Copyswede får rätt mot UMA, kopieringsavgift på hårddiskar slås fast

Permalänk
Medlem

Om jag som laglydig och icke piratkopierande kund nu ska behöva betala för något jag inte nyttjar, så kan Copyswede ge sig fan på att jag ska börja få valuta för pengarna. Nu blir det garanterat Piratebay nästa gång jag vill ha ett nytt album.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Det finns inget principiellt fel med att ha åsikten att det varken är hållbart eller önskvärt att i dagens samhälle dela ut godtyckliga och statligt sanktionerade monopol till enskilda individer, så att de på bekostnad av övriga människors fri- och rättigheter ska få möjligheten att "äga" vad som inte kan ägas. Att de med hjälp av statens våldsmonopol, stödda av en illegitim och omodern lagstiftning, får möjlighet att bedriva 2000-talets häxjakt på vanliga människor, och allt detta i ett försök att vinstmaximera med minsta möjliga ansträngning. En lyx som företag i andra branscher saknar.

Men detta handlar ju inte om att äga saker som inte går att äga. Man kan faktiskt äga rättigheter till en musikbit eller filmsnutt och istället för att jaga dessa nördar som gömmer sig så tar de ut en utgift innan den illegala fildelaren kan lägga sina illegala filer på hårddisken. Jag tycker det är helt okej att dom får göra det, sen hur de genomför denna ide och vad/vem som står bakom behöver jag inte gilla.

Sen att staten driver monopol och styrs av Illuminati gubbar som sitter i de djupa skogarna av Europa är ett helt eget kapitel av denna bok, den täcker inte bara "illegal fildelning" utan även hur vi människor är där vi är idag och varför länder gör som de gör.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Snart får de väl för sig att de ska höja priset på interna hdd's också... :/

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." -Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Inaktiv

Varför vad är det för jävla fel på det här landet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Hoppas anonymous DDosar dom jävlarna

Inget, det är en organisation med noll insyn.

Permalänk
Medlem

Snyggt lobbat, Copyswede et al. Hur mycket kostade skiljenämndens beslut?

Avskaffa privatkopieringen rakt av, så finns inget legitimt argument för dessa idiotier. Jag vet inte av EN enda person som nyttjar privatkopieringsrätten. Vi lever inte i 80-talet längre, jag lovar...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Det jag vill se nu är att vi får se siffrorna på hur mycket dom olika "artisterna" får och hur mycket som går ner i copyswedes egna ficka.

Visa signatur

I5-3570K@4,4Ghz| KFA2 GTX 1070 Ti | ASRock Z77 ExtreaM4 | Corsair 8GB 1600MHz Vengance | Corsair HX 750W | Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Jag har skapat en låt, hur tar jag del av pengarna som copyswede får ?

du får 0.000001% avrundat till närmsta heltal

Permalänk
Medlem

Innebär det att de slutar jaga pirater?

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasslark:

Nu gick du i fälla att tala om piratkopiering när den här avgiften täker den lagliga privatkopieringen som de menar försegår med hjälp av de aktuella lagringsmedierna.

Ja, jag gick i fällan.

Läste en annan artikel om samma sak där de använde ordet piratkopiering. Läste inte igenom SweC artikel ordentligt och därför fick jag faktafel.

Permalänk
Medlem

Min syster åker till usa med jobbet ca 4-5 gånger om året. Hade det varit billigare att be henne köpa mina framtida hårddiskar/ssder och usbminnen där? Kommer dem att funka precis som dem vi köper i sverige eller kommer dem klaga på mitt svenska OS eller så?

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Skulle någon kunna förklara exakt vad privatkopiering är? Är det privatkopiering att dela med sig till de närmaste vännerna?

Ja. Privatkopiering innebär att det är tillåtet att ta ett begränsat antal kopior som får delas med vänkretsen. Exakt hur en "vän" (eller exakt vilken term som nu används) definieras minns jag inte dock.

Det handlar alltså inte om piratkopiering.

Personligen har jag ALDRIG nyttjat denna rätt, så jag tar gärna alla mina pengarna tillbaka, Copyswede, tackarsåmycket!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Men detta handlar ju inte om att äga saker som inte går att äga. Man kan faktiskt äga rättigheter till en musikbit eller filmsnutt och istället för att jaga dessa nördar som gömmer sig så tar de ut en utgift innan den illegala fildelaren kan lägga sina illegala filer på hårddisken. Jag tycker det är helt okej att dom får göra det, sen hur de genomför denna ide och vad/vem som står bakom behöver jag inte gilla.

Du är medveten om att det här handlar om privatkopiering och inte piratkopiering? Två skilda saker.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

De fick sig ett mail från mig:

Är ni glada nu när ni tagit slutkonsumenterna i sketan?
Ni är värre än AP.
Det är rekordlågt.

copyswede@copyswede.se

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Då köper man inga HDDs eller USB-minnen i Sverige längre

Då var de bestämt!

SweC borde göra en artikel på bra sidor man kan importera

Pixmania tex?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Gå runt problemet. Sälj låda och hårddisk för säg men köper man dom ihop så bjuder dom på montering. Blir svårare men USB.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Och jag som inte vill ha filmer eller musik på mina diskar, eftersom vi numera enbart kör Spotify och Netflix och vanlig tv? Tack CopySwede för att ni piratar mina pengar era rånare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Efter gedigen forskning har Copyswede kommit fram till att många föredrar både ett glas vin och en skön låt innan de ska idga älskog i sängen. Man tycker därför att en kopuleringsavgift på kondomer och rödtjut vore i sin ordning.
Denna kommer främst att finansiera forskning på ytterligare begränsningar för digital uppspelning.

Sverige-Maffian 0-1

Permalänk
Medlem

Hey hå grabbar då blire mer julkappar i form av USB shit i år då!

Så förbannat trött på sånt här..
Skatter hit och dit.. De vet fan inte var de ska sikta än..
Basics för vilken drummel som helst att detta system är förlegat.
Nää tramsfolket copyswede med flera borde tänka efter hur t.ex Youtube och Spotify blev vad de är idag.?
Och att t.ex Tv-Serier och film är ett måste att det släpps inom rimlig tid oberoende av Land/Språk
Släpp skiten utan texter med möjlighet för en senare nedladdning via t.ex Netflix HBO osv osv.
Personligen tycker jag undertexter kan vara mindre prioriterat då både jag och mina barn av tillräcklig ålder pratar och förstår tillräcklig engelska för sånt de får titta på.
Samt faktiskt inse att skatter på teknik i alla dess former som t.ex USB HDD´s men likaså nästa "version" kan komma att hämma den tekniska utveckling vi faktiskt har i Sverige.

Och kan rakt ut säga att en hel del artisters business modeller är sjuka... Att förvänta sig att spela in en skiva eller två och sen livnära sig på intäkterna tills de behöver cash igen då de är 50+ och drogerna tagit ut sin rätt både mot Platinum Visa:t och kroppen.
Endast för att gå med på nåt räligt jäkla tv program om dem för att skrapa ihop till lite mer droger mm..

..::(Självklart mer än en respektive två skivor)::. Men ni fattar vinken...

Själv knegar man på oavsett om man "gjort vad man ska för dagen" eller inte.
Inte slutar man jobba bara för att man har gjort sin beskärda del av t.ex en team insats?
Nää precis.. Man hjälper de omkring sig eller övertar ansvar och jobbar över för att dra in lite extra för att faktiskt kunna säga att man gjort sitt bästa både för att livnära sig själv och företaget till det bättre.
Och inte ska vi glömma att pensionsspara.

**End of rant**

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Snyggt lobbat, Copyswede et al. Hur mycket kostade skiljenämndens beslut?

Avskaffa privatkopieringen rakt av, så finns inget legitimt argument för dessa idiotier. Jag vet inte av EN enda person som nyttjar privatkopieringsrätten. Vi lever inte i 80-talet längre, jag lovar...

Det går ju knappt att nyttja sin privatkopieringsrätt längre. Inte lagligt i alla fall.

Typisk diskussion.

Men det är klart du ska betala privatkopieringsavgift på din externa hårddisk, du kan ju faktiskt kopiera dina filmer till den.

Jovisst, men jag får inte gå runt kopieringsskyddet som finns på alla filmer.

ok, men du kan i alla fall lägga in musik.

Jo, om det inte vore kopieringsskydd på cd-skivorna också nu då.

Dom vill alltså ta betalt för en sak som man inte ens kan utnyttja fullt ut. Jag kan gott och väl tänka mig att betala privatkopieringsavgiften, men då vill jag också ha rätt att gå förbi kopieringsskyddet på film, musik osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Pirat är att dela till många okända.

Privat är att dela till få kända.

Gött asså då kan jag köpa en film och så kan ALLA jag känner få ha den med i så fall, för man betalar ju för det

Permalänk

Helt sjukt. Då borde de införa en rallyavgift för alla som har bil också, finns ju folk som rejsar och skadar sig så vi skattebetalare får betala deras sjukvård. Inte mer än rätt om ni frågar mig!

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk

Finns det någon lista över vilka som får pengar från copysweden så man vet vilka artister och liknande som man ska bojkotta? Eller det är väl lika bra att bojkotta allihopa så slipper man anstränga sig. För min del klarar jag mig utan betalmusik, film etc. Visst reklamfinaserad räknas också som betal, bara det att jag aldrig köper någon produkt ifrån någon sådan reklam.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av backfeed:

...Avskaffa privatkopieringen rakt av, så finns inget legitimt argument för dessa idiotier. Jag vet inte av EN enda person som nyttjar privatkopieringsrätten. Vi lever inte i 80-talet längre, jag lovar...

Tänkte precis samma sak. Hade varit så jävla roligt att se dem falla på det sättet

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

"Det är väldigt glädjande att vi fått detta positiva besked idag eftersom det innebär att rättighetshavare får den ersättning som de är berättigade till när deras filmer och musik privatkopieras på USB-minnen och externa hårddiskar."

Så alltså är det då fullt lagligt att kopiera allt!!!
Rättighetshavare får ju sin ersättning!

Undrar om dom tänkte till när dom sa det där...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Glöm att jag köper produkter med denna avgift! Import nästa då, även om jag redan gör det.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Gött asså då kan jag köpa en film och så kan ALLA jag känner få ha den med i så fall, för man betalar ju för det

Så länge du bara känner en handfull. Du kan dela till din bästa vän men inte till hela din klass/jobb.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Men detta handlar ju inte om att äga saker som inte går att äga.

Jaså? Så du känner dig inte vid att du i den kommentar som jag citerade uttryckte en åsikt kring lagligheten att få kopiera "andras saker"? Och att dessa "andras saker" syftade på immateriella ting?

Skrivet av Fronix:

Man kan faktiskt äga rättigheter till en musikbit eller filmsnutt

Så länge denna musikbit eller filmsnutt utgörs av immateria så kvarstår samma problematik som vid ägandeskap av saker som per definition inte går att äga.

Skrivet av Fronix:

och istället för att jaga dessa nördar som gömmer sig så tar de ut en utgift innan den illegala fildelaren kan lägga sina illegala filer på hårddisken. Jag tycker det är helt okej att dom får göra det, sen hur de genomför denna ide och vad/vem som står bakom behöver jag inte gilla.

Intressant hur många "nördar" som befinner sig i Sverige med tanke på den några år gamla undersökningen från en viss upphovsrättsorganisation som påstod att 25% av svenskarna fildelar regelbundet. Dessa lama försök till "guilt by association" fyller heller inget direkt syfte.

Sedan är det intressant hur du vinklat denna avgift till att endast beröra fildelare när den i själva verket bestraffar alla människor för en aktivitet som en mindre andel personer står för.

Skrivet av Fronix:

Sen att staten driver monopol och styrs av Illuminati gubbar som sitter i de djupa skogarna av Europa är ett helt eget kapitel av denna bok, den täcker inte bara "illegal fildelning" utan även hur vi människor är där vi är idag och varför länder gör som de gör.

Fanns det någon poäng här relevant till min kommentar?

Permalänk
Medlem

I dont get it. Så om jag köper ett album, sen kopierar det på ett usb för att lyssna i bilen, måste jag betala en gång till ?

Interessant. Å ja, FOM nu så köper jag alla mina diskar och usb på komplett.no, sen plockar dom upp när jag åker på besök

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EagiZ:

Inte för att jag stödjer detta beslut på något sätt men jag tror inte att företag köper in externa hårddiskar till sina serverracks, alltså bör ju inte de påverkas av detta. Däremot så drabbar det återförsäljarna så där har du rätt.

Oj, du har nog rätt.
Men externa diskar används ju mest av folk som vill ha backup och sånt.

Dom som tankar från Internet kör ju ändå med en massa interna diskar.

Så där här drabbar ju bara vanligt folk som vill göra backup eller ta med sig data till skolan/jobbet/landstället.