter. Är det något som har hört den "in action"?

Frågan är hur har han testat?
Har han bara kopplat upp två förstärkare bredvid varandra utan att mäta referensnivån så kommer tex den med högre volym uppfattas att låta bättre (subjektivt) även om det i första hand inte är möjligt att särskilja på dessa. Jag är mycket tveksam på dessa reviews eftersom dom innehåller mer placebo än fakta, vilket är hela poängen med O2. Han har ett erbjudande om 500$ till den som kan särskilja på O2 och en annan förstärkare som klarar några grundläggande mätningar i blindtest och ingen har vad jag vet lyckats än...

Jag har läst lite recentioner om O2 också och det är väldigt få som har några direkta klagomål förutom att det inte passar deras smak och det kommer alltid från folk som inte kört korrekta blindtester och det är vetenskapligt bevisat att placebo har en väldigt stor inverkan på hur ljud upplevs. Så förväntar du dig att den kommer låta sämre än din gamla dyra förstärkare så kommer den också göra det om det inte är några enorma skillnader...

Läs hans nuforce artikel, många har hyllat den men det betyder inte att den spelar upp musiken korrekt. Den presterar mycket sämre än specat men det har inte stoppat folk som betalat 2k för att få en ny stärkare och sen kommer placebon in och ger en mycket stor förbättring.

Visst jag är inte helt neutral, det måste jag erkänna. Jag ligger helt klart åt mättekniska sidan där det gäller att bevisa hur saker fungerar och det mänskliga örat + placebo är bevisat som ett dåligt instrument. Korrekta blindtester hjälper till betydligt men det måste utföras rätt vilket få gör...

Edit:
Läs kommentaren på den artikeln av Erik Wijnands. Det beskriver problemet rätt bra.

Permalänk
Medlem

Det handlar ju även lite om vad du vill ha. STX är ju allt-i-ett kan man säga, och du får inga extra lådor.

Personligen tycker jag en snygg förstärkare är trevligt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Ingen som har sagt något om ARGON HA2 TUBE HÖRLURFÖRSTARKARE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daLLEEE:

Nej men man kan provlyssna på klubben om man vill.

Permalänk
Medlem

Jag har en Arcam rPAC, kan ärligt säga att den inte gjorde så dunderskillnad jämfört med hörlursutgången på min Asus G74.
I alla fall inte med de lurar jag använde då jag köpte den, ett par akg k520.

Nu har jag istället ett par akg q701 och visst låter det njutbart men den orkar inte driva de lurarna upp till "riklig ljudnivå" på egen hand.
Lägger jag en pro-ject headbox på linjeutgångarna från dacen och ansluter lurarna till den istället blir det betydligt mer tryck i ljudet.

Jag kan inte rekommendera en hörlursdac som bara får ström via USB, det räcker helt enkelt inte till om man vill dra lite tyngre (= i allmänhet mer väljudande) hörlurar.

Kan tillägga att jag i ett svagt ögonblick köpte en audioquest cinnamon USB som naturligtvis inte hade någon som helst inverkan på ljudet (jfrt medskicket) annat än att den är så förbannat stel så att om man petar på kabeln det minsta så rör sig kontakten i datorn och ljudet glappar till tills dacen synkat på nytt och uppspelningen fortsätter..Pure snakeoil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daLLEEE:

Är nog OK, men har inte lyssnat på den, men generellt så brukar billiga rörförsedda förstärkare vara lite tveksamma.
Tex X can v3 låter hemsk med vissa hörlurar, dock byte till annat rör lär göra den OK
Dock dom allra bästa har rör oftast, men då är det djupare tag i lädret som krävs.
För runt 2000:- skulle jag gå på nån heltransistor förstärkare.

Är ju inte bara pris och kvalite osv som gör en bra hörlursförstärkare utan det är helheten och passningen mellan förstärkare och hörlurar som bör vara lyckad.

Med mina bättre hörlurar hör jag tydlig skillnad mellan moderkortets inbyggda och STX kortet, men också STX kortet har en för prisklassen väldigt bra DAC och är samma kretsar i den som sitter i DAC/hörlursförstärkare för 20.000:-
så jag har en EAR90 som hörlursförstärkare och STX kortet agerar bara DAC, och är tydlig skillnad mellan STX hörlursutgång och EAR90 om man bra hörlurar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är nog OK, men har inte lyssnat på den, men generellt så brukar billiga rörförsedda förstärkare vara lite tveksamma.
Tex X can v3 låter hemsk med vissa hörlurar, dock byte till annat rör lär göra den OK
Dock dom allra bästa har rör oftast, men då är det djupare tag i lädret som krävs.
För runt 2000:- skulle jag gå på nån heltransistor förstärkare.

Är ju inte bara pris och kvalite osv som gör en bra hörlursförstärkare utan det är helheten och passningen mellan förstärkare och hörlurar som bör vara lyckad.

Med mina bättre hörlurar hör jag tydlig skillnad mellan moderkortets inbyggda och STX kortet, men också STX kortet har en för prisklassen väldigt bra DAC och är samma kretsar i den som sitter i DAC/hörlursförstärkare för 20.000:-
så jag har en EAR90 som hörlursförstärkare och STX kortet agerar bara DAC, och är tydlig skillnad mellan STX hörlursutgång och EAR90 om man bra hörlurar.

Har kört på den och D600 och det va inte fel

Permalänk
Medlem

Maverick Audio D1 är bra, väldigt bra till sitt pris men det finns lite småsaker som man kan störa sig på.
Om man kör den med optiskt ljud så hörs det ett mekaniskt klick i förstärkaren. Detta när det är tyst, alltså att man inte lyssnar på musik eller liknande, och när ljudet väl kommer så klickar det till och sedan klickar det till igen när ljudet tystnar.
Men kör man via USB så slipper man detta problem helt.