Permalänk

USB fläkt med Lampa

Tjenare som topic lyder så jag har gjort en USB fläkt av en datorfläkt.
just nu sitter en lampa på den för fick inte i gång dioderna. jobbar på det

USB fläkt med Lampa

Permalänk

dioden måste vara vänd åt rätt håll. kapade sidan skall vara på minus ( kolla ovanifrån)

det måste även vara rätt mostånd till dioden annars bränner du den

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

försöker serie koppla didoderna men den funkar inte

Permalänk
Medlem

Vad är det du ska göra? Vad ska du göra med dioden osv?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Jag ska tillverka en egen diod fläkt asså sätta in en diod på varje sida(4st) har dock beställt hem 8st för 2kr st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gotland_gamers:

Jag ska tillverka en egen diod fläkt asså sätta in en diod på varje sida(4st) har dock beställt hem 8st för 2kr st

Har du rätt motstånd, och vet hur du ska koppla det?

Visa signatur

Permalänk

knappt men jag lär mig

Permalänk
Medlem

knappt men jag lär mig

Jo det är sant

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har vänt fel på dioden. Enkelt sätt att se på dioden vad som är + och - är att kolla antingen på benens olika längder (långa = +), eller ta en titt i dioden, du ser att de finns två delar av metall i den, den lilla delen är +. Fanns en bra bifogad bild på det över mig här, från morxy49.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

okej då vet jag enligt någon så behöver jag ej ha motstånd när jag serie kopplar så det blir nog bra

Permalänk
Medlem

okej då vet jag enligt någon så behöver jag ej ha motstånd när jag serie kopplar så det blir nog bra

klart det går utan. Men ska du seriekoppla alla 4? så du tänker på att du har bara 5v i ett USB uttag, så du får kolla så dioderna får rätt volt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Solding:

klart det går utan. Men ska du seriekoppla alla 4? så du tänker på att du har bara 5v i ett USB uttag, så du får kolla så dioderna får rätt volt

jo då men det blir att ändra till 4pin kontakt igen

Permalänk
Medlem

Använd motstånd.. Jag har testat och till mina vita dioder kör jag 1 diod med ett 120ohms motstånd på 5v usb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

men då använder du bara en Diod jag ska serie koppla mina

Permalänk

Testa med att vända polerna på dioden
Har kopplat ett ex antal dioder till min förra bil, så detta borde inte direkt vara några problem

Visa signatur

Moderkort: Asus CG-8350, Intel i7-3770, Asus Nvidia GeForce 660 Ti 3 GB, 1 TB hårddisk, 12 GB DDR3
Skärm: BenQ XL2411T Tangentbord: SteelSeries 6GV2 Mus: SteelSeries Sensei Pro Fnatic Edition Musmatta: SteelSeries 4HD Headset: SteelSeries 7H Fnatic Edition Ratt: Logitech Driving Force GT