Varför tycker du att Chrome är bättre än Firefox ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Kan du förklara lite mer? Är det detta du syftar på?
http://i.imgur.com/PrZIl.png

jämför den nedersta bilden med denna
http://www.google.com/chrome/intl/en-GB/images/dlpage_alt.jpg

Hur stor skillnad är det egentligen mellan chrome och firefox när det gäller menyn?

Laddade ner FF nu för att testa lite.

Chrome
Firefox
Det mörka i Chrome föredrar jag, vet att man kan ladda ner ett skin till firefox men vill hellre ha det som standard.

Gillar hur Chrome inte har någon sökmeny till Google som FF har, visst man kan söka där man skriver in webbadressen, men gillar att den är över hela skärmen, man kanske kan stänga av det.

Bokmärkesknapparna har också längre avstånd i Chrome än vad de har i Firefox.

Detta är en liten sak men jag brukar dra musen upp i vänstra hörnet och dubbelklicka för att avsluta läsaren istället för att använda krysset uppe till höger, detta går inte i FF. (Jag har två skärmar och oftast om jag ska kryssa i högra hörnet så brukar jag gå över till den andra skärmen.

Vet att det är småsaker, men det är vad jag tycker Peace

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Har kört Firefox sedan det hette Thunderbird och bytte till Chrome när jag insåg att Chrome helt enkelt är... snabbare och behagligare. Att Firefox går att confa i oändlighet skiter jag fullständigt i när jag ändå trivs bättre i Chrome. U mad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Chrome
Firefox
Gillar hur Chrome inte har någon sökmeny till Google som FF har, visst man kan söka där man skriver in webbadressen, men gillar att den är över hela skärmen, man kanske kan stänga av det.

Högerklicka en bit under webbadressen och välj "anpassa". Dra ner sökrutan till fönstret så försvinner den.

http://forumbilder.se/images/1910201285822373e.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Addons som är skapta med JetPack
Säker
Snabb

Addons är FFs enda starka sida och möjligtvis den enda sidan dom har. Resten är sämre än i alla andra browsers.

Snabb är den inte i jämförelse med Opera och Chrome.

Var bara Internet Explorer med Active X som var sämre när det gäller säkerhet än FF.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

JAg kan komma på skäl till varför FF känns mindre som storebror ser dig än Chrome

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

Sitter på min Mac just nu och då är det ju Safari som gäller. Som andra webbläsare så föredrar jag Firefox helt klart då det finns mycket att ställa in och optimera där. Som en bonus så ser det även bättre ut i Mac OS X än vad Chrome gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Chrome
Firefox
Det mörka i Chrome föredrar jag, vet att man kan ladda ner ett skin till firefox men vill hellre ha det som standard.

Bokmärkesknapparna har också längre avstånd i Chrome än vad de har i Firefox.

Detta är en liten sak men jag brukar dra musen upp i vänstra hörnet och dubbelklicka för att avsluta läsaren istället för att använda krysset uppe till höger, detta går inte i FF. (Jag har två skärmar och oftast om jag ska kryssa i högra hörnet så brukar jag gå över till den andra skärmen.

Vet att det är småsaker, men det är vad jag tycker Peace

Men småsaker är viktiga! Men själv tycker jag att detta ser både bättre ut och är trevligare att jobba med.

(och varför har du texten kvar på dina synliga bokmärke, tar ju bara en massa plats, och så ser det fult ut med)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men småsaker är viktiga! Men själv tycker jag att detta ser både bättre ut och är trevligare att jobba med.

http://i177.photobucket.com/albums/w231/skogis67/Firefoxklipp...

Hur gjorde du så att bokmärken fick så små ikoner?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

http://i177.photobucket.com/albums/w231/skogis67/Firefoxklipp...

(och varför har du texten kvar på dina synliga bokmärke, tar ju bara en massa plats, och så ser det fult ut med)

Tycker det ser bättre ut än när folk använder hela texter som "SweClockers.com - Sveriges största webbtidning om datorer och hårdvara".
Givetvis så syns inte hela texten.
Tycker också det är snyggare med text än att bara ha en bild, måste ha runt 30 bokmärken om de ska fylla hela menyn.

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Addons är FFs enda starka sida och möjligtvis den enda sidan dom har. Resten är sämre än i alla andra browsers.

Var bara Internet Explorer med Active X som var sämre när det gäller säkerhet än FF.

Men sluta! Märker jag inte någon som helst skillnad på någon läsare i hastighet, så gör ingen annan det heller!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Undrar just, för mig blir Chrome seg med många flikar men inte IE eller Firefox, anledningen kan jag inte svara på för jag har ingen aning.
Min burk ser du nedan

Låter ju märkligt att de laggar med din spec. Hur många är "många flikar"?
Märker du av det på något "bra" sätt, tex slut på RAM och/eller CPU användning i toppen?

Senast jag märkte att en browser laggade var IE8 på en P4 med en kombination av fragmenterad systemdisk, väldigt stor Internet Cache och dåligt med RAM om mitt minne inte sviker.
Utom möjligen den där gången man provade något dåligt addon till Firefox som läkte minne, men det räknas inte :).

Men jag har o andra sidan sällan mer än 10-20 flikar och min nuvarande dator är ju rätt snabb (SSD, i7 3770k, 16gb ram).
Använder heller inte några addons/plugin utöver AdBlock och Flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Hur gjorde du så att bokmärken fick så små ikoner?

Lägg dom i bokmärksfältet, flytta sen bokmärksfältet via verktygsfällayout där du vill ha dom, ta sen bort texten via högerklick/egenskaper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Wow, denna tråden kändes ju inte alls vinklad... Själv kör jag Nightly, provade google ett tag och gillade verkligen att det synkade med mitt google konto. Men jag klarar inte av att köra webbläsare utan noscript så jag gick tillbaka igen. Trivs med firefox, önskade däremot att man kunde få bästa av två världar. När det kommer till minne eller hastighet så är skillnaden knappt märkbar för mig. Gillar båda på var sitt sätt.

Permalänk
Medlem

vad är fel på explorer?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

vad är fel på explorer?

Microsoft har gjort det?

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

För mig så buggar firefox hur mycket som helst när man ser youtube

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Min Chrome frågar alltid om jag vill uppdatera?

Det gör den aldrig, och det är ett välkänt fenomen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Vi kan ju börja med att typ endast 15-20% av användarna modifierar med än att byta tema vilket du kan göra på båda. Personligen kör jag chrome av flera anledningar.
- Håller mig i sync med historik mellan mina datorer och min telefon på ett smidigt sätt
- Jag upplever det snabbare och mindre krävande.
- Jag gillar original-upplägget mycket bättre
- Slipper bry sig om toolbars
- Söka direkt i fältet!
- I mina fall så crashar inte chrome till skillnad från firefox

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge002:

För mig så buggar firefox hur mycket som helst när man ser youtube

Om du pallar läsa igenom tråden här så har du svaret för att rätta till det där

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Chrome är fint och snabbt, sen så gillar jag inte Firefox nedladdnings "gränssnitt"

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vad menar du med det sista. Firefox må kanske inte använda sandboxing däremot innebär det inte att den är osäker. Det ligger en massa säkerhets godsaker inbäddat. En av dem är det här: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Security/CSP

Tror inte du har testat senaste Firefox build och då menar jag inte stable.

Man kan Sync:a med Firefox. Däremot fungerar det inte ihop med iOS eftersom att Mozilla inte gillar Apple:s regler. Sync funktion är inget nytt. Det som är nytt och så kommer bli en bra funktion är Mozilla Persona. Vilket underlättar hur man loggar in. Det skulle inte förvåna mig om Google snor det hela och sedan döper om det. Vad är så speciellt med download manager i Chrome. Jag tycker det suger. Man laddar ner och för att öppna upp måste man öppna en ny flik. Man har mer koll på Mozilla:s download manager. Sedan om Mozilla får tummen ur är en ny download manager färdig. Vet inte riktigt vad teamet väntar på.

Med Mozilla Firefox kan du även söka i det stora URL fältet. Eftersom att google search ligger inbäddat. När du söker i det större URL fältet så sparas allt. Nästa gång behöver du bara skriva in en bokstav och så hittas det på direkten. Själv föredrar jag det mindre fältet eftersom den ger en alternativ. Folk är ju så insnöade i att man inte kan söka i det stora URL fältet med Firefox. Något mer ni vil ha förklarat

Permalänk
Inaktiv

Jag har precis bytt till Firefox.

Jag hade Chrome innan, men kände att jag var tvungen att byta till Firefox igen, vet faktiskt inte varför.

Förut tyckte jag att Firefox var fult, men nu är det snyggare än Chrome eftersom det går att ta bort allt så att bara adressfältet finns kvar.

Jag märker ingen skillnad i hastighet, men många av hemsidorna fungerar lite bättre med Firefox. Tillägg och sådant har jag inte testat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte chrome är så bra som alla säger. För mig har det hängt sig och chrashat flertal gånger och sen om man tar upp aktivitets hanteraren så tar den öppnar crhome flera procesorer för varje addon och även alla nya fönster så öppnar den nya procecorer. enligt mig där så tycker jag att inte chrome är bra pga allt det. Men sen så säger jag inte i heller att FireFox är bäst i heller för där finns alltid sina nackdelar och fördelar med all programvara.

Men jag tycker att Firefox Jobbar lika snabbt som chrome (det gör det för mig i alla fall)

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Inaktiv

slängde FF i papperskorgen vid version 15 lr nåt. Skiten börja krascha varje gång flash laddades. Installerade chrome, tillhörande google blockande plugins. Funkar bra, har det mest från FF som jag vill ha när det gäller addons.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Men sluta! Märker jag inte någon som helst skillnad på någon läsare i hastighet, så gör ingen annan det heller!

"JAG HAR RÄTT! ALLA ANDRA HAR FEL"

Permalänk
Medlem

Tycker att folk mest försöker försvara sin webläsare:)
När det gäller webläsare så har jag lite tanken " don't fix it if it isnt broken" därför gick jag från IE till chrome(varför just chrome vettefan) och har stannat där. Tror dock att så länge man håller sig från de äldre versionerna av IE så kan du köra med vilken webläsare som helst utan att lida för det:)

Poängen är alltså att det inte finns så stora skillnader mellan webbläsarna och det ger i princip samma upplevelse när du är inne på t ex SweC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Enbart för att den är så otroligt mycket stabilare. Gillar dock Opera för sin extrema hastighet.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drager:

Jag tror också att folk som kör Chrome nu körde Firefox 4 eller liknande version och jämför med den...

Precis det jag menade med min kommentar, när jag bytte så var det en uppgradering, sen har jag inte sett någon anledning att prova någonting annat igen..

Kör btw inte med googles chromiumläsare, kör http://www.srware.net/en/software_srware_iron.php för att minska på "storebror ser dig" faktorn

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ändra storlek på adressfältet i firefox

hur gör ja fältet där ja skriver in adressen i firefox mindre?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte testat FF sedan verision 14.0.1 så det är vad jag kommer att utgå ifrån.

1. Både Chrome och Opera startar märkbart snabbare, vilket även gäller för att öppna sidor.
2. Youtubeklipp fungerar mycket sämre för mig i FF än i Chrome/Opera.
3. Jag upplever Chrome mindre plottrigt. Visst, det går att göra väldigt mycket förändringar i FF, men jag vill ha det enkelt och smidigt från första installation och vill inte lägga ner tid på att modifiera browsern själv.

Detta är nog top fyra för min del varför jag inte klickade med FF. Det är säkert många fixar i senare upplagor, men om jag nu har något som uppfyller mina behov i Chrome, varför då byta?

Sen så måste jag säga att Opera har absolut skönast fönsterhantering där jag enkelt med ett högerklick kan lägga flikarna sida vid sida utan någon extra addon som inte fungerar tillfredsställande.

På jobbet kör jag dock FF för att lösenordshanteraren var den enda av mina webbläsare som fungerade som jag ville utan något pill.