Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Kaffe över dator (Del 2)

Hej,

För några veckor sedan skapade jag denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1135886-kaffe-over-da...

Det som hände var alltså att jag spillde ut kaffe över datorn så den dog. Jag fick rekommendationerna att göra rent moderkortet med destillerat vatten, vilket jag var för lat för att göra, så jag köpte istället ett nytt moderkort (P8P67-M denna gången istället för P8P68-Pro). Jag köpte även 2 nya RAM-minnen.

Nu när jag kopplat in allt igen så lyser fortfarande DRAM_LED-lampan röd?! Jag har alltså ett helt nytt moderkortet och nya RAM-minnen, men ändå fungerar det inte. Vad kan vara fel? Kan det vara kablarna?

PS. Jag har testat MEM_OK-knappen för att köra testerna men det hjälper inte.

Enligt denna tråd så verkar det som det även kan vara CPU:n som är trasig. Vad tror ni? Jag TROR INTE kaffet kom åt CPU:n, men CPU:n kanske kan dö ändå av denna lilla kaffeincident?

En annan fråga också, vad är detta för kabel (http://www.nygganh.se/kabel.jpg)? Jag hittade ingen plats för det på mitt nya moderkort (på det gamla står det USB 3.0 vid det men vet inte om det är till den).

Permalänk
Medlem

vad jag vet så är det en USB3.0 sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

vad jag vet så är det en USB3.0 sladd.

OK jag tror det också, men hittar inget lämpligt uttag för det och jag vet att P8P67-M stödjer USB 3.0. Dock har jag kopplat in tangentbordet och musen i USB 3.0-uttagen i datorn och dom verkar få ström när jag startar så det kanske fungerar utan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygganh:

OK jag tror det också, men hittar inget lämpligt uttag för det och jag vet att P8P67-M stödjer USB 3.0. Dock har jag kopplat in tangentbordet och musen i USB 3.0-uttagen i datorn och dom verkar få ström när jag startar så det kanske fungerar utan då.

Är det USB uttagen på moderkortet som fungerar då eller?
För USB3.0 sladden brukar oftast vara till frontpanelen(usb uttagen på framsidan chassit)
eller till ett PCI kort som man trycker in i moderkortet så man får extra USB uttag på baksidan.

Permalänk
Medlem

Det är dom vanliga USB-uttagen på baksidan av chassit jag testat med. Det sitter en liten klisterlapp "USB 3.0" på dessa två.
Finns även USB 2.0-uttag också.

Skrivet av adfi:

Är det USB uttagen på moderkortet som fungerar då eller?
För USB3.0 sladden brukar oftast vara till frontpanelen(usb uttagen på framsidan chassit)
eller till ett PCI kort som man trycker in i moderkortet så man får extra USB uttag på baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygganh:

Det är dom vanliga USB-uttagen på baksidan av chassit jag testat med. Det sitter en liten klisterlapp "USB 3.0" på dessa två.
Finns även USB 2.0-uttag också.

Jojo, men du pratar troligtvis om moderkortets USB portar.
Sladden är troligtvis för de du har på framsidan av chassit(OM du har det)
Vet inte vilket chassi du har, men eftersom du har sladden så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygganh:

Det är dom vanliga USB-uttagen på baksidan av chassit jag testat med. Det sitter en liten klisterlapp "USB 3.0" på dessa två.
Finns även USB 2.0-uttag också.

Du har ingen kontakt för intern USB 3.0 på ditt moderkort.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Du har ingen kontakt för intern USB 3.0 på ditt moderkort.

Vad innebär intern USB 3.0? Vad används det till?

Permalänk
Skrivet av Nygganh:

Vad innebär intern USB 3.0? Vad används det till?

Det är så att du kan använda dem USB portarna som sitter i fronten...tex

Sen, tyvärr kan det ibland gå så illa att Cpu;n hänger med...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygganh:

Hej,

För några veckor sedan skapade jag denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1135886-kaffe-over-da...

Det som hände var alltså att jag spillde ut kaffe över datorn så den dog. Jag fick rekommendationerna att göra rent moderkortet med destillerat vatten, vilket jag var för lat för att göra, så jag köpte istället ett nytt moderkort (P8P67-M denna gången istället för P8P68-Pro). Jag köpte även 2 nya RAM-minnen.

Nu när jag kopplat in allt igen så lyser fortfarande DRAM_LED-lampan röd?! Jag har alltså ett helt nytt moderkortet och nya RAM-minnen, men ändå fungerar det inte. Vad kan vara fel? Kan det vara kablarna?

PS. Jag har testat MEM_OK-knappen för att köra testerna men det hjälper inte.

Enligt denna tråd så verkar det som det även kan vara CPU:n som är trasig. Vad tror ni? Jag TROR INTE kaffet kom åt CPU:n, men CPU:n kanske kan dö ändå av denna lilla kaffeincident?

En annan fråga också, vad är detta för kabel (http://www.nygganh.se/kabel.jpg)? Jag hittade ingen plats för det på mitt nya moderkort (på det gamla står det USB 3.0 vid det men vet inte om det är till den).

Kolla nätagget
Hade liknande symptom på mitt ASUS Maximus II Gene. Booten fastnade på DRAM_LED efter jag stoppat i två GTX570 (Ingen bild på skärmen heller).
Problemet var att nättagget inte kunde leverera tillräckligt med W.
Fråga en polare ifall du snabbt får låna hans nättagg

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Kolla nätagget
Hade liknande symptom på mitt ASUS Maximus II Gene. Booten fastnade på DRAM_LED efter jag stoppat i två GTX570 (Ingen bild på skärmen heller).
Problemet var att nättagget inte kunde leverera tillräckligt med W.
Fråga en polare ifall du snabbt får låna hans nättagg

Tack för tipset, men jag förstår inte varför nätaggregatet inte skulle kunna leverera tillräckligt med W helt plötsligt? Det är ju samma setup som tidigare och förut gick det - eller tänkte du på något specifikt?

Permalänk
Medlem

uppdatera bios. flytta runt ram minnerna

Visa signatur

PLOP

Permalänk
Skrivet av Nygganh:

Tack för tipset, men jag förstår inte varför nätaggregatet inte skulle kunna leverera tillräckligt med W helt plötsligt? Det är ju samma setup som tidigare och förut gick det - eller tänkte du på något specifikt?

Svarar åt honom. När datorn kortslöts så kan nätagget ha gått sönder. Därmed kan det inte leverera tillräckligt med ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Svarar åt honom. När datorn kortslöts så kan nätagget ha gått sönder. Därmed kan det inte leverera tillräckligt med ström.

OK tack, då ska jag definitivt undersöka det innan jag köper en ny processor också

Permalänk

antingen doa moderkort, Men störst sannolikhet att det är nättaggregatet eller cpun beroende på vart kaffet kom och så men eftersom det kortslöt grejerna.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4