Permalänk
Medlem

Raspberry Pi med relä?

Hej!

har lite frågor om denna enhet för er som kanske har eller bara läst om den!
jag tänkte höra om de finns en enkel lössning att koppla in relä till den t,ex en assa DAC430(2 kablar för ström försörjning och 2 för styrning)?
Om de går vad för OS rekommendera ni för detta?

Tack så mycket för svar i förhand.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mejan:

Hej!

har lite frågor om denna enhet för er som kanske har eller bara läst om den!
jag tänkte höra om de finns en enkel lössning att koppla in relä till den t,ex en assa DAC430(2 kablar för ström försörjning och 2 för styrning)?
Om de går vad för OS rekommendera ni för detta?

Tack så mycket för svar i förhand.

Vet inte riktigt vad du är ute efter men jag har tidigare styrt relän via USB, fungerar någon sådan lösning för dig?

Permalänk
Medlem

jag hade ju hoppas på att kunna koppla relät direkt på moderkortet utan usb men går de med usb så låter fin fint!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

Hej!

har lite frågor om denna enhet för er som kanske har eller bara läst om den!
jag tänkte höra om de finns en enkel lössning att koppla in relä till den t,ex en assa DAC430(2 kablar för ström försörjning och 2 för styrning)?
Om de går vad för OS rekommendera ni för detta?

Tack så mycket för svar i förhand.

Jag har aldrig testat själv, men kolla in denna videon, och sen kan du bygga vidare själv:

http://www.youtube.com/watch?v=q_NvDTZIaS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

jag hade ju hoppas på att kunna koppla relät direkt på moderkortet utan usb men går de med usb så låter fin fint!

Troligen kan du inte koppla in ett relä direkt på GPIO-pinnarna eftersom reläer ofta vill ha mer ström och spänning än vad Raspberry Pi kan leverera.

Ska du kontrollera nätspänning med ett relä så får man tänka lite till eftersom det inte är helt ofarligt.

Permalänk
Medlem

Det är simpelt att styra ett DC relä ifrån en gpio pinne. Du behöver en transistor, en resistor och en diod.

Transistorn ska kopplas som switch. Ett exempel för en NPN transistor http://www.pykett.org.uk/EvolutionTransistorSwitch.gif

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mejan:

jag hade ju hoppas på att kunna koppla relät direkt på moderkortet utan usb men går de med usb så låter fin fint!

Precis som par tidigare har sagt så går det att lösa via GPIO också men det är lite struligare så väl vad gäller lödning som programmering. Jämfört med USB alltså.

Permalänk
Medlem

ok så då får jag försöka fixa en usb lössning...

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

ok så då får jag försöka fixa en usb lössning...

Fast egentligen vill du nog ha ett GertBoard.

Permalänk
Medlem

Varför då?
Man tjänar ingenting på att använda en GertBoard istället för GPIO. Det blir bara lite besvärligare att dressera pinnarna.

Och hur skulle det vara besvärligare med GPIO än USB?
GPIO:
Välj att pinnen ska vara utgång
välj om pinnen ska vara hög eller låg

USB:
Kolla om USB enheten är ansluten till Raspberryn
Om ja, kolla vilken enhet USB enheten har blivit tilldelad.
Snacka med enheten (Har du tur emulerar enheten en serieport, då räcker det att öppna porten, skriva och sen stänga porten. Är det istället HID måste du göra ett C program med ett mysko library som har riktigt dålig dokumentation)

Permalänk
Avstängd

Lite av ett problem att TS inte säger vilket reläkort han använder och hur många relän vi pratar om. Antar att han vill använda Reläkort RC64, eller? Var det jag i alla fall antog när jag svarade USB. Då finns det nämligen en hel det exempel kod för USB som går att använda och då kommer systemet dessutom gå att använda om han vill byta system i framtiden.

Sedan beror allt på hur bra TS är på att programmera.

GPIO är också ett bra val men då är man låst till system som har denna port vilket det inte finns speciellt många av.