HD-video 1080i vs 1080p redigering

Permalänk
Medlem

HD-video 1080i vs 1080p redigering

Min Canon HF200 kan filma i 1080i, "50fps" alternativt 1080p, 25fps. Ni som filmar i HD, vad brukar ni använda? Jag har 1080i som default men jag upplever ibland att videoredigeringsprogrammen jag testat krånglar lite med att det är interlace.
Nån som har mer erfarenhet i området och kan rekommendera det ena mer än det andra? Givetvis vill jag ha så bra resultat som möjligt.

Förövrigt, nån som har bra erfarenhet av några videoredigeringsprogram för HD? Jag har testat några men med varierat resultat.
Vill gärna ha ett program som kan köra "smart encoding" (eller "svrt" som det kallas i powerdirector), d.v.s mjukvaran komprimerar bara om de bitar
i filmen som ändrats för att på så vis spara tid och bibehålla kvalitén på filmen.

Min erfarenhet av följande mjukvaror:
* Adobe Premiere Elements (ok, men extremt långsamt, stöder inte Smart Encoding)
* Cyberlink PowerDirector 10 (ok, men producerar buggiga filmer ibland, övergångar hoppar o.s.v.)
* Corel VideoStudio (Längesen jag testade, men saknar Smart encoding).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Min Canon HF200 kan filma i 1080i, "50fps" alternativt 1080p, 25fps. Ni som filmar i HD, vad brukar ni använda? Jag har 1080i som default men jag upplever ibland att videoredigeringsprogrammen jag testat krånglar lite med att det är interlace.
Nån som har mer erfarenhet i området och kan rekommendera det ena mer än det andra? Givetvis vill jag ha så bra resultat som möjligt.

Förövrigt, nån som har bra erfarenhet av några videoredigeringsprogram för HD? Jag har testat några men med varierat resultat.
Vill gärna ha ett program som kan köra "smart encoding" (eller "svrt" som det kallas i powerdirector), d.v.s mjukvaran komprimerar bara om de bitar
i filmen som ändrats för att på så vis spara tid och bibehålla kvalitén på filmen.

Min erfarenhet av följande mjukvaror:
* Adobe Premiere Elements (ok, men extremt långsamt, stöder inte Smart Encoding)
* Cyberlink PowerDirector 10 (ok, men producerar buggiga filmer ibland, övergångar hoppar o.s.v.)
* Corel VideoStudio (Längesen jag testade, men saknar Smart encoding).

Skillnaden ska vara marginell, enligt vad jag har förstått det. Upplösning som upplösning. Jag vet inte bara om det är psykiskt, men det känns som att jag upplevt 1080i något "hoppigt" och "randigt", men det beror väl egentligen mer på grundmaterialet. Å andra sidan är 1080p alltid 1080p, ungefär som att jag såklart skulle föredra 4K även om min TV ändå bara kan visa 1080p. Men det beror väl mer på hur man vill arbeta med materialet o.s.v. Det finns ju dessutom apbra pluggar för att skala om videomaterial (typ Magic Bullet: Instant HD) om man behöver göra det i efterhand. Och ja - det beror ju på hur du vill arbeta med filmen. Tycker inte att känslan blir något olik om du ska behålla allt material i den hastighet du filmar i. Ska man köra slowmotion så är det klart att man vill köra med en högre fps och kanske får tumma på upplösningen något.

Jag tycker att Premiere Pro fungerar alldeles utmärkt. Om du ska göra annat än att klippa och vill få ut en helt okomprimerad fil så tycker jag även att After Effects är extremt trevligt. Men det beror väl på vad man är van vid. Tycker att inställningarna fungerar väldigt väl i After Effects också, och det går verkligen att få programmet att rendera mer eller mindre som man vill!

Permalänk
Medlem

Progressivt såklart!

http://www.youtube.com/watch?v=j29b7B6CSNM

Jag själv använder vegas pro för video redigering.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Jag filmar i 1080p50 med min Panasonic HDC-SD90 samt 720p60 med min GoPro. Redigerar i Premiere CS6 och ska börja sätta mig in i After Effects så småningom.

Progressivt och hög bildfrekvens är inte av ondo.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

@bran: 1080p50 lät ju kul, men vad gör du med den redigerade filmen? Blu-ray stöder så vitt jag vet inte inte 1080p i 50fps?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

@bran: 1080p50 lät ju kul, men vad gör du med den redigerade filmen? Blu-ray stöder så vitt jag vet inte inte 1080p i 50fps?

Har aldrig gjort mina filmer till Bluray, verkar lite redundant när så många använder datorer och mediaspelare för videovisning.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Min kamera stödjer inte 1080p 50fps men däremot 1080i 25 fps, 1080p 25 fps, 24 fps samt 720p 50 fps. Jag filmar oftast i 720 p 50 fps eftersom jag vill ha det både progressivt och 50p. Innan när jag hade en HDV-kamera som inte stödde 720 50p så filmade jag 1080i och körde sedan med avisynth-pluginet QTGMC för att få 50p. Därefter skalade jag ner upplösningen till 1280x720 50p eftersom den kameran ändå inte gav mer detaljrikedom (och så kunde jag få det bluraykompatibelt).

QTGMC: http://forum.doom9.org/showthread.php?t=156028

En aspekt är huruvida din kamera ger tillräckligt hög bitrate för att ge god kvalitet när du filmar 1080p 50 fps? Det krävs högre bitrate med 50 fps för att få samma kvalitet som vid 25 fps om upplösningen är densamma. Därför kan man få bättre resultat med 720p 50 fps alternativt 1080p 25 fps om man har samma bitrate när man filmar. Men ofta sänker kameran bitratte samtidigt som man sänker upplösningen så det är inte säkert det hjälper. Ofta har kamerorna bra bitrate när man filmar 1080p 25 fps eller 24 fps så detta läge kan vara ett bra alternativ om man står ut med lägre bildfrekvens. En tumregel är också att man ska försöka ha hälften så lång slutartid som tiden mellan bildrutorna. Alltså 1/100 s om man filmar 50 fps och 1/50 s om man filmar 25 fps. Personligen tycker jag det det är OK att även köra 50 fps med 1/50 s slutartid för då kan man enkelt slänga bort varannan bildruta om man vill ha 25 fps och man får fortfarande finare flyt om man kör 50 fps (dessutom får man mindre brus i svagt ljus med längre slutartid). Det är väl mer om man ska köra slowmotion det kan upplevas smetigt när man drar ner hastigheten om slutartiden är för lång.

Men varför har man då 1080i? Jo förutom att standarden är en kvarleva från tiden då man fortfarande trodde att HDTV skulle använda bildrör (alltså innan platt-tv kom) så är det en kompromiss mellan hög upplösning i stillastående bilder och flyt på rörliga bilder utan att det för den skull kräver mycket högre bandbredd (bitrate) än vad 25p gör. Så om du har en kamera som inte har särskilt mycket högre bitrate i 1080p 50 fps jämfört med 25 fps interlaced så kan det faktiskt bli bättre kvalitet med 1080i, särskilt om man kombinerar det med QTGMC-filtret för att skapa 50 fps progressivt innan man redigerar. Alternativt har man bra deinterlace-filer i TV-apparaten eller i datorns grafikkort så kan man spela upp det med fint flyt utan att göra deinterlace vid redigeringen.

Upplösning är inte allt, bitrate i kombination med upplösning och framerate kan göra att andra alternativ är bättre än 1080p 50 fps. Du får prova dig fram.