Permalänk
Medlem

Smartphones och kyla?

Hur håller smartphones med touchscreen utomhus nu när kylan kommer?
Jag har en Samsung Galaxy Nexus och tänkte eventuellt använda den som GPS vid löpning i vinter, men hur mår skärmen av det? Kan den bli förstörd om man går ner mot -15*C?

Batteriet kan väl bli lite dåligt, men det kostar inte ens 100kr att byta ut, så det kan jag leva med.

Har ni nån input i frågan?

Permalänk
Medlem

Samsungs mobiler ska ju hålla ganska bra i kylan.. så det är nog inga problem.

http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=37019

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Min nokia 5800xm har då klarat några vintrar, använt den i -36 som kallast. (Skärmen blir dock seg som sirap)
Vet dock inte hur kallt det blir i fickan på jackan när man kör skoter, kyleffekten hamnar närmare -80 (Skaljacka, 2mm tyg bara

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Jag har en Samsung Galaxy Nexus och tänkte eventuellt använda den som GPS vid löpning i vinter, men hur mår skärmen av det? Kan den bli förstörd om man går ner mot -15*C?

Batteriet kan väl bli lite dåligt, men det kostar inte ens 100kr att byta ut, så det kan jag leva med.

iPhone är lite kinkigare på kylan än flera konkurrenter, men normalt så funkar de ändå bra även i stark kyla. Därför att man normalt inte har sin lur helt ute i svinkylan hela tiden utan har den i fickan där det är varmare eller håller den i handen o s v.

Så har du ingen absolut behov av att se på skärmen hela tiden vid ditt löpande på vintern så funkar sannolikt de allra flesta smartphones bra, även iPhone.

Jag har själv gjort många långpromenader i ner mot -20° under flera vintrar nu med mina iPhone med mig i fickan utan minsta problem.

Skrivet av BergEr:

Min nokia 5800xm har då klarat några vintrar, använt den i -36 som kallast. (Skärmen blir dock seg som sirap)
Vet dock inte hur kallt det blir i fickan på jackan när man kör skoter, kyleffekten hamnar närmare -80 (Skaljacka, 2mm tyg bara

Kyleffekten spelar ingen som helst roll för en mobiltelefon eller andra grunkor. Är det -15° ute men kyleffekten är -80° så blir det inte kallare för grunkorna än -15° för det. Vad jag vet så är det bara levande väsen som vi människor som känner av denna kyleffekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

Kyleffekten spelar ingen som helst roll för en mobiltelefon eller andra grunkor. Är det -15° ute men kyleffekten är -80° så blir det inte kallare för grunkorna än -15° för det. Vad jag vet så är det bara levande väsen som vi människor som känner av denna kyleffekt.

Ok, var inte helt säker på den saken. Kollade lite snabbt nu och verkar vara så.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Apple friskriver sig genom att påstå att dom inte ska fungera i kyla, men jag tror aldrig jag hört om nåt fall där nån skulle haft problem.

Permalänk

Min kompis var i Sankt Petersburg i Februari och där dog hennes iPhone 4S flera gånger eftersom det var så kallt. iPhone 4 klarar dock sig lite bättre

Permalänk
Medlem

Första generationen av touch-smart phones var totalt värdelösa, exempel min lg arena km900. Helt skit. men nya är nog up for the task

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i ett fryslager med -28C.
Jag har telefonen i byxfickan, och för mig fungerar det utan problem. Nu är den ju inte ute i direkt kyla utan får lite värme från mitt ben, men den blir ändå snorkall. Skärmen han bli något segare, men touchen och de kapacitiva knapparna fungerar som det ska.
Det enda egentliga problemet är batteriet, vid lägre temperatur sjunker kapaciteten och telefonen kan dö. Men det räcker att värma telefonen i inomhustemperatur så är det bara att starta telefonen igen.

Permalänk

Har Samsung Galaxy S3, och den funkar riktigt bra även när det är redigt kallt, touchen har hittills inte försämrats alls

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med mina iphones på vintern.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Jag jobbar i ett fryslager med -28C.
Jag har telefonen i byxfickan, och för mig fungerar det utan problem. Nu är den ju inte ute i direkt kyla utan får lite värme från mitt ben, men den blir ändå snorkall. Skärmen han bli något segare, men touchen och de kapacitiva knapparna fungerar som det ska.
Det enda egentliga problemet är batteriet, vid lägre temperatur sjunker kapaciteten och telefonen kan dö. Men det räcker att värma telefonen i inomhustemperatur så är det bara att starta telefonen igen.

Vad är det för ställe, brukar det inte vara -25

Permalänk
Medlem

Tack för många bra svar!

Av det jag kan utläsa av er så borde det inte vara nåt problem att ha mobilen med ute i löpspåret på vintern.
Jag tänkte köpa ett sånt där armband att sätta den i eftersom jag inte vill ha den skumpandes i nån ficka, då hamnar skärmen mest troligt utåt eller åtminstone längre ifrån kroppen och den blir nog lite kallare då, men jag kommer knappast att vara ute och springa under -15C ändå, så det ska nog till att funka.

Jag behöver ju inte knappa på telefonen nånting under löpningen, utan den följer bara med och registrerar med GPS:en.

Så länge skärmen inte fryser sönder så är det nog inga problem

Permalänk
Medlem

JAg skulle nog köpa ngt annat att springa med istället för att riskera en mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Nokia Lumia 920 kan man ju navigera utan problem med vantar och andra grejer vilket kanske väger in för dig.

Permalänk
Medlem

Jag har kört min iPhone 3GS genom -32C i längre sessioner utan några problem, även min Nexus 7 har fått känna på lita kyla utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ica lagret Helsingborg. Det flesta lager håller dock -28C. Står till och med på många lådor att dem måste förvaras i -28 eller kallare, mat då alltså.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Ica lagret Helsingborg. Det flesta lager håller dock -28C. Står till och med på många lådor att dem måste förvaras i -28 eller kallare, mat då alltså.

Dagab i Jordbro har -25
Dagab levererar till Hemköp, Willys, PrisXtra, Tempo.
Det lär vara Sveriges största livsmedelslager.

Permalänk
Avstängd

I kebnekaise ligger mot ca -35 grader, S3:an klarade sig fint faktiskt. Jörgens smartphone (S2) dog pga av hans sambo ringde flera gånger och han råkade tappa mobilen ner någonstans.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

hade en nokia 5800 express music. touch skärmen blev seg när den blev kall. men jag vet inte hur det är med dom senaste smartphones.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Samsung brukar fungera riktigt bra i kyla.. Minns att jag läste någonstans att den klarar neråt -30 C innan den börjar krångla. Detta jämförs tex. med Iphone som börjar krångla redan vid -10 C.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Kall-lager har samma temperatur som den utomhus.. Här i Piteå kan de bli uppemot -40 vissa kalla vintrar och då blir även kall-lager samma temperatur.

Skrivet av PeeWee90:

Jag har kört min iPhone 3GS genom -32C i längre sessioner utan några problem, även min Nexus 7 har fått känna på lita kyla utan problem

Min brorsas Iphone 4 sprack pga. kylan i vintras och mobilen la bara av.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Nokia Lumia 920 kan man ju navigera utan problem med vantar och andra grejer vilket kanske väger in för dig.

Det ska faktiskt bli underbart i vinter. Slippa välja mellan att förfrysa händerna och försöka använda skärmen med näsan.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medstud:

Det ska faktiskt bli underbart i vinter. Slippa välja mellan att förfrysa händerna och försöka använda skärmen med näsan.

Ha... Prova de norrländska vintrarna du.. Ni stockholmare får mest slask. Här däremot kan det bli upp emot -40 c och snön faller i metervis. Underbart att ta upp mobilen för att ringa ett kort samtal på 1 minut för att sedan upptäcka att händerna har domnat av pga. kylan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds