Dator som blir långsam pga av grafikkort.

Permalänk
Medlem

Dator som blir långsam pga av grafikkort.

Hej,

Jag håller på att hjälpare en polare med en dator, tyvärr vet jag inte så mycket om systemet då det är en HP dator, skriver det jag har kunskap om i alla fall.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Athlon 3200
Processorkylare: HP standars
Moderkort: Vet ej
Minne: 3 x 1 GB Corsair
Grafikkort: sapphire Radeon HD 6450 2GB DDR3
Hårddisk: Standard 160 gb
Nätaggregat: Något liknande detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=659601
Övrig kylning: 1x80mm insug och 1x80mm utblås i lådan
Övriga komponenter: NEC DVD-brännare

Datorn funkade perfekt när den köptes, dock ville vi ha ett vassare grafikkort för att klara lite spel. Allt är original förutom grafikkortet i burken för tillfället.

Nu till problemet på något sätt gör grafikkortet att datorn blir hur seg som helst, att starta den tar 5 min att öppna en mapp tar 1 min etc. Om man kolla på specifikationerna på grafikkortet står det att 400 W nätagg krävs. Om ni kollar på länken under Nätaggregat så är det en sånt där fånigt avlångt. När jag söker på nätet efter ett kraftigare avlångt nätaggregat hittar jag bara 300-350W. Vet någon vart det finns kraftigare eller är det något annat fel att datorn säckar ihop?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raditz:

Hej,

Jag håller på att hjälpare en polare med en dator, tyvärr vet jag inte så mycket om systemet då det är en HP dator, skriver det jag har kunskap om i alla fall.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Athlon 3200
Processorkylare: HP standars
Moderkort: Vet ej
Minne: 3 x 1 GB Corsair
Grafikkort: sapphire Radeon HD 6450 2GB DDR3
Hårddisk: Standard 160 gb
Nätaggregat: Något liknande detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=659601
Övrig kylning: 1x80mm insug och 1x80mm utblås i lådan
Övriga komponenter: NEC DVD-brännare

Datorn funkade perfekt när den köptes, dock ville vi ha ett vassare grafikkort för att klara lite spel. Allt är original förutom grafikkortet i burken för tillfället.

Nu till problemet på något sätt gör grafikkortet att datorn blir hur seg som helst, att starta den tar 5 min att öppna en mapp tar 1 min etc. Om man kolla på specifikationerna på grafikkortet står det att 400 W nätagg krävs. Om ni kollar på länken under Nätaggregat så är det en sånt där fånigt avlångt. När jag söker på nätet efter ett kraftigare avlångt nätaggregat hittar jag bara 300-350W. Vet någon vart det finns kraftigare eller är det något annat fel att datorn säckar ihop?

Har ni plockat bort alla gamla drivers? Ladda ner driversweeper och rensa. Kanske dags för en ny dator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Har ni plockat bort alla gamla drivers? Ladda ner driversweeper och rensa. Kanske dags för en ny dator

Datorn är omformaterad, dom senaste drivrutinerna ska vara installerade, finns det något enkelt sätt att kolla det annars?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raditz:

Datorn är omformaterad, dom senaste drivrutinerna ska vara installerade, finns det något enkelt sätt att kolla det annars?

Då är det nog nåt annat om du är helt säker på att det är rätt drivrutiner. Vilket grafikkort har ni köpt och kan ni evt testa det i en annan dator?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Då är det nog nåt annat om du är helt säker på att det är rätt drivrutiner. Vilket grafikkort har ni köpt och kan ni evt testa det i en annan dator?

Vi har köpt sapphire Radeon HD 6450 2GB DDR3 som det står i min första post. Ja det är testat och funkar felfritt. Vi har även testat med andra mindre krävande grafikkort och då flyter datorn på perfekt. Så det lutar åt att nätaggregatet är för klent. Eftersöker då ett avlångt länk i första posten som är över 400W.