Bredbandsbolaget 100/100, Zyxel, android 4.0?

Permalänk

Bredbandsbolaget 100/100, Zyxel, android 4.0?

Hej hej

Jag har precis uppgraderat mitt bredband till 100/100 från 100/10 för att jag ville kunna koppla upp fler än 5 enheter samtidigt.
Bredbandsbolaget skickade då Zyxel 2812 modem till oss men när vi fått detta och kopplat in så funkar det inte... Det står i datorn att vi är uppkopplade men det går ändå inte ladda några webbsidor. Ibland funkar det en stund, ibland kan vi va uppkopplade på skype men kan samtidigt inte komma in på några webbsidor. Efter några dagars ringande till Bredbandsbolaget verkar dom komma fram till att det är vår enhet(telefon) som kör Android 4.0 som stör det trådlösa så att det inte funkar. Visst, jag kan inte koppla upp telefonen med 4.0 men det krånglar ju även på alla andra enheter.. plus att det har ju krånglat även när jag inte har vart hemma så då kan ju inte tlefonen ha stört det trådlösa... men iaf, är det någon som har hört om detta felet innan? Enligt han på BBB så är detta ett vanligt problem.
Om detta nu är ett vanligt problem kan man ju tycka att BBB kan skaffa andra modem som klarar android 4.0...

Men nu funderar jag då på att återgå till mitt gamla modem där jag bara kan koppla upp 5 enheter samtidigt. Men jag vill ändå kunna koppla upp fler. Så finns det nått alternativ för att ordna detta? En router tex, kan en sån fixa detta?

Tacksam för hjälp!!

Permalänk
Medlem

Låter skumt. Stäng av Wifi i telefonen en kväll eller två o se om problemet kvarstår (troligt).
Din router förstår ingenting om vilka operativsystem dina enheter/klienter har.

Permalänk
Inaktiv

Sätt fasta ip'n i telefonen, hade problem att ens ansluta med mobilen, dock har den inte stört något annat såvitt jag vet.

Har samma router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meatloaftheveggo:

Hej hej

Jag har precis uppgraderat mitt bredband till 100/100 från 100/10 för att jag ville kunna koppla upp fler än 5 enheter samtidigt.
Bredbandsbolaget skickade då Zyxel 2812 modem till oss men när vi fått detta och kopplat in så funkar det inte... Det står i datorn att vi är uppkopplade men det går ändå inte ladda några webbsidor. Ibland funkar det en stund, ibland kan vi va uppkopplade på skype men kan samtidigt inte komma in på några webbsidor. Efter några dagars ringande till Bredbandsbolaget verkar dom komma fram till att det är vår enhet(telefon) som kör Android 4.0 som stör det trådlösa så att det inte funkar. Visst, jag kan inte koppla upp telefonen med 4.0 men det krånglar ju även på alla andra enheter.. plus att det har ju krånglat även när jag inte har vart hemma så då kan ju inte tlefonen ha stört det trådlösa... men iaf, är det någon som har hört om detta felet innan? Enligt han på BBB så är detta ett vanligt problem.
Om detta nu är ett vanligt problem kan man ju tycka att BBB kan skaffa andra modem som klarar android 4.0...

Men nu funderar jag då på att återgå till mitt gamla modem där jag bara kan koppla upp 5 enheter samtidigt. Men jag vill ändå kunna koppla upp fler. Så finns det nått alternativ för att ordna detta? En router tex, kan en sån fixa detta?

Tacksam för hjälp!!

Skrivet av knapish:

Sätt fasta ip'n i telefonen, hade problem att ens ansluta med mobilen, dock har den inte stört något annat såvitt jag vet.

Har samma router.

Varför har ni ens "modem" till att börja med?
Fördelen med fiber är ju att man slipper skit utrustningen.

Ja en router hade fixat det, 253 enheter per nätverk.

Gränsen på 5 IPs är ju dina externa, trodde man fortfarande bara fick 5 när man hade 100/100.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av anon171844:

Sätt fasta ip'n i telefonen, hade problem att ens ansluta med mobilen, dock har den inte stört något annat såvitt jag vet.

Har samma router.

Skrivet av BergEr:

Varför har ni ens "modem" till att börja med?
Fördelen med fiber är ju att man slipper skit utrustningen.

Ja en router hade fixat det, 253 enheter per nätverk.

Gränsen på 5 IPs är ju dina externa, trodde man fortfarande bara fick 5 när man hade 100/100.

Asså jag är inte så jätte kunnig om datorer så jag har inte så bra koll... Men att sätta fasta ip,n i telefonen, vad menas med det? hur gör jag det?
Modem har jag för att det är väl det man får med från BBB för att kunna koppla fler datorer. Kan ju koppla direkt till väggen men då blir det ju bara en dator som får uppkoppling. Jag har inte riktigt koll på vad det är för skillnad på modem och router men jag har alltid antagit att det är ett modem man får från BBB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meatloaftheveggo:

Asså jag är inte så jätte kunnig om datorer så jag har inte så bra koll... Men att sätta fasta ip,n i telefonen, vad menas med det? hur gör jag det?
Modem har jag för att det är väl det man får med från BBB för att kunna koppla fler datorer. Kan ju koppla direkt till väggen men då blir det ju bara en dator som får uppkoppling. Jag har inte riktigt koll på vad det är för skillnad på modem och router men jag har alltid antagit att det är ett modem man får från BBB.

Modem har man inte till fibernätet. (Du har väll fiber? Trodde inte VDSL gav 100Mbit upp. Men P-2812HNU är ett VDSL modem)

Förutsätter att du har fiber.
Tar du direkt från väggen och drar in i en switch får du internet på 5 enheter. För mer så behövs en router som tar en extern IP men delar ut 250~ interna.

Blir bara förvånad när folk får saker från BBB. Nästan alla mina kompisar har BBB fiber och ingen har fått någon router/switch.
Har man TV/Tele blir det ju en, men annars inte.

Dold text

Fast ip sätter du inne i routern.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Alla på bredbandsbolagets tekniska support kallar alla typer av accesspunkter, routrar eller vad dom nu har skickat ut för "modemet" för dom vet inte vad skillnaden är och förstår inte att man inte behöver ett modem när man är ansluten via fiber. P-2812HNU är som sagt ett DSL modem men det är också en router och den har en WAN port så då kan det även fungera för fiber så jag antar att det är så som det är kopplat i detta fallet för man får inte 100/100 med DSL. Om den här routern (med DSL modem) som dom skickat ut är dålig så köp en egen istället för det lönar sig inte att ringa till bredbandsbolagets support för dom vet ingenting där. Du skulle så klart kunna logga in på den och kolla på konfigurationen för det är möjligt att du kan göra en del där för att det ska funka bättre.

Det är inte ett vanligt problem att mobilen stör en trådlös router för att mobilen ska störa routern måste den ju ha en trasig radiodel som sänder för fullt på samma frekvens som ditt trådlösa nätverk hela tiden och det har jag aldrig hört talas om och även om det hade vart så hade du fortfarande kunnat komma ut på nätet med sladd i det läget.

Permalänk
Inaktiv

ZyXEL P-2812HNU-F1 är en router.
Den har två modes en för "vanlig" DSL anslutning och en för WAN anslutning(då agerar den endast router.)

Man kan sätta den i bridge mode, men då måste man gå in och göra detta manuellt, tror inte har har gjort detta.

Skrivet av meatloaftheveggo:

Asså jag är inte så jätte kunnig om datorer så jag har inte så bra koll... Men att sätta fasta ip,n i telefonen, vad menas med det? hur gör jag det?
Modem har jag för att det är väl det man får med från BBB för att kunna koppla fler datorer. Kan ju koppla direkt till väggen men då blir det ju bara en dator som får uppkoppling. Jag har inte riktigt koll på vad det är för skillnad på modem och router men jag har alltid antagit att det är ett modem man får från BBB.

Du får sätta fasta ip i telefonen, kan försöka skriva en liten guide när jag är hemma. Vad har du för telefon?
Det du fått från BBB är en router som standard är i routing mode, kolla vad du får för ip om du går in i cmd och skriver: ipconfig

Det är IPv4 Addressen som är intressant här.

Permalänk
Skrivet av anon171844:

ZyXEL P-2812HNU-F1 är en router.
Den har två modes en för "vanlig" DSL anslutning och en för WAN anslutning(då agerar den endast router.)

Man kan sätta den i bridge mode, men då måste man gå in och göra detta manuellt, tror inte har har gjort detta.

Du får sätta fasta ip i telefonen, kan försöka skriva en liten guide när jag är hemma. Vad har du för telefon?
Det du fått från BBB är en router som standard är i routing mode, kolla vad du får för ip om du går in i cmd och skriver: ipconfig

Det är IPv4 Addressen som är intressant här.

Han på BBB satte den i bridgemode men han sa att när det är i det läget kan vi bara koppla upp 5 enheter åt gången...
Jag har en Sony Xperia S. Vill du göra en liten guide vore det jätte snällt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av meatloaftheveggo:

Han på BBB satte den i bridgemode men han sa att när det är i det läget kan vi bara koppla upp 5 enheter åt gången...
Jag har en Sony Xperia S. Vill du göra en liten guide vore det jätte snällt

Varför gjorde han detta för??
Hur många enheter har du?

Nu när den är bridged mode så blir det annorlunda tyvärr så kan inte hjälpa dig riktigt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av meatloaftheveggo:

Han på BBB satte den i bridgemode men han sa att när det är i det läget kan vi bara koppla upp 5 enheter åt gången...
Jag har en Sony Xperia S. Vill du göra en liten guide vore det jätte snällt

Fast då försvinner ju poängen med den för poängen va ju just att du skulle kunna koppla in fler än 5 enheter.

Permalänk

Den är inte i Bridge mode längre.. han bara testade för att se om det gick att koppla upp då men han ändra tillbaka sen

Permalänk
Skrivet av anon171844:

Varför gjorde han detta för??
Hur många enheter har du?

Nu när den är bridged mode så blir det annorlunda tyvärr så kan inte hjälpa dig riktigt :/

Jag har 7 enheter

Permalänk
Medlem

Hade samma problem och ringde bbb så de gav oss 100 ip adresser istället för fem som man normalt får.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av meatloaftheveggo:

Jag har 7 enheter

Räknar du med tvboxarna/telefon eller inte då?

Permalänk

har 4 datorer 2 telefoner och 1 platta..

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Hade samma problem och ringde bbb så de gav oss 100 ip adresser istället för fem som man normalt får.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag såg i en tråd att du hade haft samma problem, men hur löste du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av meatloaftheveggo:

Jag såg i en tråd att du hade haft samma problem, men hur löste du det?

Det uppkom senare, vet inte hur men men... Att få fler ip-adresser funkade iallfall ett tag, tills jag återställde routern, vet inte varför men så var det. Så nu sitter jag här med samma problem igen. Jag fick rådet att testa binda telefonens mac-adress till routern. Har inte testat det ännu, men låter som det är värt ett försök.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

ok, om du vet hur man gör det så dela gärna med dig så kan jag oxå testa.

Permalänk
Medlem

Att en ISP skulle spontant tilldela en kund 100 IP-adresser är dock mindre troligt. Det som är mer troligt är att du missuppfattat vad dom ändrade på..
Resetta routern du har fått och kör inte bridge..

Permalänk

Okej men jag funderar på att åka till Elgiganten imorn för att köpa en ny router och testa om det funkar med den. Men kan någon tipsa mig om en. http://www.elgiganten.se/catalog/datorer-tillbehor/se_natverk...

Den måste klara att koppla upp fler än 7 enheter samtidigt(dom flesta körs trådlöst)... helst inte en av dom dyrare..

Jag funderar på D-Link Router DIR-655 http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...
Någon som tror den kan funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Alla på bredbandsbolagets tekniska support kallar alla typer av accesspunkter, routrar eller vad dom nu har skickat ut för "modemet" för dom vet inte vad skillnaden är och förstår inte att man inte behöver ett modem när man är ansluten via fiber. P-2812HNU är som sagt ett DSL modem men det är också en router och den har en WAN port så då kan det även fungera för fiber så jag antar att det är så som det är kopplat i detta fallet för man får inte 100/100 med DSL. Om den här routern (med DSL modem) som dom skickat ut är dålig så köp en egen istället för det lönar sig inte att ringa till bredbandsbolagets support för dom vet ingenting där. Du skulle så klart kunna logga in på den och kolla på konfigurationen för det är möjligt att du kan göra en del där för att det ska funka bättre.

Det är inte ett vanligt problem att mobilen stör en trådlös router för att mobilen ska störa routern måste den ju ha en trasig radiodel som sänder för fullt på samma frekvens som ditt trådlösa nätverk hela tiden och det har jag aldrig hört talas om och även om det hade vart så hade du fortfarande kunnat komma ut på nätet med sladd i det läget.

Ja, eller så är det för att 90% av kundbasen inte vet skillnaden på en router, gateway, accesspunkt eller modem, så det är enklast att bara kalla allt för modem. För det är ju vad man får från sin ISP och vad man använde för att ansluta till internet innan fiber kom.
Visst att de som jobbar på kundtjänst/support sällan är lika inlästa på olika tekniska termer, som någon med ett aktivt intresse, men med tanke på att mer och mer verkar skötas efter fasta manus och mallar, är det inte konstigt att de inte tvingas lära sig sitt hela sitt arbetsområde (eller snarare, deras jobb är att gå igenom en färdigutformad plan, inte vara tekniska experter - det skulle vara för dyrt för bolaget).

Till TS:
Om du aldrig ska beställa hastigheter över 100mbit, kommer en DIR-615 duga fint. Du får ut ungefär 60-70 Mbit/s över det trådlösa på 10-15 meter och 85-90 Mbit/s med sladd.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=215488

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Att en ISP skulle spontant tilldela en kund 100 IP-adresser är dock mindre troligt. Det som är mer troligt är att du missuppfattat vad dom ändrade på..
Resetta routern du har fått och kör inte bridge..

Jag blev själv förvånad. Han sa iaf att han gav oss fler ip adresser så att vi kan ha upp till 100 enheter eller dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

nu funkar det gött!! Köpte en ny router, en Netgear WNR3500L, funka skitbra. Tack för hjälpen allihopa!!