EU diskuterar kopieringsavgift på molntjänster

Permalänk

Borde det inte stå:

Citat:

Kopieringsavgiften kan komma att utökas från fysiska lagringsmedium till molntjänster. I ett läckt strategidokument framkommer det att mediabolagen gör påtryckningar för att EU-kommissionen diskuterar frågan.

Skämt åsido, men det känns ju helt klart som att det är skivbolagen som sätter press på EU, varför kan inte bolagen lägga kraft och framförallt pengar på att hitta lösningar, dagens teknik skulle möjliggöra flera finurliga och framförallt väl fungerande tjänster för musik och film, se bara på spotify.

De stora bolagen tror att dom kan göra precis som dom vill och tydligen så är det ju så, varken EU eller någon regering vill hamna i onåd med dessa stora bolag för att dom är rädda och inte vågar stå upp för medborgarna.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

En lite fråga om privatkopiering : Det står på skivor etc att det är olagligt att kopiera dem. Men samtidigt måste jag betala för att det är lagligt att göra det när jag köper dvd-skivor usb-stickor etc...

Så vad skulle en domstol säga om man åker dit för piratkopiering men man hävdar privatkopiering för att man har laddat av någon bekant som har ett original?

Och i så fall så borde man väl få lägga ut en torrent med vadsom bara den som tankar gör det till ett media som man har betalat avgift för, så länge man har det lösenordsskyddat så att det inte är öppet för alla.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Privatkopieringsavgiften betyder väl att man får kopiera upphovsrättsskyddat material och ge det till vänner och bekanta?

Eller vad är det man betalar för?
Dom kan ju inte ha kakan och äta den också.

Helt puckat att man ska betala pengar till upphovsrättsmän när man köper lagringsmedia.
Dom förutsätter ju att jag ska använda dessa media för kopiering av upphovsrättsskyddat material. Är inte jag oskyldig till motsatsen bevisats?
På mina lagringsenheter så lagrar jag för det mesta fria icke-kommersiella verk samt egenproducerade verk.

Privatkopieringsavgiften är en maffiametod för att pressa ur pengar från folket.

Alla verk som skapas är automatiskt upphovsrättsskyddade, då är jag också upphovsman. Hur kan jag få dom här pengarna?
Eller är det så att pengarna endast ska kunna fås av ett fåtal stora musik/film bolag?

Privatkopieringsavgiften är oetisk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ja nått måste ju rädda Grekland och snart Spanien från utrotning, detta är väll en geniidé dem kom fram till. Typiskt...

Skickades från m.sweclockers.com

så det är Greklands och spaniens fel att du piratkopierar och inte betalar för dina licenser?

Men EU ska ju fatta beslut om allt.. det här är ungefär som när satt och diskuterade om hur rak en gurka skulle vara för att klassas som klass A. härligt med folk som går in på detaljer och verkligen undersöker vad som är viktigt för oss konsumenter..

sen är ju EU och alla politiker lakejer åt alla bankeroch stora bolagskoncerner..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Vänta jag har ett bra ord för det här.... IDIOTER!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Inaktiv

Men för helvete är min kommentar, räcker det inte med dyrare diskar och usbminnen? ermagherd!

Vem är så dum så att man lägger upphovsrättsskyddat material på en molntjänst då?
Snack om PRIVATkopiering men det är ju inte det som gäller numera, utan "beskattningen" gäller ju PIRATkopieringen, men dom kan ju fortsätta att kalla det för privatkopiering och låtsas att folk delar med sig av sina kassettband som folk spelat in från någon radiostation.

Helt insane och garanterat framfixat av lobbyister som bara vill trycka mer cash åt hollywood och musikindustrin, eller får alla indieutvecklare också del av kakan? Knappast..

Shit o så kallar dom TPB för pirater och omoraliska skurkar som snor pengar från folk?

Permalänk
Medlem

men har de som håller i molntjänsterna inte redan betalat kopieringsavgift när de köpt in hårdvaran? hur långt ska den här skiten gå egentligen, lagstiftarna kan dra åt helvete...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk

Det är horribelt. Jag lider med er som endast använder molntjänster (och även externa diskar etc) till material som ni själva skapat.

Detta handlar ju om privatkopiering (påstås det). På vilket sätt behöver upphovsmän kompenseras om jag skulle få för mig att privatkopiera ett album? Vilket inkomstbortfall motsvarar det hos dem? Och isåfall, som någon skrev tidigare, höj priset på musiken/filmerna istället. Dessutom, ta bort kopieringsskydd/DRM om det är lagligt att privatkopiera.

Om jag måste välja mellan privatkopieringsavgift och ingen laglig privatkopiering så väljer jag ingen laglig privatkopiering. Tillåten privatkopiering är nog viktigare för musik- och filmindustrin än vad den är för mig (och gissningsvis den stora majoriteten?), så att de kan fortsätta med sina avgifter. Visst, man tar ju för givet att man ska kunna rippa några låtar och kopiera till sin telefon eller liknande, men tydligen är det inte självklart. Och hellre än en massa avgifter på allt möjligt för att göra det tillåtet så föredrar jag att det är otillåtet. Har jag råd att köpa hårddiskar så har jag råd med några kronor i avgift, visst. Men det handlar naturligtvis inte om det. Jag tycker bara inte att industrin har rätt till de pengarna. Någon form av miljöavgift hade vi kunnat diskutera t.ex., men det här är bara idioti och girighet.

Privatkopieringen är bara ett svepskäl för att kunna ta ut avgifter på saker.

Jag vet att jag inte kommer med några nya argument, men jag kände för att säga något om saken. Någon får gärna upplysa mig om jag har missuppfattat något.

Permalänk
SpelClockers

Här är vad lagen säger
"26 k § När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet tillverkar eller till landet inför anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk, har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television eller som har getts ut på anordningar genom vilka de kan återges rätt till ersättning av näringsidkaren.
Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall
1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,
2. föras ut ur landet eller
3. användas till framställning av exemplar av verk till personer med funktionshinder. Lag (2005:359)."

Notera punkt 1" Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall
1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk," Med andra ord deras avgifter följer inte svensk lag

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

Ska dom inte införa kopieringsavgifter per skannade ark man gör i hemmet också? Eller varför inte straffkn*lla alla som har hög volym när dom lyssnar på musik så alla andra hör?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Satakarnak:

Notera punkt 1" Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall
1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk," Med andra ord deras avgifter följer inte svensk lag

Intressant att det verkligen är formulerat så. Då har Copyswede gjort ett väldigt bra jobb i förhandlingarna då?

Permalänk

Men snälla, nu går det för långt!

Permalänk
Medlem

Kom igen, kan vi gå ur EU och välja samma väg som Schweiz tror jag det var?
Där är det numera okej att tanka piratkopierade saker för privatbruk om jag minns det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tguk:

En lite fråga om privatkopiering : Det står på skivor etc att det är olagligt att kopiera dem. Men samtidigt måste jag betala för att det är lagligt att göra det när jag köper dvd-skivor usb-stickor etc...

Så vad skulle en domstol säga om man åker dit för piratkopiering men man hävdar privatkopiering för att man har laddat av någon bekant som har ett original?

Och i så fall så borde man väl få lägga ut en torrent med vadsom bara den som tankar gör det till ett media som man har betalat avgift för, så länge man har det lösenordsskyddat så att det inte är öppet för alla.

Exakt! Tycker EU är skit precis som USA. Vi borde dra oss ur, fattar inte varför folk inte vill det. Orkar inte med att EU ska bestämma över oss.
Förresten så skickar jag filer osv till flera jag känner, eller som jag är släkt med/nära vänner. Om jag då betalat en avgift kan dom ju inte sätta dit mig eller hur? Politikerna...Asså, dom tänker ju med rövhålet hela bunten!

Permalänk
Medlem

Har du stulit något som inte är ditt är det väl inte så konstigt att skaparna vill ha betalt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Har du stulit något som inte är ditt är det väl inte så konstigt att skaparna vill ha betalt...

det hade varit coolt om skaparna fick mycket av pengarna också. fast så är det inte.
dom får en liten del av kakan medan någon bawS sitter och håvar in cashen.

Själv så vill jag inte stödja människor som glider på ett bananskal på andras talanger

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Jag satt precis och funderade på samma sak...

Men betalar företag privatkopieringsavgift? Det har jag svårt att tro men då kan jag ha helt fel också. Någon som har en källa på om företag verkligen betalar privatkopieringsavgift?

Nej företag betalar inte privatkopierings avgift, finns ett register som företag som köper media med mera måste registrera sig i sedan slipper de avgiften.

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt av EU alla gratis moln lagringstjänster kommer gå upp i rök nu ju...
illa illa :(...

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair HX1200i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Även politiker bör förstå att det finns en gräns

Makt korrumperar...

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Det är den enda yrkesgrupp som kan ta betalt obegränsat antal gånger för ett arbete dom utfört en gång. Tänk om man kunde gjort det i alla yrken, då hade vår marknadsekonomi kollapsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satakarnak:

Här är vad lagen säger
"26 k § När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet tillverkar eller till landet inför anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk, har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television eller som har getts ut på anordningar genom vilka de kan återges rätt till ersättning av näringsidkaren.
Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall
3. användas till framställning av exemplar av verk till personer med funktionshinder. Lag (2005:359)."

Notera "När en näringsidkare"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil_ape:

Det här upprör mig något oerhört. Inköpet av hårddiskarna som företaget som bedriver molntjänsten använder sig utav måste väl redan täcka kopieringsavgiften?

Nepp, avgiften beror bara privatpersoner. Iaf den svenska.

Hur som helst så är detta helt SJUKT. Hoppas innerligt att Google flyttar samtliga datacenter till länder som inte är medlem i EU, tex Schweiz.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte ens argumentera i en sån här tråd igen... Jag hade just en lektion i samhällskunskap och ämnet var demokrati. Vi diskuterade bland annat fördelar och nackdelar med direkt/indirekt demokrati (folkval, framröstade representanter) och en uppenbar nackdel men direkt demokrati i många fall var att man ofta måste vara insatt i ämnet för att kunna grunda sin åsikt på något och att det då är bättre att rösta fram någon som har bättre förutsättningar att fatta bra beslut.

Något vi inte diskuterade var vad som händer om de framröstade inte har tillräckligt med kunskap inom ämnet för att kunna fatta bra beslut. Det går väl helt enkelt åt helvete antar jag.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Men om man inte har stulit något då! Ska man ändå betala kopieringsavgift (?) för att man har egna bilder/filmer/dokument

Eller ska jag med få betalt för det jag har skapat ? Hallåja.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Gandir:

Notera "När en näringsidkare"

Det tolkar jag bara som de som t.ex. importerar externa hårddiskar för försäljning i Sverige. Har jag fel? Eller vad är din poäng?

Permalänk

Har inte alla random lagringstjänster redan någon form av regler om vad man får lägga upp. Isf borde det väl inte vara särskilt motiverat att man ska betala extra för något man kan förlora sitt konto om man gör och som dessutom faktiskt är olagligt?

Sen har jag länge undrat om de inte förstår att de får det att verka som ett ringare brott när man betalar någon form av kompensationsavgift i förväg för något som är illegalt. (Dock har jag aldrig själv sett fildelning som ett särskilt allvarligt brott men det är väl det de vill att jag ska göra?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satakarnak:

Här är vad lagen säger

Tycker snarare punkt 2 är mer intressant i det här fallet.
Merparten av servrarna bör väl befinna sig utanför Sverige, och även EU?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag orkar inte ens argumentera i en sån här tråd igen... Jag hade just en lektion i samhällskunskap och ämnet var demokrati. Vi diskuterade bland annat fördelar och nackdelar med direkt/indirekt demokrati (folkval, framröstade representanter) och en uppenbar nackdel men direkt demokrati i många fall var att man ofta måste vara insatt i ämnet för att kunna grunda sin åsikt på något och att det då är bättre att rösta fram någon som har bättre förutsättningar att fatta bra beslut.

Något vi inte diskuterade var vad som händer om de framröstade inte har tillräckligt med kunskap inom ämnet för att kunna fatta bra beslut. Det går väl helt enkelt åt helvete antar jag.

Du orkar inte argumentera i en sån här tråd igen... Sen bara kör du på.....

Jag bara älskar detta forumet

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Äntligen!

Vettiga politiker finns det inte gott om men nu vet vi vilka vi ska rösta på! Tänk på att vi väljer och i grunden bestämmer om dessa kopieringsavgifter, moms, skatt och hur mycket sjukvården får kosta. Oj, blev lite rörigt här men läste tex om ett företag som skulle spara 200 miljoner på personalnerskärningar. Lika mycket som en chef kostade i avgångsvederlag.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)