Hörlurar eller in-ear? <1000kr

Permalänk

Hörlurar eller in-ear? <1000kr

Hej!
Införskaffade mig i veckan en Note II efter lite missöden med andra telefoner sedan en tid tillbaka.
Nu när jag äntligen har fixat en ordentlig telefon så är jag på jakt efter något jag kan ha att lyssna på musik i då jag åker till och från skolan 5 gånger i veckan.
Jag har tidigare köpt många billigare lurar i 100-300kr klassen men dessa har alltid gått sönder efter någon månad och ljudet har väl aldrig varit fantastiskt.

Problemet är att inom ljud är jag helt vilse, så jag skulle vilja ha hjälp av er med lite frågor.
Först: Vad är det för skillnader rent ljudmässigt på ett par hörlurar och ett par in-ear (mer än den fina inbuktningen ett par hörlurar kan skapa på huvudet). Jag åker buss så de får gärna vara täta så jag slipper höra allt folk m.m.

Sen skulle jag vilja ha lite råd om vad man bör välja. Letar endast köp inom Sveriges gränser med prislapp på under 1000kr.
Vad jag kräver av dem är:

-Kompatibla med en Android telefon
-En fyllig och klar ljudbild. Musiken som spelas är mestadels flac från Volumes, Vildhjarta, Animals As Leaders, We Butter The Bread With Butter etc.
-Hållbara, ett halvår vore toppen, ett år vore suveränt. Jag har dem oftast "på" mig, d.v.s trär dem på insidan av tröjan och hänger ut dem vid halsen.
-Bekväma, Samsungs lurar är obehagliga, de Asus skickar med PadFonen är sköna

Jag hoppas det är nog info, annars får ni fråga.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Finns det inga butiker som du kan åka till och provlyssna vore ju det bästa,ljud är ju subjektivt.

Permalänk

Har för mig att man får lov att lyssna inne på MediaMarkt

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Finns det inga butiker som du kan åka till och provlyssna vore ju det bästa,ljud är ju subjektivt.

Bor i en mindre stad så det enda jag har är Davids (Euronics), hur utbudet är där vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Största skillnaden mellan IEMs och hörlurar är väl nog isoleringen (IEMs med bra tip isolerar ju så gott som fullständigt). Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att använda hörlurar utanför min lägenhet, med andra ord så vore IEM mitt val om du ska använda dem "när du åker till skolan". Men detta varierar ju väldigt från person till person. Jag lyssnar inte på musik "on the go" och har därmed lite erfarenhet av IEMs men kan iallafall slänga upp namnet på Shure SE215 som jag ser rekommenderas nu som då, och verkar vara bland de bästa alternativen inom din budget.

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Största skillnaden mellan IEMs och hörlurar är väl nog isoleringen (IEMs med bra tip isolerar ju så gott som fullständigt). Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att använda hörlurar utanför min lägenhet, med andra ord så vore IEM mitt val om du ska använda dem "när du åker till skolan". Men detta varierar ju väldigt från person till person. Jag lyssnar inte på musik "on the go" och har därmed lite erfarenhet av IEMs men kan iallafall slänga upp namnet på Shure SE215 som jag ser rekommenderas nu som då, och verkar vara bland de bästa alternativen inom din budget.

Läste tråden du skickade och de verkar ju som ett bra val. Tittade runt lite till i samma forum och de var rekommenderade någon mer stans.

Har du någon personlig erfarenhet av dem som du kan dela med dig av? Eller om det är någon mer på Swec. som kan jämföra dem mot något.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera de här
Under tusenlappen och låter extremt bra

http://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/ljud/horlurar-2/in... (billigaste stället)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=935282

"Jag åker buss så de får gärna vara täta så jag slipper höra allt folk m.m."

Fördelen med In-ear. Du hör endast musiken och inte de runt om kring dig och ingen hör vad du lyssnar på, perfekt om du åker tåg/buss

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Skrivet av Daavido:

Kan rekommendera de här
Under tusenlappen och låter extremt bra

http://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/ljud/horlurar-2/in... (billigaste stället)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=935282

"Jag åker buss så de får gärna vara täta så jag slipper höra allt folk m.m."

Fördelen med In-ear. Du hör endast musiken och inte de runt om kring dig och ingen hör vad du lyssnar på, perfekt om du åker tåg/buss

Jag tittade på dem innan, men hittade dem inte i Sverige för under 1000kr, tack!

EDIT: Hur står sig Yamaha's lurar mot Shure SE215?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBengtsson:

Läste tråden du skickade och de verkar ju som ett bra val. Tittade runt lite till i samma forum och de var rekommenderade någon mer stans.

Har du någon personlig erfarenhet av dem som du kan dela med dig av? Eller om det är någon mer på Swec. som kan jämföra dem mot något.

Nepp tyvärr har jag väldigt lite erfarenhet av in-ears själv. Men du kan ju kika och söka lite där i head-fi forumet, gjorde en snabb sökning och hittade direkt ett par trådar som behandlar dessa två du nu har som alternativ. Tråd 1, Tråd 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBengtsson:

Jag tittade på dem innan, men hittade dem inte i Sverige för under 1000kr, tack!

EDIT: Hur står sig Yamaha's lurar mot Shure SE215?

För under tusen lappen så skulle jag gå med EPH-100. Jag har inte personligen hört någon av dem men baserat på recensioner som jag läst, så är den klar vinnare. Om du känner för att läsa lite så kika i den här tråden: Multi-IEM Review - 256 IEMs compared. Där hittar du bla både SE215 och EPH-100.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

För under tusen lappen så skulle jag gå med EPH-100.

Var hittar man dem för under 1000-lappen? Utrikes? Butik?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dumbo:

Var hittar man dem för under 1000-lappen? Utrikes? Butik?

http://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/ljud/horlurar-2/in... (länkad några inlägg ovanför).

OnT: Yamaha EPH-100 helt klart. Jag köpte dem för 1,5k för ungefär ett halvår sedan och är otroligt nöjd. Grymt ljud och stänger ut ljud runtomkring väldigt bra. För det priset (995kr) är de löjligt prisvärda

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Nepp tyvärr har jag väldigt lite erfarenhet av in-ears själv. Men du kan ju kika och söka lite där i head-fi forumet, gjorde en snabb sökning och hittade direkt ett par trådar som behandlar dessa två du nu har som alternativ. Tråd 1, Tråd 2.

Tack, gav mig en del

Skrivet av CazeW:

För under tusen lappen så skulle jag gå med EPH-100. Jag har inte personligen hört någon av dem men baserat på recensioner som jag läst, så är den klar vinnare. Om du känner för att läsa lite så kika i den här tråden: Multi-IEM Review - 256 IEMs compared. Där hittar du bla både SE215 och EPH-100.

Vilken tråd, precis den jag letade efter!
Blir nog ett par EPH-100

Permalänk

http://www.referenceaudio.se/horlurar/horlurar-till-barbart/s...

tusenlappen. men du kan leva nöjd en livstid.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

My bad! Får skylla på... Noll koll, helt enkelt. Tackar!

Permalänk
Skrivet av hårdnackad:

Har du något mer konkret varför just dom? För just nu pekar allt mot att Yamahas lurar är bättre, men du kanske har en annan åsikt om det som du vill dela med dig av?