Skrivet av emigrating:
Vilken service? Faktum är ju att de allra allra flesta butiker, vare sig de är stora kedjor eller små independents inte alls vet vad de säljer längre. Frågar man om något ställer de sig framför en dator och läser spec.sheets från tillverkaren, eller om man har "tur" kan de gå lite längre och googla produkten vilket ofta ger en bättre och mer riktig verllighetsbild än just spec.sheets.
Uttryckte mig lite dåligt.
"Service" i min mening är att kunna gå in i butik och köpa en kabel för 39:- och få den i handen direkt, utan att behöva betala 99:- i frakt och vänta några dagar.
Service är att slippa beställa retursedel och emballage, packa varor och skicka iväg dom hos ett postombud, när det gäller ett garantiärende.
Service är även att ha möjligheten att gå in och titta på / klämma på en vara innan eventuellt köp.
Allt det där försvinner ju med internethandel. Komplett hade en bra deal med sin uthämtningsbutik, tills dom började ta 39:- i frakt även dit.
Skrivet av mrqaffe:
Lugna ner spekulationer, inte lugna ner konsumenter, var glad att det inte är nått dyrt du riskerar att mista tex att du lämnat in bilen på rep o verkstan går i kk då har du problem, speciellt om de börjar plocka ner bilen. Då måste du bevisa vilka delar som är dina annars tillfaller de konkursboet och du får en oprioriterad fordran istället för att kunna använda separationsrätten mot konkursboet.
Sorry, missförstod.
Skrivet av kode:
Varför skulle inte som ett företag har på andra, t.ex. kunder som handlat på avbetalning, inte kvarstå efter en konkurs? Det är ju sådant som en konkursförvaltare behöver få in för att kunna lösa skulder som det konkursade har till sina borgenärer.
Men nu är det ju inte Expert själva som står som borgenärer för kundernas avbetalningsköp, heller. Det är GE, som inte har konkat.
Det var skrivet lite med glimten i ögat, men missade smileyn
Sant, att det inte är Expert, men det olyckliga i det hela är att det blir sånna problem med vart man vänder sig med garantiärenden.
Iofs så verkar ju Mediamarkt hjälpa där nu.
Ta ett mer extremt exempel, säg att Tele2 går i KK, och folk sitter med sina iphone 5's som är operatörslåsta. Väldigt vettigt för dom stackarna att sitta och slanta av sina bindningstider till ett nät som inte längre finns, och en telefon som inte går att ringa med
Skrivet av mudde:
Internet står fortfarande för en ganska liten del av hemelektronikförsäljningen.
Problemet med affärerna har varit överetablering. Nu när de svagare konkurrenterna försvinner blir det fler kundersom vänder sig till de som finns kvar (mediamarkt, elgiganten) och omsättningen där kan öka.
Visst är det ibland synd när butiker stänger, men när expert hade höga priser och dålig service och saknade all sorts "expert"-kunskap så blir inte jag ledsen över att dom ryker. Hppas siba konkar snart också med deras usla service och personal som drar rena lögner för att försöka sälja produkter.
Expertkompetens och kvalificerade svar brukar jag ofta kunna få via mail-kontakt med nätbutiker. Inte många riktiga butiker (i.a.f. inte bland de stora hemelektronikkedjorna) som har annat än rena försäljare i butiken nu för tiden.
Skrivet av go64:
This. Anledningen till att den här kedjan kånkat. Och OnOff. Och snart säkert SIBA. Fulpriser rakt igenom.
1. Postorder/.. har öppet köp, du kan returnera varan. Du får betala frakten visserligen.
2. Ska jag betala mer för en produkt för att fler ska ha jobb? Då kan jag sänka min lön samtidigt så att fler kan anställas. Den utvecklingen du skriver om är nog bara till samhällets nytta.
3. Expertkompetens har aldrig funnits i dessa butiker. Visst, kanske [efternamn]s foto som blev Expert kanske kunde foto. Men experter på övriga varor? Knappast.
Jag håller med om att säljarna är skit, har aldrig påstått nått annat. Har aldrig använt mig av en säljare. Som sagt ovan så är "service" i min mening inte själkva säljarna utan snarare "servicen" att det finns en fysisk butik.
Det optimala för mig vore internetbutiker med hämtlager, typ netonnet, bara synd att deras lager ligger ute på vischan, samt att dom oftast ändå inte har "lagerpriser" jämfört med andra internethandlare.
1) Sure, postorder. Men som sagt frakt, verkar det vettigt att frakta en fet tv fram och tillbaka? Ska jag beställa hem alla 10 modeller jag är sugen på, packa upp och jämföra, och sen hoppas på att jag får returnera 9 av dom trots att jag packat upp? Nej, på denna punkt ger jag mig inte, det finns flertalet fall där ingenting kan ersätta en fysisk butik med demovaror.
2) Som sagt, ser man inte nyttan i att ha en fysisk butik så har jag full förståelse för det. Men _min_ högst subjektiva åsikt är att det är en trist utvecklning om butiker försvinner.
Sen samhällets nytta, jo tjena, nu blir det ju typ 1000 pers till som ska gå och stämpla A-kassa/soss...
3) Nej, som sagt, återigen, service i min mening är (oftast) inte kunskapen, utan butiken och möjlighet att köpa över disk, samt att ha nånstans att gå och lämna in vid garantiärenden.
Dock är ju specialistbutikerna (som kamerabutiken jag nämnde) ett undantag, där det faktiskt kan finnas folk med genuin kunskap, jag menar vi här på Swec jobbar ju alla nånstans