Permalänk

Windows 7 låser sig

Har för en vecka sedan köpt en bärbar ASUS G75VW-T1031V
med windows 7 och den låser sig då och då.
Hittills 7 gånger på en vecka.

Jag kan inte ens få fram aktivitetshanteraren med ctrl+alt+del
och jag är tvungen att stänga av den med powerknappen.

Loggboken anger för kritiska händelser Kernel Power 41
och BugCheckCode 0.

Låsningarna verkar slumpmässiga. Senaste var jag
inne i Google Chrome och gången innan i programmet HEM.

Nån som vet hur man löser detta?

Google har inte hjälpt mig

Permalänk
Medlem

Något du installerat eller kopplat till datorn eller porten du satt dom i

Ta bort kringutrustningen. Extern mus/tangentbord, USB kablar mm också.

Installera om datorn på det sättet som tillverkaren skrev i manualen och på skärmen. Via den gömda recovery partitionen eller DVD skivorna som datorn tjatat på dig att du ska bränna direkt.

Nästa steg är att uppdatera Windows.

Efter det måste du vara uppmärksam vad det står på meddelanden när du lägger in din program, spel, drivrutiner osv. Många frågar om du vill ha extra program som du inte alls är intresserad av som segar ned datorn och ställer till problem.

Permalänk

Skulle helst vilja undvika att göra om dom 20 timmarna som det tog att konfigurera datorn på önskat sätt.

Skrivet av panpo98:

Något du installerat eller kopplat till datorn eller porten du satt dom i

Ta bort kringutrustningen. Extern mus/tangentbord, USB kablar mm också.

Ingen kringutrustning. Bara standardprogram som installerats.

Säkerhetsprogram som Avast Internet security, Spybot, Secunia, Advanced systemcare, Keepass, Revo

Sumatra PDF, Openoffice, Amazons Audible manager, vlc

Samt några pokerklienter och pokerprogrammet HEM

och Firefox samt Chrome.

Precis samma uppsättning jag hade på tidigare laptopen.

Inte för något program installerade jag något "extra".

Jag installerade datorn enligt konstens alla regler.
Gjorde recovery DVDs.

Och uppdaterade Windows ett antal gånger
via windows update.

Men jag antar att jag tvingas göra om det...

Det enda jag skulle kunna tänka mig är att jag partitionerade
hårddisken via windows eget program och windows inte klarar
av att hantera det av någon anledning. Jag minskade
D: och la till en A:

Datorn har låst sig och stängts av vid tillfällen då jag enbart
haft igång ett program, tex Chrome tre gånger, HEM två gånger
samt Wordpad en gång. De enda program jag kör i bankgrunden är Avast
, Secunia samt Advanced systemcare. Övriga gånger den låst sig
har jag haft flera program igång.

Jag har aldrig vart med om en dator som låser sig så att man
inte ens kommer åt aktivitetshanteraren.

Skrivet av panpo98:

Installera om datorn på det sättet som tillverkaren skrev i manualen och på skärmen. Via den gömda recovery partitionen eller DVD skivorna som datorn tjatat på dig att du ska bränna direkt.

Nästa steg är att uppdatera Windows.

Efter det måste du vara uppmärksam vad det står på meddelanden när du lägger in din program, spel, drivrutiner osv. Många frågar om du vill ha extra program som du inte alls är intresserad av som segar ned datorn och ställer till problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Capablanca:

Ingen som har en aning?

Det är grymt störande och ett stort problem...

Tyvärr räknas detta som en bump och bryter mot §4 i våra regler.

Att medvetet putta trådar högre upp med inlägg utan någon ny information är orättvist och inte tillåtet hos oss.

Läs våra regler och tänk på detta i fortsättningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Kände inte till det. Ska inte upprepas.

**************************

Verkar som fler har samma problem som mig.

Tex han här

http://rog.asus.com/forum/showthread.php?17744-Asus-G73S-Freezing-Locking-up&

Jag har samma och "and the sound would be in continuous loop".

Istället för att lägga ner det hundratal timmar det lär ta för mig att pröva samma saker kanske det är lika bra att byta ut den direkt?

För det är väl hårdvaran det är fel på i så fall? Eller kan någon se nåt som han inte har prövat?

Permalänk

Något som jag inte nämnt i tråden är att jag haft problem med IE hela tiden.
Först version 9 som inte gick att köra alls och jag avinstallerade den och installerade version 8 men det är samma problem.
Inga sidor går att visa. Alla ger bara vita, blanka, tomma sidor.

Jag använder Chrome för surf...men IE-problemet kanske kan indikera vad det är som är fel.

Skrivet av xzhaskd:

Jag antar att du uppdaterat alla drivrutiner till senaste ? Annars gör det först.

Ja, windows update säger att alla drivrutiner är uppdaterade.
Nu gick jag in i enhetshanteraren och kollade igenom dom flesta manuellt och alla verkar uppdaterade.

Jag fann att det var nåt som kallades high definition audio installerat fyra gånger och jag avaktiverade dessa.
Får se om det kanske kan hjälpa.

Skrivet av xzhaskd:

Varför fem "säkerhets" program ? Du behöver ETT (1), och "advanced system care" ? Alla sådana program är för det mesta totalt meningslösa och gör mer skada än nytta då de rotar rätt friskt i registret. Mitt tips är att göra sig av med alla de där och installera ETT antivirus.

Avast Internet security och Spybot kan man väl säga är kaka på kaka. Så jag avinstallerade spybot.

De övriga har ju dock andra funktioner och de är ju bra för systemets säkerhet och funktion av andra anledningar.
Keepass ser ju till att man har säkra passwords, Secunia håller alla program uppdaterade och Revo sköter avinstalleringar.

Skrivet av xzhaskd:

Sedan vet jag inte om jag skulle lita på ett gäng pokerklienter, jag tycker de flesta av spelsajterna visar högst oseriösa drag så vem vet vad som finns i de programmen.

Är pokerspelare så jag behöver alla de pokerklienter jag har installerade. De är från dom största bolagen och klarar inte ASUS-datorn dom så är det närapå skandalöst imo. Men du har säkert rätt att det kan finnas en del skit i några av dom. Men som sagt har jag inget att välja på där direkt.

Skrivet av xzhaskd:

Hårdvarumässigt brukar man väl fundera på minnesfel om man får slumpmässiga fel i olika program, då kan man pröva att scanna med antingen den inbyggda testet i Windows Minnesdiagnostik eller ladda ned memtest, du ska normalt inte få några fel vid de testerna.

Körde windows minnesdiagnostik och det var inga fel.

Tack för alla tips iaf...det är ju inte helt omöjligt att det löst sig nu.
Återkommer i tråden om det låser sig igen.

Permalänk
Skrivet av Capablanca:

Återkommer i tråden om det låser sig igen.

Ja den låste sig igen

Skrivet av xzhaskd:

Har testat det tidigare och det hjälpte tyvärr inte.

Har prövat att köra utan tillägg, återställa och en massa annat men inget hjälper.

Har vart inne där också. Men vad jag gjorde nu var att
jag gick in i BIOS och återställde till default.

Nu har jag inte aktiverat överklockning eller nåt sånt tidigare men återställde iaf.

Jag installerade nu också ett program för att kolla temperaturen på grafikkortet och även processorn.
Ska se om de är höga nästa gång datorn låser sig.

I övrigt kan jag inte se något på den sidan som jag borde göra.

Permalänk

Suck...

Jag tvingades formatera om datorn strax efter senaste inlägget och installerade därefter endast det alllra viktigaste.
Det funkar helt ok ett par veckor.
(läs en låsning per vecka)

Sen installerade jag openoffice och vlc och problemen startade igen.

Jag avinstallerade dessa och återställde datorn till en tidigare systempunkt.

Då funkade det återigen bra under ett par veckor.

Vad som hänt nu är att jag inte installerat några nya program men laddat ner
ett hundratal träningsvideos från en pokersajt.

Och det verkar som att även det räckte för att sätta igång strulet.

Igår låste den sig tre gånger.

Antar att det enda som återstår är att skicka in den till ASUS?

Permalänk
Medlem

Kan vara dels någon hårdvara som inte är ok men även sk säkerhetsprogram kan ställa till det rejält. Inte alltid som de går att stänga av eller avinstallera, har på McAfee vari tvungen att formatera om hårddisken och sen göra en ny komplett installaton, tror dock att dagens återställning även biter på skräpprogram. Prova med att bara lägga på ett par program åt gången (säkerhetsprogrammen sist) så ser du snart vilket program som orsakar låsningen.
Automatiska uppdateringar kan vara lömska, stäng av så mycket som möjligt tills du hittat felet (inkl windows). Gör uppdateringar manuellt så vet du vad som kommit in i datorn.

(Har haft grafikdrivrutiner där man varit tvungen att byta version beroende på vilket program man ska köra.)