Permalänk
Medlem

Netgear 3500lv2 tappar internet

Nu har jag börjat bli desperat. Jag har en Netgear 3500lv2 som tappar internet 2ggr per dag. Exakt samma tider. ca 03.34 och 15.34. Det funkar hur bra som helst mellan dessa tider. Misstänker att det har nåt med dhcp att göra. Det räcker med att boota om den så funkar allt igen men det känns inte ok i längden.

Innan hade jag en Netgear 3500l som oxå den gjorde så här. Har ringt min bredbandsleverantör riksnet (100/100), och dom ser inga konstigheter på sin sida vilket jag antog för det verkar funka när jag kopplar direkt till datorn, utan router.

Routern har senaste Tomato firmware från Toastman. Provade med Shibby först men det var likadant. Min första router körde jag Netgears original firmware på.

Till routern har jag kopplat en stationär dator, ps3, dreambox och en iptelefonidosa tilgin 322. + att jag har det trådlösa påslaget i n läget.

Har kämpat med det här i över 2veckor nu så jag börjar bli jävligt less.

Permalänk
Vila i frid

Att problemet är DHCP-relaterat har du redan konstaterat. Har du automagisk DHCP på både WAN och LAN samt dina datorer? Måste du använda dig av statiska IP-adresser, se till att använda statisk mappning i routerns DHCP. Se även till att "Inactive Rules Cleaning" är avslaget under "Port forwarding" så att inte dina upnp/nat-pmp försvinner.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Ja, DHCP är aktiverat för både WAN och LAN. Ska testa dina tips och se vad som händer inatt. Har nästan börjat misströsta efter allt testande..

Permalänk
Medlem

Intressant! Jag har inatt som vanligt fått en dns varning i event viewer kl 3.35. Skillnaden den här gången är att iptelefonin fortfarande funkar på morgonen. Dessutom hade inte messenger automatiskt loggat ut som den har gjort på slutet.

Ropar inte hej än men det ser ju bättre ut iaf.

Jag satte allt på auto dhcp och låste ip/mac på dator, telefondosa och dreambox.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som jag anade. Det hände igen. Kl 15.34 så satt jag och surfade och internet la ner. Det kom inte igång på 8 minuter så jag gick in och slog på logg för dhcp i tomato firmware och precis efter att jag tryckt spara så kom internet igång igen...

Detta går mig på nerverna

Permalänk
Vila i frid

Har du inaktiverat "Inactive Rules Cleaning" som jag föreslog?

Låter du dina datorer använda sig av automatisk DHCP och satt upp i routern att MAC-adress xx-yy-xx-yy-xx-yy alltid får ip-adress 192.168.1.xx ?

Vad har du för "lease time", jag kör med 360 dvs 6 timmar vilket betyder att de kan börja förhandla om ny ip efter ca 3 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har du inaktiverat "Inactive Rules Cleaning" som jag föreslog?

Låter du dina datorer använda sig av automatisk DHCP och satt upp i routern att MAC-adress xx-yy-xx-yy-xx-yy alltid får ip-adress 192.168.1.xx ?

Vad har du för "lease time", jag kör med 360 dvs 6 timmar vilket betyder att de kan börja förhandla om ny ip efter ca 3 timmar.

Jo, precis så har jag gjort. Allt är auto. Innan hade jag statiskt på dator och dreambox. Lease time är 1440 minuter. Har inte ändrat det från original. Ska jag bocka för "Enable static ARP for all devices on list" oxå tycker du?

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat att köra mitt Zyxel p-320w i 24 timmar. Kort och gott så verkar det funka. Har upnp och dhcp med adress reservation påslaget. Men, jag vill ju använda Netgear 3500l eftersom den har klart bättre wifi och min telefon har riktiga problem att koppla upp sig mot Zyxel routern.

Installerade wireshark för att kolla min Zyxel router. Ska göra samma sak med mitt 3500l och jämföra. Inte för att jag förstår så mycket men nåt kanske man kan googla fram.

Det är ju mycket märkligt att detta år 2012 fortfarande inte fungerar. Jag har under mitt googlande sett att exakt detta fenomen funnits på netgear produkter sen åtminstone 2008...

Permalänk
Vila i frid

Det är alltså din routers WAN-anslutning som tappar kontakten mot din ISP och inte din dators LAN-ansluting mot routern? Vem är din ISP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är alltså din routers WAN-anslutning som tappar kontakten mot din ISP och inte din dators LAN-ansluting mot routern? Vem är din ISP?

Riksnet har vi. Ja routerns wan anslutning hänger sig vid dhcp renew.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min 3500v2, fast 8 - 10 gånger om dagen..
Installerade DD-WRT v24sp2, o nu funkar den felfritt.. prova de?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 24Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 14 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Jag hade samma problem med min 3500v2, fast 8 - 10 gånger om dagen..
Installerade DD-WRT v24sp2, o nu funkar den felfritt.. prova de?

Tack för tipset. Det ska jag prova. Undrar vad det är i dd-wrt som gör att det funkar när inte tomato funkar.

Permalänk
Medlem

Även jag hade samma problem med min 3500lv2 fast minst en gång i timmen...följde den här guiden http://www.myopenrouter.com/article/36073/How-to-Install-Toma... för att installera Tomato och sen dess har det fungerat klockrent. Ökade hastigheten med

Verkar vara ett jäkla lotteri dock, för mig fungerade det inte med DD-WRT men med Tomato. Har bredband2 100/100.

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat med först en gammal version av Tomato och sen dd-wrt version 14929. Kontentan är att det inte funkar hur jag än gör. Jag har tömt nvram efter flash. Den kopplar ner 20.06 och 8.06 varje dag (Har bytt tid).

Funderar härnäst på att prova pfsense på min stationära dator och nergradera 3500lv2 till acesspunkt och switch.

Permalänk
Medlem

Dags att skaffa en vettig router låter det som

Permalänk
Vila i frid

Dags att ta reda på varför det inte funkar - genom vetskap och inte tro (och sedan göra saker i blindo). Analysera WAN-trafiken vad gällande DHCP (sätt ett filter) eftersom det är exakt 12 timmar mellan "dykningarna". Wireshark.

Jag skulle inte bli förvånad om även pfSense får "avbrott" vid samma tidpunkter dvs 12 timmar efter senaste Lease Renewal pga av att ditt Renewal Request blir "ohörsammat" när du frågar snällt att få samma IP-adress som tidigare men blir nekad och får en ny IP-adress - för då blir det avbrott.

När du har en PCAP från Wireshark (och vet vad som händer) kan du börja bråka med din ISP.

Permalänk
Medlem

Nu har jag analyserat med Wireshark när jag kört min dator direkt till wan uttaget (boxen), utan router. Men, jag kan inte säga att jag förstår mig på att tyda loggen så där jättebra. Den kritiskta tidpunkten är alltså runt 8.06 ungefär.

Det enda program som varit igång under natten är Live Messenger och det brukar allt som oftast ha kopplat ner när jag har routern igång (men inte nu, utan router).

Här är den för nedladdning för den som förstår sånt här:
http://www.mediafire.com/?72n62kqra3796ic

Internet: Riksnet Fiber 100/100

Permalänk
Vila i frid

Din PCAP var från klockan 22 till 06, inget speciellt i den. För att en capture ska vara meningsfull lär du ansluta en Wireshark-dator via hub/splitter mellan uttaget i väggen och till wnr3500l-routern. Vilket statisk IP du ger till Wireshark-datorn spelar mindre roll. Du lär även berätta IP't för routerns WAN-anslutning. Det finns även en PCAP-modul till tomato men myopenrouter är down för tillfället så jag når in den infon just nu.

Har du möjlighet att köra pfSense som router har den en packet capture funktion.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så ska loggen jag tog vara från 0.16 - 08.44. Nåväl, jag ska försöka fixa en splitter så jag kan köra wireshark med router inkopplad. Ska bygga en ny i7 dator i veckan och då kommer jag kunna göra om min nuvarande stationära till router med pfsense.

Permalänk
Medlem

Här är en logg från Min router. Avbrottet sker vid 8.06.

http://www.mediafire.com/?dockcl4061507cn

Permalänk
Vila i frid

Det är inget oavsiktligt "avbrott", det är din ISP som nekar din router att använda samma IP en gång till - vilket är VÄLDIGT udda. Förmodligen sker samma sak när din dator är direkansluten till modemet - men upplevs inte som ett avbrott eftersom datorn då vet vad som händer dvs att det måste ske en Renewal av IP.

Oct 1 08:12:47 unknown daemon.info udhcpc[862]: Sending renew... Oct 1 08:12:47 unknown daemon.info udhcpc[862]: Received DHCP NAK Oct 1 08:12:50 unknown daemon.info udhcpc[862]: Sending discover... Oct 1 08:12:50 unknown daemon.info udhcpc[862]: Sending select for 85.11.22.166... Oct 1 08:12:50 unknown daemon.info udhcpc[862]: Lease of 85.11.22.166 obtained, lease time 86400

Se till att ha chekckboxen för "Advanced->DHCP/DNS->Reduce packet size" påslagen/aktiverad - det verkar många missa.

Permalänk
Medlem

Ok. Så detta är med största sannolikhet min ISP:s fel!? Isånafall så ringer jag dom igen, nu när jag har lite mer på fötterna. Jag har alltid sen jag bott här haft samma ip. Från början var det ett fast ip. Sen för ett par år sen så gick dom över till dhcp.

Reduced packet size var och är påslaget. Har provat med det avslaget tidigare men ingen skillnad.

Permalänk
Vila i frid

Hm, ta reda på vilken av dina vlan-adaptrar är WAN. Kör Tools>System: ifconfig
För mig var det vlan2.

Ställ en Custom Schedule (var 180 minut) att köra kommandot: udhcpc -i vlan2 renew
och se om det hjälper att förekomma din "expired lease".

Permalänk
Medlem

Det funkade inte med commandot heller. Den bröt kl 8.06 och klockan 20.06 idag... Jävligt frustrerande. Men, tack för att du tar dig tid att försöka hjälpa mig i den här som det känns omöjliga kampen.

Permalänk
Vila i frid

Då är det din ISP som tvingar dig att byta IP vid givna klockslag, så himla oförskämt! Skäll från mig också!

Permalänk
Medlem

Jag har nu byggt ihop min pfsense router och den bryter oxå vid samma tidpunkter... Så nu har jag kontaktat Riksnet och sagt att det är nåt fel hos dom (eller på min inteno). Hoppas på att få det här löst snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooze_21:

Jag har nu byggt ihop min pfsense router och den bryter oxå vid samma tidpunkter... Så nu har jag kontaktat Riksnet och sagt att det är nåt fel hos dom (eller på min inteno). Hoppas på att få det här löst snart.

Kan du inte försöka sniffa på de aktuella paketen?
Jag skulle tycka det var intressant att se innehållen i dhcp-req, dhcp-nak och dhcp-discover, dhcp-offer, dhcp-ack
Dvs de här paketen:
Oct 1 08:12:47 unknown daemon.info udhcpc[862]: Sending renew...
Oct 1 08:12:47 unknown daemon.info udhcpc[862]: Received DHCP NAK
Oct 1 08:12:50 unknown daemon.info udhcpc[862]: Sending discover...
Oct 1 08:12:50 unknown daemon.info udhcpc[862]: Sending select for 85.11.22.166...

Du borde ha (eller kan ladda på) antingen tcpdump eller wireshark på din pfsence.
tcpdump -i <wan if> -p 67 -s 500 -w dhcp.pcap

eller motsvarande capturefilter i wireshark

Permalänk
Medlem

Jag kan inte riktigt med pfsense ännu. Jag installerade det igår så jag har en del att gå igenom. Har inte ändrat så mycket inställningar från default. Riksnet ringde och sa att dom gjort nån förändring i min inteno box så jag hoppas att felet är avhjälpt, men det märks inte förrän imorn.

Permalänk
Medlem

Felet verkar nu vara fixat. Det har funkat som det ska under helgen. Riksnet gjorde någon ändring i boxen och vips så funkar det. Mycket skönt!