Frågan är hur har han testat?
Har han bara kopplat upp två förstärkare bredvid varandra utan att mäta referensnivån så kommer tex den med högre volym uppfattas att låta bättre (subjektivt) även om det i första hand inte är möjligt att särskilja på dessa. Jag är mycket tveksam på dessa reviews eftersom dom innehåller mer placebo än fakta, vilket är hela poängen med O2. Han har ett erbjudande om 500$ till den som kan särskilja på O2 och en annan förstärkare som klarar några grundläggande mätningar i blindtest och ingen har vad jag vet lyckats än...
Jag har läst lite recentioner om O2 också och det är väldigt få som har några direkta klagomål förutom att det inte passar deras smak och det kommer alltid från folk som inte kört korrekta blindtester och det är vetenskapligt bevisat att placebo har en väldigt stor inverkan på hur ljud upplevs. Så förväntar du dig att den kommer låta sämre än din gamla dyra förstärkare så kommer den också göra det om det inte är några enorma skillnader...
Läs hans nuforce artikel, många har hyllat den men det betyder inte att den spelar upp musiken korrekt. Den presterar mycket sämre än specat men det har inte stoppat folk som betalat 2k för att få en ny stärkare och sen kommer placebon in och ger en mycket stor förbättring.
Visst jag är inte helt neutral, det måste jag erkänna. Jag ligger helt klart åt mättekniska sidan där det gäller att bevisa hur saker fungerar och det mänskliga örat + placebo är bevisat som ett dåligt instrument. Korrekta blindtester hjälper till betydligt men det måste utföras rätt vilket få gör...
Edit:
Läs kommentaren på den artikeln av Erik Wijnands. Det beskriver problemet rätt bra.
Tack för det utförliga svaret
Jag ska kika på den kommentaren och O2 är definitivt intressant.
Ingen som har sagt något om ARGON HA2 TUBE HÖRLURFÖRSTARKARE.
Verkar riktigt bra! Är lite orolig över uppvärmningstiden dock, jag vill ha möjligheten att slå på och lyssna direkt, mer eller mindre. Kan det vara skadligt för DAC/lurstärkaren om man inte låter den värma upp eller kommer den endast inte prestera optimalt under den tiden?
Är nog OK, men har inte lyssnat på den, men generellt så brukar billiga rörförsedda förstärkare vara lite tveksamma.
Tex X can v3 låter hemsk med vissa hörlurar, dock byte till annat rör lär göra den OK
Dock dom allra bästa har rör oftast, men då är det djupare tag i lädret som krävs.
För runt 2000:- skulle jag gå på nån heltransistor förstärkare.
Är ju inte bara pris och kvalite osv som gör en bra hörlursförstärkare utan det är helheten och passningen mellan förstärkare och hörlurar som bör vara lyckad.
Med mina bättre hörlurar hör jag tydlig skillnad mellan moderkortets inbyggda och STX kortet, men också STX kortet har en för prisklassen väldigt bra DAC och är samma kretsar i den som sitter i DAC/hörlursförstärkare för 20.000:-
så jag har en EAR90 som hörlursförstärkare och STX kortet agerar bara DAC, och är tydlig skillnad mellan STX hörlursutgång och EAR90 om man bra hörlurar.
Jo precis, och problemet är att jag har ett par ganska udda och inte överdrivet exklusiva lurar. Svårt att hitta information om vilka stärkare som gifter sig med dem.
Är STX-DACen verkligen såpass bra? Låter ju nästan för bra för att vara sant?
Maverick Audio D1 är bra, väldigt bra till sitt pris men det finns lite småsaker som man kan störa sig på.
Om man kör den med optiskt ljud så hörs det ett mekaniskt klick i förstärkaren. Detta när det är tyst, alltså att man inte lyssnar på musik eller liknande, och när ljudet väl kommer så klickar det till och sedan klickar det till igen när ljudet tystnar.
Men kör man via USB så slipper man detta problem helt.
:o:o:o:o:o
Säker? Låter halvkul. Jag hade tänkte köra optiskt, men jag antar att USB fungerar lika bra?
Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.