Media Markt blöder pengar – lägger expansionsplaner på is

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Sydsvenskan, metro lr city.

Stod att de har tyska storbanker i ryggen som klarar 20 år av förluster. Deras plan är att ta förluster i 20 år för att genom säljande till underpriser få andra i konkurs så de kan ta över.

Sen på kursen jag är nu så har en 'coach' jobbat på MediaMarkt i 4 år o han sa att de köper in en dator för 4000:- o säljer för 3333:-
För o tjäna pengar måste de sälja tillbehör såsom en datorväska, ett USB-minne, sladdar, en datormus o.s.v.

Känns som någon har överdrivit lite eller försöker skrämmas. Tittar man på andra länder som Media Markt har försökt att etablerat sig men dragit sig ur så har de inte försökt i 20 år. Länder som dessutom är betydligt större än Sverige med betydligt mindre konkurrens.

Men som sagt så har Media Markts ägare börjat få problem på flera håll just nu så även om planen var på 20 år så tror jag den har förändrats nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipstern:

Har aldrig handlat på mediamarkt

Your statement is invalid recording to your username.

Skrivet av Redstar:

Att expandera i ett trögt ekonomiskt klimat är kanske inte så klokt. När konkurrenterna börjar falla av pin så är det bara att se till sin egna överlevnad och inte ta några risker. Följer inte SIBA efter onoff i graven innan mars så blir jag förvånad, nu handlar det om vilka företag som har djupast fickor och där ligger nog MediaMarkt ok till. Det är väl lite deras strategi gentemot konkurrenterna, death by attrition.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror då inte några affärer kommer försvinna till mars, jag tror mer då isf mellan juli-oktober. Anledning till det är att julhandeln snart börjar ta allvar, vilket betyder stora inkomster för de flesta aktörer på marknaden. Dels kommer det vara pris-press och massvis med reklam i form av "jul-priser". Dessutom kommer kvantitet bestämma vart folk handlar. Ska de köpa en julklapp och den inte finns på ett ställe, så åker de till nästa ställe som är lite dyrare.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

fyfan vad skönt, hoppas att de går i graven innan de dödar några fler elektronikjättar, kommer faktiskt sakna siba ifall de lägger ner :/

Dummaste jag läst på länge. Du vill inte att jättar ska dö men önskar sedan att en av det största ska dö. Haha finns folk till allt

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Dummaste jag läst på länge. Du vill inte att jättar ska dö men önskar sedan att en av det största ska dö. Haha finns folk till allt

Media Markt's affärsidé var att döda all konkurrens innan de själva gick i graven, om man går in i en Media Markt butik så är det enda som är billigt är de gamla modellerna de rear ut i reklambladet som säkerligen är slut!

Men du jobbar kanske på Media Markt?

Permalänk

Hej

Ryktet om att NetOnNet kommer göra comeback på komponent stämmer!

Vi kommer att återlansera det i god tid före jul...

/Mattias Lif - NetOnNet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingsthrone:

Jadu, ibland är människan inte alltid så rationell. Visst, om man sätter en timlön på säg 100 kr på den tid jag lade ner att åka och lämna musen så förlorade jag endel pengar. Utöver det tillkom dock inga andra utgifter. Däremot var det skönt att lämna tillbaka musen och få pengarna tillbaka, bara av ren princip. För övrigt blev det aldrig någon ny mus (av andra skäl), så jag sparade hundralappar istället. Poängen var inte mitt val att lämna tillbaka musen, utan snarare att ge en liten berättelse som kanske kan ge råd till andra på jakt efter elektronikprylar.

Hehe, så sant som du säger ja

Om du gjorde det av ren principsak så förstår jag dig helt och hållet!

Visa signatur

Windows 7 Ultimate x64 @ Corsair Force 3 F60
NZXT Phantom 410 - White | Gigabyte Z77X-UD5H WiFi | Intel Core™ i5 3570K @ 5Ghz @ 1.38v Antec Khüler 620 | 12GB 1600Mhz | GTX 560Ti 448Cores 1280MB (Zotac) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias.lif:

Hej

Ryktet om att NetOnNet kommer göra comeback på komponent stämmer!

Vi kommer att återlansera det i god tid före jul...

/Mattias Lif - NetOnNet

Nu har det börjat smyglanserats på hemsidan.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ