Större hårddisk än 2 TB?

Permalänk
Medlem

Större hårddisk än 2 TB?

Köpt en WD Green 3 TB, dock vägrar den att bli större än 2 TB, utan det blir två enheter. Valde dessvärre fel i början av guiden när man skulle välja GPT, och hittat en guide som gäller den engelska versionen, men tycker inte riktigt det ser ut som där på min svenska Windows 7.

Någon som kan förklara snabbt hur det är man gör?

Raderar formationerna så blir det fortfarande två oallokerade enheter. Formaterar jag båda så är dom formaterade MEN det finns inget val om att konvertera något... :-/

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

EDIT: nvm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shogun-r:

Köpt en WD Green 3 TB, dock vägrar den att bli större än 2 TB, utan det blir två enheter. Valde dessvärre fel i början av guiden när man skulle välja GPT, och hittat en guide som gäller den engelska versionen, men tycker inte riktigt det ser ut som där på min svenska Windows 7.

Raderar formationerna så blir det fortfarande två oallokerade enheter. Formaterar jag båda så är dom formaterade MEN det finns inget val om att konvertera något... :-/

Har du testat ta bort partitionerna helt i diskhanteraren och skapa en enda ny partition? Du måste välja GPT.

Permalänk
Medlem

Kanske min guide kan komma till nytta?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Kanske min guide kan komma till nytta?

Vad har du rökt?

Jag har ingen aning hur man gör, därför kör jag med två partitioner en på 2tb och en på ca 800mb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Kanske minns fel men om du raderar partitionerna så finns det väl ett val som heter "utöka" eller något sådant?

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem

Löste sig. Körde i cmd istället.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk

Sist jag råkade pilla i sådana inställningar sket det sig. Datorn försöker nu starta på en extern hårddisk som blev uppdelad och är urkopplad.

Permalänk
Medlem

Nej funkade faktiskt inte att ta bort partionerna, eventuellt så raserade jag enherna och glömde ta bort dom helt och hållet. Hittade dock inget sånt i menyn.

Funkade dock i kommandoprompten. Enkelt uttryckt: radera volymen och sedan covert gpt. Man måste ju som sagt vara noga med vilken partition man grejar med.

Visa signatur