Permalänk
Medlem

iPhone 5 eller galaxy s3

tjensa! ska köpa ny lur inom kort och undrar vilken man ska välja!!!

jag har en galen beslutsångest!!!!

det står mellan iPhone 5 och galaxy s3 men kan inte bestämma mig. Jag har haft iphone sen 3gs kom och är nöjd med iphone so far!

men alla IRL:s säger att iphone e bättre osv men alla snubbar jag lirar med online sääger att galaxy s3 är bättre! Jag har varit och klämt på s3:an i olkia butiker och gillar den också!!

så nu undrar jag!!

*vilken är bäst "over all"

*bäst skärm samt upplösning

*flest appar/spel

*batteritid

*bäst mjukvara

sen om ni har mer att tillägga så skriv gärna det!!
bjuder på stavfel!

Permalänk
Medlem

Jag älskar min iPhone 4S och med iOS 6 blev den ännu trevligare.

iPhone 5 vs Galaxy 3 där så säger jag att det är en smaksak.
Jag har inte testast alla funktioner och jag använder bara telefon/sms/mms/facebook o surf.
Ta den som känns bäst för dig, båda är bra telefoner

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

bäst skärm: S3 med 4,8" 720 x 1280
batteritid: S3 med 770 timmar (3G) 2100 mAh
flest appar/spel: iphone tror jag

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1147073-ip...
Den startades lite tidigare. Och jag tror att den kan ge svar på många frågor.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Prova i butik

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

båda är bra. Testa i butiken och vilken du gillar mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

bäst skärm: S3 med 4,8" 720 x 1280

Bäst skärm kan ju vara lite subjektivt..
Är riktigt nöjd med storleken på min 4S och skulle aldrig vilja ha en så stor skärm som på S3.
Blev lite arg när 5:an nu blev större och kommer troligtvis inte uppgradera till den.

Sen beror det på vad man använder telefonen till.. Ska man kolla mycket på film, spela spel etc. så kan det ju vara bra med en stor. (Men det gör jag hellre på min iPad, än en förväxt telefon)
Men har man bara telefonen till vanliga telefonsamtal, lite surf, allmenacka och mail/sms.. är det rätt skönt med en liten, som man får ner i fickan utan bekymmer.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är helt och hållet en smaksak, båda är fina telefoner och jag tror att du blir nöjd oavsett vilket val du gör
Om du har svårt att välja så är det bara att köra på ole dole doff metoden

Svar på dina frågor:

Vilken är bäst "over all"?
Trots att Samsungen har 4 kärnor och en högre klockfrekvens på sin processor så slår iPhone 5s processor Samsung S3 i dessa benchmarks (Geekbench & SunSpider) och jag har för mig att jag läste att iPhone 5 har en kraftigare gpu.

Edit: Geekbenchmarket var missgivande, uppdaterade siffror här under. (Tack för rättelsen glemmy )
iPhone 5: 1601
Samsung Galaxy S3: 1755

Bäst skärm samt upplösning?
Båda har bra skärmar, Samsungen har en högre upplösning 1280 x 720 mot iPhone 5s 1136 x 640 men eftersom att Samsungen har en större skärm 4.8" mot 4" så ger det iPhonen en högre pixeltäthet. (326ppi vs 313ppi).

Flest appar/spel?
Flest är inte alltid bäst Personligen så tycker jag att Appstore har mer att erbjuda. (Har för mig att jag läst att det finns fler appar för iOS i dagsläget än vad det finns för Android.)

Vilken har bäst batteritid?
Samsung S3 batteri har 2100mAh mot iPhone 5s 1418mAh (Cirka 50% mer batterikraft).

Dold text

Båda har sina för och nackdelar och det hela är egentligen bara en smaksak. Frågan du bör fråga dig själv är...
"Android eller iOS?"

Fördelen med iOS är att apparna blir skräddarsydda efter just iPhone och inte måste anpassas efter ett flertal olika modeller.

Notis: Var inte rädd för att rätta mig om jag har fel någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cudage:

Det är helt och hållet en smaksak, båda är fina telefoner och jag tror att du blir nöjd oavsett vilket val du gör
Om du har svårt att välja så är det bara att köra på ole dole doff metoden

Svar på dina frågor:

Vilken är bäst "over all"?
Trots att Samsungen har 4 kärnor och en högre klockfrekvens på sin processor så slår iPhone 5s processor Samsung S3 i dessa benchmarks (Geekbench & SunSpider) och jag har för mig att jag läste att iPhone 5 har en kraftigare gpu.:
http://www.subarusvx.com/Android-Benchmarks.gif

http://images.anandtech.com/doci/6309/49915.png

Bäst skärm samt upplösning?
Båda har bra skärmar, Samsungen har en högre upplösning 1280 x 720 mot iPhone 5s 1136 x 640 men eftersom att Samsungen har en större skärm 4.8" mot 4" så ger det iPhonen en högre pixeltäthet. (326ppi vs 313ppi).

Flest appar/spel?
Flest är inte alltid bäst Personligen så tycker jag att Appstore har mer att erbjuda. (Har för mig att jag läst att det finns fler appar för iOS i dagsläget än vad det finns för Android.)

Vilken har bäst batteritid?
Samsung S3 batteri har 2100mAh mot iPhone 5s 1418mAh (Cirka 50% mer batterikraft).

Dold text

Båda har sina för och nackdelar och det hela är egentligen bara en smaksak. Frågan du bör fråga dig själv är...
"Android eller iOS?"

Fördelen med iOS är att apparna blir skräddarsydda efter just iPhone och inte måste anpassas efter ett flertal olika modeller.

Notis: Var inte rädd för att rätta mig om jag har fel någonstans

Geekbench-testet är dock totalt missvisande.
Det är gamla testsiffror från SGS3. Nu på senare dagar, efter att Iphone5-testet publicerats, har SGS3-användare gått och kört testet igen.
Resultatet är ett mycket högre average. 1755
Se själv och uppdatera vänligen din post: http://browser.primatelabs.com/android-benchmarks

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vill du ha tablet i fickan så S3 eller vill du ha en mindre skärm så iPhone 5

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt väldigt olika telefoner pga operativsystemet. Ios är stabilt och funkar i alla väder, dock så är du ju väldigt begränsad då man inte kan ställa in nånting. Dessutom måste man stå ut med Itunes. Även fast Android knappast är perfekt så skulle jag inte gå tillbaka då jag gillar att man kan göra så mycket mer med det. I slutändan handlar det om man gillar att pilla med telefonen eller inte. Bägge är bra telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta den som du tycker är snyggast, båda är bra telefoner

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Eftersom iPhonen inte verkar stödja det Svenska LTE nätet blir den ju nästan diskvalificerad, känns lite B att inte få LTE i en telefon år 2012.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Derox:

Eftersom iPhonen inte verkar stödja det Svenska LTE nätet blir den ju nästan diskvalificerad, känns lite B att inte få LTE i en telefon år 2012.

S III med LTE finns ju inte ute i Sverige ännu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

S III med LTE finns ju inte ute i Sverige ännu.

Ne precis, så jag tycker inte man bör köpa den heller. Man bör avvakta tills S3an med stöd för svenskt LTE anländer hit, den ryktas ju även vara snabbare än nuvarande modell. Själv avvaktar jag för att se hur Nokia Lumia 920 jämför sig mot S3 LTE innan jag köper. Tyvärr så känns iPhonen 5an lite gammal redan när den kommer pga avsaknaden av LTE i Sverige. Jag har kört iPhone sen 2Gn fanns i USA men för första gången kom inget speciellt när de uppdaterade den.

Eftersom man ofta binder upp sig på 2 år när man köper en ny telefon (om man inte vill köpa den kontant) så vore det trist att vara fast med 3G i 2 år till.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

Jag älskar min iPhone 4S och med iOS 6 blev den ännu trevligare

Jag älskar min Galaxy SIII, men med Jelly Bean blev den ännu bättre

(kör läckt original-ROM från Samsung, officiell kommer tyvärr först i Oktober)

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Lite trist, som annan sa också S3 finns inte heller med LTE ännu.
Sen får vi se vad som händer efter årsskiftet, tror ju telia, tele2 kommer satsa på LTE när dom har tillstånd, om dom ändå lagt så sjuka summor för tillstånden så.

Dåligt med 4G mobiler över lag.
Måste dock bli lite billigare med 4G abbonemang dock först också imo, lite för dyrt nu för det man använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Lite trist, som annan sa också S3 finns inte heller med LTE ännu.
Sen får vi se vad som händer efter årsskiftet, tror ju telia, tele2 kommer satsa på LTE när dom har tillstånd, om dom ändå lagt så sjuka summor för tillstånden så.

Dåligt med 4G mobiler över lag.
Måste dock bli lite billigare med 4G abbonemang dock först också imo, lite för dyrt nu för det man använder.

Som jag sa som svar till Thomas kommer SGS 3 med LTE inom någon månad samt att Lumia 920 kommer ju snart. Problemet med att få stöd för iPhone 5 i vårt LTE nät är att bara en frekvens kommer stödjas om Telia/Tele2 bygger ut till 1800 Mhz bandet jämfört med flera för andra tillverkare. Får hoppas Lumia 920 samt Windows Phone 8 blir bra när den släpps även om den tyvärr verkar lite tung.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Som jag sa som svar till Thomas kommer SGS 3 med LTE inom någon månad samt att Lumia 920 kommer ju snart. Problemet med att få stöd för iPhone 5 i vårt LTE nät är att bara en frekvens kommer stödjas om Telia/Tele2 bygger ut till 1800 Mhz bandet jämfört med flera för andra tillverkare. Får hoppas Lumia 920 samt Windows Phone 8 blir bra när den släpps även om den tyvärr verkar lite tung.

Lumia ser riktigt intressant ut, gillar det mesta med den, dock osäker på WP8 eftersom man aldrig använt det.
Nokia N8 fortfarande min top1 i byggkvalite dock, gör mig inget att dom är lite tunga, det som jag älskar på ex 4s, N8 etc.
Tycker inte direkt om "luftiga" mobiler som Galaxy S2,S3, ska vara lite tyngd och känsla i dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Geekbench-testet är dock totalt missvisande.
Det är gamla testsiffror från SGS3. Nu på senare dagar, efter att Iphone5-testet publicerats, har SGS3-användare gått och kört testet igen.
Resultatet är ett mycket högre average. 1755
Se själv och uppdatera vänligen din post: http://browser.primatelabs.com/android-benchmarks

Tackar för rättelsen Jag har nu uppdaterat min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Lumia ser riktigt intressant ut, gillar det mesta med den, dock osäker på WP8 eftersom man aldrig använt det.
Nokia N8 fortfarande min top1 i byggkvalite dock, gör mig inget att dom är lite tunga, det som jag älskar på ex 4s, N8 etc.
Tycker inte direkt om "luftiga" mobiler som Galaxy S2,S3, ska vara lite tyngd och känsla i dom.

Mm jag tycker detsamma om Lumia faktiskt, WP 8 är en osäkerhetskälla. Däremot gillar jag lätta mobiler då det lätt blir för tungt i min ficka med jobbtelefon + privattelefon.

Visa signatur

Permalänk

Är du teknik intresserad så väljer du utan tvekan Samsung
Även om själva upplevelsen oftast är bättre på iPhone.
Men det som gör den lättsam att använda gör den även krånglig som satan,
itunes "SAY NO MORE"
Har själv haft iPhone 4 och 3GS, Och det var verkligen bra grejer.
Sedan Galaxy SII och Galaxy Note, och här finns det lite mer att pilla och fixa med klart roligare.

men vilken som är bäst bestämmer du!

Permalänk
Medlem

vet inte om det är rätt plats att fråga. Men det finns några som kan rekommendera mig vad jag ska köpa dessa skal för iPhone 5 Är silikon bästa eller plast? http://lux-case.se/apple/iphone-5/skal.html

Hoppas det finns någon som kan hjälpa lilla mig

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med en tråd om detta ? : http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1147073-iphone-5-vs-samsung-g-s3/

Förövrigt förstår jag inte hur det kan vara så svårt? Det är verkligen två väldigt olika telefoner, OS:et skiljer sig en hel del formfaktor och storlek skiljer sig nästan ännu mer.

Sen kan jag inte förstå hur man kan fundera på att köpa en telefon innan den är rejält testad? Hur är det exempelvis med batteriet? det är inte mycket större än IPhone 4s men den ska driva en märkbart större skärm?

Vilken telefon du än väljer kommer gör dig nöjd.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har haft en iPhone i 2år, och visst va jag helt förälskad i hur den fungerade..Allt med appar och "flytet". Men så kom dagen då jag tröttnade på det för tråkiga där det bara finns en massa ikoner på skärmen, inga widgets inget att fixa till. Nu kommer många att säga att de går att Jailbreaka men saken är att lägger du på widgets genom jailbreaken så blir telefonen segare och segare.

Jag köpte en S3:a och nu efter 3 månader skulle jag aldrig byta ut den mot en iPhone, för det är förns nu jag har insätt att man är så inlåst, bara en sån sak att lägga in en film/låt ska vara jobbigt med iPhone(iTunes) och med s3:an så använder jag uTorrent, ja menar det kommer ALDRIG att gå på iPhone och såna program är viktiga för att kunna känna sig "fri" i sitt telefon använade. Har man betalat för sin produkt så skall jag få använda den hur JAG vill.

Ingen "fanboyism" här för som sagt så har jag haft en iPhone och använder min iPad 3 flitigt som jag f.ö älskar, men vill du kunna göra "allt" med mobilen så är en android att föredra, t ex SGS3

Visa signatur

NZXT H2|Corsair CX600W|Corsair 8GB XMS3 1600MHZ|IntelCore i5 2500&Corsair HydroSeries™ H50 PnP|MSI 660TI 2GB Power Edition OC|Asus P8P67|OCZ Aglility 3 & INTEL 330|OS WIN 7
Platta: iPad 3+4G 16GB
Mobil: Samsung Galaxy SIII Marble White

Permalänk
Medlem

Det finns i mitt tycke tre saker som är bättre med en iPhone. Byggkvalitet, större apputbud och ett smidigare OS. Allt annat är bättre på androidsidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bosseh:

Det finns i mitt tycke tre saker som är bättre med en iPhone. Byggkvalitet, större apputbud och ett smidigare OS. Allt annat är bättre på androidsidan.

Vad är "allt annat" för i mina ögon så inkluderade du allt till fördel för iphone.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Vad är "allt annat" för i mina ögon så inkluderade du allt till fördel för iphone.

Nu så har ju Android lika många appar i GooglePlay som det finnsi Appstore

http://www.swedroid.se/play-store-rymmer-nu-700-000-applikati...

Visa signatur

NZXT H2|Corsair CX600W|Corsair 8GB XMS3 1600MHZ|IntelCore i5 2500&Corsair HydroSeries™ H50 PnP|MSI 660TI 2GB Power Edition OC|Asus P8P67|OCZ Aglility 3 & INTEL 330|OS WIN 7
Platta: iPad 3+4G 16GB
Mobil: Samsung Galaxy SIII Marble White

Permalänk
Medlem

s3 iom 4g.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

S3an krossar Iphone5 på alla punkter.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED