SweClockers drop!

Överklock Misslyckande: Datorn Startar, fryser vid Bios skärm, Cl Cmos gjort.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Överklock Misslyckande: Datorn Startar, fryser vid Bios skärm, Cl Cmos gjort.

Hej SweCare!
Skulle höja volten på min i5 3570k på moderkortet MSI Z77A-S01 och nu kan jag ej få igång datorn igen.

Har kört clear Cmos både med knappen vid I/o panelen och även direkt med skruvmejsel vid clear cmos tapparna som sticker ut vid batteriet.

Datorn startar och fastnar antingen:

1. Vid Bios skärmen.

2. Svart skärm med ett litet _ i högra hörnet.

3. eller så visas ingen bild alls.

Jag har kört datorn med 4.2GHz och 1.165 Volt. Skulle försöka att överklocka lite till och höjde till 1.265V för att sedan höja multipel och det gick bra, sedan höjde jag multipeln till 47 (4.7GHz).
Sedan vägrade datorn att starta ordentligt. Inte ens med Clear Cmos som sagt.
Kan jag ha bränt Bios-kretsen eller tror ni en ramsticka har gått sönder eller kanske tom grafikkortet?

När jag startar datorn får jag ett kort pip från "start-up" högtalaren.
Kan dessvärre inte hitta vad det skulle betyda i min manual så jag blir inte klokare.

Det är datorn i signaturen.
Har lyckats med 4.6GHz tidigare utan problem.

Mycket tacksam för lite bollkastning.
Tack på förhand!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Först och främst, kalla det inte volten utan spänningen! att du säger volten kommer ifrån engelskan voltage vilket vi översätter till spänning i svenskan Man säger inte heller att man ska mäta metern utan längden

Till topic: Har du testat dra ut strömmen helt (dra ut strömsladden till datorn) och väntat i typ 15min? Det brukar resetta datorn helt till noll om du på samma gång kört clear cmos brukar rädda mig vid sånhär tillfällen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Esseboy:

Först och främst, kalla det inte volten utan spänningen! att du säger volten kommer ifrån engelskan voltage vilket vi översätter till spänning i svenskan Man säger inte heller att man ska mäta metern utan längden

Till topic: Har du testat dra ut strömmen helt (dra ut strömsladden till datorn) och väntat i typ 15min? Det brukar resetta datorn helt till noll om du på samma gång kört clear cmos brukar rädda mig vid sånhär tillfällen

Tar och passar på att slita ut batteriet och kabel i samma veva då. Får se hur det ser ut i morgon.
Och självklart heter det spänning. (Pluggar till elektroingenjör så lika bra att vara noggrann xD).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När det är som värst brukar det genom tiderna fungera att plocka ur processorn och sätta i den igen.
Har du möjligen dubbla bios som jag har på mitt MSI kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tar och passar på att slita ut batteriet och kabel i samma veva då. Får se hur det ser ut i morgon.
Och självklart heter det spänning. (Pluggar till elektroingenjör så lika bra att vara noggrann xD).

Jag Råkade ut för samma sak för ett tag sen jag testade allt, men när jag tog ur min Processor (2550k) och stoppade in en kompis 2500k då startade datorn, jag resetade bios och stoppade tillbaka min 2550k och då fungerade den igen

Visa signatur

i5-2550k 4.4GHz, | kyld av en Noctuna (Nh-c12) | Gigabyte Hd 7970 OC, | modekort: Gigabyte Z68AP-D3 |PSU:GX 650W | Ram: Corsair Vengeance 8GB (2x4096MB) SSD: Agility 3 120gb

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av R00t:

När det är som värst brukar det genom tiderna fungera att plocka ur processorn och sätta i den igen.

Har dessvärre bara ett bios chip och inget som tyder på att man kan byta bios.
Om detta är paj så kommer jag definitivt köpa ett nytt moderkort med två bios och troligen nedgradera till ett mATX åtminstone.

Skrivet av BadSanta:

Jag Råkade ut för samma sak för ett tag sen jag testade allt, men när jag tog ur min Processor (2550k) och stoppade in en kompis 2500k då startade datorn, jag resetade bios och stoppade tillbaka min 2550k och då fungerade den igen

Check!
Skall testa detta efter jag har pluggat in batteriet och kablarna efter natten.

Enda problemet är att jag saknar kylpasta för att byta xD Tur att man har stockkylaren kvar som går att klämma dit.

Har frågat min polare som sitter på ett extra 580 och i7 2600k så det är inte hela världen om inget av detta fungerar.
Då skall jag testa att byta till dessa grejer och se om det startar.

Edit:

Skrivet av Esseboy:

Hade batteriet ur i nästan 12h. Bios hade inte reset:ats?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har dessvärre bara ett bios chip och inget som tyder på att man kan byta bios.
Om detta är paj så kommer jag definitivt köpa ett nytt moderkort med två bios och troligen nedgradera till ett mATX åtminstone.

Check!
Skall testa detta efter jag har pluggat in batteriet och kablarna efter natten.

Enda problemet är att jag saknar kylpasta för att byta xD Tur att man har stockkylaren kvar som går att klämma dit.

Har frågat min polare som sitter på ett extra 580 och i7 2600k så det är inte hela världen om inget av detta fungerar.
Då skall jag testa att byta till dessa grejer och se om det startar.

Hoppas det löser sig! Rekommenderar http://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-kylpasta-... Så mycket kylpasta du kan få för pengarna och det räcker länge! Köpte två kanyler, om man nu kan kalla det det. Har slösat upp en utav dem.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Esseboy:

Skrivet av R00t:

Hoppas det löser sig! Rekommenderar http://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-kylpasta-... Så mycket kylpasta du kan få för pengarna och det räcker länge! Köpte två kanyler, om man nu kan kalla det det. Har slösat upp en utav dem.

Väldigt mycket pasta för pengen du.
Svårslaget. Sedan vet man ju att det är som högst 3-5% skillnad mellan den dyraste och billigaste märkespastan. (Vågar ju inte använda kinaproducerade kopior).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Väldigt mycket pasta för pengen du.
Svårslaget. Sedan vet man ju att det är som högst 3-5% skillnad mellan den dyraste och billigaste märkespastan. (Vågar ju inte använda kinaproducerade kopior).

Jo, stor skillnad kanske det inte är. Men jämför man med fysiska butiker i pris, typ Kjell&company är det 99kr för 3g!!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av R00t:

Skrivet av BadSanta:

Hur jag än gör så vägrar moderkortet att reset:ta mitt bios. Hjälper det om man stoppar in en annan processor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur jag än gör så vägrar moderkortet att reset:ta mitt bios. Hjälper det om man stoppar in en annan processor?

det ska det göra ^^
du kan även ta ur alla minnen och se om den ger dig något när du startar med din 3570K

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av R00t:

Det fungerade inte att bara plocka ur och stoppa tillbaka processorn.
Jag tryckte även på Clear cmos mellan.

Skrivet av BadSanta:

Ska se om polaren kan tänka sig att plocka ur sin processor. Annars blir det till att köpa mig en extra.

Skrivet av mini-z1994:

det ska det göra ^^
du kan även ta ur alla minnen och se om den ger dig något när du startar med din 3570K

Skall göra på direkten och kolla.

Edit:
Har bytt plats på Ram-minnet och lyckades få fram ett litet meddelade om att jag hade bytt CPU eller ram och att jag kunde välja att:

1. Load default settings and continue

2. Enter Setup

Sen kraschade det när jag försökte välja något av dem.
Det blir nog minsann att returnera detta moderkort då det är defekt när man ej kan reset:a bios på något sätt alls.
Tur att det är köpt av inet då.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av R00t:

Vad har du för Moderkort?
Gillar tanken med Dubbla bios

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad har du för Moderkort?
Gillar tanken med Dubbla bios

Jag har ett MSI X79-GD65 (8D)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av R00t:

Jag har ett MSI X79-GD65 (8D)

Saftigt värre, har svårt att hitta ett MSI 1155 som har dual bios. Kanske Z77-G65 har dual bios.

Visa signatur

Permalänk

hejsan lånar tråden lite. Har precis samma moderkort som dig med samma processor, för mig så får jag fram att det har blivit resetat fast hastigheten är fortfarande kvar och bios låser sig efter jag har tryckt på antingen enter setup eller tryckt på continue. har provat med både knappen på baksidan och kortslutit jbat 1 och tagit ur batteriet, fast det var bara i några sekunder. råkade dock reseta när datorn var på med knappen på baksidan, kan detta ha förstört nått i datorn?

Visa signatur

GPU: RTX 4090CPU: Intel 11900KF PSU: Corsair SF850W Moderkort: Gigabyte Z590i Vision D CPU kylare: EK 240mm Chassi: Ncase M2 Skärm: LG C2 42" [B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

hejsan lånar tråden lite. Har precis samma moderkort som dig med samma processor, för mig så får jag fram att det har blivit resetat fast hastigheten är fortfarande kvar och bios låser sig efter jag har tryckt på antingen enter setup eller tryckt på continue. har provat med både knappen på baksidan och kortslutit jbat 1 och tagit ur batteriet, fast det var bara i några sekunder. råkade dock reseta när datorn var på med knappen på baksidan, kan detta ha förstört nått i datorn?

ja det är kört. Du ska inte använda någon utav funktionerna när datorn är på.

Permalänk
Skrivet av R00t:

ja det är kört. Du ska inte använda någon utav funktionerna när datorn är på.

Är du helt 100? När jag startar datorn så låser den sig när den visar vad man ska trycka på för att komma in i bios, när jag trycker på cmos knappen med nätagget utdraget så står det att allt har blivit resettat men allt utom klocken är det. Går det inte att programmera om bios eller liknande så den är inställd på lägre hastighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: RTX 4090CPU: Intel 11900KF PSU: Corsair SF850W Moderkort: Gigabyte Z590i Vision D CPU kylare: EK 240mm Chassi: Ncase M2 Skärm: LG C2 42" [B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Är du helt 100? När jag startar datorn så låser den sig när den visar vad man ska trycka på för att komma in i bios, när jag trycker på cmos knappen med nätagget utdraget så står det att allt har blivit resettat men allt utom klocken är det. Går det inte att programmera om bios eller liknande så den är inställd på lägre hastighet?

du kan oftast flasha om bios. hur du gör det vet jag ej, sånt har jag aldrig gjort.

Permalänk
Skrivet av R00t:

du kan oftast flasha om bios. hur du gör det vet jag ej, sånt har jag aldrig gjort.

ringde nyss till inet och de sa att jag skulle skicka in det till dem men jag har en datorbutik här i eskilstuna som lagar datorer och så och har tänkt fråga om de tror man kan fixa det utan att jag ska behöva skicka till Stockholm och vara utan dator nu på lovet.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Skrivet av Derbi_QuiZ:

Vet inte om ditt problem är avklarat men för framtida referense och personer som hittar denna tråden:

LÖSNING:
Man får göra en hard reset och detta gör man genom att plocka ut nätkabeln till nätagget. Hålla in Startknappen på chassit så man laddar ur alla kondensatorer på moderkortet och i nätagget.

Sedan vänder man på det lilla klockbatteriet som sitter på moderkortet så man inverterar spänningen som skickas.
Vänta 5-15minuter och tryck på Clear CMOS. Vänd på batteriet till utgångsläget dvs rätt läge.

Starta om datorn. Bios Hard Reset DONE!

Denna info mottagen från servicetekniker på Inet som i sin tur har fått hänvisningar från tillverkarna.

/David

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vet inte om ditt problem är avklarat men för framtida referense och personer som hittar denna tråden:

LÖSNING:
Man får göra en hard reset och detta gör man genom att plocka ut nätkabeln till nätagget. Hålla in Startknappen på chassit så man laddar ur alla kondensatorer på moderkortet och i nätagget.

Sedan vänder man på det lilla klockbatteriet som sitter på moderkortet så man inverterar spänningen som skickas.
Vänta 5-15minuter och tryck på Clear CMOS. Vänd på batteriet till utgångsläget dvs rätt läge.

Starta om datorn. Bios Hard Reset DONE!

Denna info mottagen från servicetekniker på Inet som i sin tur har fått hänvisningar från tillverkarna.

/David

Så det löste sig iaf? Skönt!

Kollade din signatur.. är inte 79 grader på CPU i load farligt högt?

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av prOZac:

Så det löste sig iaf? Skönt!

Kollade din signatur.. är inte 79 grader på CPU i load farligt högt?

Nej det beror väl på om man kör processorn i 100% 24/7

Kärnorna kan ju ligga runt 75°C och då ligger paket temp under 70°C vilket intel garanterar är okej för långvarig drift.

Visa signatur