Problem vid uppdatering: Musen svarar ej

Permalänk
Medlem

Problem vid uppdatering: Musen svarar ej

Detta är ett problem jag läst om, men inte hittat lösningen på. Och problemet tycks ligga i Windows (Win7) och inte på själva musen.

Uppdaterade Windows och helt plötsligt fungerar inte musen vid uppstart. Den rör sig men kan inte trycka nånstans.
Trycker Ctrl+Alt+Delete och öppnar aktivetetshanteraren och den börjar funka. Halvt.
Nu kan jag trycka.
Men den funkar inte när jag öppnar upp listor (eller vad man kallar det) i FF, jag måste högerklicka vid stängknappen på FF så funkar det. En stund.
Även stängknappen och hela menyn ovanför tabs (stäng, minimera/maximera) reagerar inte när musen är över dom, om jag inte högerklickar först.
Även EA Origins tycks inte reagera, kan enbart trycka på "mina spel" och "butiken", försöker jag trycka nån annanstans, så händer inget. Stängknappen funkar inte alls och jag kan inte ens flytta Origins-rutan

Vet att det blev lulligt.
Men för att göra det enkelt.

- Musknapp ej responsiv vid datorstart (windows 7)
- Funkar efter Ctrl + Alt+ Delete, men inte problemfritt
- Firefox och origins även andra program reagerar inte stäng/minimera/maximera-knapparna
- i FF funkar det om man högerklickar på stängknappen först (men klickar du på annat svarar den inte igen)
- Funkar inte med någon annan mus heller
- Problem uppstod när FF och Windows uppdaterades

Hoppas nån har svar. Haft problemet förut men bara sådär la de av efter några dagar. Men jag hoppas folk har svar här.
Klantig som jag är har jag ingen tidigare punkt att gå tillbaka till...

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Prova det här...

• Gå till Enhetshanteraren (devmgmt.msc) och expandera "Möss och andra pekdon"

• Högerklicka på din mus och välj "Avinstallera" (OBS! Inte avaktivera)

• Starta om datorn via tangentbordet (WinKey+piltangenter+Enter)

...det kommer att installera om musens drivrutiner vid omstarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Prova det här...

• Gå till Enhetshanteraren (devmgmt.msc) och expandera "Möss och andra pekdon"

• Högerklicka på din mus och välj "Avinstallera" (OBS! Inte avaktivera)

• Starta om datorn via tangentbordet (WinKey+piltangenter+Enter)

...det kommer att installera om musens drivrutiner vid omstarten.

Hjälpte inte.
Samma sak. Tydligen ligger problemet nånstans i Windows, inte i musen :/

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Är det en standardmus, utan särskild mjukvara, eller har du installerat något styrprogram för musen?
Har du tillgång till någon annan mus att testa med, så du säkert kan utesluta fel på hårdvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Är det en standardmus, utan särskild mjukvara, eller har du installerat något styrprogram för musen?
Har du tillgång till någon annan mus att testa med, så du säkert kan utesluta fel på hårdvaran?

Testat en Microsoft-mus, min nuvarande Logitech, och en gammal av okänt märke. Det är inte musen. Läst på nätet och det tyder på att det är i Windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att Youtube-klipp slutar svara.
Att jag inte kan trycka på nåt i videospelaren. Högerklickar jag uppe vid stängknappen och sedan trycker på videon så löser det detta tills jag trycker på något annat igen.

Och för er som inte fattade de med "listor".
Scrollar ni ner på denna sida ser ni "snabbnavigering". Sådan "lista". Trycker på pilen ner och det öppnas. Men den reagerar inte på musklick alls. Kan alltså inte trycka mig vidare på den.

Visa signatur

Permalänk

Bump.
Har du kommit fram till någon lösning?`jag har exakt samma problem!

Permalänk
Medlem

Samma här, med tillägget att rutan för högerklick dyker upp hela tiden. Är det virus så hittas det i alla fall inte av F-secure o Panda.

Permalänk
Medlem

Gjorde en systemåterställning o uppdaterade windows - utan resultat. MEN ett par dar senare är problemet borta av sig själv.