Tips på att optimera MK802/linux linaro 12.08 video uppspelning?

Permalänk
Medlem

Tips på att optimera MK802/linux linaro 12.08 video uppspelning?

Hej!

Sitter och leker med min MK802. Drog in senaste linux linaro 12.08 med mali X11 drivrutin. Jag är nöjd med prestandan överlag, förutom på video uppspelningsbiten.

Spelar jag upp videos via consolen och med directfb så fungerar mycket sd material okej MEN jag får inte videos att spelas upp i fullskärm. Spelar jag samma fil via X/lubuntu så kan jag få fullskärm men ej njutbar fps + att videos går slöare än om jag kör CTRL+ALT+F1 och sedan spelar via framebuffer.

Så generellt skulle jag vilja skippa att X laddas vid boot. Har inte hittat hur man stänger av det på linaro arm image filen (inittab fil finns ej och köra sudo init 3 eller 5 gör ingen skillnad, X körs oavsett). Sen tips på att zooma eller köra videos i fullskärm via framebuffer mottages gärna. Använder mplayer2 som spelare och testat fbdev och directfb. Med dessa så blir det en liten ruta på skärmen.

/Thomas

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Avstängd

Du har en tämligen klen GPU som saknar all typ av stöd för videouppspelning vilket gör att den får för mycket att göra om du försöker spela upp 1080p filmer, även vissa 720p kommer du ha problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Du har en tämligen klen GPU som saknar all typ av stöd för videouppspelning vilket gör att den får för mycket att göra om du försöker spela upp 1080p filmer, även vissa 720p kommer du ha problem med.

Det vet jag. Vill. Bara optimera sd material.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hulkenstrong:

Det vet jag. Vill. Bara optimera sd material.

Frågan är hur pass njutbar du kommer att få den...

Sitter och funderar på drivisarna. Antar att du hade Android på den när du fick den, fungerade det bra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Skrivet av Morkul:

Frågan är hur pass njutbar du kommer att få den...

Sitter och funderar på drivisarna. Antar att du hade Android på den när du fick den, fungerade det bra då?

Yup android fixar 1080p utan problem. Som jag gått igenom i tidigare trådar. Nu vill jag bara optimera sd via linux med x11mali drv.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hulkenstrong:

Yup android fixar 1080p utan problem. Som jag gått igenom i tidigare trådar. Nu vill jag bara optimera sd via linux med x11mali drv.

Utan problem? Då har du haft riktigt tur med din enhet, många som har problem med Allwinner A10. Min Mk802 klarar inte 720p ordentligt även när jag kör med Android.

Men jag ska kolla upp lite drivisar så får jag återkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Utan problem? Då har du haft riktigt tur med din enhet, många som har problem med Allwinner A10. Min Mk802 klarar inte 720p ordentligt även när jag kör med Android.

Har spelat massa 720/1080p videos utan problem på min mk802 via android. Nu vill jag bara optimera sd uppspelning via linux.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

MK802 var inte det bästa, kolla UG802, waaah! Vad grym den är!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

MK802 var inte det bästa, kolla UG802, waaah! Vad grym den är!

Ju har par UG802or också, de är betydligt bättre.

Kommer snart liknande enheter som baseras på Snapdragon S4 och då får vi äntligen riktig fart på saker och ting. Har redan börjat optimera drivisar för den GPUn så det ska bli kul att se vad dan kan åstadkomma i konsumentversioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Ju har par UG802or också, de är betydligt bättre.

Kommer snart liknande enheter som baseras på Snapdragon S4 och då får vi äntligen riktig fart på saker och ting. Har redan börjat optimera drivisar för den GPUn så det ska bli kul att se vad dan kan åstadkomma i konsumentversioner.

Intressant! Kommer dem ligga under 1000 lappen tro? Dessa Mini PCs är ju framtidens "stationära(bärbara?;))" surfdatorer.
Kollat på UG802 på Youtube, eftersom det är Android kan man spela Android spel och det funkar skitbra på dom!
Finns mycket bra spel till Android nu, även GTA3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Intressant! Kommer dem ligga under 1000 lappen tro? Dessa Mini PCs är ju framtidens "stationära(bärbara?;))" surfdatorer.
Kollat på UG802 på Youtube, eftersom det är Android kan man spela Android spel och det funkar skitbra på dom!
Finns mycket bra spel till Android nu, även GTA3

Kanske kan flytta snack om andra enheter/android ur denna tråden? Lite väl oft.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hulkenstrong:

Nu har jag suttit och provat en del och måste inse att den enhet jag har tillgång till har en extremt dålig SoC. Vi har haft Allwinner A10 inne på jobbet för utvärdering med då kom vi aldrig på så dåligt ex som den jag har nu, den är till och med buggig.

Detta gör att även om jag kan se vissa problem med drivisarna som borde skrivas om för att passa bättre så kan jag tyvärr inte göra det. Så mitt råd är att experimentera med olika settings på drivisarna. Imorgon ska jag se om jag inte kan få tag på ett exemplar som i alla fall inte buggar ut.