Köpa ny TV - vad är att föredra, vad använder alla för märken/modeller?

Permalänk
Medlem

Köpa ny TV - vad är att föredra, vad använder alla för märken/modeller?

Känner att min TV efter många år nu tjänat ut sig och är på jakt efter en ny.

Kommer använda den mestadels till TV (främst SD material i nuläget åtminstone), HD-material från HTPC via HDMI samt en del Xbox (HDMI).

Är lite sugen på 3D och efter det jag själv tittat i varuhus och liknande känns det som jag föredrar passiv 3D. Således har jag tittat på LG:s modeller och antingen LG 55LM620T eller 47-tummaren ur samma serie. Har dock läst att LG i denna serie inte stöder 24p fullt ut vilket känns helt sjuk dåligt. Har dock inte lyckats hitta något mer konkret än denna artikel om saken: LG's latest TV range hit by UK Trading Standards.

Så nu står jag mest och trampar och behöver lite råd och hjälp. Någon som sitter med nån av dessa LG-apparater? Är även helt öppen för förslag på andra märken och modeller (aktiv/passiv 3d, lcd/plasma osv...). Storleken skall vara någonstans mellan ca. 46-55", det är väl egentligen det enda kravet. Pris spelar inte jättestor roll men helst inte över 15k om möjligt.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Känner att min TV efter många år nu tjänat ut sig och är på jakt efter en ny.

Kommer använda den mestadels till TV (främst SD material i nuläget åtminstone), HD-material från HTPC via HDMI samt en del Xbox (HDMI).

Är lite sugen på 3D och efter det jag själv tittat i varuhus och liknande känns det som jag föredrar passiv 3D. Således har jag tittat på LG:s modeller och antingen LG 55LM620T eller 47-tummaren ur samma serie. Har dock läst att LG i denna serie inte stöder 24p fullt ut vilket känns helt sjuk dåligt. Har dock inte lyckats hitta något mer konkret än denna artikel om saken: LG's latest TV range hit by UK Trading Standards.

Så nu står jag mest och trampar och behöver lite råd och hjälp. Någon som sitter med nån av dessa LG-apparater? Är även helt öppen för förslag på andra märken och modeller (aktiv/passiv 3d, lcd/plasma osv...). Storleken skall vara någonstans mellan ca. 46-55", det är väl egentligen det enda kravet. Pris spelar inte jättestor roll men helst inte över 15k om möjligt.

Tack på förhand

Det måste vara LCD-LED eller? Annars hade jag alla gånger valt en plasma från Panasonic. Hade LCD-LED TV innan, och kunde aldrig ha blivit nöjdare än jag blev när jag köpte min Panasonic Viera TX-P55VT50Y. Den är dock över ditt pris, men så gott som alla Panasonics plasma är utomordentligt bra efter 14000:- och uppåt. Kommer inte köpa en TV igen förrän OLED tagit fart och fått humana priser..

Kolla recensioner på prisjakt. Inte många som är missnöjda från prisklassen 14000+
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1179990

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Är absolut inte främmande för Plasma. Hur är det med alla gamla sägner om inbränningar och liknande - existerar det fortfarande? Vi har en tendens att glömma t.ex. htpc:n och TV:n igång då och då och kan då alltså ha en statisk bild i värsta fall i flera timmar då och då.

Panasonic har jag läst en del positivt om så det är absolut ett alternativ i sådant fall.

Ska väl flika in med svaret jag fick från LG:s support ang. länken om avsaknad av 24p-stöd:
"Hej xxxxxxxxx,

Tack för ditt mail.
Ja dom har stöd för uppspelning i 24p, det finns inga kända fel på våra TV apparater angående detta."

Skulle jag nu köpa en LG kan jag ju alltid ställa detta emot ett eventuellt fel med 24p och lämna tillbaka TV:n pga felaktig information. De har även precis sänkt 47"-aren från ca. 9.500 till 7990:- vilket jag tycker känns väldigt lockande (kanske främst då även jag börjar bli intresserad av OLED och känner att det möjligen är dumt att lägga alldeles för mycket pengar på en dyrare TV om det ändå blir en OLED framöver). http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1180396

Permalänk

Ang plasma problemet så löste de vl det där med inbränningar för några år sedan, har själv glömt min 1 år gamla plasma på i flertalet timmar med en fryst bild utan att de blivit några problem

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

kör på LG lm620t -serien. 47'' är rätt stort men jag skulle nog valt 55'' om jag hade pengarna. OLED kommer vara svindyrt när det lanseras, så det kommer ta ett bra tag innan man får en sån tv till ett schysst pris

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define /// Asus P8Z68-V GEN3 /// Intel i7 2600k 4.4 ghz /// Cooler master hyper 212 plus /// Corsair vengeance 8gb 1600 mhz /// Asus gtx 570 dierctcu II /// Intel SSD 320 120GB// BenQ GL2440HM LED.

Bärbar: Hp pavilion dv7-5090eo /// Intel i7 2630QM 2.9 ghz /// Radeon HD 6570M 1 gb

Permalänk
Medlem

Jag köper bara plasmor. Bäst bild för pengarna helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Är så galet nöjd med min Pioneer Kuro...
Har tittat på en massa bekantas nya apparater, men ingen har levt upp till pioneers bildkvalitet.
Det enda man skulle kunna önska vara att den var lite tunnare.

Visa signatur

Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Det måste vara LCD-LED eller? Annars hade jag alla gånger valt en plasma från Panasonic. Hade LCD-LED TV innan, och kunde aldrig ha blivit nöjdare än jag blev när jag köpte min Panasonic Viera TX-P55VT50Y. Den är dock över ditt pris, men så gott som alla Panasonics plasma är utomordentligt bra efter 14000:- och uppåt. Kommer inte köpa en TV igen förrän OLED tagit fart och fått humana priser..

Kolla recensioner på prisjakt. Inte många som är missnöjda från prisklassen 14000+
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1179990

Ska också köpa ny TV snart och har bestämt mig för en Panasonic Plasma TV för runt 10.000:- Finns det någon du kan rekommendera?

OnT: Ber om ursäkt för att jag snor din tråd lite här

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3