Permalänk
Medlem

Vad är minimum för speldator?

Har tänkt att köpa en laptop för surf och spel. Har dock tänkt mig att ge max 8000-9000 (helst mindre). En kompis menar att jag inte får någon vettig speldator för dessa pengarna utan kan lika gärna strunta i spelen och köpa en lite billigare laptop för endast surf och filmer.

Frågan är alltså om jag kan få en vettig dator där jag kan spela dagens spel på medel upplösning och som åtminstone kan hänga med de närmsta två åren, för en summa under 9 000 eller måste man lägga ut mer? (om någon har något bra förslag så länka gärna).

mvh
Krille

Permalänk
Medlem

Laptop för 8-9k har inte mycket kräm under huven. Däremot om du bygger egen stationär PC får du mer kräm för pengarna. Måste du ha en laptop?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Din kompis är retard... Man får en väldigt vettig speldator för de pengarna. Du skulle garanterat klara BF3 på high i 60FPS.

EDIT: SÅg inte att tråden ligger under laptop forumet... Vet inte så mycket om laptops när det gäller spel. Texten över är om det involverar desktops (stationär dator)

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

Din kompis är retard... Man får en väldigt vettig speldator för de pengarna. Du skulle garanterat klara BF3 på high i 60FPS.

EDIT: SÅg inte att tråden ligger under laptop forumet... Vet inte så mycket om laptops när det gäller spel. Texten över är om det involverar desktops (stationär dator)

Så man är retard för att man har fel en gång?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Avstängd

Mitt förslag är som din kompis säger, köp en billigare laptop för ~5k och spara en del ioch köpa dig en speldator.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa en spellaptop för 9k får du vara riktigt noga med vad du köper. Stationär? En helt annan fråga; du lär maxa alla spel ett par år framåt.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159597-medion_x6821-i...

Har länkat den förut och länkar den igen, mycke prestanda sett till priset.

Permalänk

Skulle nog till och med kunna köpa en stationär speldator OCH en bärbar arbetsdator för 9000
Och om du inte är något datorfan och vill ha något subtilt/litet går det att bygga små M-ATX eller M-ITX som fortfarande ger mycket kräm i spel.

Om du inte måste spela på andra platser än hemma så är nog stationärt att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!
Jag har redan en stationär som funkar bra. Poängen är att jag vill kunna spela på andra platser än hemfrån.

(för övrigt så är nog min kompis lite lätt retarded:-))

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159597-medion_x6821-i...

Har länkat den förut och länkar den igen, mycke prestanda sett till priset.

Känns snålt med 2-kärning CPU och 4 GB ram för spelande faktiskt. Även om det är hyperthreading på CPUn så brukar ju inte det fungera jättebra i spel.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159597-medion_x6821-i...

Har länkat den förut och länkar den igen, mycke prestanda sett till priset.

Denna är det bästa man kan komma i spelväg för det priset. Den klarar alla på åtminstone medel nu
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-670M.72197.0....
Frågan är om den gör det efter två år...

Permalänk
Medlem

Ni tror alltså inte min budget på 9000 räcker. Frågan är då, hur mycket måste jag upp i för att den skall vara ok att spela på? Hade gärna haft en 17 tums skärm eftersom jag hade det på min gamla som just kraschat.

Permalänk

Jag tycker min bärbara Toshiba med i7-3610 och Radeon HD 7670M går bra att spela på när man är bortrest. Äldre spel som Halflife 2 går bra på max medan nyare spel trivs på medium och några enstaka som DeusEx:HR och BF3 får gå på low.

Så i5/i7 och Radeon HD 7670M för ca 5-6000kr skulle jag sätta som minimum för gaming-bärbara. Måste du ha maximal prestanda även på din bärbara så får du nog vara beredd att slanta upp 15-20000kr.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krille47:

Ni tror alltså inte min budget på 9000 räcker. Frågan är då, hur mycket måste jag upp i för att den skall vara ok att spela på? Hade gärna haft en 17 tums skärm eftersom jag hade det på min gamla som just kraschat.

Nu kan jag vara helt ute och cykla, men jag tror att en bärbar för 8-9000 kr inte ska ha några problem att spela dagens spel. Knappast med maxade inställningar, men om du kan överleva med det och dra ner inställningarna till medel eller lägre (eller sänka upplösningen) så kan du nog ha en fullt spelbar upplevelse.

Skrivet av Rydisen:

Känns snålt med 2-kärning CPU och 4 GB ram för spelande faktiskt. Även om det är hyperthreading på CPUn så brukar ju inte det fungera jättebra i spel.

Åter igen så är bärbara inte min starka sida, men en 2-kärning processor och 4GB ramminne ska absolut inte vara något problem för att få en spelbar upplevelse oavsett vilket spel du spelar, så länge du inte drar upp grafikinställningarna för högt. Om man nu vill ha en bärbar för 8-9000 så tycker jag dessutom att man bör prioritera ett bättre grafikkort före en 4-kärning processor.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Köpte min fujitsu nh532 för 5300. i73610 gforce 640m le. ingen direkt speldator men klarar wow på high/delvis ultra.
d3 maxxat.

på högsta upplösning. Så jo det går att fixa för din budget, dock beror det lite på vad du lirar.

bf3 på högsta osv så nja, då är du uppe i 15-20tkr klassen

Permalänk
Medlem

Jag har en HP 8770W med nVidia Quadro K4000M och det går precis att spela BF3 på medium. Nu är ju inte Quadro riktigt lika högt klockade som Geforce men å andra sidan fler kärnor. Dock kostar min ca 35000 så vad jag vill säga är att det kostar mycket om man ska bli nöjd med prestandan från en bärbar.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Köpte min fujitsu nh532 för 5300. i73610 gforce 640m le. ingen direkt speldator men klarar wow på high/delvis ultra.
d3 maxxat.

på högsta upplösning. Så jo det går att fixa för din budget, dock beror det lite på vad du lirar.

bf3 på högsta osv så nja, då är du uppe i 15-20tkr klassen

Det kortet ska väl också vara ganska klockbart utan nämnvärt högre temperaturer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Det kortet ska väl också vara ganska klockbart utan nämnvärt högre temperaturer?

Ja för de flesta mitt med +135 gick från 60 till 70. Men nu kör jag oklockat och ligger på 75 vid långspelande. Vet inte riktigt varför, eller så ligger min oc kvar ^^

Permalänk
Medlem

#12770665

Kanske denna tråd kan hjälpa lite med ditt val ?

Kort och gott kan rekommendera: ( Webhallen medlemspris )

Asus 11k http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157406-asus_g75vw-t13...
Asus 9,5k http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157419-asus_g55vw-s10...

Permalänk
Medlem

Det är ganska stor skillnad också om du menar att du ska kunna spela spel som SC2, Diablo 3, Guild Wars 2 till exempel på okej FPS i stil med 40-50. Eller om du ville HARDCORE GEJMA(tm) som vissa här antagligen menar, där allting under 60 fps i 1080p är OSPELBART.

Jag kan spela BF3 på high (single player, spelar inte multi) på min laptop med 640m LE och GW2 på runt 50 FPS med allt på medium. Så snabbare än så tycker inte jag man behöver om man bara ska ha den som en extradator och spela lite när man inte är hemma.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Du kan konfigurera en dator på Komplett för 8k så kan du spela BF3 på Ultra med 40-60fps

Permalänk

Är inte denna väldigt komptent för pengarna?

http://cdon.se/hemelektronik/17inch_fujitsu_lifebook_nh532_i7... 4990:-
Även denna kanske i
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159597-medion_x6821-i... 8990:-

Edit: hep hepp såg att den sista redan låg i tråden ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Känns snålt med 2-kärning CPU och 4 GB ram för spelande faktiskt. Även om det är hyperthreading på CPUn så brukar ju inte det fungera jättebra i spel.

De är ju tyvärr de som är nackdelen med den datorn "/ Hade varit trevligt med en I7 Quad

Permalänk
Medlem

Edit: Ekebymannen: Den kostar 6 000 med i3 och utan Bluray i vanliga fall: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1219636 Finns en lång tråd om den i forumet. Grafikkortet går att klocka från 500 mhz till typ 1 000.

Jag skulle säga att vad som helst som har Geforce 640m le, 640m, 650m eller 660m duger. Det är samma GPU och de verkar gå att överklocka väldigt bra. Behöver man mer kräm kan man alltid sänka upplösningen. Ska man spela en FPS på tävlingsnivå får man ha stationär dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SleeZy:

ingen direkt speldator men klarar wow på high/delvis ultra.
d3 maxxat.

på högsta upplösning.

Skrivet av Hulle:

Jag kan spela BF3 på high (single player, spelar inte multi) på min laptop med 640m LE och GW2 på runt 50 FPS med allt på medium.
/hulle.

Det skulle vara intressant att få veta vilken upplösning ni använder. Knappast 1080p i alla fall.

Skrivet av KeyPakt:

Jag har en HP 8770W med nVidia Quadro K4000M och det går precis att spela BF3 på medium. Nu är ju inte Quadro riktigt lika högt klockade som Geforce men å andra sidan fler kärnor. Dock kostar min ca 35000 så vad jag vill säga är att det kostar mycket om man ska bli nöjd med prestandan från en bärbar.

Samma här, upplösning vore intressant.

Sen blev jag lite konfunderad, men visst är Quadro ett GPGPU-kort, d.v.s drivrutiner m.m. är anpassade till CAD och liknande program och inte till spel? Är ganska säker att du hade kunnat få bättre spelprestanda från en billigare dator med ett Geforce- eller Radeon kort. Fast det kan ju hända att du använder dig av CAD eller dylikt i och för sig.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av OllO:

Edit: Ekebymannen: Den kostar 6 000 med i3 och utan Bluray i vanliga fall: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1219636 Finns en lång tråd om den i forumet. Grafikkortet går att klocka från 500 mhz till typ 1 000.

Jag skulle säga att vad som helst som har Geforce 640m le, 640m, 650m eller 660m duger. Det är samma GPU och de verkar gå att överklocka väldigt bra. Behöver man mer kräm kan man alltid sänka upplösningen. Ska man spela en FPS på tävlingsnivå får man ha stationär dator.

Jo men som sagt den som ligger under fynd är ju en I7 quad väldigt bra pris med 6månader garanti. Köpte en sån till farsan exakt den med i7 ny för 5990:- på cdon. Men ser inte att dom har den kvar. Enligt prisjakt så kostar den nummera över 10000:- på andra ställen skumt.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, jag var otydlig - ville bara understryka vilket kap det var

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Det skulle vara intressant att få veta vilken upplösning ni använder. Knappast 1080p i alla fall.

Jo, jag gör det iaf.
Lirar mest WoW och Diablo 3.
Testade lite SC2 med, det är lite mer trögflytande än vad ovannämda är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är ganska stor skillnad också om du menar att du ska kunna spela spel som SC2, Diablo 3, Guild Wars 2 till exempel på okej FPS i stil med 40-50. Eller om du ville HARDCORE GEJMA(tm) som vissa här antagligen menar, där allting under 60 fps i 1080p är OSPELBART.

Jag kan spela BF3 på high (single player, spelar inte multi) på min laptop med 640m LE och GW2 på runt 50 FPS med allt på medium. Så snabbare än så tycker inte jag man behöver om man bara ska ha den som en extradator och spela lite när man inte är hemma.

/hulle.

Nu blev jag lite hopfull, för att ligga på ovan nämda spel ovan med 40-50 fps skulle funka bra för mig. Behöver definitivt inte ha de "värsta" inställningarna. Vad skulle en dator som klarar detta kosta (en 17 tum)?

Permalänk
Avstängd