Lösning med kräm i [Vill ha stabil nätverkslösning utan synlig kabel - mod]

Permalänk
Medlem

Lösning med kräm i [Vill ha stabil nätverkslösning utan synlig kabel - mod]

Hej!

Jag bor i en lägenhet med 100Mbit bredband i väggen. Problemet är att jag bara har en utgång och den är helt fel placerad. Jag har en stationär dator och i den sitter inget trådlöst nätverkskort.

Jag är ingen fena på tekniska lösningar utan vill bara kunna surfa och spela med så bra kräm som möjligt... Kan ni hjälpa mig med en så enkel lösning som möjligt med fortsatt bra speed? Dra kabel genom lyan har fått njet av min sambo

Rubriken - se §3.1 i reglerna
Permalänk
Medlem

Köp en router med bra signalstyrka och en nätverksadapter med bra styrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Köp en router med bra signalstyrka och en nätverksadapter med bra styrka.

Några förslag? Eller några ledtrådar för letande?

Permalänk
Medlem

Dra kabel längs golvlisterna i kabelkanaler? Går att få skitsnyggt. Annars är det bara kirra *bra* dual band router och dito trådlöst kort till datorn - inte optimalt dock och dyrare än att dra kabel.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magge1:

Hej!

Jag bor i en lägenhet med 100Mbit bredband i väggen. Problemet är att jag bara har en utgång och den är helt fel placerad. Jag har en stationär dator och i den sitter inget trådlöst nätverkskort.

Jag är ingen fena på tekniska lösningar utan vill bara kunna surfa och spela med så bra kräm som möjligt... Kan ni hjälpa mig med en så enkel lösning som möjligt med fortsatt bra speed? Dra kabel genom lyan har fått njet av min sambo

köp lister och sätt dom längs med väggen?
nog måste du kunna ha något mot argument till att hon inte vill ha en kabel längs med väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Dra kabel längs golvlisterna i kabelkanaler? Går att få skitsnyggt. Annars är det bara kirra *bra* dual band router och dito trådlöst kort till datorn - inte optimalt dock och dyrare än att dra kabel.

Kabelkanaler = diska livet ut...

Måste det monteras kort i lådan eller finns det nån dongel motsv som man bara kan jacka i? Måste ändå få ut trådlöst som en dellösning till telefoner, padda osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

köp lister och sätt dom längs med väggen?
nog måste du kunna ha något mot argument till att hon inte vill ha en kabel längs med väggen?

Typ "du vet att jag gillar att spela spel istället för att umgås med dig"?

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kategori/228/natverk-via-elnatet detta kanske kan vara något ?

denna borde duga för spelande o dylikt samtidigt som någon annan kikar på facebook och gör lite stream på youtube
https://www.inet.se/produkt/5400851/d-link-dwa-547-802-11n-ra...

https://www.inet.se/produkt/5401753/netgear-wireless-n-wnr350... kom ihåg och fixa lösenord bara på nätet då den kommer nå ganska långt.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/148944-asus_pce-n10_p...

denna borde duga för spelande och klarar överföringar på upp till 150 mb/s vilket är skapligt snabbt iallafall (ssd hårddisk och router till annan dator med ssd borde ge ca 14,MB/s vilket är snabbt ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Enkelt.
http://www.inet.se/produkt/5401625/d-link-dhp-307av-powerline...

http://www.inet.se/kategori/228/natverk-via-elnatet

varsågod!

Skrivet av magge1:

Hej!

Jag bor i en lägenhet med 100Mbit bredband i väggen. Problemet är att jag bara har en utgång och den är helt fel placerad. Jag har en stationär dator och i den sitter inget trådlöst nätverkskort.

Jag är ingen fena på tekniska lösningar utan vill bara kunna surfa och spela med så bra kräm som möjligt... Kan ni hjälpa mig med en så enkel lösning som möjligt med fortsatt bra speed? Dra kabel genom lyan har fått njet av min sambo

Permalänk
Medlem

Nike. Men har du testat själv? Har hört att det är svårt att få bra hastighet om man inta är på samma fas med uttagen. Är systemet robust nog? Någon som testat?

Permalänk
Medlem

hmm, förväntade mig inte nätverk när jag läste titeln...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

https://www.inet.se/kategori/228/natverk-via-elnatet detta kanske kan vara något ?

denna borde duga för spelande o dylikt samtidigt som någon annan kikar på facebook och gör lite stream på youtube
https://www.inet.se/produkt/5400851/d-link-dwa-547-802-11n-ra...

https://www.inet.se/produkt/5401753/netgear-wireless-n-wnr350... kom ihåg och fixa lösenord bara på nätet då den kommer nå ganska långt.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/148944-asus_pce-n10_p...

denna borde duga för spelande och klarar överföringar på upp till 150 mb/s vilket är skapligt snabbt iallafall (ssd hårddisk och router till annan dator med ssd borde ge ca 14,MB/s vilket är snabbt ^^)

Tack och bock. Kan en apa fixa så det funkar ihop eller måste jag skaffa hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

hmm, förväntade mig inte nätverk när jag läste titeln...

Livet blir inte alltid som man tänkt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magge1:

Kabelkanaler = diska livet ut...

Måste det monteras kort i lådan eller finns det nån dongel motsv som man bara kan jacka i? Måste ändå få ut trådlöst som en dellösning till telefoner, padda osv

ta helst med internt kort med pci anslutning brukar bli segt ibland med pci gärna pci express så får du lite lägre svarstid då pci-e ger ut lite större hastighet vilket är nödvändigt för nedladdning och tyngre spel (blev segt för mig iallafall även fast jag provade tre st olika pci med en extra stor antenn dessutom pingen blev dock låg då routern var bakom en tapetserad dörr fyra meter bort från mitt rum runt 30 som max hade jag då men den klättrade ner ganska lågt ner mot 12 då man hade fiber 100/100 och en sketen dlink 54 mbs router imellan för trådlöst bytte dock senare till sladd då den routern som tog imot fiberkabeln vägrade ge ut rätt adress till dlinken så det blev lokalt nätverk endast...)

usb dongel funkar men inte så bra till spelande har jag märkt om du inte är villig och ge ut skapligt mycket för och få en extern som funkar bra... en kusin har runt 50 ms ping på cs med en billigare variant (den är lite gammal dock och är på 54 mbs standarden o usb 2.0 vilket ger ut ca 700 kbs som bäst på men den han har blir varm som satan och lägger av ibland vid längre perioder och det kan ju vara störande för dig som spelar )

om du inte kör någon specialvariant med usb 3.0 anslutning och externa antenner så tar du inte något externt trådlöst usb nätverkskort om du inte tål och sitta med högre ping och lägre nedladdningshastighet än vad du får ut med pci och pci e nätverkskort.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av magge1:

Tack och bock. Kan en apa fixa så det funkar ihop eller måste jag skaffa hjälp?

ne då kan du sätta i ett grafikkort i en dator kan du fixa det där ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Sötast
Skrivet av magge1:

Livet blir inte alltid som man tänkt sig.

Hade jag velat ha någon som bara ska bestämma över mig så hade jag nog flyttat hem till morsan igen...

Undrar hur resten av ditt liv ser ut om ni ej kan kompromissa

Permalänk
Medlem

Allexz, that hurts man!

Eller så lever jag det liv du kommer att lära dig att älska... eller gå under

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

ta helst med internt kort med pci anslutning brukar bli segt ibland med pci gärna pci express så får du lite lägre svarstid då pci-e ger ut lite större hastighet vilket är nödvändigt för nedladdning och tyngre spel (blev segt för mig iallafall även fast jag provade tre st olika pci med en extra stor antenn dessutom pingen blev dock låg då routern var bakom en tapetserad dörr fyra meter bort från mitt rum runt 30 som max hade jag då men den klättrade ner ganska lågt ner mot 12 då man hade fiber 100/100 och en sketen dlink 54 mbs router imellan för trådlöst bytte dock senare till sladd då den routern som tog imot fiberkabeln vägrade ge ut rätt adress till dlinken så det blev lokalt nätverk endast...)

usb dongel funkar men inte så bra till spelande har jag märkt om du inte är villig och ge ut skapligt mycket för och få en extern som funkar bra... en kusin har runt 50 ms ping på cs med en billigare variant (den är lite gammal dock och är på 54 mbs standarden o usb 2.0 vilket ger ut ca 700 kbs som bäst på men den han har blir varm som satan och lägger av ibland vid längre perioder och det kan ju vara störande för dig som spelar )

om du inte kör någon specialvariant med usb 3.0 anslutning och externa antenner så tar du inte något externt trådlöst usb nätverkskort om du inte tål och sitta med högre ping och lägre nedladdningshastighet än vad du får ut med pci och pci e nätverkskort.

Uppfattat. Lite lätt grekiska bitvis men jag har nog fått bilden klar för mig

Permalänk
Sötast
Skrivet av magge1:

Allexz, that hurts man!

Eller så lever jag det liv du kommer att lära dig att älska... eller gå under

Du kan ju alltid ha en flaska eter undangömd någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

ne då kan du sätta i ett grafikkort i en dator kan du fixa det där ^^

Ah! Då ringer jag en kompis då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du kan ju alltid ha en flaska eter undangömd någonstans

Sen spikar jag som en besatt... Något nytt? Nej älskling, allt är nog som innan du somnade

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad det får kosta. Det finns ett par väldigt bra routers där ute, men det viktigaste för räckvidden är att det är bra på båda sidorna. Därför rekommenderas en router samt nätverkskort med löstagbara antenner. På det sättet kan du uppgradera antennerna till kraftigare modeller. Det du också kan göra är att skaffa antenner som du kan ställa där mottagningen är som bäst.

Nu snackar vi kanske 1500:- för router, 500:- för nätverkskortet, 200:-/antenn(3 + 3 antenner på router och kort) + lite pengar för antennkabel, och till sist ett par timmars installation- och konfigurationstid. Detta kommer ge dig maximal täckning, och minimal latens. Räkna dock med att du på sin höjd kommer få ut 50Mbit/s, men med en bra installation blir det iallafall stabilt

Hör av dig om du vill ha hjälp att välja produkter.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magge1:

Nike. Men har du testat själv? Har hört att det är svårt att få bra hastighet om man inta är på samma fas med uttagen. Är systemet robust nog? Någon som testat?

Vi kör sådana här hemma i huset och kan säga att det funkar bra i vissa uttag medans i vissa så får man väldigt dåligt resultat. som tur är så fungerar det fint från köket till de 2 rum som de skulle vara i. Detta i ett hus byggt 1996.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Det beror helt på vad det får kosta. Det finns ett par väldigt bra routers där ute, men det viktigaste för räckvidden är att det är bra på båda sidorna. Därför rekommenderas en router samt nätverkskort med löstagbara antenner. På det sättet kan du uppgradera antennerna till kraftigare modeller. Det du också kan göra är att skaffa antenner som du kan ställa där mottagningen är som bäst.

Nu snackar vi kanske 1500:- för router, 500:- för nätverkskortet, 200:-/antenn(3 + 3 antenner på router och kort) + lite pengar för antennkabel, och till sist ett par timmars installation- och konfigurationstid. Detta kommer ge dig maximal täckning, och minimal latens. Räkna dock med att du på sin höjd kommer få ut 50Mbit/s, men med en bra installation blir det iallafall stabilt

Hör av dig om du vill ha hjälp att välja produkter.

Visste väl att det gick att få bra grejor om man har bra med pengar

Jag tar gärna emot förslag på produkter. Jag är ute efter nåt som funkar bra och det kan få kosta lite. Dock inte mer än det behöver s a s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Vi kör sådana här hemma i huset och kan säga att det funkar bra i vissa uttag medans i vissa så får man väldigt dåligt resultat. som tur är så fungerar det fint från köket till de 2 rum som de skulle vara i. Detta i ett hus byggt 1996.

Kanske man kan hitta ett bra uttag i närheten så kan man dra kabel en liten, liten bit..?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magge1:

Typ "du vet att jag gillar att spela spel istället för att umgås med dig"?

har inte hon mycket av nånting? väskor? smink and so on? måste hon ha det framme, eller nå sånt

Permalänk
Medlem

Snackar vi lite mindre lägenhet (50-60 kvm) borde du bara ha typ 3 grupper (exkl. spisgruppen) prydligt uppmärkta med vad de går till vid din central, har du tur går rummet som uttaget sitter i på samma fas som rummet du vill hämta nätverket vid. Har du ingen gruppförteckning så koppla in en lampa i båda uttagen och se om de slocknar när du drar ner säkringen.

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bullen:

Snackar vi lite mindre lägenhet (50-60 kvm) borde du bara ha typ 3 grupper (exkl. spisgruppen) prydligt uppmärkta med vad de går till vid din central, har du tur går rummet som uttaget sitter i på samma fas som rummet du vill hämta nätverket vid. Har du ingen gruppförteckning så koppla in en lampa i båda uttagen och se om de slocknar när du drar ner säkringen.

Ok, skruva lampa

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

har inte hon mycket av nånting? väskor? smink and so on? måste hon ha det framme, eller nå sånt

Det är ju en helt annan sak enligt facit

Permalänk
Medlem

Som jag fattar det så är huvudlinjerna 1. Via Router och trådlöst nätverkskort och 2. Via eluttaget.

Ok. Jag tackar för hjälpen so far, även för de med äktenskapliga

Jag vill gärna ha tips av typen "köp den här och den här, jag sätter min själ i pant på att det blir bra"