Intressant fenomen gällande DustinHome

Permalänk
Medlem

Intressant fenomen gällande DustinHome

Personligen tycker jag DustinHome har gått ner sig totalt och deras priser ligger ofta minst 10% över andra konkurrerande företag, studentpriserna ligger i nivå med normalpriser från andra företag, det värsta jag märkt är att deras e-handels sida har något detekteringssytem på att höja priserna när en produkt fått ett visst antal besök under en viss tid.

Sen om man väntar några dagar så sjunker priset igen, det är nån robotfunktion som ligger och bevakar.

Jag var inne tex sist och kollade en laptop som legat samma pris i flera veckor, denna dag så gick jag nog in 20 ggr under en timme på produkten i frågan för jag var intresserad köpa den för jag kollade specen fram och tillbaks, då gick priset upp med cirka 15% direkt efter.

Det tycker jag är hästhandlarmetoder.

Jag har nu märkt detta tre gånger att de höjer priset på artikeln efter visst antal besök under viss tid, jag antar det skickas ett meddelande till sälj avd. som sen höjer manuellt för att dom tror kunden blir stressad att då köpa produkten, helt fel taktik.

Det gäller så klart inte dagspris komponenter som RAM, CPU osv utan helt vanliga produkter...

Nån annan som märkt detta?

Permalänk
Medlem

Dustinhome, inet m.fl har rörliga priser hela tiden. Om du inte accepterar det så behöver du inte handla, ofta är det en fördel för oss som handlar med tanke på all konkurrens som finns på datormarknaden.

Ge datorspecs så jag kan undersöka ärendet, för jag har otroligt svårt att tro dig. Att datorn först ska haft samma pris i "flera veckor" och på "under en timme" öka med 15%.

Permalänk
Medlem

Man köper från dustin för att få service.

Då betalar jag gärna 10% mer.

Nu har jag iofs inte varit så aktiv i branschen på ganska många år, men förr levererade dustin snabbt o smidigt, betyder mer än att spara några hundralappar och inte veta hur det går med leveransen...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Man köper från dustin för att få service.

Då betalar jag gärna 10% mer.

Nu har jag iofs inte varit så aktiv i branschen på ganska många år, men förr levererade dustin snabbt o smidigt, betyder mer än att spara några hundralappar och inte veta hur det går med leveransen...

Det tycker inte jag stämmer speciellt bra längre. Sedan de ursprungliga grundarna sålde till ett riskkapitalbolag (2006-7?) och tillsatte deras VD upplevde jag att det gick utför och idag ser jag Dustin som vilket annat företag som helst. Handlar alltså oftast på annat håll.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Att _höja_ priset vid många sidvisningar är inte den metod jag hört talas om i andra sammanhang, däremot tvärtom. Amazon och andra loggar vad man tittar på och erbjuder löpande skräddarsydda paketpris o dyl om de märker att man browsar länge. Det är den vanliga metoden: att skriva ut ett "Just nu 5-10% billigare! Passa på!" när de märker att man velar kring en produkt.

Om någon inte kan bestämma sig kring en produkt så är det en konstig applikation av spelteori att göra den mindre direkt attraktiv genom att höja priset. Jag säger inte att det inte existerar människor bakom system som fungerar på detta sättet, jag säger mest att det är dumt om så vore

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Man köper från dustin för att få service.

Då betalar jag gärna 10% mer.

Nu har jag iofs inte varit så aktiv i branschen på ganska många år, men förr levererade dustin snabbt o smidigt, betyder mer än att spara några hundralappar och inte veta hur det går med leveransen...

Vilken service? alla företag är lika snabba idag och det är tack vare Postens Logisitik som är riktigt effektiv idag.

DustinHome har ingen service värd namnet, dyra, långsamma svara på förfrågningar, skyller ifrån sig, tar inte ansvar i många frågor.

Bara kolla på deras paketering som många klagar på, Dustin lyssnar inte på sina kunder och sen att dom smyghöjer priset gör att jag aldrig kommer köpa där igen förräns dom tar sig själva i kragen, studentpriserna hos dom är vad alla andra får betala hos andra företag.

Personligen tror jag inte Dustin kommer överleva för om man tittar på kvartalssiffrorna ser dom inte så bra ut och mycket en stor anledning dom har smyghöjt priserna hela tiden.

Webbhallen, Komplett och Inet har förstått vad kundvård betyder och lyssnar på kunden när det gäller förbättringar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Likvid:

Vilken service? alla företag är lika snabba idag och det är tack vare Postens Logisitik som är riktigt effektiv idag.

DustinHome har ingen service värd namnet, dyra, långsamma svara på förfrågningar, skyller ifrån sig, tar inte ansvar i många frågor.

Bara kolla på deras paketering som många klagar på, Dustin lyssnar inte på sina kunder och sen att dom smyghöjer priset gör att jag aldrig kommer köpa där igen förräns dom tar sig själva i kragen, studentpriserna hos dom är vad alla andra får betala hos andra företag.

Personligen tror jag inte Dustin kommer överleva för om man tittar på kvartalssiffrorna ser dom inte så bra ut och mycket en stor anledning dom har smyghöjt priserna hela tiden.

Webbhallen, Komplett och Inet har förstått vad kundvård betyder och lyssnar på kunden när det gäller förbättringar.

Min erfarenhet av Dustin är den raka motsatsen. Visst att hastigheten på leveransen beror till stor del på posten men har inte varit med om att få en vara levererad på måndag när jag la beställningen efter klockan 17 på fredagen på något annat ställe.
Angående service så har jag blivit väldigt bra bemött de gånger jag har haft frågor om produkter och de två gånger jag haft problem. Första gången gällde det en förenad leverans. Jag ringde om bad om att få stryka ordern och det löste de med en gång utan att krångla. Det andra fallet gällde en felaktiv specifikation på min laptop. På deras hemsida stod det att den hade Gbit-LAN men jag upptäckte efter ett par månader att den bara har 100 Mbit. Jag mailade för att påpeka detta och de erbjöd mig genast kompensation utan att jag själv behövde dra fram konsumentköplagen. Inte helt fel att få en Linksys E4200 för en felskrivning på en laptop för 7500 kr.

Jag har väldigt svårt att tro att de har några robotar som sitter och smyghöjer. Det låter som foliehattstrams. Dustin har ju precis som många andra affärer priser direkt kopplade till återförsäljarna och de varierar. Jag har haft kundkorgar liggandes ett par veckor i väntan på att jag ska bestämma mig som varierar upp och ner med tiden. Det står en liten trevlig pil som visar om priset gått upp eller ner sen senaste besöket och även med hur mycket. För min del sjönk en NAS med ett par hundra och de tillhörande diskarna med ett par tior totalt sett men diskarna varierade både upp och ner under tiden jag försökte bestämma mig.

Även studentpriserna varierar en del beroende på deras egna marginaler. Vissa varor ligger långt under var du hittar på andra ställen. Titta till exempel på sladdar och jämför priserna med andra ställen. En vanlig 2 meter CAT6 kostar 69 kr på Inet, 55 kr på Komplett, 69 kr på Kjell & CO och 18 kr på Dustin med studentrabatt. Du förväntar dig väl inte seriöst att de ska jättebilliga på allt hela tiden? Vissa saker har de väldigt bra pris på med studentrabatten, andra inget speciellt alls. Köp där det är billigast om det är så viktigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skriv gärna ut vilken dator du kollade på, är fortfarande nyfiken.

Permalänk
Medlem

Jag håller fullkomligt med några av de ovanstående att Dustin har verkligen gått ner sig de senaste åren. Jag har beställt ett antal varor de senaste månaderna från dom och det har varit problem vid varje beställning. Servicen har varit långsam (mejl) och vid telefonkontakt fick jag fel uppgifter. Vissa fakta på deras hemsida är felaktig när det kommer till betalning, vilket skapade ytterligare missförstånd. Skillnad med hur det har varit tidigare är uppenbar och om man läser folks recensioner på prisjakt och dylikt så ser man att många andra har liknande uppfattning. Tyvärr så lever dustin mest på sitt goda rykte i dagsläget men om de inte skärper till sig inom något år så ser jag ingen lysande framtid för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blikst:

Jag håller fullkomligt med några av de ovanstående att Dustin har verkligen gått ner sig de senaste åren. Jag har beställt ett antal varor de senaste månaderna från dom och det har varit problem vid varje beställning. Servicen har varit långsam (mejl) och vid telefonkontakt fick jag fel uppgifter. Vissa fakta på deras hemsida är felaktig när det kommer till betalning, vilket skapade ytterligare missförstånd. Skillnad med hur det har varit tidigare är uppenbar och om man läser folks recensioner på prisjakt och dylikt så ser man att många andra har liknande uppfattning. Tyvärr så lever dustin mest på sitt goda rykte i dagsläget men om de inte skärper till sig inom något år så ser jag ingen lysande framtid för dom.

+1
Har just nu jätteproblem med Dustinhome på en brutalt försenad order. De är stört omöjliga att få tag på, vägrar att svara...

Permalänk
Medlem

Har precis varit i kontakt med dem, och kan bara hålla med om att det är ruskigt svårt att kontakta dem just nu. Men när jag väl fick tag på dem så löste det sig smidigt. I det här fallet gällde det en vara som de restnoterade när tillgången hos andra butiker verkade vara ok.

Än så länge har jag gott förtroende för dem, men det tär när de bommar så här. Samtidigt har de andra ~5 senaste beställningarna gått snabbt och smidigt, så det har inte gått alldeles fel. Å andra sidan har konkurrensen hårdnat också, som någon nämnde ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blikst:

Jag håller fullkomligt med några av de ovanstående att Dustin har verkligen gått ner sig de senaste åren. Jag har beställt ett antal varor de senaste månaderna från dom och det har varit problem vid varje beställning. Servicen har varit långsam (mejl) och vid telefonkontakt fick jag fel uppgifter. Vissa fakta på deras hemsida är felaktig när det kommer till betalning, vilket skapade ytterligare missförstånd. Skillnad med hur det har varit tidigare är uppenbar och om man läser folks recensioner på prisjakt och dylikt så ser man att många andra har liknande uppfattning. Tyvärr så lever dustin mest på sitt goda rykte i dagsläget men om de inte skärper till sig inom något år så ser jag ingen lysande framtid för dom.

Det verkar som de lyckas väldigt bra för närvarande att köra ner butiken i graven, handlar inte längre där, de var bra en gång i tiden då inte "Home" fanns.

Varken pris eller service är deras starka sida idag.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt mina elektronikvaror - allt ifrån 50 kr till 25 000 kr i enskilt produktvärde - endast från Dustin/Dustinhome de senaste 8 åren. Kanske är att jag har haft tur och att jag väldigt sällan behövt hjälp/Support, men de gångerna som jag eller någon i min familj har behövt hjälp har alltid detta skett inom 24 timmar, vilket är en god indikation på kvalitet, enligt mig :).

Dustin/Dustinhome är mitt val av elektronikkedja för inköp såväl personligt som professionellt. Får hoppas att de fortsätter agera med samma kvalitativa anda och uppträdande. Det är jag beredd att betala lite extra för.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag handlade alltid på dustin för 2-3 år sedan. Nu handlar jag aldrig där längre. Priserna är generellt mycket högre nu.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Likvid:

Vilken service? alla företag är lika snabba idag och det är tack vare Postens Logisitik som är riktigt effektiv idag.

DustinHome har ingen service värd namnet, dyra, långsamma svara på förfrågningar, skyller ifrån sig, tar inte ansvar i många frågor.

Bara kolla på deras paketering som många klagar på, Dustin lyssnar inte på sina kunder och sen att dom smyghöjer priset gör att jag aldrig kommer köpa där igen förräns dom tar sig själva i kragen, studentpriserna hos dom är vad alla andra får betala hos andra företag.

Personligen tror jag inte Dustin kommer överleva för om man tittar på kvartalssiffrorna ser dom inte så bra ut och mycket en stor anledning dom har smyghöjt priserna hela tiden.

Webbhallen, Komplett och Inet har förstått vad kundvård betyder och lyssnar på kunden när det gäller förbättringar.

Kan dock inte hålla med om att Komplett ger eller upperätthåller god service, längre... Dem har slarvat två gånger med att leverera i tid, dvs. jag har betalt 2ggr för företagspaket (för att få paketet garanterat dagen efter) och dem har inte lyckats fått iväg ordern samma dag TROTS att jag beställt innan 12.00 vilket då är i mening extremt undermåligt då dem är ganska dyra på sina övriga fraktalternativ också...
Handlar därför hellre hos andra aktörer, så som Webhallen alt. Inet. Webhallen som för övrigt skickar ut färdigtryckta fraktsedlar för garanti ärenden ger i alla fall mig mycket gott förtroende

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Det tycker inte jag stämmer speciellt bra längre. Sedan de ursprungliga grundarna sålde till ett riskkapitalbolag (2006-7?) och tillsatte deras VD upplevde jag att det gick utför och idag ser jag Dustin som vilket annat företag som helst. Handlar alltså oftast på annat håll.

Jag har iaf fått absolut bäst service ifrån dustinhome även efter detta.
Inet stark 2a men dustinhome har varit snabbare, erbjudit snabbare lösningar etc.
Och dom betalar även returfrakten om man vill göra återköp något typ ingen annan gör.

Ang priserna tycker jag iaf dom ligger rätt så normalt.

Skulle vilja säga att kompletts service är den som är dålig av dom 3 stora, och deras priser är inget speciellt heller kontra inet o dustin.

Har aldrig varit med om 1 enda dålig upplevelse med retur etc på dustin på oh gud så många år.
Inet har också fungerat bra, men inte lika bra som dustin.

Såklart är ju detta MINA erfarenheter på mina och dom näras ärende med dustinhome.
Jag talar inte att det är så generellt men för mig och dom har det alltid fungerat utomordentligt.

Permalänk
Medlem

Jag har sett att dustinhome, höjer priserna vid många besök!
Det kan inte vara en tillfällighet, var inne och tittade ett X antal gånger på en produkt och nu har de höjt priset MARKANT
och detta är inte första gången heller...
Köper inte den från dustin, jag tar den från inet istället så snart jag får in pengarna jag väntar på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrShark:

Jag har sett att dustinhome, höjer priserna vid många besök!
Det kan inte vara en tillfällighet, var inne och tittade ett X antal gånger på en produkt och nu har de höjt priset MARKANT
och detta är inte första gången heller...
Köper inte den från dustin, jag tar den från inet istället så snart jag får in pengarna jag väntar på.

En till som behöver ta av sig foliehatten. Varför i hela vida världen skulle de lägga tid på att skriva ett skript som kollar antalet träffar och sedan höjer priserna. Framförallt, tror du seriöst att dina fem besök skulle märkas i deras besökarantal. Eller ger de individuella priser baserat på om man är inloggad eller är det IP de går på?

Occhams rakkniv säger att den troliga orsaken är den som jag skrivit tidigare, Dustin precis som många andra har sina priser synkroniserade med sina återförsäljare så om de justerar priserna, vilket de gör med jämna mellanrum, syns det direkt. Har ibland haft en kundvagn en längre tid och priserna hoppar upp och ner lite nu och då.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShark:

Jag har sett att dustinhome, höjer priserna vid många besök!
Det kan inte vara en tillfällighet, var inne och tittade ett X antal gånger på en produkt och nu har de höjt priset MARKANT
och detta är inte första gången heller...
Köper inte den från dustin, jag tar den från inet istället så snart jag får in pengarna jag väntar på.

Var även jag inne och tittade på ett högtalarsystem säkert 20-30ggr (under samma dag) i början av den gångna veckan, och rätt som de var SÄNKTE de priset med 1000kr på systemet jag tittade på. Slog till direkt.

Jag gissar att det snarare är slumpmässiga prisjusteringar alt. att de möjligen sänker en vara med många besök för att se om det ger någon fart på försäljningen. Att en konsument slår till om de ser att priset höjs fungerar säkerligen på aktier ibland (av ren rädsla). När det gäller produkter som dessa tror jag snarare att det avskräcker och skrämmer iväg konsumenten till en annan återförsäljare att höja priset.

Ska även tilläggas att jag personligen alltid varit grymt nöjd med Dustin(home), både när det gäller service & reklamationer och framförallt leveranstid på varorna.

Permalänk

Jag har också upplevt det här fenomenet. Jag letade efter Cowon mediaspelare som endast dustin som ("pålitlig distributör") kunde leverera på prisjakt. Priset ändrade sig upp och ner dagligen och jag kunde aldrig bestämma mig, att när slå till! Nu ett par månader efter så har de tagit bort alla Cowon produkter från sortimentet! De har alltså slutat att köpa in det bästa mediaspelaren på marknaden!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag var inne på en produkt typ 5ggr men vågade inte annat än att köpa. Var livrädd att Herr Dustin skulle höja priset nästa gång

Tycker inte Dustin har höjt priserna mer än Inet. Tycker jämt att Inet ligger högt, speciellt när det gäller grafikkort. Har alltid fått bra service hos både Inet och Komplett.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med t.ex Zotamedu och Janav, Dustins service är fortfarande förstklassig.

Kan inte ens jämföra deras service med andra butiker, handlar personligen ingen annanstans om Dustin har produkten i fråga och rekommenderar dom även till alla som frågar om råd. Kan inte minnas att det någon gång har tagit mer än 1 arbetsdag att få varorna levererade förutom vid något enstaka tillfälle då posten strulade till det (felsortering), men då erbjöd sig dustin att fixa det genom att skicka ut en ny produkt då jag hade lite bråttom, så att den första kunde returneras när posten hittade den.

Sen har jag varit spekulant på en skärm på dustin och uppdaterat den sidan förmodligen runt 20-30 ggr i helgen, priset är dock detsamma nu som när jag kollade in den första gången, så det där låter snarare som slumpartade prishöjningar.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Syfte med tråden?

Om du tycker Dustin är så dåliga är det väl bara att handla någon annanstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Syfte med tråden?

Det var nog viktigare för ett år sedan, när tråden skapades

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frankof:

Det var nog viktigare för ett år sedan, när tråden skapades

Hahaha, tyckte jag hade sett tråden innan. Lästa dock bara "09-24" och tänkte tråden var färsk.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Vilken service? alla företag är lika snabba idag och det är tack vare Postens Logisitik som är riktigt effektiv idag.

DustinHome har ingen service värd namnet, dyra, långsamma svara på förfrågningar, skyller ifrån sig, tar inte ansvar i många frågor.

Bara kolla på deras paketering som många klagar på, Dustin lyssnar inte på sina kunder och sen att dom smyghöjer priset gör att jag aldrig kommer köpa där igen förräns dom tar sig själva i kragen, studentpriserna hos dom är vad alla andra får betala hos andra företag.

Personligen tror jag inte Dustin kommer överleva för om man tittar på kvartalssiffrorna ser dom inte så bra ut och mycket en stor anledning dom har smyghöjt priserna hela tiden.

Webbhallen, Komplett och Inet har förstått vad kundvård betyder och lyssnar på kunden när det gäller förbättringar.

Komplett har ingen aning om vad "kundvård" betyder, de är svartlistade sedan länge för min del, ett gäng idioter är vad de är för min del där den ena handen inte vet vad den andra gör

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Jag har handlat av Dustin regelbundet de sista fem åren och har bara bra erfarenheter av dem. Både avseende leverans, RMA och andra frågor. Känner inte igen mig alls när andra säger att servicen är usel och att det är omöjligt att kontakta dem

Skickades från m.sweclockers.com