Apple lanserar Iphone 5

Permalänk
Medlem
Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goose7:

Men det finns inget du kan göra med Apples kontakt som inte går att göra med micro-usb.

Det är ju det man kan. Som jag tog upp tidigare, fjärrstyrning av funktioner.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilracerbil:

Billigaste kostar runt 4500

i USA.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det var väl precis vad jag sa? iPhone 4 GPU var inget vidare men att säga att alla tidigare modeller har haft usel GPU stämmer inte, som sagt även 3GS:en var snabb på sin tid.

Och om man bryr sig om GPU prestanda är ju upp till en själv. Spelar man inte på sin telefon kan det göra detsamma. Min poäng var ju bara att det inte alltid ligger långt efter hårdvarumässigt som påstods.

Man kan spela kraftigare spel på alla nyare bättre smartphones, jag tror skillnaden ligger mer i mjukvaran och hur hårdvara används.
Det krävs ju inte bara en fet GPU eller för den dela CPU för allt ska vara frid och fröjd menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Man mäter alltid tjocklek där den är tjockast

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppsan! Apple hade väl inte kolla upp hur tunna telefoner deras konkurrenter hade... för "the world’s thinnest smartphone” är den inte.
Känns som detta fenomen har hänt förut för Apple.

http://blog.gsmarena.com/apple-says-iphone-5-is-the-thinnest-...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om den har stöd för APT-X? Lite av en deal breaker för mig.

Permalänk
Medlem

Tycker iPhone 5 verkar bra. Deras "maps" verkar skön med 3d effekt. Lite synd med den nya kontakten, en mini/micro USB hade varit och föredra. Då dom flesta saker där ute använder de. Skönt att dom förstorat skärmen oxå.

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

Iphone5 : Talller, lighter, thinner, more powerful. Watchout Samsung patent war brewing!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Hmm stämmer denna?
http://www.apple.com/se/ios/feature-availability/#siri-facebo...

Såg ju lite dystert ut. Varför t.ex. begränsa facebook integrering?

(btw, sverige verkar inte få det).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Hmm stämmer denna?
http://www.apple.com/se/ios/feature-availability/#siri-facebo...

Såg ju lite dystert ut. Varför t.ex. begränsa facebook integrering?

(btw, sverige verkar inte få det).

Det har med Siri att göra antar jag. Dvs att du inte kan snacka svenska med Siri och att Siri uppdaterar facebook. Men det är möjligt att du kanske kommer kunna snacka engelska med Siri och uppdatera facebook (fast på engelska då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Det har med Siri att göra antar jag. Dvs att du inte kan snacka svenska med Siri och att Siri uppdaterar facebook. Men det är möjligt att du kanske kommer kunna snacka engelska med Siri och uppdatera facebook (fast på engelska då).

Rätt säker på att feber.se gänget gjorde just detta på sin iPhone 5 sändning. Alltså postade nåt på facebook genom Siri, på Engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruto:

Tycker iPhone 5 verkar bra. Deras "maps" verkar skön med 3d effekt. Lite synd med den nya kontakten, en mini/micro USB hade varit och föredra. Då dom flesta saker där ute använder de. Skönt att dom förstorat skärmen oxå.

Förstorat och förstorat.. Ja de har förlängt skärmen vilket resulterar i svarta kanter när du kör appar som inte blivit uppdaterade vilket Tim Cook demonstrerade på presskonferensen. Idiotiskt i min mening att bara göra telefonen längre/högre,

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Förstorat och förstorat.. Ja de har förlängt skärmen vilket resulterar i svarta kanter när du kör appar som inte blivit uppdaterade vilket Tim Cook demonstrerade på presskonferensen. Idiotiskt i min mening att bara göra telefonen längre/högre,

Och ingen annan produkt har fått uppdatera saker efter nåt ha ändrats? Det är väl inte så konstigt att om någon har programmerat in viss max upplösning att det blir kanter när man kör det på nåt med högre sen. I så fall ska vi väl lyncha alla tv tillverkare för att film oftast har svart kant nere och uppe .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Och ingen annan produkt har fått uppdatera saker efter nåt ha ändrats? Det är väl inte så konstigt att om någon har programmerat in viss max upplösning att det blir kanter när man kör det på nåt med högre sen. I så fall ska vi väl lyncha alla tv tillverkare för att film oftast har svart kant nere och uppe .

Grejen är den att om man gör skärmen både bredare och längre så kan bilden anpassas efter skärmen fortfarande. (Även om man ökar på antalet pixlar så kan bilden skalas upp och passa skärmen). När man byter bildförhållanden som Apple nu gjort påverkas alla tidigare appar och de måste uppdatera/göra om apparnas design och funktion för att få dem att matcha Apples nya längd på telefonen.

Du kanske tycker att det är trevligt med ytor av oanvändbar skärm-yta när du leker med dina appar. Själv tycker jag att det verkar förfärligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Grejen är den att om man gör skärmen både bredare och längre så kan bilden anpassas efter skärmen fortfarande. (Även om man ökar på antalet pixlar så kan bilden skalas upp och passa skärmen). När man byter bildförhållanden som Apple nu gjort påverkas alla tidigare appar och de måste uppdatera/göra om apparnas design och funktion för att få dem att matcha Apples nya längd på telefonen.

Du kanske tycker att det är trevligt med ytor av oanvändbar skärm-yta när du leker med dina appar. Själv tycker jag att det verkar förfärligt.

Sant men samtidigt så görs ju den uppdateringen på alla appar av värde . Omständligt ja ovanligt att utveckling/förändring har konsekvenser nej. Bredare vill dom inte ha den uppenbarligen och inte jag heller .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av havoc:

Samsungs 800+ LTE patent skall enligt uppgift motsvara ca 10% av alla LTE patent vilket då följaktligen borde betyda att Apple innehar ungefär 5%.
Risken är dock att Apple kanske har retat upp för många konkurrenter då jag antar att exempelvis HTC och Google också innehar ett större antal LTE patent, så chansen är överhängande att det kommer göras försök att stoppa Apples lansering av taktiska skäl (HTC har ju flaggat om det iaf).

Frågan är dock om det överhuvudtaget är möjligt att stoppa en konkurrent som Apple från att använda LTE då den precis som du säger får anses vara den gällande standarden inom området.

Vidare så betalar antagligen Apple den licens som krävs för att de ska kunna använda det, så då kan de heller inte bli stämda...eller ska de bli stämda för att de betalar för det?!

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av erikom:

När man byter bildförhållanden som Apple nu gjort påverkas alla tidigare appar och de måste uppdatera/göra om apparnas design och funktion för att få dem att matcha Apples nya längd på telefonen.

Sant. Men om man tänker på hur mycket deg de flesta app-producenter drar in på att kunna sälja appar till iPhone 5, så tror jag nog att de flesta kommer anpassa sina appar rätt snabbt. Kolla hur snabbt det gick för de större aktörerna att anpassa sina appar till retina-displayen. Alltså, inte uppskalning/"förstoring", utan omkodning/redesign av grafik. Nu är det förvisso skillnad på att "bara" bygga retina-stöd och att omforma till wide, men inte superstor skillnad.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Hoppsan! Apple hade väl inte kolla upp hur tunna telefoner deras konkurrenter hade... för "the world’s thinnest smartphone” är den inte.
Känns som detta fenomen har hänt förut för Apple.

http://blog.gsmarena.com/apple-says-iphone-5-is-the-thinnest-...

Läs vad jag skrev igen, "Man äter alltid tjocklek där den är tjockast", i Motorola Razr's fall har de inte gjort det enligt den listan, så då blir iPhone 5 tunnast för att de har mätt fel och uteslutit det tjocka partiet runt kameran

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erikom:

När man byter bildförhållanden som Apple nu gjort påverkas alla tidigare appar och de måste uppdatera/göra om apparnas design och funktion för att få dem att matcha Apples nya längd på telefonen.

Inte helt sant, kolla filmen från presentationen så får du svar...finns ingen idé att ändra på något om det inte behövs

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Inte helt sant, kolla filmen från presentationen så får du svar...finns ingen idé att ändra på något om det inte behövs

Tim visar ju att det blir svarta kanter på appar som inte gjorts om? vad är det du vill säga? Ja det fungerar? Men det ser dumt ut att inte utnyttja hela skärmytan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Sant. Men om man tänker på hur mycket deg de flesta app-producenter drar in på att kunna sälja appar till iPhone 5, så tror jag nog att de flesta kommer anpassa sina appar rätt snabbt. Kolla hur snabbt det gick för de större aktörerna att anpassa sina appar till retina-displayen. Alltså, inte uppskalning/"förstoring", utan omkodning/redesign av grafik. Nu är det förvisso skillnad på att "bara" bygga retina-stöd och att omforma till wide, men inte superstor skillnad.

Sen är det kanske inte alla som planerat för att ha "längre" appar. De har kanske inte ens användning för den längre skärmen i själva appen. Dö-yta.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av erikom:

Sen är det kanske inte alla som planerat för att ha "längre" appar. De har kanske inte ens användning för den längre skärmen i själva appen. Dö-yta.

Men då kan man ju säja detsamma om vilken som helst stor/lång telefon... "Varför ska man ha en galaxy-stor skärm när det räcker med en X10mini?", eller "Songify fungerar ju på iPhones 4S 4:3-skärm - vad ska man ha en HTC/Samsung/LG/whatever widescreen-mobil för?" Jag överdriver såklart, men du fattar vad jag menar. Jag tror nog att anpassade appar kommer väldigt snart.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Läs vad jag skrev igen, "Man äter alltid tjocklek där den är tjockast", i Motorola Razr's fall har de inte gjort det enligt den listan, så då blir iPhone 5 tunnast för att de har mätt fel och uteslutit det tjocka partiet runt kameran

Uhm tror du skall kolla länken för spelar ingen roll ifall razr inte var tunnare finns andra mobiler som är det...

Permalänk

Huawei Ascend, som jag har en, är; precis som razr, bra mycket tjockare upptill. Däremot finns det ett par telefoner på listan som faktiskt verkar vara tunnare. Fujitsu Arrows (om den nu har kommit ut än) och OPPO Finder (som inte har kommit ut).

Inte för att det spelar mig nån roll hur tunn en telefon är. Jag är så gammal så min första telefon var en Motorola Dynatac. Han man haft en sån så är alla telefoner idag lika tunna som en After Eight.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av AMD_Pojken:

Sen är det ju lite skillnad på 3,5-4,3 tum skärmar och 55" men...

Skönt för dig att du är nöjd med 640 x 480 på båda då.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destromath:

Uhm tror du skall kolla länken för spelar ingen roll ifall razr inte var tunnare finns andra mobiler som är det...

Vilken av dem (förutom felmätta Motorola Razr) är tunnare än iPhone 5 på den då? Närmaste är 7,7mm

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Vilken av dem (förutom felmätta Motorola Razr) är tunnare än iPhone 5 på den då? Närmaste är 7,7mm

De oerhört välkända, ehm , Fujitsu Arrows och OPPO Finder (som inte har kommit ut).
Så - möjligen Fujitsun. Som verkar finnas att köpa i Japan. OM den är släppt.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Är faktiskt nöjd med nya iPhonen. Ser inget fel med att fortsätta på en inslagna vägen för bevisligen fungerar den. Om det inte hade varit så att jag köpte min Xperia S i våras skulle jag lagt en beställning på en iPhone 5. Hade en 3GS innan som jag var alltmer än nöjd med men kan nog ge Apple en chans till. Synd dock att en del funktioner som Siri och 3D-maps inte finns i Sverige. De kunde väl i alla fall haft med något europeiskt land i sina 3D kartor.

Det får väl bli en iPad istället eftersom iPad Mini inte visades heller.

Visa signatur

[Fractal Design Define R3 Titanium|MSI P67A-GD65|Intel i7 2600K|Corsair 8Gb 1600 MHz|Gigabyte GTX 570 SOC|Corsair SSD Force 60 Gb|WD Caviar Black 1TB|Samsung BX2231]
[Xperia S|Vaio S|Bravia KDL-32EX-500|Playstation 3 Slim|PSP]
[iPhone 3GS 16 Gb|iPod Nano 1G,4G,6G|Creative Zen Micro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_Pojken:

Apple fanboys är hjärntvättade, hur fan kan ni sitta och runka åt en mobil som har gammal hårdvara och liten skärm nu år 2012, Samsung Galaxy S3 åker ju 8or runt den. Galaxy S som jag har är på 4" och den är över 2 år gammal.
Apple - alltid 2 år efter.

Du vet väl med dig att A6 innehåller är bra mycket modernare än andra telefoner? ARM Cortex A15 i stället för A9 som alla andra telefoner har för tillfället.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Du vet väl med dig att A6 innehåller är bra mycket modernare än andra telefoner? AMD Cortex A15 i stället för A9 som alla andra telefoner har för tillfället.

Källa på att den kommer ha A15? och nej jag nöjer mig inte med anand's GISSNING...