Permalänk
Medlem

Överklocka Geforce GT 640M

Brosan köpte en Toshiba P850-30P med ett Geforce GT 640M. Tanken var att klocka det så det var minst jämnbördigt med min S15's 640M LE. Dock har jag nu testat olika drivrutiner (296.01(Medföljande), 296.31(Toshiba Officiella Beta), 301.42(Inf Mod), 301.54(Inf Mod), 304.79(Inf Mod), 305.46(Inf Mod), och 306.02(Inf Mod)) och överklocksprogram (MSI Afterburner 2.2.3. och EVGA Precision X 2.1.2 och 3.0.3). Har monitorerat via programmen i fråga, benchmarktest (3DMark 11 Basic) och GPU-Z 0.6.4. Inget verkar funka. Någon som har en idée?

Detta resulterade i en tråd under Geforce avdelningen (http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1141653-aer-graf...). Dock kom fram till att den passar bättre här då det handlar om en laptop med alla sina problem och brister.

Det verkar som om klockning av gpu minnet fungerar men inte coren.
Detta är senaste testen jag gjorde: http://www.3dmark.com/3dm11/4301569

I Bios finns inget om GPU. I ärlighetens namn är BIOS väldigt avskalat och basic. Efter allt lekande så ser det också ut som om jag vunnit kraft i "Physics Score" då det gått från ~5000 till ~7500 dock förlorat i grafik delen som gått från ~1700 till ~1550.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Optimus är boven

Det verkar vara Optimus tekniken som strular till det så förbanat.
Så alla calls till nvidia chipet går via intels inbyggda grafikrutin.

Har själv testat otaliga metoder för att stänga av optimus men inte lyckats.

Men om någon löser detta är jag evigt tacksam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Brosan köpte en Toshiba P850-30P med ett Geforce GT 640M. Tanken var att klocka det så det var minst jämnbördigt med min S15's 640M LE.

640M är bättre än 640M LE, ska han clocka ner eller ??

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

640M är bättre än 640M LE, ska han clocka ner eller ??

Precis det jag tänkte på...
Han kanske menar att han vill klocka Le kortet lika mycket som sitt egna 640m, då vaion går att klocka rätt mycket av vad har läst.

Permalänk

Anledningen till Vaion kan klockas så bra är för att en duktig användare lyckats göra en BIOS mod till just den plattan.

http://forum.notebookreview.com/sony/677079-sony-vaio-s-bios-...
Läs den och kolla om det finns något matnyttigt (om du inte gjort det redan dvs)

Permalänk
Medlem

640M är helt låst och Toshiba har också sina egna 'signs' vilket gör att det aldrig kommer kunna klockas med nuvarande uppgifter. Var ju besvärligt att bara få de nyaste uppdateringarna från nvidia att funka, då de inte "supportar" toshiba 640m... Surt är det att 640M som är bättre än LE blir hälften så bra som LE när man får klockat lite LE:n. Vad vi lär oss av detta är att öppna system är mycket trevligare än slutna för oss användare som vet vad vi vill...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010